Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Advertisements

Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
(míra tepelného stavu látky)
Změna objemu pevných těles při zahřívání nebo při ochlazování
Teplota a její měření.
Měření teploty Teplota je fyzikální veličina, značí se t.
Digitální učební materiál
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_164_Teplota AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Digitální učební materiál
Měření teploty.
Druhy teploměrů Prezentace do fyziky.
Měření teploty LC.
Měření teploty.
Tato prezentace byla vytvořena
MĚŘENÍ ČASU A TEPLOTY.
Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Vytápění Armatury měřící
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
Teplota a její měření.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Teplotní roztažnost, dilatace materiálů Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2013 VY_32_INOVACE_6B20.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Název materiálu: TEPLOTA – výklad učiva.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Přednášky z lékařské přístrojové techniky Masarykova univerzita v Brně
Víte, proč jsou dráty elektrického vedení prověšené?
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Základní škola Karviná-Nové Město Cihelní 1666 tel./fax.: , Škola pro život CZ.1.07/1.4.00/ Druh.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Úvod do fyzikálního měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Andrea Kolářová Název : VY_32_INOVACE_1A_13_Teplota Téma: Prvouka.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Měření teploty.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11 Teplota
Výpisky z fyziky − 6. ročník
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.10_TEPLOMĚRY Název: Teploměry.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_06_NPZ_ZAKON_AKCE_A_REAKCE
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B34Fy6_Teplota
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_19_ELEKTRICKE_MERICI_PRISTROJE
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
Teplota – souhrnná cvičení I.
VY _52_INOVACE_A_12_Teplota
Teplota-zápis Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu: VY_32_INOVACE_12_MERENI_TEPLOTY Název materiálu:Měření teploty Předmět:FyzikaRočník:6. Časová dotace:45 min.Datum ověření: Jméno autora:PaedDr. Dalibor Přibyla Klíčová slova: Základní jednotka – stupeň Celsia [°C], dilatace – objemová roztažnost látek, kapalinový teploměr, bimetalový teploměr, tekuté krystaly, elektrické termočlánky, optické pyrometry, termovize, termokamera, teplotní stupnice Kelvinova a Fahrenheitova, displej Výchovné a vzdělávací cíle: Tvorba abstrakce a reality myšlení pro měření teploty a teplotních rozdílů těles. Ověřování metod měření teploty těles. Rozvíjené klíčové kompetence: Kompetence k učení – orientuje se v užívaných termínech, značkách symbolech Kompetence k řešení problémů – samostatně řeší problémy a ověřuje správnost jejich řešení Kompetence pracovní – využívá teoretické poznatky k vlastnímu poznávání fyzikálních procesů v praxi Anotace, metodický list: Interaktivní prezentace zapojuje a rozvíjí percepci smyslů žáka, usnadňuje fixaci poznatků a chápání podstaty fyzikálních jevů s využitím animačních procesů. Použité zdroje: Učebnice Fraus - 6. třída, Wikipedie, obrázky Google, texty – vlastní a2fcf25b

Fyzika 6. třída Měření fyzikálních veličin

Měření teploty Teplota je vyjádření míry tepla. Základní jednotka: °C – Celsius vycházel z dělení teplotního intervalu mezi bodem mrazu 0°C a bodem varu 100°C vody. Stupnici rozdělil rovnoměrně na 100 dílků.

Měření teploty Kelvinova stupnice měření teplot Vychází z absolutní nuly, což je teplota, při které ustává veškerý pohyb částic. 0 K = -273,16 °C

Měření teploty Fahrenheitova stupnice měření teplot Princip je podobný jako u Celsiovy stupnice, avšak základem (0 °F) byla teplota chloridu amonného rozpuštěného ve vodě. 0 °C = 32 °F 100 °C = 212 °F Teplotní stupnice je rozdělena na 180 dílků.

Měření teploty Často užívanými měřidly pro měření teplot jsou teploměry dilatační. Princip měření spočívá v objemové roztažnosti látek (kapaliny, pevné látky). Při zvyšujících se teplotách molekuly látek kmitají rychleji – jejich objem narůstá. Naopak při snižujících se teplotách molekuly látek kmitají pomaleji - jejich objem se zmenšuje.

Měření teploty Kapalinové dilatační teploměry V uzavřené skleněné trubici s baňkou je kapalina – rtuť (Hg) nebo obarvený líh. Pod touto trubicí je umístěna stupnice označující jednotlivé teplotní stupně..

Měření teploty Zvláštním případem kapalinového dilatačního teploměru je teploměr lékařský. Jeho trubice je nad baňkou zúžená, čímž dochází k zabránění poklesu kapalinového sloupce zpět do baňky (pro nové měření je potřeba sloupec kapaliny „setřepat“). Tyto teploměry mají „paměť“. Jsou však dnes nahrazeny teploměry elektronickými s displeji.

Měření teploty Kapalinový teploměr lékařský

Měření teploty Kapalinový teploměr lékařský Jeho specifickou zvláštností je použití teplotní stupnice pouze v rozsahu 35°C až 42°C, čímž je dosaženo vysoké přesnosti měření. V jiném rozsahu teplot nemá smysl teplotu lidského těla měřit.

Měření teploty Dilatační teploměry kovové Princip měření spočívá v délkové roztažnosti kovové tyče se změnou teplot. Změny délek jsou převáděny na měřící stupnici.

Měření teploty Bimetalové teploměry Princip měření spočívá ve spojení dvou kovů o různých roztažnostech do jednoho pásku. Pásek je stočen do spirály a při změnách teplot dochází k stáčení nebo roztáčení spirály. Tento pohyb je převáděn na stupnici.

Měření teploty Elektrické termočlánky Snímání teplot spočívá ve vzniku napěťového potenciálu mezi dvěma kovy a vzniku elektrického proudu v závislosti na teplotě. Tento proud je pak převeden na výchylku ukazatele nebo na displej měřidla.

Měření teploty Teploměry z tekutých krystalů - termotropní Cholesterické – princip měření spočívá ve změně zbarvení krystalů vlivem změny teploty. Pro nás jsou známé teplotní pásky z tekutých krystalů používané v lékařství, například k orientačnímu měření teplot u dětí.

Měření teploty Optické pyrometry Požívají se k měření extrémně vysokých teplot například ve vysokých pecích – 1500°C. Princip měření spočívá ve žhavení vlákna průchodem elektrického proudu a porovnání barvy vlákna s barvou vysokoteplotního tělesa (rozžhaveného železa ve vysoké peci) přes optickou soustavu. Protékající proud vláknem je převeden na teplotní stupnici.

Měření teploty Termovize a termokamery Bezkontaktní způsob měření využívající princip infračerveného záření těles. Dnes velmi aktuální pro měření úniku tepla z budov (energetické štítky budov), zjišťování poruch, elektrických vedení, pohyb osob.

Měření teploty Termovize - termokamery

Měření teploty Termovize – termokamery Jedná se o bezkontaktní způsob měření teploty. Princip měření spočívá v analýze infračerveného záření povrchů těles (úniky tepla, pohyb osob,…).