Metabolismus sacharidů. hlavní složkou výživy –obilniny, rýže, kukuřice, brambory... zdroj energie stavební funkce (nukleotidy, koenzymy,glykolipidy…)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metabolismus sacharidů
Advertisements

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_06C_14_Regulace.
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Sacharidy - názvosloví
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Bílkoviny – AK - procvičení. Pojmenuj Nakresli vzorce lys phe glu val gly ile.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava III. (játra a střeva) Název sady:Přírodopis.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Což takhle dát si cukr, aneb Štěpení sacharidů v žaludku.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Metabolismus tuků. Tuky jsou nepostradatelnou složkou naší výživy. Představují palivo pro biologické oxidační děje v buňce. V tělech živočichů představují.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
M ETABOLICKÉ DĚJE Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Svalstvo člověka – teorie Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Energetická hodnota potravin (EH)
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výživa a hygiena potravin
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Metabolické přeměny sacharidů – glykolýza
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Metabolismus sacharidů
Β-oxidace VMK.
Krebsův cyklus – citrátový cyklus-cyklus trikarboxylových kyselin
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Složení potravin Ing. Petra Pechová, 2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Glykolýza Glukoneogeneze
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Metabolismus a energetické krytí při sportu
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
Cukry (sacharidy).
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Sacharidy VY_ 32_INOVACE_24_472
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Metabolismus buňky Projekt OBZORY
Polysacharidy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Podmínky života v přírodě
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Metabolismus sacharidů
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
Získávání energie pro život
Transkript prezentace:

Metabolismus sacharidů

hlavní složkou výživy –obilniny, rýže, kukuřice, brambory... zdroj energie stavební funkce (nukleotidy, koenzymy,glykolipidy…) zásobní funkce - glykogen speciální funkce - např. slizy Sacharidy

Sacharidy v potravě Naše potrava obsahuje také laktózu, sacharózu. Tyto disacharidy jsou při resorpci v tenkém střevě hydrolyzovány na monosacharidy. Celulóza – nedokážeme hydrolyzovat – je to balastní látka – vláknina. Resorbované monosacharidy – krví do jater.

Játra Část monosacharidů se přemění na glykogen – zásoba. Ostatní monosacharidy –fruktóza, galaktóza se převede na glukózu. Glukóza je krví přenášena všem orgánům a tkáním pro metabolické potřeby. Hladina glukózy v krvi je řízena hormonem inzulinem … 3,9 – 5,5 mmol/l

Glukóza Univerzální živina, snadno využitelná ve všech tkáních našeho těla Glukóza se štěpí procesem glykolýzy. Ve svalech se může využít chemická energie glukózy bez přístupu vzduchu – anaerobní glykolýza – energetický přínos malý – ale umožňuje okamžité zahájení svalové práce na „kyslíkový dluh“ – důležité pro přežití organismu Při dostatečném přívodu kyslíku - aerobní glykolýza glukózy

Anaerobní glykolýza – kvašení –mikrobiální organismy α-D-glukopyranóza α-D-glukopyranóza- 6-fosfát α-D-fruktofuranóza-1,6-bisfosfát D-glyceraldehydfosfát kyselina pyrohroznová acetaldehyd ethanol Dihydroxyaceton fosfát

Anaerobní glykolýza – vyšší živočichové, člověk α-D-glukopyranóza α-D-glukopyranóza- 6-fosfát α-D-fruktofuranóza-1,6-bisfosfát D-glyceraldehydfosfát kyselina pyrohroznová Kyselina mléčná Dihydroxyaceton fosfát

α – D- glukopyranosa α- D- glukopyranosa – 6 fosfát D- fruktosa -1,6-bisfosfát ATPADP ATP dihydroxyacetonfosfát D-glyceraldehydfosfát Kyselina pyrohroznová acetykoenzymA Kyselina mléčná acetaldehyd ethanol Aerobní glykolýza Anaerobní glykolýza Glykolýza glukózy 2 1,3- bisfosfoglycerát3-fosfoglycerát2-fosfoglycerát fosfoenolpyruvát 2ADP 2ATP 2ADP 2ATP

Při fosforylaci glukózy se spotřebují 2 ATP. Přeměnou 2 molekul glyceraldehydfosfátu vznikají 4ATP. 4 – 2 = 2 ……..celkem vznikají 2 ATP. Glukóza + 2H 3 PO 4 + 2ADP 2 laktát + 2ATP

Aerobní podmínky umožňují maximální využití chemické energie této živiny. Přeměna glukoza na pyruvát………………… ….4ATP Oxidace 2 NADH 2 (oxidativní fosforylace)…..6ATP Oxid. dekarboxylace 2 pyruvátů (2 NADH 2 )..6 ATP Oxidace 2 acetylCoA citrátovým cyklem…….24 ATP Celkem…………………………………………………….. 40 ATP Počáteční spotřeba …………………………………..-2 ATP Čistý zisk ………………………………….. 38 ATP Glukóza + 38 ADP+38 H 3 PO O 2 6 CO H 2 O + 38 ATP

Zdroje: Literatura: Čársky, J a kol. Chemie pro III. ročník gymnázií. 1. české vyd. Praha: SPN, Kolář, K. a kol. Chemie (organická a biochemie) II. pro gymnázia. 1. vyd.Praha: SPN, 1997 Svoboda, J., Kratochvíl, B. Chemie pro střední školy 2b. 1.vyd. Praha: Scientia,spol.sr.o., pedagogické nakladatelství Habermann V.,Černý R., Kotyza J. Přehled základů biochemie.dotisk. Praha:Karolinum, 1993