Odborná diskuze MŠMT, 28. 6. 2011 Projektový záměr Profesní podpora učitele.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Projektový záměr Podpora technického a přírodovědného vzdělávání MŠMT Červenec 2011.
Personální řízení Podpora řízení a rozvoje lidských zdrojů ve školství.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v mateřských školách Seznámení s projektem Milan Podpera.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Projektový záměr Podpora pedagogů MŠ Odborná diskuze MŠMT,
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Systém DVPP Národní institut pro další vzdělávání Jiří Nekola, Miloslav Vyskočil.
OPERA Č NÍ PROGRAM VZD Ě LÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Kurikulum G Mgr. Lucie Hučínová-Slejšková, PhDr. Stanislava Krčková.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
Učitelé pro učitele UPROU ( ). UPROU  Tento projekt je spolufinancován Evropským sociální fondem (75%) a státním rozpočtem ČR (25%).  OP RLZ.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
PODPORA UČITELE Individuální projekt národní Garant projektu: Odbor 22 MŠMT.
MŠMT červen Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Prioritní osy 4a Systémový rámec celoživotního.
Pracovní setkání v rámci připravovaného IPo s názvem „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji“ 1.
Oblast podpory 1. 3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v Ústeckém kraji II 2. Výzva 2. etapa globálních grantů Seminář pro žadatele.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Strategické řízení a plánování
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Implementace kariérního systému - IMKA
IMKA Cílem projektu IMKA Je komplexně připravit, ověřit a implementovat metody, opatření a nástroje, které zajistí úspěšné zavedení a přijetí kariérního.
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výzva k předkládání žádostí
Komplexní systém hodnocení
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Hlavní manažér SP Kvalita I
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Model intenzivní podpory
Intenzivní podpora škol
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Odborná diskuze MŠMT, Projektový záměr Profesní podpora učitele

Obsah prezentace Základní údaje o projektu Cíl/e projektu Zdůvodnění potřebnosti Klíčové aktivity Rozpočet Monitorovací indikátory Přínos projektu Podporované aktivity Vazba na jiné projekty „?!„

Základní údaje Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa: 4a – Systémový rámec celoživotního učení Typ projektu: IPn Žadatel: MŠMT – odbor 22, 25 Partner projektu: VÚP v Praze, NIDV Délka projektu: 27 měsíců Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, instituce poskytující další vzdělávání Finanční objem projektu: 130 mil. Kč

Hlavní téma

Cíle projektu Vyvinout a ověřit systém profesního rozvoje pedagogických pracovníků.  Nastartovat proces proměny současného DVPP v ucelený profesní rozvoj.  Podpořit diverzifikaci forem profesní podpory.  Motivovat učitele k aktivní účasti na vlastním profesním rozvoji.  Poskytnout školám poradenství při procesu tvorby plánu profesního rozvoje a jeho následném vyhodnocování.  Připravit soubor návrhů na harmonizaci obsahu relevantních právních norem s potřebami profesního rozvoje pedagogických pracovníků (ve vazbě na kariérní systém). Priorita MŠMT

Zdůvodnění potřebnosti  Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ( 2007)  Stanovisko Evropské komise (2007)  Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR (2007, 2011)  Akční plán MŠMT Škola pro 21. století ( 2009)  Analýza MŠMT Metodická podpora učitele (2010)  Výsledky mezinárodních i českých výzkumů (PISA 2000, TALIS , TIMSS 2007, FACTUM Invenio 2008, McKinsey 2010…)  výsledky šetření ÚIV, materiály ČŠI, vlastní zjištění…

 Absence komplexních dat z oblasti DVPP, resp. PR  Náročnost identifikace vzdělávacích a rozvojových potřeb pedagogů uvnitř škol a plánování jejich rozvoje  Další vzdělávání, resp. školení jako dominantní forma rozvoje  Strukturální nedostatky  Nízké využití vlastního potenciálu škol  Téměř nulové vyhodnocování účinnosti podpory  Malá provázanost kariéry a profesního rozvoje  Absence poradenského systému v oblasti PR

Řízení změny Profesní rozvoj učitele Kompeten ce učitele Výuka Výsledky žáků

Klíčové aktivity PROFESNÍ ROZVOJ MODEL uvnitř školy MENTORPROFIL21

KA 01 PROFESNÍ ROZVOJ Cílem aktivity je identifikovat hlavní problémy v oblasti vzdělávání a profesního rozvoje pedagogických pracovníků v ČR a formulovat doporučení pro implementaci systému PRPP na základě ověřených výstupů projektu. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol, instituce poskytující další vzdělávání Cíl

KA 01 PROFESNÍ ROZVOJ  Identifikace hlavních problémů PRPP v ČR a formulace doporučení pro tvorbu komplexního systému  Komparativní analýza zkušeností PRPP v ČR a zahraničí  Přehled aktuálně dostupných forem podpory nabízených v ČR a jejich využitelnost  Databáze zahraničních a domácích zdrojů k profesnímu rozvoji PP uvnitř školy  Výzkumná zpráva popisující současný stav organizace a způsobu realizace DVPP, resp. PRPP  Podklady pro návrh legislativních změn a finančních opatření Výstupy

KA 02 MODEL uvnitř školy Cílem aktivity je vytvořit a ověřit model profesního rozvoje pedagogických pracovníků uvnitř školy. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol, instituce poskytující další vzdělávání, př. instituce poskytující poradenství v oblasti dalšího vzdělávání Cíl

KA 02 MODEL uvnitř školy  Metodika Model PRPP uvnitř školy  Principy PRPP uvnitř školy  Přehled diverzifikovaných forem podpory pedagogů (min. 15 forem – např. mentoring, koučing, supervize, dobrovolnictví, rotace, mobilita, rolový model…), vč. jejich popisu, očekávaného přínosu, př. rizik  Soubor evaluačních nástrojů vhodných k modifikaci pro různé druhy škol (identifikace potřeb učitele)  Metodiky pro implementaci vybraných forem podpory, vč. návrhu hodnocení absolvované podpory  Výzkumná zpráva z 2fázového šetření  Tým konzultantů profesního rozvoje  Aktivně zapojené školy Výstupy

KA 03 MENTOR Cílem aktivity je vytvořit a ověřit model kolegiální podpory – mentoring jako jednu z moderních a efektivních forem profesního rozvoje učitele. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol, instituce poskytující další vzdělávání Cíl

KA 03 MENTOR  Praktická příručka pro uplatnění kolegiální podpory  Zpráva z 3fázového výzkumu dopadu mentoringu  Školy přijímající plnou podporu  Metodika pro vedení škol  Tým externích mentorů  Tým interních mentorů  Komplexně zpracovaný program pro interní mentory a jejich uplatnění v praxi Výstupy

KA 04 PROFIL21 Cílem aktivity je vytvořit a ověřit systém, který tvoří nástroj pro strategické řízení rozvoje školy a nástroj pro sledování vlastního profesního rozvoje učitele v oblasti ICT. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci základních škol, včetně vedoucích pracovníků škol a školských zařízení. Cíl

KA 04 PROFIL21  Metodické materiály pro učitele se sborníky digitálních učebních materiálů ukazující možnosti a postupy při začleňování ICT do výuky.  Online aplikace Profil Učitel21, nástroj řízení vlastního rozvoje v oblasti ICT pro učitele, analogicky k Profilu Škola21  Videoprůvodci a videoukázky využití moderních technologií a aplikací a příkladů dobré praxe ve využití ICT ve výuce  Online databáze námětů a příkladů dobré praxe využití ICT ve výuce, hodnocení a popisu výukových programů, on-line služeb a hardwarových prostředků, které podporují využití ICT učiteli a žáky  Učitelé a školy aktivně využívající Profily Výstupy

KA 05 PROFIL21 Cíl Cílem aktivity je připravit a pilotně ověřit systém vzdělávání učitelů a vedoucích pedagogických pracovníků základních škol v oblasti začlenění ICT jako významné podpory v jejich profesním rozvoji. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci základních škol

KA 05 PROFIL21  Ověřený systém vzdělávání učitelů a vedoucích pracovníků v oblasti začlenění ICT do výuky a života škol:  Pilotně ověřené a akreditované vzdělávací programy (prezenční forma, e-learning)  Tým lektorů a tutorů  Absolventi vzdělávání (ředitelé, učitelé) Výstupy

Proces realizace projektu Mapa Vývoj Ověřování Výstup 27 měsíců

Kritéria úspěchu  Souběh rozvoje školy a jednotlivce  Struktura v čase  Postavení na reflexi  Orientace na praxi  Konkrétní zacílení  Partnerství mezi klientem a poskytovatelem  Diferenciace  Koherence  …

Rozpočet Název aktivityNáklady v % Náklady v tis. Kč PROFESNÍ ROZVOJ (PR) MODEL – ověření PR uvnitř školy MENTOR – ověření formy PR PROFIL21 – ověření nástrojů PR v oblasti ICT PROFIL21 – PR učitele v oblasti ICT ŘÍZENÍ PROJEKTU

Monitorovací indikátory Název monitorovacího indikátoruPočet Počet nově vytvořených/inovovaných produktů s celostátním dopadem 3 Počet nově vytvořených/inovovaných produktů v oblasti dalšího vzdělávání 62 Počet podpořených osob – poskytovatelé služeb218 Další výstupy:  Počet PO – pedagogičtí pracovníci = osob  Počet PO – vedoucí pedagogičtí pracovníci = 836 osob  Počet aktivně zapojených škol = 524  Instituce poskytující další vzdělávání, př. poradenství = 930  …

Přínos projektu v PR Pro učitele:  Zpracování individuálního plánu rozvoje  Praktickou osobní podporu v reálném prostředí školy, třídy  Zkušenost s netradičními formami podpory  Odbornou pomoc profesionála Pro ředitele:  Zvýšení kompetencí v oblasti personálního řízení a řízení změny  Metodickou podporu  Odbornou pomoc profesionála Osobní rovina

Přínos projektu v PR Pro školu:  Příležitost funkčně propojit rozvoj žáka, učitele a školy  Personální, časovou a finanční úsporu  Klientský servis Pro poskytovatele podpory:  Informace o tom, jaké formy podpory, s jakým cílem a za jakých podmínek by bylo vhodné začít poskytovat  Příležitost k vlastnímu rozvoji Pro MŠMT:  Ověřený systém profesního rozvoje pedagogických pracovníků  Podklady pro novelizaci relevantních právních norem  Základ podpůrného poradenského systému Institucionální rovina

Podporované aktivity  Další vzdělávání a podpora pedagogických pracovníků škol a školských zařízení s důrazem na realizaci kurikulární reformy, včetně osvojení si dalších moderním pedagogických metod souvisejících se systematickým zvyšováním kvality a efektivity vzdělávání  Posílení systému informací o vzdělávacích možnostech  Vytváření podpůrných systémů pro další vzdělávání na národní úrovni (např.: poradenství, informační a monitorovací systémy)  Vytvoření systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení a rozvoj kompetencí pedagogů a pracovníků pracujících s dětmi a mládeží  Dobudování a realizace systému hodnocení kvality poskytovaného vzdělávání  Analýza stavu vzdělávání na národní, popř. krajské úrovni a v mezinárodním kontextu  Vytváření mechanismů, které povedou k propojení systémů počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání Výzva k IPn

Vazba na jiné projekty  IPn Cesta ke kvalitě  IPn Kompetence III  IPn Kariérní systém učitele  IPn Komplexní školský portál  IPn Systém monitoringu a hodnocení kvality vzdělávání  …

Těšíme se na Vaše názory, připomínky, dotazy, návrhy… přípravný tým projektu ?!