Optimed – zkušenosti z praxe Julie Bienertová-Vašků Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Advertisements

SYNERGICKÁ INTEGRACE VÝUKY NA LF UP Milan Kolář LF UP v Olomouci.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Moderní trendy v problematice testování M. Komenda, Č. Štuka, M. Vejražka, P. Martinková, J. Trnka.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Geo-informační systémy
OTEC A SYN mezigenerační vzdělávání v podnikání TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Metodický screening jednotek a výstupů učení. Význam metodické kontroly Monitoring výrazných odchylek Podpora autorů formou nezávazných doporučení Podpora.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Použitelnost a výhody Optimedu pro pedagoga Julie Bienertová-Vašků.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
PARTNER PROJEKTU OBCHODNÍ AKADEMIE A STŘEDNÍ ZEMĚDĚLSKÁ ŠKOLA BRUNTÁL Ing. Ladislav Konopka Bruntál
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ Zkušenosti se zaváděním moderních metod.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Použitelnost a výhody OPTIMEDu pro studenta klinické části studia.
Martin Komenda, Jan Švancara, Jiří Jarkovský, Ladislav Dušek Co lze vidět nad projektem OPTIMED: Validační analýza.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Informační a datová základna projektu OPTIMED: dobudováno 2014 Ladislav Dušek, Martin Komenda, Jaroslav Štěrba.
MONITOROVACÍ SYSTÉM SF a FS PRO OBDOBÍ WEBOVÝ ÚČET ŽADATELE A PŘÍJEMCE PODPORY Nová aplikace monitorovacího systému Mgr. Matěj Mareš Odbor evropských.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
SYNERGICKÁ INTEGRACE VÝUKY NA LF UP Milan Kolář LF UP v Olomouci.
Inovace kurikula studijního programu Všeobecné lékařství. Reg.č. CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Interní lékařstvíChirurgické vědyTeoretické vědyDIA a neurovědy Analýza obsahu datového skladu a základní sumární statistiky.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 15. zasedání P RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Inovace kurikula studijního programu Všeobecné lékařství. Reg.č. CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Za akademický rok 2013/2014 Hana Kolářová proděkanka LF UP.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Projektový management Certifikace a normy Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko–geologická fakulta VŠB-TU.
Osnova kurzu Modul B6 – Informační podpora projektového řízení Ing. Martina Čaputová VŠB-TUO 1.Cíl kurzu Absolvováním kurzu získáte: a) znalost základních.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Centrum pro klinické doporučené postupy LF UP v Olomouci Radim Líčeník, Kateřina Ivanová Centrum.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Za akademický rok 2012/2013 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Komenského 234 Mgr. Jana Heřmanová Mgr. Blanka Kadeřávková Spolupráce VOŠ,
Klinická hodnocení a farmakologie pro 3.tisíciletí – multimodální edukační platforma CZ.1.07/2.4.00/
Návrh koncepce a implementace CSR Česká zemědělská univerzita Jan Burian - ČZU Lucie Ceplová - ČZU Tereza Dohnalová - UK Kateřina Klimentová - ČZU Tereza.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Název projektu: PODPORA – PRAXE – PROFESE CZ.1.07/2.1.00/ Zahájení projektu: Ukončení projektu: PODPORA – PRAXE – PROFESE.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Analýza a interaktivní reporting nad medicinským kurikulem
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
PODPORA TECHNICKÝCH A PŘÍRODOVĚDNÝCH OBORŮ
IMKA Cílem projektu IMKA Je komplexně připravit, ověřit a implementovat metody, opatření a nástroje, které zajistí úspěšné zavedení a přijetí kariérního.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
za akademický rok 2015/2016 Hana Kolářová proděkanka LF UP
TTnet (Training of Trainers Network)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Klíčové aktivity projektu
Transkript prezentace:

Optimed – zkušenosti z praxe Julie Bienertová-Vašků Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie.

OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: Výstupy kurikula – příprava pro praxi Studenti Obsah – co učíme Jak to učíme – výukové strategie Hodnocení – učíme to dobře? Prostředí výuky – kde to učíme Optimed – východiska a řešení

OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: Absolvent všeobecného lékařství bude… Vědec, praktik, specialista…. Schopnost používat principy farmakoterapie u pacientů s RS…. Student zná přesně principy preskripce…. Student je schopen předepsat warfarin…. Celkový cíl výuky Cílová role Výstupy kurikula Detailní výstupy kurikula Výstupy kurzu Modifikováno ze Scottish Doctor Optimed – cíle edukačního procesu

Obtížně definovatelný tzv. profil absolventa (suma znalostí a dovedností) z důvodu absence mezi předměty porovnatelných výstupů z učení Nejsou optimálně definovány návaznosti jednotlivých předmětů, případně nejsou aktuální Stále větší nároky na absolventy z pohledu objemu informací, problém orientace studenta ve výuce OPTIMED Optimalizovaná výuka Optimed – východiska a řešení Strukturovaný popis stávajícího stavu výuky Kontrola stávajícího stavu výuky (duplicity mezi obory, nekonzistence, návaznosti) Vytvoření centrálního úložiště vytvořených výstupů a nástrojů pro jejich další údržbu (aktualizaci)

Náročná nebo chybějící věcná mezioborová spolupráce mezi pedagogy jednotlivých předmětů Nejnovější poznatky jsou obtížně implementovatelné do výuky a mnohdy hůře srozumitelné pro studenty z důvodu časté absence znalostí vedoucích k jejich správnému pochopení OPTIMED Optimalizovaná výuka Optimed – východiska a řešení Výsledkem projektu Přehlednost výuky (z hlediska obsahu) Zvýšení povědomí pedagogů o obsahu souvisejících oborů Větší flexibilita při aktualizaci předmětů Lepší integrace s novými způsoby výuky (e-learning, virtuální pacient)

OPTIMED Optimalizovaná výuka Optimed, CZ.1.07/2.2.00/ – fakta OPVK projekt trvající od do Projekt realizován globálně na celé LF MU Do projektu bylo zapojeno cca 400 pedagogů Celková dotace 41 mil. Kč Technická podpora: IBA – Institut biostatistických analýz MU

Aktivita IV Modernizace výukových nástrojů Aktivita I Inovace výuky teoretických a preklinických oborů Výstupy IHarmonizované výstupy I Aktivita III Vertikální harmonizace výuky (teoretické, preklinické i klinické obory) Aktivita II Inovace výuky klinických oborů Výstupy II Harmonizované výstupy II MANUÁL VÝUKY VŠEOBECNÉHO LÉKAŘSTVÍ Informační nástroje pro podporu studia (s finálním obsahem) Pilotní verze PREKLINICKÉHO MANUÁLU Modernizovaná množina LU Prefinální verze PREKLINICKÉHO MANUÁLU Finálně harmonizované LU Prefinální verze KLINICKÉHO MANUÁLU Finálně harmonizované LU Pilotní verze KLINICKÉHO MANUÁLU Modernizovaná množina LU Diferenciální diagnostika Kurz urgentní medicíny Prvotní obsahové vstupy do modernizace Aktualizace obsahových vstupů

Výukové materiály (vazba na VJ) Výukové nástroje Prezentace LO / VJ OPTIMED Optimalizovaná výuka LO Inovace Mezioborová spolupráce Manuály výuky (teoretický / klinický) VJ LOVJ Databáze Informační systém Kategorizace Faktické výstupyDlouhodobé přínosy

“Learning outcomes are statements of what a learner is expected to know and /or be able to demonstrate after completion of a process of learning.” (TUNING Project, “Glossary” 2003) “Learning outcomes are sets of competences..” (European Commission,“ECTS Key Features”) OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: „Tomorrow's doctors” (General Medical Council, UK, 1993,2003) Academic Standards – Medicine” (Quality Assurance Agency for Higher Education, UK, 2002) “The Scottish doctor” (The Scottish Deans’ Medical Curriculum Group, 2000,2008) “ Blueprint: Training of doctors in The Netherlands” (Netherlands,1994, 2001) “The Swiss catalogue of learning objectives” (Institute for Medical Education, Switzerland, 2000, 2002) Optimed – srovnání se zahraničím

OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: Výstupy z učení pragmaticky Dovednostní Co by měl absolvent VL znát / umět po absolvování daného segmentu výuky Co je smysl dané výuky - co po sobě zanechá ve znalostech / dovednostech studenta Znalostní

OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: Výstupy z učení: realizace Znalostní výstupTyp Z/DCílPrerekvizity * 1XXXX YYYYZnalostAaaaaaaaaaa Bbbbbbbbbbb cccccccccccc Kkkkkkk Lllllllllllllllll 2Cévykrevní Dovednost Experimentální zvířecí modely -venózní trombóza Experimentální zvířecí modely -renální ischémie Anatomie Hlavní pojem / oblast -Podstatné jméno - U kliniky diagnóza (?) Atribut - 2. úroveň třídění Vlastní kostra výstupu z učení

LO VJ LO Archiv RLO Fáze I. Fáze II. Fáze III. Základní schéma OPTIMED: výstupy z učení -> VJ -> Archiv OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství:

Pedagog „ví, co sám učí“ Pedagog „ví, co učí kolegové“ Pedagog má jasně definováno, co je od studenta v jeho oboru i v oborech ostatních požadováno, aby úspěšně složil zkoušku Užitečnost LO a LU OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství:

Možné domény použití Optimed OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: OPTIMED Definice kvality přijímaných studentů Výukové materiály Hodnocení kvality absolventa Výběr studentů pro studium Definice kurikula Hodnocení + změna kurikula Řízení výuky, hodnocení kvality

Sledování návaznosti na prerekvizitní obory Sledování posloupnosti konkrétní problematiky ve studiu (vs. Identifikace „děr“ a duplicit) Vazba na IS – provázání s výukovými materiály a kurikulem obecně Systematická vize metodického rozvoje pedagogů vznik METODICKÉHO CENTRA Repozitář OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství:

Děkuji za pozornost OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: