Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Advertisements

Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Alkeny a dieny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_15_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny se připravují hlavně eliminací HX z halogenalkanů stejným způsobem, jako se připravují alkeny.  V průběhu.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Ch_028_Alkeny Ch_028_Uhlovodíky_Alkeny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_03_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Ch_029_Alkyny Ch_029_Uhlovodíky_Alkyny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Energetické suroviny – ropa, zemní plyn
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Změny skupenství látky
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Alkyny.
Některé významné uhlovodíky
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_19
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Chemie pro 9.ročník ZŠ Karboxylové kyseliny.
Období: leden až květen 2012
Autor: Mgr. Simona Komárková
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název materiálu: Nerostné suroviny
Základní škola a mateřská škola Damníkov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
Alkeny a dieny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Alkeny a alkadieny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Alkeny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VY_32_INOVACE_10_2_7 Ing. Jan Voříšek
Prezentace – výklad učiva
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Neživá příroda - vzduch
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vlastnosti alkanů.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Transkript prezentace:

Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Tématický okruh: Organická chemie Téma: Alkeny Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva. Obsahuje základní údaje k tématu – typ vazby, zakončení názvů, zástupci – jejich vlastnosti a užití, alkadieny. Text (psaný černě) slouží i jako zápis do sešitu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

ALKENY

Alkeny jsou nenasycené uhlovodíky s násobnými dvojnými i vazbami mezi atomy uhlíku v molekule. C = C zakončení jejich názvu je – en. obecný vzorec: C n H 2n

Alkeny se v malém množství vyskytují v zemním plynu, v ropě, v hnědouhelném a černouhelném dehtu. Vznikají také při krakování. Krakování je tepelný rozklad uhlovodíků s delším řetězcem na uhlovodíky s kratším řetězcem. Dochází při tom ke štěpení vazeb mezi atomy uhlovodíku C-C a vznikají kapalné a plynné uhlovodíky s menším počtem atomů uhlíku v řetězci. Probíhá buď za vysoké teploty, nebo za zvýšené teploty a přítomnosti katalyzátoru.

Zástupci Ethylen = ethen C 2 H 4 Součástí svítiplynu a koksárenského plynu. Tvoří se při krakování a syntéze benzínu. Vzniká u některých rostlin v plodech, kde urychluje jejich zrání (jablka, banány). Základní surovina průmyslové organické chemie – výroba polyethylenu, ethanolu, styrenu, yperit.

Svítiplyn je technický plyn, tvořený směsí vodíku, CO, CH 4, a dalších plynů (dusík, oxid uhličitý), používaný v 19. a 20. století především ke svícení, ale i výrobě tepla. Je obdobou koksárenského plynu, ale má lepší vlastnosti, potřebné pro rozvod po městech. Svítiplyn se používá pro osvětlování od počátku 19. století. První veřejné plynové osvětlení bylo zprovozněno 31. prosince 1813 v Londýně. Postupně se využívání tohoto plynu rozšířilo po celém světě. V Praze a Brně bylo plynové osvětlení zavedeno v roce Od konce první světové války začal být svítiplyn využíván k pohonu motorových vozidel. Rozvody svítiplynu byly prvním veřejným rozvodem energie. Po překonání nedůvěry, vyvolané několika výbuchy prvních nedokonalých zařízení, se začal svítiplyn široce využívat i pro osvětlování domácností, vytápění a vaření. Ve 20. století byl však postupně vytlačován bezpečnější elektřinou a levnějším zemním plynem.

Koksárenský plyn je směs plynů vznikající při koksování černého uhlí. Pro další využití je nutno ho vyčistit, přičemž se odstraňují např. dehet, benzol, sulfan, naftalen a amoniak. Jedná se o hořlavý plyn charakteristického zápachu. Obsahuje mj. vodík (až 60 %), methan a oxid uhelnatý (až 10 %). Vzhledem k obsahu oxidu uhelnatého je jedovatý. Kromě použití jako zdroje vodíku se koksárenský plyn používá také pro spalování. Obdobou koksárenského plynu je svítiplyn, který se získává převážně tlakovým zplyňováním hnědého uhlí kyslíkem a vodní parou.

Yperit (zvaný také hořčičný plyn) je vojenský plyn, který byl použit Němci v první světové válce. Poprvé byl objeven Frederikem Guthrie v roce 1860, v roce 1916 vynalezli němečtí chemici Wilhelm Lommell a Wilhelm Steinkopf způsob, jak produkovat plyn masově pro bojové účely. Patří do skupiny zpuchýřujících bojových látek, projevuje se leptáním sliznic. Yperit proniká i ochranným oděvem a jeho působení se urychluje na vlhkých místech (podpaží, genitálie). Oběť má pocit, že cítí vůni česneku, což zapříčiňuje sloučenina alicin. Hodně postižené části je třeba amputovat. Yperit se nazývá podle města Yprès, kde byl Němci použit. Chemicky se jedná o sloučeninu Bis(2-chlorethyl)sulfid (též nazývaný Dichlorethylthioether).

Yperit byl použit v následujících konfliktech: 1. použití Němci v první světové válce v roce u belgického města Ypres Španělsko proti Maroku v letech Itálie proti Etiopii v letech Sovětský svaz v provincii v Čínské republice rok 1930 Japonsko proti Čínské republice v letech Egypt proti Severnímu Jemenu v letech Irák proti Íránu v letech Irák proti Kurdům v roce 1988

Propen = propylen C 3 H 6 bezbarvý plyn, který jde tlakem zkapalnit. vzniká při krakování ropy užívá se k výrobě glycerinu Na co všechno se glycerín používá? polymerací se získává polypropylen

Alkadieny uhlovodíky, které obsahují 2 dvojné vazby but – 1,3 –dien – na výrobu syntetického kaučuku

Zdroje: Přehled chemie pro základní školy: Doc. RNDr. Hana Čtrnáctková, CSc., Prof. Ing. Karel Kolář, CSc., PaedDr. Miloslava Svobodová, RNDr. František Zemánek, vydalo v Praze roku 2006 SPN – pedagogické nakladatelství, a.s., ISBN Přehled středoškolské chemie – Prof. RNDr. Jiří Vacík, DrSc., Doc. RNDr. Jana Barthová, CSc., Prof. RNDr. Josef Pacák, DrSc., Doc., RNDr. Bohuslav Strauch, CSc., PaedDr. Miloslava Svobodová, RNDr. František Zemánek, SPN Praha 1995, ISBN Základy praktické chemie 2 – doc. RNDr. Pavel Beneš, CSc., PhDr. Václav Pumpr, CSc., doc. RNDr. Jiří Banýr, CSc., nakladatelství Fortuna, 2000, ISBN