Měření výkonu a kvality služeb akademických knihoven přednáška pro Klub vysokoškolských knihovníků Praha, 3. 11. 2015Martin Krčál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Advertisements

Metodika Full Cost Metodika Full Cost byla vytvořena v rámci projektu Metodika Full Cost na Mendelově univerzitě v Brně, registrační č.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Bibliotheca academica – CPVŠK 2008, 4.– , Plzeň Činnost v období listopad 2007 – říjen 2008 Iva Prochásková
Bibliotheca academica Cíle a perspektivy vysokoškolských knihoven Plzeň
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
OD FAKULTNÍCH KNIHOVEN KE KNIHOVNĚ CENTRÁLNÍ Dana Lošťáková Knihovna UP Olomouc.
Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách Pilotní průzkum informační gramotnosti vysokoškolských studentů.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Tak takhle ne, šéfe !!! Knihovny a rock´n´ roll Národní technická knihovna Praha, 15.června 2010 Miroslava Sabelová,
Informační vzdělávání na VŠ: aktivity v roce 2005/2006 Výsledky dotazníkového šetření Eva Dohnálková, Hana Landová, Jana Liptáková.
Didaktické prostředky
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Sběr statistických dat v akademických knihovnách
Ústřední knihovna FSS MU Bibliotheca Academica, Brno Irena Šléglová Masarykova univerzita a její knihovny.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
IVIG 2005 Informační vzdělávání a informační gramotnost v teorii a praxi vzdělávacích institucí Projekt online systému podpory informačního vzděláván v.
STATISTIKA Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci.
Meziknihovní služby Ludmila Kohoutová Národní knihovna ČR Komise pro služby, Brno
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Statistické výkazy Ivo Brožek.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Příprava novely knihovního zákona Vít Richter Národní knihovna ČR tel
1 Regionální funkce v roce 2005 „ Několik“ údajů z výroční zprávy Praha, 1. června řádné zasedání sekce SDRUK pro RF.
Aplikace teorie information commons v Ústřední knihovně Přírodovědecké fakulty MU Klub vysokoškolských knihovníků SKIP Zdeňka Dohnálková Prosinec 2006.
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Projekt Benchmarking knihoven - měření a srovnávání výkonu knihoven 3. dubna 2007 Pardubice Regionální funkce 2007 Národní knihovna ČR
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
1 Regionální funkce v roce 2004 Výchozí stav pro krajské spravování RF Pardubice, 1. listopadu 2005 Celostátní seminář.
Reporting.
Vsetín Národní knihovna ČR
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Sběr a zpracování statistických dat Praha, 21. dubna 2008 Ústav informačních studií.
Benchmarking knihoven Národní knihovna ČR Tel
Vstup Knihovny univerzitního kampusu MU do systému měření výkonu BIX Zdeňka Dohnálková Knihovna univerzitního kampusu MU, Brno Pro Klub vysokoškolských.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Měření výkonu knihoven a jeho využití při zkvalitňování služeb Martin Krčál VIKBB42 Knihovnické procesy a služby Brno, 2. dubna 2014.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Úvodní hodina do předmětu Knihovnické procesy a služby Martin Krčál VIKBB42 Knihovnické procesy a služby Brno, 19. února 2014.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Ing. Marek Šmíd, MBA Institut pro veřejnou správu Praha
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Natáčení videa jako jeden ze způsobů propagace služeb Informačního centra MZLU v Brně Zuzana Streichsbierová Informační den ÚVIS,
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Pět let RF v číslech úspěchy, rozpaky, hledání
Technické zázemí Univerzitní knihovny ZČU V Plzni
Didaktické prostředky
Úvodní hodina do předmětu Knihovnické procesy a služby
Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Aplikace managementu ve sportovním klubu (min
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Ekonomické vyhodnocení firemního vzdělávání a jeho vliv na výkonnost.
Design služeb aneb jak dělat skvělé služby Martin Krčál
K čemu je užitečná statistika? Jak využít statistická data?
Transkript prezentace:

Měření výkonu a kvality služeb akademických knihoven přednáška pro Klub vysokoškolských knihovníků Praha, Martin Krčál

Obsah přednášky  úvod do měření výkonu knihoven  používané metody  metoda benchmarkingu  data z ročních výkazů  systémy benchmarkingu  návrh české platformy pro akademické knihovny

Měření výkonu knihoven  snaha knihoven obstát v konkurenci  kdo je konkurencí knihoven?  rozdíly ve službách  zkvalitnění a zefektivnění procesů  děláme služby dobře?  jsme dostatečně efektivní?  nesmíme zůstat uzavření  sdílení zkušeností  library advocacy  obhájení služeb knihoven (projekt APLS)

výkon knihovna x kvalita služeb Výkon knihovny Kvalita služeb

Metody měření  evidence-based librarianship  uživatelské výzkumy (design služeb)  standardy kvality  ROI = return on investments  benchmarking  …

Evidence-based librarianship

EBL Evidence-based librarianship (EBL) is a means to improve the profession of librarianship by asking questions as well as finding, critically appraising and incorporating research evidence from library science (and other disciplines) into daily practice. It also involves encouraging librarians to conduct high quality qualitative and quantitative research. Zdroj: Ellen Crumley, Denise KoufogiannakisEllen Crumley, Denise Koufogiannakis

Co je tedy EBL?  koncept převzatý z medicíny  cílem zlepšit knihovnickou profesi, její procesy a služby  neustálé hledání nejlepšího řešení  na základě důkazů  důležitá znalost uživatelů a jejich potřeb  výzkumy zaměřené na uživatele a jsoucí do praxe  rychlá implementace do praxe  průběžná realizace

Cyklus EBL Zdroj:

Příklady výzkumných otázek  Proč má knihovna malé procento čtenářů mezi obsluhovanou populací?  Proč nechodí muži v produktivním věku do knihoven?  Je stavění fondu v knihovně pro uživatele pochopitelné?

Kvalita výzkumů  teoretická připravenost  ze školy  znát různé výzkumné metody  zkušenosti s realizací výzkumů  potřeba zkoušet něco nového  dokázat je implementovat do praxe  podpora od všech zaměstnanců  mohou knihovníci část pracovní doby věnovat výzkumům?

Druhy výzkumů  kvantitativní  Co? Jak? Kolik?  testování teorií a hypotéz  velký výzkumný vzorek, redukce informací  dotazníky, ankety,…  kvalitativní  Proč?  menší výzkumný vzorek, vyčerpávající informace  rozhovory, focus group, orální historie,…

Standardy kvality

Knihovní služby  služby definovány zákonem  Jaká je jejich úroveň???  Je všude stejná???  Jak to poznat???

Standardy kvality knihovních služeb  definovat minimální úroveň služeb pro daný typ knihovny  délka provozní doby  minimální přírůstek  počet PC s internetem  množství financí na nákup knih  počet studijních míst  …  základním kritériem je obsluhovaná populace

Cíle standardů  zlepšit dostupnost a kvalitu služeb pro uživatele  možnost srovnání a kontrola kvality služeb  nástroj pro plánování a rozvoj služeb  systematická podpora rozvoje služeb  zřizovatelé, knihovnické orgány, stát,…  financování

Dostupné standardy  IFLA IFLA  přeloženo do 13-ti jazyků (i CZ)  národní  některé státy USA, GB (Cilip), ŠPA některé státy USAGB  české veřejné knihovny  MK ČR + vyhodnocení standardů MK ČRvyhodnocení standardů  standard vydán i knižně NK ČR  Standard pro dobrou knihovnu (2012) Standard pro dobrou knihovnu  v současnosti i analýzy na úrovni krajů (regionální funkce)

Parametry standardu kvality KategorieProvoz/týdenPřírůstky/rokNákup/1obyv.PC s internetemStudijní místa 1– – – – Nad a více7500 a více a více75 a více Zdroj: KnihovnaPlusKnihovnaPlus

ROI Return on investments

ROI  návratnost investic  ekonomická metoda  cíl  ukázat hodnotu knihoven a jejích služeb pro mateřské instituce (např. univerzity), pro společnost a stát  využití  library advocacy  pro rozvoj knihovny

Výpočet ROI Návratnost investice = ((čistý zisk - počáteční investice) / počáteční investice) x 100 [%]

Využití v praxi  poukázání na přínos vybraných služeb a oddělení knihovny  získání respektu vedení knihovny (např. při vyjednávání o rozpočtu)  obhájení rozpočtu  prosazování nových služeb  zvýšení prestiže knihovny  identifikace (ne)efektivních služeb, oddělení (rozšíření, změna, zrušení)

Benchmarking knihoven

Benchmarking „ Nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace s těmi, kdo byli uznáni jako vhodní pro toto měření, za účelem definovat cíle zlepšování vlastních aktivit. “ (Nenadál)

Benchmarking  proces měření vlastních služeb a jejich porovnávání za účelem jejich zlepšení  srovnávat srovnatelné!!!  metoda strategického řízení  vznik v komerčním prostředí  80. léta, Xerox  využívá statistiky  roční výkazy knihoven

Fungování benchmarkingu  co děláme, jak to děláme, je to efektivní???  co dělají jiní, jak to dělají, je to efektivnější???  benchmarking = učení se od sebe = učení se od jiných

Cíle BM  hledání silných a slabých stránek  hledat možnosti zlepšení  zamyšlení se nad vlastními službami  hledání inspirace u jiných  lepší pochopení chování a potřeb uživatelů  neustálý rozvoj instituce - aplikace změn  motivovat zaměstnance ke změnám

Výhody BM  neustálý rozvoj instituce  podpora spolupráce mezi institucemi  úspora času  nezavádět zbytečnosti, neztrácet čas zkoušením věcí, které uživatel nepotřebují,…  nemusíme vymýšlet nové věci, ale inspirovat se  identifikace chyb ve statistikách  identifikace obecných trendů

Nevýhody BM  pouze obecná definice metody  specifika institucí  každá instituce je jiná, může mít specifické podmínky  nutné s tím počítat  omezení na podobné instituce  nutnost přijetí metody zaměstnanci  chyby ve statistikách  nejednotnost metrik

Nevýhody BM  nepokrývá celé spektrum služeb a procesů  kvantitativní metoda  dnes kombinace s kvalitativními uživatelskými výzkumy  nutnost spolupráce  špatná interpretace výsledků analýz  zneužití výsledků!!!!!!!  kodex využití výsledků  pouhá komparace výsledků

Co není benchmarking???

Proces benchmarkingu 1. plánování 2. hledání partnerů 3. sběr dat 4. anaýza dat 5. aplikace změn Zdroj: Peter Brophy

Údaje pro analýzu  parametry  základní údaje sbírané z knihoven  např. počet uživatelů  výkonové/poměrové indikátory  vypočítávají se s parametrů  např. výdaje na nákup literatury na 1 obyvatele

Druhy benchmarkingu  interní  uvnitř instituce  např. pobočky, oddělení apod.  externí  s jinými institucemi  musí být srovnatelné

Druhy benchmarkingu  výkonový  zaměřuje se na výkon produktů a služeb, orientace na uživatele  jaká je návštěvnost, využívání služeb apod.  procesní  sleduje jednotlivé procesy v instituci  např. jak funguje půjčování knih  funkcionální  orientace na funkce a druhy služeb  např. jaké druhy výpůjček knihovna poskytuje

Benchmarking v ČR  ve světě již v 90. letech  2005 – projekt Benchmarking knihoven  NKP + NIPOS  pouze knihovny základní  248 českých a 49 slovenských knihoven  analytický nástroj: 

Parametry a indikátory v BKČR 1KF/1000 obyv. 2% obnovy KF 3Přírůstek/1000 obyv. 4Periodika/1000 obyv. 5Internet/1000 obyv. 6Plocha/1000 obyv. 7Stud.míst./1000 obyv. 8Úvazky/1000 obyv. 9Úvazky/1000 čten. 10Úvazky/1000 návšť. 11roční provoz. doba/1000 obyv. 12% roč. provoz. doby/prac. fond zam. 13Provozní doba 14%výdajů/rozp. města 15% obsl. popul. 16% mládeže 17Návštěvy/obyv. 18Virtual. navšťěvy/obyv. 19% návštěv internet 20Výpůjčky/čtenář 21Obrat KF 22Kult. a vzděl. akce/1000 obyv. 23Inter. služby 24Provoz. nákl/1000 obyv. 25Náklady KF/obyv. 26Náklady EIZ/obyv. 27Náklady KF/výpůjčky 28%provoz.nákl. 29% nákladů na KF 30% osobních nákl. 31% získaných dotací 32% vlast. příjmů Zdroj: Vít Richter. Benchmarking: prezentace v MZK, 2014.

Systémy benchmarkingu  aktivity v rámci Výzkumného semináře  M. Krčál, J. Fryš, P. Kalíšek, A. Chodounská  výzkum nástrojů benchmarkingu ve světě  rozdělení dle funkcionality do tří skupin  článek na ProinflowProinflow

Základní dělení  systémy pro sběr ročních statistických výkazů  jen statistiky, pro členy obvykle zdarma, obvykle národní  Academic Library Survey (ALS), Performance Analysis for Polish Research Libraries (PAPRL), ARL Statistics (součást StatsQUAL),…  systémy pro benchmarking kvalitativních dat  klasický benchmarking, národní nebo institucionální  BIX, ROBLE, REBUIN, CAUL Library statistics, ACRL metrics, Sveriges officiella biblioteksstatistik,…  systémy pro benchmarking uživatelské spokojenosti  kombinace s výzkumy uživatelské spokojenosti  LibQUAL+, Insync Surveys

Bix  založen v roce 1999, původně pro veřejné knihovny v SRN  dnes knihoven (GER, AUT, SWI, SLO, SVK, CZE,…)  rozděleno na veřejné a akademické knihovny  výsledky veřejné

LIBQUAL+  vznik v roce 1999  komerční systém vyvíjený ARL (USA)  zapojeno celkem přes 1200 knihoven z celého světa, zejména akademické  ale 171 v roce 2012  zahrnuto i uživatelské testování  22 otázek, škála 1-9  výsledky jen pro účastníky

Insync Surveys  novozélandský systém  pro univerzitní knihovny  provozují CAUL a CONSUL  funkčně podobný LibQUAL+  dnes zejména NEZ a AUS  38 účastníků  data i analýzy jen členům

LAMP - Library Analytics and Metrics Project  vzniká v prostředí britských akademických knihoven  kombinuje statistiky, průzkumy uživatelů a data jejich chování ze systémů  cílem získat komplexní přehled o fungování knihovny a jejím výkonu  v současnosti prototyp

Výzkumy v oblasti měření výkonu knihoven

Analýza ročních výkazů českých akademických knihoven od roku 2001

Dvě analýzy  KRČÁL, Martin a Martin FASURA. Statistiky nově a plánovaná česká platforma pro benchmarking akademických knihoven. Bibliotheca academica 2014 [online]. Ústí na Labem: UJEP, [cit ]. Dostupné z: Prezentace obsahuje analýzu dat a základní výstupy ze sběru ročních výkazů akademické knihovny z let  FRYŠ, Jakub. Analýza ročních výkazů českých akademických knihoven od roku Brno, s. Dostupné tak z: Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, Kabinet informačních studií a knihovnictví. Vedoucí práce PhDr. Martin Krčál.

J. Fryš – Analýza ročních výkazů…  vymezení základní terminologie  historický vývoj  popis procesu měření na vlastním obecném modelu  popis metody benchmarkingu  analýza sekundárních dat od AKVŠ  hodnocení konzistence, úplnosti a chybovosti dat  zpracování dat pomocí deskriptivní statistiky  prezentace výsledků  doporučení a návrhy změn

Výpůjčky 38,4 2,9 mil. výpůjček v letech mil. výpůjček v průměru za rok výpůjček v instituci za rok (medián)

Výpůjčky

Uživatelé 4, mil. registrovaných uživatelů v letech registrovaných uživatelů za rok registrovaných uživatelů na instituci za rok (průměr)

Fond mil. knihovních jednotek v akademických knihovnách v tomto roce mají AK nejvyšší počet k.j knihovních jednotek na jednu akademickou knihovnu (medián) 1,1 mil. největší fond měla Univerzita Karlova

Fond 3, mil. knihovních jednotek bylo v letech zakoupeno do AK průměrný počet přírůstků za rok průměrný přírůstek na jednu knihovnu, středová hodnota je 2614 k.j. (medián)

Počet k.j. celkem a ve volném výběru

Podíl jednotek ve volném výběru k velikosti fondu

Obměna fondu

Počet titulů seriálů

Náklady na akvizici mil. Kč utratily v roce 2013 za akvizici dokumentů AK v tomto roce klesly výdaje na akvizici o více než polovinu 3 mil. Kč utratí průměrně knihovny za akvizici dokumentů, středová hodnota je 1,5 mil. (medián)

Náklady na nákup/reg. uživatele

Knihovníci knihovníků pracovalo v roce 2013 v akademických knihovnách nejvíce zaměstnanců (979) i úvazků (883) 13 knihovníků pracuje v průměrné knihovně, středová hodnota je pouze 9 knihovníků (medián)

Počet zaměstnanců na 1000 uživ.

Provozní doba dnů v roce mají AK otevřeno (medián) hodin v týdnu mají AK otevřeno (průměr i medián)

Budova 9470 studijních míst nabízely AK v roce počítačů je nyní k dispozici v akademických knihovnách

Počet míst/1000 uživatelů

Přínosy práce J. Fryše  nový pohled na data  ukázka možností benchmarkingu  identifikace chyb ve výkazech  doporučení pro sběr dat v závěru

Měření a řízení výkonu v knihovnách MU

P. Kalíšek – Měření výkonu na MU  KALÍŠEK, Petr. Měření a řízení výkonu v knihovnách MU. Brno, s. Dostupné také z: Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, Kabinet informačních studií a knihovnictví. Vedoucí práce PhDr. Martin Krčál.  vykazování statistik na MU  analýza dat v knihovnách MU  polostrukturované rozhovory s řediteli knihoven MU nad daty s ročních výkazů  FF, FSS, PřF,PraF, PedF, FI, ESF a KUK

Analýza parametrů v ročním výkazu

Pilotní průzkum  dotazník  cílem zjistit důležitost údajů v ročním výkazu z pohledu knihovníků a jak se s daty pracuje  distribuci zajišťovala AKVŠ  osloveni členové AKVŠ (24 institucí)  dotazník měli vyplňovat knihovníci, kteří mají v popisu práce vypracovávání statistik  možné přeposlání i na fakulty  sběr v termínu:  SurveyMonkey

Návratnost dotazníku  24 institucí  6 škol neodpovědělo  urgence  em znovu osloveni ředitelé knihoven (+4)  návratnost  22 institucí  32 respondentů  9x fakulty MU, 3x fakulty VUT

Návratnost dotazníku

Vyhodnocujete data z výkazů? OdpověďPočetProcenta ANO2994% NE26% Celkem31100%

Jak s daty pracujete?

Proč data nevyhodnocujete?  „Pracovalo se s nimi v rámci knihovny, ne na úrovni školy, pokud je mi známo.“  „Data vyhodnocují kolegové a vedoucí knihovníci na fakultách, já zajišťuji stahování a archivaci uživatelských dat v systému pro analýzu statistik.“

Fondy

Uživatelé

 fyzické a virtuální návštěvy  sjednotit metodiku sběru  registrovaní/aktivní uživatelé

Výpůjčky

 příliš složité na vyplňování  mnoho parametrů  větší členění „výpůjček“ EIZ

Elektronické informační zdroje

 příliš podrobné  zbytečné údaje  přístupy přes lokální stanici,…  financování  různé způsoby financování (něco hradí univerzita a ne knihovna)  více rozlišovat  nevykazují se repozitáře a discovery služby  ano/ne  statistiky - Counter

Informační vzdělávání

 rešerše  klasické nebo i konzultace k rešerším???  rešerše již nejsou využívaná služba, zanedbatelný počet požadavků  počet školení a účastníků  zvlášť exkurze a výstavy (můžou hodně zkreslovat)  nedůležité, často odhady  zjišťovat formy infovzdělávání  e-learning, workshopy, přednášky,…  počet knihovníků, kteří učí, školení knihovníků

Studovny

 PC a přístup – příliš detailní  sledovat  plocha na uživatele  počet míst pro postižené

Technika a vybavení

 sledovat  čtečky k půjčování  selfchecky a zařízení na vracení knih  počet tiskáren atd. pro veřejné užití mimo knihovnu

Zaměstnanci ÚdajProcentaOdpovědí Počet zaměstnanců knihovny celkem (fyzických osob) 100,0%31 Počet zaměstnanců knihovny (fyzických osob) dle dosaženého vzdělání (VŠ/VOŠ/SŠ) 80,65%25 Počet zaměstnanců knihovny (fyzických osob) dle dosaženého knihovnického vzdělání (VŠ/VOŠ/SŠ) 83,87%26 Počet zaměstnanců knihovny celkem (přepočtený počet) 77,42%24 Počet zaměstnanců knihovny (přepočtený počet) dle dosaženého vzdělání (VŠ/VOŠ/SŠ) 61,29%19 Počet zaměstnanců knihovny (přepočtený počet) dle dosaženého knihovnického vzdělání (VŠ/VOŠ/SŠ) 61,29%19

Zaměstnanci  DPP, DPČ a nekmenové osoby – jak je započítávat  dělit dle oddělení???

Finance ÚdajProcentaOdpovědí Náklady na akvizici 100,0%31  celkové náklady na provoz knihovny  náklady na zaměstnance  náklady dle oddělení

Závěry pilotního průzkumu  Je nutné prodiskutovat potřebné údaje v jednotlivých částech dotazníku  Nutno vytvořit podrobnou metodiku k jednotlivým indikátorům  Stálice – výpůjčky, registrace, přírůstky, velikost fondu, vzdělávání, náklady na akvizici  Zvážit zastaralé údaje (technika, sítě)  Zjednodušit formulář, je nutné jej mít tak složitý?  Více se zaměřit na financování a EIZ  Důležité informační vzdělávání

Statistiky, jak je znáte, statistiky, jak je neznáte

Seminář VUT  prezentace pilotního průzkumu  workshop  metoda focus group  3 skupiny po 5-6 lidech  M. Fasura, Z. Dohnálková, M. Krčál  diskuze nad parametry z výzkumu  co je důležité  jak složitě se získávají  hledání optimální podoby výkazů

Výstupy  dokument XLSX dokument XLSX  podklady pro 2. kolo připomínkování  z části potvrzení výsledků z pilotního průzkumu  ale některé původně nejasné byly v diskuzi obhájeny

Fondy  „stálice“ – pro knihovny důležité  nerozhodnuto  seriálové publikace – exempláře, dle forem  přidat  náklady financování dle zdrojů  účast v projektech (do zaměstnanců???)  možná přidat  financování – náklady na provoz knihovny, akvizice  počet knihovníků ve zpracování (ale úvazky, počet???)

Uživatelé  nerozhodnuto  návštěvy dle druhu  uživatel v dílčí a centrální DB  přidat  virtuální návštěvy  počet akademiků

Výpůjčky  nerozhodnuto  první výpůjčky, prodloužení, MVS a MMVS  zrušit  MVS a MMVS dle druhu (výpůjčka, kopie, el. kopie)  možná přidat  počet prezenčních výpůjček (ale jak to zjišťovat???)

Elektronické informační zdroje  zachovat jen počet EIZ  nerozhodnuto  EIZ vytvářených knihovnou (lepší definice),  možná přidat  statistiky přístupů  stažení FT (jak to jednoduše zjišťovat???, Counter???)

Informační vzdělávání  nerozhodnuto  počet rešerší  přidat  formy infovzdělávání  pracovníci ve vzdělávání  počet školících akcí pro knihovníky  možná přidat  počet prezenčních výpůjček (ale jak to zjišťovat???)

Studovny  snaha o zrušení většiny parametrů  zachovat jen  počet ÚK, dílčích knihoven, provozní doba ÚK, dílčích knihoven, počet k.j. ve volném výběru, počet PC celkem  nerozhodnuto  počet míst, dostupnost hlavních služeb (co to je???) ÚK i dílčích, počet k.j. ve volném výběru v dílčích knihovnách, počet míst celkem a na pobočkách  přidat  plocha knihovny, Wi-Fi (ano/ne), bezbariérový přístup (ano/ne)

Technika a vybavení knihovny  zachovat  počet tiskáren  nerozhodnuto  skenery, kopírky, multifunkce, dělení žařízení dle pobočkových a ÚK  přidat  discovery služby (ano/ne), institucionální repozitář (ano/ne), selfchecky a biblioboxy  možná přidat  čtečky k půjčování, název knihovního systému

Zaměstnanci  zachovat všechny stávající  přidat  stáže zaměstnanců v zahraničí  možná přidat  náklady na zaměstnance i dle činností, počet zaměstnanců dle činností, počet hodin vzdělávání knihovníků, stáže, publikační činnost zaměstnanců, vystoupení na konferencích v ČR i zahraničí

Další navrhované paramery  financování dle zdrojů  průzkumy spokojenosti (ano/ne)  rozpočet univerzity, fakulty, knihovny  poměry knihovna/instituce

Prozatimní závěry  prozatím nebyly řešeny indikátory  ale nutno k nim sbírat parametry  často protichůdné názory  nedomýšlí se složitost sběru  nutno porovnat se zahraničními systémy

Plán  delfská metoda s odborníky (cca. 6)  zaměřit se i na sběr údajů  provést podrobnou analýzu systémů  zohlednit ve finálním návrhu  navrhnout formulář pro sběr dat

Budoucnost sběru ročních výkazů

Roční výkazy  V Roční výkaz o vysokoškolské knihovně  data od roku  výraznější úpravy v roce 2010  problém s metodikou  nejasnosti vyplňování  upřesňování  málo podrobná

Sběr ročních výkazů  – MŠMT  2014 – AKVŠ, využit SW a formuláře MŠMT  2015 – AKVŠ, formulář stejný, SW pro sběr???

Vývoj SW pro AKVŠ  výzkumy nad parametry a indikátory  analýza systmů  návrh formuláře pro sběr dat  návrh analytického nástroje  co vše porovnávat  metodika vyplňování  etický kodex práce s daty  realizace??? – kdo to údělá, financování

Diskuze?

Děkuji za pozornost Martin Krčál KISK, Filozofická fakulta, Masarykova univerzota