Zločin a trest Fjodor Michajlovič Dostojevskij Jiří Korec Sexta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Rozmarné léto Vladislav Vančura Jiří Korec Gymnázium Plasy Septima 2009/2010.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Jaroslava Haška.
BIBLE Proč a jak číst Bibli. Biblická NEJ Nejrozšířenější kniha Nejdražší tištěná kniha vůbec Vůbec první tištěná kniha Přeložena do …. jazyků či nářečí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Poláček Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Fjodor Michajlovič Dostojevskij
Pohádka.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Mimoevropské literatury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
Část 5 - TRESTY.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ JAZYK
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
DĚJINY PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE
Francouzská literatura mezi válkami
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_19 Realismus Rusko
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Přeji krásný den... Pro Tebe.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Práce s literárním textem v učivu 4. ročníku
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 1. část Název : VY_32_inovace_10 Český jazyk a literatura.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Zločin a trest Fjodor Michajlovič Dostojevskij Jiří Korec Sexta

Fjodor Michajlovič Dostojevskij   Prozaik,novinář  Vrcholný realismus  Předchůdce moderní psychologické prózy  Člen petraševců- proti carovi  vyhnanství na Sibiř  Po návratu- noviny Epocha a Vremja  Ke konci života ovlivněn mysticismem  Jedna z nejvýznamnějších osobností historie světové literatury

Obrázky

Zločin a trest  Vrcholný román ruského realismu 2. pol 19. stol.  1. vydání 1866  ROMÁN-velký prozaický žánr, který zachycuje rozsáhlý úsek života, složité mezilidské vztahy a situace jejich psych. prožívání, postavy se během charakterově vyvíjejí. Hlavní dějová linie se rozvíjí vedlejšími, epizodními motivy  Hodně divadelních a filmových ztvárnění.  Napsán v krátkém čase- červenec leden/únor 1866

Hlavní postavy  Rodion Romanovič Raskolnikov: v mládí dobrosrdečný, laskavý, citlivý individualista.Idealista, melancholik a hrdý člověk.Později chladnokrevný, hrdý, vzdorující.  Sofja Semjonovna Marmeladovová: nesmělá, nesobecká, obětavá, oddaná, soucitná.  Dmitrij Prokofjič Razumichin: upřímný, prostý, inteligentní a praktický student,Raskolnikův přítel.  Avdoťja Romanovna Raskolnikovová: Rodionova sestra, hrdá, dobrosrdečná, obětavá, milující svého bratra.  Pulcherija Alexandrovna Raskolnikovová: starostlivá matka.  Petr Petrovič Lužin: egoista, honba za kariérou, prospěchář.  Porfirij Petrovič: inteligentní, důvtipný policista

Děj  Děj se odehrává v Petrohradu v 2. pol 19. století. Během několika dnů.  Hl. hrdina zabije lichvářku Alenu Ivanovnu a její sestru Lizavetu Ivanovnu→výčitky→ potkává Soňu do které se zamiluje a svěří se jí se svým tajemstvím→ Soňa ho donutí aby se k trestu přiznal→odsouzen k nuceným pracím na Sibiři kam ho Soňa doprovází.

Rozbor knihy  Román vystavěn na kriminální zápletce.  Dramatičnost netkví v dějové linii, ale v morálním a psychickém dramatu hl. hrdiny.  Dějová linie je chudá, ale i přes to má román spád.  Autor polemizuje s extrémním individualismem.  Zobrazuje nenávist k alkoholu- Marmeladov.

 Vnitřní monology a nedokončené dialogy  Vstup snových záznamů(realita a vize)  Vliv autorových zkušeností z vězení  Důmyslné vystavění vztahů mezi postavami- připomíná Shakespeara.  V popředí není popis života, ale obraz psychiky člověka.

Znaky směru v knize  Romantismus  Romantické zobrazení hl. hrdiny.  Individualismus  Pohrdání „davem“  Realismus  Zobrazení každodenního života  Realistycký obraz sociální bídy  Autor není přímo účasten  Vývoj hl. hrdiny

 Rovina reálného příběhu: zabití obou sester  Rovina psychologická: hrůza z činu, racionální odůvodnění  Rovina mravní: zápas dobra a zla v člověku  Rovina mystická: Bůh x Satan Několik rovin

Hlavní myšlenka  Myšlenka, zda má člověk právo zabít druhého člověka.  Autor chtěl přiblížit život chudých a ponižovaných, kteří nemají kam jít- Marmelvadov.

Vlastní zhodnocení  Kniha se mi líbila, protože…..  Kniha se mi nelíbila, protože…

Citace a zdroje  DOSTOJEVSKIJ, Fjodor Michajlovič. Zločin a trest. Přeložil Jaroslav Hulák. 7. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie věd ČR, s. ISBN   %8D_Dostojevskij %8D_Dostojevskij