1 Alkoholy názvosloví, příprava, vlastnosti, užití Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hydroxyderiváty.
Advertisements

KARBOXYLOVÉ KYSELINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkoholy Chemie VY_32_INOVACE_239, 12. sada, CH ANOTACE
DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ ALKOHOLY A FENOLY.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
Alkoholy.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
RZ Jsou sloučeniny vzniklé:Jsou sloučeniny vzniklé: Záměnou vodíku v uhlovodíku –OH skupinou –OH (hydroxylovou)
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Hydroxyderiváty.
Kyslíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 28
Alkoholy a Fenoly.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
Alkoholy a fenoly.
Nejdůležitější produkty organické chemie
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Kyslíkaté deriváty Hydroxyderiváty: -OH Ethery: R-O-R
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Digitální učební materiál
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
CHEMIE 9. ROČNÍK ALKOHOLY A FENOLY
Alkoholy Otázky na opakování. VY_32_INOVACE_G2 - 09
Elektronická učebnice – II
ALKOHOLY A FENOLY II..
Karbonylové sloučeniny
Alkoholy VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Alkyny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Alkoholy Výskyt: Dělení: Podle počtu OH skupin: jednosytné a vícesytné
Aromatické uhlovodíky
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 17 Alkoholy TEMA: Chemie - Alkoholy.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků. 1.Hydroxyderiváty 2.Karbonylové sloučeniny 3.Karboxylové kyseliny.
ALKOHOLYFENOLY. DEFINICE Karboxylové sločeniny jsou deriváty uhlovodíků, které obsahují karboxylovou skupinu - COOH.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Alkoholy – vznikají náhradou jednoho nebo více atomů vodíku v molekulách uhlovodíků skupinou - OH Tvoření názvů: - k názvu.
H YDROXYDERIVÁTY Alkoholy Fenoly Bc. Miroslava Wilczková.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
Ch_039_Vícesytné alkoholy Ch_039_Deriváty uhlovodíků_Vícesytné alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
CHEMICKÝ KUFR Deriváty uhlovodíků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_10_CH9_polyoly TémaPolyoly.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Areny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
názvosloví, příprava, vlastnosti, užití
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
HYDROXYDERIVÁTY VY_32_INOVACE_24_477
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Aromatické uhlovodíky
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-15
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Proč ovoce voní Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Alkyny Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Alkoholy Chemie pro 9.ročník ZŠ.
Chemie 9. ročník ALKOHOLY. chemie 9. ročník ALKOHOLY.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Karbonylové sloučeniny
názvosloví, příprava, vlastnosti, užití
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
názvosloví, příprava, vlastnosti, užití
CHEMICKÝ KUFR Deriváty uhlovodíků
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
Transkript prezentace:

1 Alkoholy názvosloví, příprava, vlastnosti, užití Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Alkoholy - definice Jsou látky odvozené od uhlovodíků náhradou jednoho nebo více vodíků hydroxylovou skupinou – OH.

3 Úkol 1: Vyhledej alkoholy podle definice Kontrola: CH 3 OH, CH 2 OH - CHOH - CH 2 OH CH 2 OH - CH 2 OH, CH 3 - CH 2 OH CH 3 OH CH 2 OH-CH 2 OH CCl 4 CH 3 -CH 2 OH CH 3 CHO CH 3 COOH CH 3 -CCl 3 CH 3 F HCHO CH 2 OH-CHOH-CH 2 OH

4 Rozdělení alkoholů Podle sytnosti (sytnost - počet skupin -OH v alkoholu): A/ jednosytné CH 2 OH – CH 2 – CH 3 B/ dvojsytné CH 2 OH – CHOH – CH 3 C/ trojsytné CH 2 OH – CHOH-CH 2 OH Na atomu uhlíku může být pouze jedna skupina OH!

5 Úkol 2: Rozdělení alkoholů Rozděl alkoholy z úkolu 1 na jednosytné, dvojsytné a vícesytné: A/ jednosytné B/ dvojsytné C/ vícesytné Kontrola CH 3 OH, CH 3 - CH 2 OH CH 2 OH - CH 2 OH CH 2 OH - CHOH - CH 2 OH

6 Názvosloví alkoholů A/ jednosytné uhlovodík + ol B/ dvojsytné uhlovodík + diol C/ trojsytné uhlovodík + triol

7 Tvoření vzorců propandiol CH 2 OH – CHOH – CH 3

8 Tvoření názvů CH 3 – CHOH – CHOH – CH 3 butandiol

9 Úkol 3: Názvosloví alkoholů Pojmenuj alkoholy z úkolu 1 a 2: CH 3 OH CH 3 - CH 2 OH CH 2 OH - CH 2 OH CH 2 OH - CHOH - CH 2 OH Kontrola methanol ethanol ethandiol propantriol

10 Pozorně si přečti text Vodné roztoky ethanolu se již dávno připravují kvašením cukerných směsí (ovocné šťávy, slad), což se dá vyjádřit chemickou rovnicí: C 6 H 12 O 6 → 2 CO CH 3 CH 2 OH Kvašením ovocných šťáv vznikají vína (10 – 13 % alkoholu), kvašením ječmenného sladu pivo (0,5 – 7 % alkoholu). Druhý produkt ethanolového kvašení, CO 2, uniká v bublinkách z pravého šampaňského a piva. Nakypřuje těsto z pšeničné mouky, k jehož přípravě byly použity kvasnice. Alkoholický nápoj s větším obsahem než 15 % získáme destilací ovocných kvasů. Ethanol pro průmyslové užití se většinou denaturuje, přidává se do něj páchnoucí kapalina, aby nemohl být zneužit pro výrobu alkoholických nápojů.

11 Vznik alkoholů kvašením použité obrázky: wiki/ image: homebrew Fermenter.jpg

12 Úkol 4: Vznik alkoholů 1. Doplň chemickou rovnici: C 6 H 12 O 6 → 2 …+ 2 CH 3 CH 2 OH 2. Které alkoholické nápoje získáme kvašením ovocných šťáv a sladu? 3. Co způsobuje kynutí těsta? 4. Jak získáme alkoholický nápoj s větším obsahem než 15 %? Kontrola CO 2 víno a pivo oxid uhličitý destilací ovocných kvasů

13 Pozorně si přečti text Většina alkoholů jsou bezbarvé kapaliny, které se velmi dobře mísí s vodou. Jsou hořlavé a v jejich blízkosti se nesmí manipulovat s otevřeným ohněm. Methanol je prudce jedovatý, již v malých dávkách způsobuje oslepnutí a smrt. Ethanol patří k látkám, které při častém používání způsobují závislost. Malé dávky později nestačí, aby člověk dosáhl původních pocitů, musí dávky zvyšovat a vytváří se návyk. Vzhledem k těmto vlastnostem patří ethanol mezi drogy. Řidiči nesmí používat alkoholické nápoje, neboť snižuje celkovou vnímavost a zpomaluje reakce. Ethandiol je podobně jako methanol jedovatý, glycerol (propantriol) je hustá, bezbarvá, nevysychavá kapalina.

14 Úkol 5: Vlastnosti alkoholů Doplň text : Alkoholy jsou …….. kapaliny. Při práci s nimi nesmí být v blízkosti ……………. Methanol je prudce …. Při častém pití ethanolu se vytváří …….. Proto ethanol patří mezi ….. Ethanol snižuje ………, a proto řidiči nemohou před jízdou požívat …………. Aby nemohl být alkohol zneužit pro domáckou výrobu, úmyslně se znečišťuje - ……. Kontrola: bezbarvé, otevřený oheň, jedovatý, závislost, drogy, vnímavost, alkoholické nápoje, denaturuje

15 Pozorně si přečti text Methanol se používá jako rozpouštědlo, palivo do motorů, k výrobě formaldehydu a dalších organických látek. Ethanol (líh) se užívá rovněž jako rozpouštědlo, k výrobě acetaldehydu, kyseliny octové, je součástí piva a vína a vyrábějí se z něho destiláty. Ethandiol je součástí nemrznoucích směsí a surovina na výrobu plastů. Glycerol (propantriol) se používá v potravinářství a pro svou vazkost a nevysychavost v kosmetice a na výrobu tiskařské černi, k výrobě plastů, výbušnin (nitroglycerinu) a léků na podporu činnosti srdce.

16 Úkol 6: Užití alkoholů Jako rozpouštědlo se používá ………. a ………, k výrobě alkoholických nápojů ……., na výrobu plastů …….. a ……, v kosmetice, na výrobu léků a výbušnin …….. Kontrola methanol a ethanol ethanol ethandiol a propantriol propantriol

17 Fenoly Se podobají alkoholům, ale mají -OH skupinu navázanou na benzenovém jádře. Užívají se k výrobě plastů (fenoplastů), barviv a dezinfekčních prostředků. obrázek: rg/wiki/ Image:Phenol Strukturen.svg

18 Úkol 7: Procvičení názvosloví 1. CH 3 - CH 2 - CH 2 OH 2. propandiol 3. CH 2 = CH - CH 2 OH Kontrola propanol CH 3 - CHOH - CH 2 OH propenol