Odborná diskuze MŠMT, Projektový záměr Profesní podpora učitele
Obsah prezentace Základní údaje o projektu Cíl/e projektu Zdůvodnění potřebnosti Klíčové aktivity Rozpočet Monitorovací indikátory Přínos projektu Podporované aktivity Vazba na jiné projekty „?!„
Základní údaje Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa: 4a – Systémový rámec celoživotního učení Typ projektu: IPn Žadatel: MŠMT – odbor 22, 25 Partner projektu: VÚP v Praze, NIDV Délka projektu: 27 měsíců Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, instituce poskytující další vzdělávání Finanční objem projektu: 130 mil. Kč
Hlavní téma
Cíle projektu Vyvinout a ověřit systém profesního rozvoje pedagogických pracovníků. Nastartovat proces proměny současného DVPP v ucelený profesní rozvoj. Podpořit diverzifikaci forem profesní podpory. Motivovat učitele k aktivní účasti na vlastním profesním rozvoji. Poskytnout školám poradenství při procesu tvorby plánu profesního rozvoje a jeho následném vyhodnocování. Připravit soubor návrhů na harmonizaci obsahu relevantních právních norem s potřebami profesního rozvoje pedagogických pracovníků (ve vazbě na kariérní systém). Priorita MŠMT
Zdůvodnění potřebnosti Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ( 2007) Stanovisko Evropské komise (2007) Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR (2007, 2011) Akční plán MŠMT Škola pro 21. století ( 2009) Analýza MŠMT Metodická podpora učitele (2010) Výsledky mezinárodních i českých výzkumů (PISA 2000, TALIS , TIMSS 2007, FACTUM Invenio 2008, McKinsey 2010…) výsledky šetření ÚIV, materiály ČŠI, vlastní zjištění…
Absence komplexních dat z oblasti DVPP, resp. PR Náročnost identifikace vzdělávacích a rozvojových potřeb pedagogů uvnitř škol a plánování jejich rozvoje Další vzdělávání, resp. školení jako dominantní forma rozvoje Strukturální nedostatky Nízké využití vlastního potenciálu škol Téměř nulové vyhodnocování účinnosti podpory Malá provázanost kariéry a profesního rozvoje Absence poradenského systému v oblasti PR
Řízení změny Profesní rozvoj učitele Kompeten ce učitele Výuka Výsledky žáků
Klíčové aktivity PROFESNÍ ROZVOJ MODEL uvnitř školy MENTORPROFIL21
KA 01 PROFESNÍ ROZVOJ Cílem aktivity je identifikovat hlavní problémy v oblasti vzdělávání a profesního rozvoje pedagogických pracovníků v ČR a formulovat doporučení pro implementaci systému PRPP na základě ověřených výstupů projektu. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol, instituce poskytující další vzdělávání Cíl
KA 01 PROFESNÍ ROZVOJ Identifikace hlavních problémů PRPP v ČR a formulace doporučení pro tvorbu komplexního systému Komparativní analýza zkušeností PRPP v ČR a zahraničí Přehled aktuálně dostupných forem podpory nabízených v ČR a jejich využitelnost Databáze zahraničních a domácích zdrojů k profesnímu rozvoji PP uvnitř školy Výzkumná zpráva popisující současný stav organizace a způsobu realizace DVPP, resp. PRPP Podklady pro návrh legislativních změn a finančních opatření Výstupy
KA 02 MODEL uvnitř školy Cílem aktivity je vytvořit a ověřit model profesního rozvoje pedagogických pracovníků uvnitř školy. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol, instituce poskytující další vzdělávání, př. instituce poskytující poradenství v oblasti dalšího vzdělávání Cíl
KA 02 MODEL uvnitř školy Metodika Model PRPP uvnitř školy Principy PRPP uvnitř školy Přehled diverzifikovaných forem podpory pedagogů (min. 15 forem – např. mentoring, koučing, supervize, dobrovolnictví, rotace, mobilita, rolový model…), vč. jejich popisu, očekávaného přínosu, př. rizik Soubor evaluačních nástrojů vhodných k modifikaci pro různé druhy škol (identifikace potřeb učitele) Metodiky pro implementaci vybraných forem podpory, vč. návrhu hodnocení absolvované podpory Výzkumná zpráva z 2fázového šetření Tým konzultantů profesního rozvoje Aktivně zapojené školy Výstupy
KA 03 MENTOR Cílem aktivity je vytvořit a ověřit model kolegiální podpory – mentoring jako jednu z moderních a efektivních forem profesního rozvoje učitele. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci škol, instituce poskytující další vzdělávání Cíl
KA 03 MENTOR Praktická příručka pro uplatnění kolegiální podpory Zpráva z 3fázového výzkumu dopadu mentoringu Školy přijímající plnou podporu Metodika pro vedení škol Tým externích mentorů Tým interních mentorů Komplexně zpracovaný program pro interní mentory a jejich uplatnění v praxi Výstupy
KA 04 PROFIL21 Cílem aktivity je vytvořit a ověřit systém, který tvoří nástroj pro strategické řízení rozvoje školy a nástroj pro sledování vlastního profesního rozvoje učitele v oblasti ICT. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci základních škol, včetně vedoucích pracovníků škol a školských zařízení. Cíl
KA 04 PROFIL21 Metodické materiály pro učitele se sborníky digitálních učebních materiálů ukazující možnosti a postupy při začleňování ICT do výuky. Online aplikace Profil Učitel21, nástroj řízení vlastního rozvoje v oblasti ICT pro učitele, analogicky k Profilu Škola21 Videoprůvodci a videoukázky využití moderních technologií a aplikací a příkladů dobré praxe ve využití ICT ve výuce Online databáze námětů a příkladů dobré praxe využití ICT ve výuce, hodnocení a popisu výukových programů, on-line služeb a hardwarových prostředků, které podporují využití ICT učiteli a žáky Učitelé a školy aktivně využívající Profily Výstupy
KA 05 PROFIL21 Cíl Cílem aktivity je připravit a pilotně ověřit systém vzdělávání učitelů a vedoucích pedagogických pracovníků základních škol v oblasti začlenění ICT jako významné podpory v jejich profesním rozvoji. Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci škol, vedoucí pedagogičtí pracovníci základních škol
KA 05 PROFIL21 Ověřený systém vzdělávání učitelů a vedoucích pracovníků v oblasti začlenění ICT do výuky a života škol: Pilotně ověřené a akreditované vzdělávací programy (prezenční forma, e-learning) Tým lektorů a tutorů Absolventi vzdělávání (ředitelé, učitelé) Výstupy
Proces realizace projektu Mapa Vývoj Ověřování Výstup 27 měsíců
Kritéria úspěchu Souběh rozvoje školy a jednotlivce Struktura v čase Postavení na reflexi Orientace na praxi Konkrétní zacílení Partnerství mezi klientem a poskytovatelem Diferenciace Koherence …
Rozpočet Název aktivityNáklady v % Náklady v tis. Kč PROFESNÍ ROZVOJ (PR) MODEL – ověření PR uvnitř školy MENTOR – ověření formy PR PROFIL21 – ověření nástrojů PR v oblasti ICT PROFIL21 – PR učitele v oblasti ICT ŘÍZENÍ PROJEKTU
Monitorovací indikátory Název monitorovacího indikátoruPočet Počet nově vytvořených/inovovaných produktů s celostátním dopadem 3 Počet nově vytvořených/inovovaných produktů v oblasti dalšího vzdělávání 62 Počet podpořených osob – poskytovatelé služeb218 Další výstupy: Počet PO – pedagogičtí pracovníci = osob Počet PO – vedoucí pedagogičtí pracovníci = 836 osob Počet aktivně zapojených škol = 524 Instituce poskytující další vzdělávání, př. poradenství = 930 …
Přínos projektu v PR Pro učitele: Zpracování individuálního plánu rozvoje Praktickou osobní podporu v reálném prostředí školy, třídy Zkušenost s netradičními formami podpory Odbornou pomoc profesionála Pro ředitele: Zvýšení kompetencí v oblasti personálního řízení a řízení změny Metodickou podporu Odbornou pomoc profesionála Osobní rovina
Přínos projektu v PR Pro školu: Příležitost funkčně propojit rozvoj žáka, učitele a školy Personální, časovou a finanční úsporu Klientský servis Pro poskytovatele podpory: Informace o tom, jaké formy podpory, s jakým cílem a za jakých podmínek by bylo vhodné začít poskytovat Příležitost k vlastnímu rozvoji Pro MŠMT: Ověřený systém profesního rozvoje pedagogických pracovníků Podklady pro novelizaci relevantních právních norem Základ podpůrného poradenského systému Institucionální rovina
Podporované aktivity Další vzdělávání a podpora pedagogických pracovníků škol a školských zařízení s důrazem na realizaci kurikulární reformy, včetně osvojení si dalších moderním pedagogických metod souvisejících se systematickým zvyšováním kvality a efektivity vzdělávání Posílení systému informací o vzdělávacích možnostech Vytváření podpůrných systémů pro další vzdělávání na národní úrovni (např.: poradenství, informační a monitorovací systémy) Vytvoření systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení a rozvoj kompetencí pedagogů a pracovníků pracujících s dětmi a mládeží Dobudování a realizace systému hodnocení kvality poskytovaného vzdělávání Analýza stavu vzdělávání na národní, popř. krajské úrovni a v mezinárodním kontextu Vytváření mechanismů, které povedou k propojení systémů počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání Výzva k IPn
Vazba na jiné projekty IPn Cesta ke kvalitě IPn Kompetence III IPn Kariérní systém učitele IPn Komplexní školský portál IPn Systém monitoringu a hodnocení kvality vzdělávání …
Těšíme se na Vaše názory, připomínky, dotazy, návrhy… přípravný tým projektu ?!