Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ 47274611 tel. 412 516 127 Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0999.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Advertisements

Neurózy, psychózy, rané poruchy
ZÁVAŽNÉ EMOČNÍ PORUCHY V DĚTSKÉM VĚKU A DOSPÍVÁNÍ
o.s. Péče o duševní zdraví
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Návykové látky, závislosti
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Alkoholismus.
D EGENERATIVNÍ ONEMOCNĚNÍ MOZKU Zpracovaly Zlata Adamušková Miroslava Divišová Michala Priatková.
Alzheimerova nemoc.
Klasifikace duševních poruch
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Deprese Diagnostika a léčba
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
Schizofrenie Jan Decker – 3A.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Deprese Táborská, Kubátová V7A.
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
PSYCHIATRIE VY_52_INOVACE_ února 2013
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Duševní poruchy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Charakteristiky vybraných nemocí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Duševní poruchy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychiatrické vyšetření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada Základy společenských věd 1. ročník

Název materiálu Duševní poruchy Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21_12 Autor materiáluMgr. Soňa Štulcová Anotace a metodický pokynPrezentace je na téma duševní poruchy (psychopatologie), příčiny duševních poruch, druhy psychických poruch a prevence léčení. Hodina je vedena vyučujícím. Prezentaci lze využít i pro samostatnou práci na PC na základě výkladu a pokynů vyučujícího, popř. i jako pracovní list. Hodina je výkladová. Datum tvorby Datum ověření ve výuce Třída 1.S

 Duševní poruchy se projevují v chování a prožívání.  Duševní poruchy narušují vztahy člověka a jeho okolí.  Vyjadřují změny psychických jevů.

Biogenní faktory  dědičné zatížení,  poškození plodu ( v těhotenství nebo při porodu),  vývojové a funkční změny v oblasti pohlavního života (napři. puberta),  vrozená citlivost,

Somatogenní faktory:  Poškození mozku úraz, infekčním onemocněním a dalšími fyziologickými změnami ( př. stařecká demence) Psychogenní faktory:  Dlouhodobé frustrační a stresové vztahy, konflikty a traumata. Sociogenní faktory:  Disharmonické a nepříznivé sociální prostředí (rodinné, pracovní, školní)

 1)Postihující jednotlivé funkce  2)Postihující celou osobnost: a) neurózy b) psychopatie c) psychózy d) slabomyslnost

 poruchy vnímání: iluze, halucinace  poruchy pozornosti: neschopnost soustředit se  poruchy myšlení: odtržení od reality, bludy  poruchy příjmu potravy: anorexie, bulimie  dyslexie (porucha čtení)  dysgrafie (porucha psaní)  dyskalkulie (porucha počítání)  amnézie (ztráta paměti)

 Projevy těchto poruch:  abnormální odpovědi  regresivní chování u dospělých  reaktivní stavy (např. pláč, strach, bušení předměty)  afektivní krize (např. zmodrání, zastavení dechu)  nával zlosti, deprese, vztahovačnost, žárlivost…

 nejběžnější a nejčastější  vznik onemocnění: psychogenní a sociogenní příčiny  postižená osoba si svoji poruchu uvědomuje  narušení běžných mezilidských vztahů  léčí se ambulantně  projevy: bolení hlavy, únava, tiky, deprese, fobie, koktavost, noční děsy, zlozvyky…

 Druhy neuróz 1. Neurastenie  Příznaky: labilita, nespavost, chronická únava, bolesti hlavy, tiky, zlozvyky (okusování nehtů), zvýšené červenání se, třes rukou… 2. Psychastenie  Méně časté  Příznaky: hypochondrie, přehnaný strach o svoji osobu, citová zranitelnost, obsedantně kompulzivní jednání…

 porucha osobnosti (v populaci 5 – 15 %)  těžší a trvalejší porucha  nápadné, rušivé až asociální chování  postižená osoba si poruchu uvědomuje, ale nepokouší se ji překonat, naopak ji využívá nebo dobře skrývá  některé povahové vlastnosti jsou vystupňované, některé úplně chybí  jeví se ostatním lidem jako podivíni  narušený hodnotový systém reality  příznaky: touží po moci, po slávě, dobrodružství, sexuálních zážitcích, lákají je nevšední zážitky

 nejzávažnější duševní choroby  osoba si onemocnění neuvědomuje – ztrácí kontakt s realitou  těžko léčitelná nebo neléčitelná  Druhy psychóz: 1. Schizofrenie - jde o rozštěpení různých psychických funkcí.  Projevy: ztráta kontaktů s realitou, halucinace, bludy, ztráta zájmů, nepřiměřené reakce

2. Autismus – uzavřenost vůči okolnímu světu, minimální komunikace s okolím, mají rádi stereotyp, vyhýbají se očnímu a tělesnému kontaktu, vyžadují samotu. 3. Maniodepresivní psychóza – projevuje se chorobnou náladovostí, střídání manické (euforie, nadměrná podnikavost, nereálné plány, veselost, rychlá řeč, extrémní mimika a gestikulace) a depresivní (nezájem, vyčerpanost, snížená aktivita, smutek, zoufalství, touha po smrti) fáze. 4. Paranoia – chorobná vztahovačnost, blud pronásledování, žárlivost, halucinace, zveličování negativních zážitků.

 projevuje se v intelektové oblasti  druhy: a) oligofrenie b) demence

Oligofrenie  mentální méněcennost  vzniká před narozením, nebo při porodu, příčinou mohou být i dědičné faktory  vyskytuje se ve všech pásmech snížené inteligence (lehká, středně těžká, těžká a hluboká mentální retardace)

Demence  postupná ztráta intelektuálních vědomostí, úpadek psychických funkcí  dostavuje se porucha myšlení a paměti, později i chování  vyvolána buď mozkovými chorobami, úrazem nebo procesem stárnutí

Prevence  založena na dodržování zásad duševní hygieny, předcházení a včasná léčba i fyzického onemocnění

 Léčba  medikamentózní (sedativa, léky)  psychoterapie (autogenní trénink, sugesce, psychodrama)  psychodezinfekce (úprava sociálního prostředí pacienta)  alternativní terapie (arteterapie, muzikoterapie, hippoterapie)

Léčebné instituce  poradny duševního zdraví (tzv. linky důvěry)  psychologické a psychiatrické ambulance  speciální psychiatrické léčebny

 C3%AD_porucha C3%AD_porucha  Dznaky_du%C5%A1evn%C3%ADch_poruch Microsoft Office placená školní licence zakoupená EOA Děčín