OS Tram Olomouc 18.10.2012 1 Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Advertisements

stlačený zemní plyn vs. nafta
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Ing. Antonín Macháček SDP ČR
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Michal Broža, iCentrum OSN v Praze,
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Ekologie na silnicích Auta na elektřinu.
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Energetická (ne)bezpečnost. Spotřeba energie (od 17. století, podle zdrojů) „Fotosyntetický limit“ se uplatňoval po naprostou většinu historie. Dnešní.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Obnovitelné a Alternativní zdroje energie
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Nové iniciativy EU v oblasti energetiky a její dopady na hospodářskou soutěž Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské.
2.Marketingové prostředí
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Úvod do MHD Trolejbusy: úvod.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Doporučené zdroje pro studium předmětu "Trakční vozidla MHD"
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
MD, 7. listopadu Analytická část (2011)  Vyhodnocení plnění opatření a indikátorů stávající DP  Doprava jako podmínka konkurenceschopnosti ČR.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Tramvajová vozidla.
Vypracoval: Marek Trefil Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Page 1 Energetická závislost EU - Možná řešení - Daniela Štoková.
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
1 Současný stav veřejné osobní hromadné dopravy v městech ČR a její financování Ing. Miloslav Kulich předseda SDP ČR.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Jak dál po novele zákona o podpoře OZE 31. října 2013 Ing. Jiří Bis.
Eurotrans, Brno Po Brně - zeleně Překlad pro Brňáky: Po štatlu bez rychny.
Pražská energetika, a. s. Fungování energetických trhů Ohrožení a příležitosti z pohledu PRE Žofín
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
1 Název projektu: Pořízení trolejbusů MDPO, a.s..
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Ekonomické hodnocení alternativních druhů Městské autobusové přepravy osob Hodnocené druhy autobusové MHD: DIESEL POHON HYBRIDNÍ DIESEL CNG POHON ELEKTRICKÝ.
Dopravní konference Pardubice 2013 Pardubice
ZEMNÍ PLYN – SOUČÁST ENERGETICKÉHO MIXU ING. PAVEL JANEČEK.
Tepelné elektrárny Vypracoval: Jiří Herrgott Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
1 © 2015 Ipsos. 1 ZKUŠENOSTI VÝZKUMNÉ AGENTURY V ČR I ZAHRANIČÍ JITKA ANDERSSONOVÁ MICHAL STRAKA Smart cities a udržitelný rozvoj 2016.
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Znečištění vzduchu dopravou
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Energetická (ne)bezpečnost
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Vývoj CNG v České republice
Bárta Tomáš, Chlup Martin VOŠ a SPŠD Masná 18, Praha 1
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Německo skončí s uhlím do roku 2038 ČTK, Redakce v 13:43
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Současný počet tramvají v evidenci DPMO a. s.
Finanční podpora pro provozovatele LDS v rámci V. Výzvy Smart grids
Transkript prezentace:

OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR

OS Tram Olomouc ELEKTROMOBILITA Česká Wikipedia ji nezná Ve vyhledávači hesel Většinou reklamní upoutávky na elektrokola, elektroskůtry, elektroauta, nabíjecí stanice, ČEZ, PRE ……. A taky třeba tvrzení, že „elektromobilita je smysluplná, získává-li energii z obnovitelných zdrojů“ …

OS Tram Olomouc Elektromobilita je zjednodušeně pohyb pomocí elektrické energie. Nás zajímá veřejná doprava „na elektriku“ Většinou se dnes pod elektromobilitou rozumí nezávislá vozidla na baterie nebo hybridní pohony. Ale patří tam i „klasická“ závislá vozidla – elektrické vlaky, metro, tramvaje, trolejbusy, lanovky …

OS Tram Olomouc Elektromobilita na železnici 32,1 % provozní délky tratí elektrifikováno (Švédsko 71 %, Polsko 59 %, Belgie 85 %, Slovensko 44 %)

OS Tram Olomouc Elektromobilita v MHD 53,7 % výkonů ve vozových km v elektrické trakci 66,4 % výkonů v místových km v elektrické trakci

OS Tram Olomouc Elektromobilita v Praze Praha a její zájmová oblast – 200 mil. voz. km ročně. 57 % v elektrické trakci (el. vlaky, tramvaje, metro). zbytek, tzn. 87 mil. voz. km obstarává autobusů, spotřebuje více než 30 mil. litrů nafty. pouze malá část těchto výkonů může být nahrazena elektrickou trakcí (dostavba sítí tramvají a metra) pro svou rozptýlenost. Vždy bude potřeba nezávislých vozidel (nebo alespoň částečně nezávislých).

OS Tram Olomouc Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

OS Tram Olomouc Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

OS Tram Olomouc Bílá kniha V budoucích desetiletích se zásoby ropy sníží a její zdroje budou stále více nejistější, čím méně se nám bude dařit snižovat emise uhlíku, tím větší bude nárůst ceny ropy. V roce 2010 dosáhly náklady za dovoz ropy v EU přibližně 210 miliard EUR. Pokud se nebudeme závislostí na ropě zabývat, mohla by být schopnost občanů cestovat, jakož i naše ekonomická bezpečnost značně ohrožena a to by mohlo mít nedozírné následky na inflaci, obchodní bilanci a celkovou konkurenceschopnost ekonomiky EU.

OS Tram Olomouc Evropská Unie se souhlasem mezinárodního společenství zároveň vyzvala k drastickému snížení celosvětových emisí skleníkových plynů s cílem omezit změnu klimatu pod 2 o C. Za účelem dosažení tohoto cíle musí obecně vzato EU do roku 2050 snížit emise o 80–95 % pod úroveň roku 1990, a to v kontextu nezbytných snížení v rozvinutých zemích jako skupině. Z analýzy Komise vyplývá, že zatímco v ostatních odvětvích ekonomiky lze dosáhnout výraznějšího snížení, v odvětví dopravy, které je důležitým a stále rostoucím zdrojem skleníkových plynů, je třeba do roku 2050 snížit emise skleníkových plynů alespoň o 60 % v porovnání s rokem Do roku 2030 bude cílem v odvětví dopravy snížit emise skleníkových plynů přibližně o 20 % pod úroveň roku Vzhledem k výraznému nárůstu emisí z dopravy za poslední dvě desetiletí by to i tak znamenalo, že emise by stále přesahovaly úroveň z roku 1990 o 8 %.

OS Tram Olomouc Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

OS Tram Olomouc Náklady na trakční pohon jsou u trolejbusu v současnosti poloviční ve srovnání s autobusem. Elektrobus na tom pravděpodobně bude ještě lépe. Cena ropy roste rychleji, než cena elektrické energie.

OS Tram Olomouc Cena ropy, nabídka a poptávka

OS Tram Olomouc Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

OS Tram Olomouc Známé zásoby ropy za předpokladu současného objemu těžby vystačí na 42 let. Zemní plyn vydrží o cca 20 let déle.

OS Tram Olomouc

OS Tram Olomouc Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

OS Tram Olomouc Elektrobus se v současné době jeví jako technologicky i cenově nejlepší varianta pro náhradu autobusu, i když zatím ne zcela plnohodnotná. Nevýhody – dojezd, topení, klimatizace, životnost trakční baterie. Nutno definovat segment dopravních služeb, kde je to možné. A jak to bude třeba za 10 let ? Výhody – mimo zřejmých je třeba zdůraznit snadnou rekuperaci.