Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Administrace projektů PO4 OPŽP Schválením žádosti projekt nekončí
2 Představení prioritní osy 4 Globálním cílem prioritní osy 4 je zkvalitnění nakládaní s odpady, snížení produkce odpadů a odstraňování starých ekologických zátěží. V rámci prioritní osy 4 jsou podporovány následující oblasti: Oblast podpory 4.1 – Zkvalitnění nakládaní s odpady (520 mil EUR) Oblast podpory 4.2 – Odstraňování starých ekologických zátěží (256 mil EUR)
PODPOROVANÉ PROJEKTY 4.1 Integrované systémy nakládání s odpady (ZEVO,MBÚ) Zařízení na úpravu nebo využívání odpadů, zejména na třídění, úpravu a recyklaci odpadů, kompostárny, BPS Systémy odděleného sběru, skladování a manipulace s odpady (překladiště) Rekultivace starých skládek a odstranění nepovolených skládek. 3
PODPOROVANÉ PROJEKTY 4.2 inventarizace kontaminovaných a potenciálně kontaminovaných míst, kategorizace priorit pro výběr nejzávažněji kontaminovaných míst k sanaci, realizace průzkumných prací, analýz rizik, sanace vážně kontaminovaných lokalit. 4
SRUKTURA PODPORY Celkové způsobilé (uznatelné) výdaje projektu 100% Příspěvek Společenství výše příspěvku z FS max. 85 % Příspěvek SFŽP ČRa SR max. 5 % Spoluúčast příjemce podpory min. 10 % Pravidla pro poskytování veřejné podpory (regionální podpora, MSP, de_minimis, Pokyny pro ŽP) Mimo rámec VP projekty generující příjem – Provozní ztráta (vyplývá z Obecného nařízení, čl. 55. Odstavec 1) Mimo rámec VP - projekty negenerující příjmy 5
Projektový cyklus příjem žádostí akceptace žádosti po posouzení formálních náležitostí a přijatelnosti projektu hodnocení projektu – výběrová kritéria technické (váha 50%) ekologické (váha 50%) Bonus pro projekty v rámci IPRM a strukturálně slabé regiony Registrační list, Rozhodnutí ministra zpracování podkladů k Rozhodnutí o poskytnutí dotace (důraz kladen na kvalitní výběrové řízení) Rozhodnutí o poskytnutí dotace a podpis Smlouvy o podpoře realizace projektu – průběžné financování a kontroly na místě závěrečné vyhodnocení akce Doba udržitelnosti, následný monitoring 6
Rozhodnutí o poskytnutí dotace (RoPD) a smlouva s fondem Vydání RoPD – po uzavření smluv s dodavateli a předložení na fond s ostatními podklady. Předložení podkladů do 12 měsíců od vydání Registračního listu (podmínka Registr. Listu) Prodloužení možné v odůvodněných případech Projekty spolufinancované ze SFŽP - současně s RoPD uzavřena Smlouva s fondem (oblast podpory 4.1) Oblast podpory 4.2 – pouze vydání RoPD s podmínkami poskytnutí podpory.
8 Podklady pro vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace Podklady se liší v závislosti na prioritní ose do níž projekt spadá. Blíže specifikovány v Příloze č.1 Směrnice č. 12/2012 Do IS BENE-FILL zanést všechna výběrová řízení spojená s realizací opatření, vybrané dodavatele a uzavřené smlouvy Po schválení projektovým manažerem zanést definici objektů pro jednotlivé zakázky.
9 Podklady pro vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace Nutné pečlivě vyplnit přílohy rozhodnutí v IS BENE-FILL. Zaslat na SFŽP ke kontrole jak v elektronické tak tištěné podobě. Údaje uvedené v elektronické podobě se musí shodovat s tištěnou podobou. Veškeré dokumenty musí být aktuální, kompletní a podané k odsouhlasení pokud možno všechny najednou.
10 Přílohy k Rozhodnutí o poskytnutí dotace a uzavření smlouvy (v 4.2 pouze RoPD): Projektová dokumentace – pokud nebyla dodána již k žádosti v dostatečném stupni (aktualizace pro stavební povolení, prováděcí dokumentace). Aktuální prohlášení o plátcovství DPH – s informací, zda má žadatel nárok na odpočet DPH, zda jde o ekonomickou činnost! Stavební povolení s nabytím právní moci nebo (pro oblast podpory 4. 2.) rozhodnutí o nakládání s podzemními vodami s nabytím právní moci – je-li relevantní.
Přílohy k Rozhodnutí o poskytnutí dotace Smlouva/y o dílo, včetně položkového rozpočtu a finančního harmonogramu – na všechny části realizace (stavby, dodávky). Smlouva/y na zpracování projektové dokumentace případně další projektové přípravy (organizace výběrového řízení, zpracování žádosti, zpracování zadávací dokumentace, nebo analýzy rizik atd.). Kupní smlouva/y v případě nákupu nemovitostí/pozemku. 11
12 Přílohy k Rozhodnutí o poskytnutí dotace Doklady prokazující dodržení zákona o zadávání veřejných zakázek v platném znění a Závazných pokynů pro žadatele a příjemce – kapitola Zadávací řízení (konečné verze ZD, záznam z otevírání obálek, protokol o hodnocení nabídek, vyrozumění uchazečů, vítězná nabídka případně všechny obdržené nabídky, vypořádání námitek apod.). Nejen na realizaci, i na dozor, projektovou přípravu… Doklad o technickém a autorském dozoru nad stavbou pokud podléhá stavebnímu zákonu v platném znění – autorizace/ oprávnění/ kvalifikace k provádění dozoru. Smluvní doklady o autorském a technickém dozoru nad stavbou. Návrh podmínek pro výběr provozovatele – podmínky pro zadávací řízení, pokud neprovozuje sám žadatel.
13 Přílohy k Rozhodnutí o poskytnutí dotace Aktualizace realizačních termínů – v souladu se smlouvami o dílo. Aktualizace dokladů k veřejné podpoře Ekonomické doklady pro finančního manažera: kopie smlouvy o zřízení a vedení účtu, doklady prokazující zajištění vlastních zdrojů, doklady nutné pro zajištění pohledávek.
14 Přílohy rozhodnutí v IS BENE-FILL
15 Nejčastější chyby při dodávání podkladů k RoPD Dlouhý proces postupného dodávání podkladů. Porušení pravidel pro zadávací řízení – může proces vydání RoPD protáhnout o několik měsíců (rušení zakázek, ÚOHS …). Změny stavby v průběhu přípravy akce s dopadem na splnění účelu dotace. Nevyplněný IS BENE-FILL – nutné sledovat úkoly žadatele.
Kontroly na místě, schvalování faktur Schvalování faktur probíhá na základě fyzických kontrol na místě, ověření věcného provedení díla a dodávky předmětů podpory Účast PM dle vzájemné dohody (kontrolní dny nebo individuálně) Výstupem z každé kontroly je Kontrolní protokol PM posuzuje faktury z věcné stránky a určuje způsobilé náklady 16
Monitorování projektu Průběžné monitorovací zprávy Vyplňovat dle pravdy – hlavně průběh realizace, monitorovací ukazatele, údaje o publicitě projektu. Vždy úkol v BENE_FILLU Není nutné tisknout, jen odeslat elektronicky ke schválení 17
Závěrečné vyhodnocení akce Předložení podkladů pro závěrečnou zprávu - závazný termín – uvedený v podmínkách RoPD! Nesplnění předložení podkladů = nahlášení na nesrovnalost! V odůvodněných případech – možné zažádat o změnu podmínek RoPD – dodatek. Žádost nutná před vypršením termínu ZVA, před dofinancováním, případný posun termínu dokončení realizace nesmí porušovat podmínky zadávacího řízení. 18
Závěrečné vyhodnocení akce Předložení podkladů k ZVA – dle přílohy č. 2 směrnice 12/2012. V BENE-FILLU vyplnit požadované údaje o povinných dokladech ZVA, tisk soupisu faktur – vše odeslat v listinné podobě na fond v termínu! Vygenerování Závěrečné monitorovací zprávy projektu odeslání elektronické i podepsané verze. 19
Podklady pro ZVA Aktuální prohlášení o plátcovství DPH Soupis faktur včetně jejich věcné náplně – vygenerovat z BENE-FILLU Aktualizace Finanční analýzy - u projektů generujících příjem ve smyslu Nařízení Rady (ES) Protokol o předání staveniště, u nestavebních projektů jiný relevantní doklad o zahájení realizace; Protokol o předání a převzetí dokončené stavby, u nestavebních projektů jiný relevantní doklad o ukončení realizace; Doklad o povolení užívání stavby k trvalému provozu v souladu se zák. č. 183/2006 Sb., v případě, že bylo povoleno užívání stavby ke zkušebnímu provozu doložit i relevantní povolení. U nestavebních projektů jiný relevantní doklad o uvedení zařízení do trvalého provozu. Stanovisko ČIŽP k dokončené akci (bylo-li požadováno k žádosti); 20
Podklady pro ZVA Provozní smlouvu – u oblasti podpory 4.1, pokud příjemce není provozovatelem; Doklady prokazující dodržení zákona o zadávání veřejných zakázek v platném znění pro zadávací řízení na provozovatele – u oblasti podpory 4.1., a to pokud je relevantní, tj. příjemce není provozovatelem; Doklady prokazující splnění specifických podmínek stanovených Rozhodnutím o poskytnutí dotace (v případě ukazatele plocha doložit geodetické zaměření, v případě ukazatele kapacita doložit / vysvětlit splnění projektované kapacity zařízení, u projektů SEZ v oblasti podpory 4.2 doložit množství odtěženého materiálu (v případě, kde je relevantní). Doložení zanesení záznamu o lokalitě do databáze Priority KM popř. SEKM – u projektů typu rekultivace starých skládek a odstranění černých skládek 21
Podklady pro ZVA V oblasti podpory 4.2: Stanovisko MŽP – Odboru ekologických škod k dokončené akci (bylo-li vyžadováno k žádosti) u 4.2; Závěrečná zpráva (o sanaci, doprůzkumu apod.) a aktualizovaná analýza rizika – u projektů oblasti podpory 4.2. Ocenění pozemku odborně způsobilou osobou u projektů čerpajících podporu dle pokynů pro životní prostředí – u dokončených projektů SEZ oblasti podpory 4.2 po vysanování. 22
Doba udržitelnosti projektů 5 let od ukončení realizace Příjemce podpory musí být vlastníkem předmětu podpory po celou dobu udržitelnosti Příjemce podpory musí mít vyřešen majetkoprávní vztah k dotčeným pozemkům (vlastnictví či nájem) po dobu 5 let od ukončení projektu (neplatí pro rozmístění nádob pro oddělený sběr – jen souhlasy vlastníků a sanace do doby ZVA) Následný monitoring Plnění ukazatelů projektu (projektovaná kapacita X skutečné plnění kapacity) 23
Výsledky výzev v Prioritní ose 4 I. Výzva – podzim schváleno 145 žádostí (cca 2,3 mld.Kč celkové náklady) 4.2 schváleno 9 žádostí (968 mil.Kč celkové náklady) V. Výzva – podzim schváleno 262 žádostí (necelé 4 mld.Kč celkové náklady) 4.2 schváleno 23 žádostí (430 mil.Kč celkové náklady) XI. Výzva – podzim hodnoceno 440 žádostí, schváleno 169 (alokace 1,5 mld Kč) 4.2 hodnoceno 53 žádostí, schváleno 30 (alokace 1,5 mld Kč) 24
Výsledky výzev v Prioritní ose 4 XV. Výzva (EVO a MBÚ) – od 01/2010 do 06/2011 (alokace 6 mld Kč) Podány 3(2) projekty na ZEVO a 5(3) žádostí na MBÚ (alokace 6 mld. nepřekročena) XIX. Výzva 05/ hodnoceno 234 žádostí, schváleno 202 (alokace 1,5 mld Kč) - zaměřena na separace KO a nakládání s BRO 4.2 hodnoceno 47 žádostí, schváleno 44 (alokace 0,5 mld Kč) - zaměřena na projekty AR XXVII. Výzva od poloviny 05/2011 do poloviny 07/ hodnoceno 472 žádostí, schváleno 269 (alokace 1 mld Kč) - zaměřena na separace a materiálové využití KO a nakládání s BRO 4.2 hodnoceno 36 žádostí, schváleno 34 (alokace 1,5 mld Kč) 25
Poslední výzvy v Prioritní ose 4 XL. Výzva – alokace 1 mld. Kč - zaměřena na separaci a materiálové využití KO včetně BRKO Neakceptováno 36 projektů, Hodnoceno 434, z toho 3 nedořešeny, celkem za 1,7 mld. Kč z FS 4.2 alokace 0,5 mld. Kč – zaměřena pouze na sanace (ne doprůzkum a zpracování AR) Neakceptovány 2 projekty, Hodnoceno a doporučeno 16 projektů, celkem za 765 mil. Kč z FS XLV. Výzva – zrychlená Pouze Oblast podpory 4.1, alokace nestanovena, podáno cca 300 projektů celkem za 707 mil. Kč Poslední Výzva ??? – bude vycházet z posledních výzev, dostatek času na přípravu? ? Alokované prostředky na velké projekty ? Přesun prostředků z PO4 ? Zbývající prostředky (XLV. Výzva, kurz EUR, úspory na VŘ, zásobník projektů …) 26
27
Předpoklad přípravy OPŽP Přípravou a řízením OPŽP bylo usnesením vlády ČR č. 867 ze dne 28. listopadu 2012 pověřeno Ministerstvo životního prostředí. Zpracování bylo zahájeno v návaznosti na přijetí usnesení vlády ČR č. 867/2012 a další zpracování se předpokládá v těchto fázích: do konce května 2013 předložit 1. draft OPŽP včetně ostatních programových dokumentů pro informaci vlády, na podzim 2013 bude OPŽP dopracován a znovu předložen na jednání vlády, následně bude program předložen a oficiálně projednán s EK, upraven a poté bude konečná verze programu předložena EK ke schválení (konec roku 2013), průběžně bude probíhat ex-ante a SEA hodnocení v souladu s čl. 48 návrhu obecného nařízení a se zákonem č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů. 28
Návrh prioritních os OPŽP PRIORITNÍ OSA 1: Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní PRIORITNÍ OSA 2: Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech PRIORITNÍ OSA 3: Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika PRIORITNÍ OSA 4: Ochrana a péče o přírodu a krajinu PRIORITNÍ OSA 5: Energetické úspory PRIORITNÍ OSA: Technická pomoc 29
Hlavní cíle PO 3 Uplatňovat hierarchii nakládání s odpady. Zohledňovat celý životní cyklus výrobků a materiálů. Podporovat způsoby nakládání s odpady, které využívají odpad jako zdroj a které vedou ke zvýšení ekonomické hodnoty odpadu. Podporovat přípravu na opětovné použití a recyklaci odpadů. Splnit cíl spočívající v omezení množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky. Pro dosažení cíle EU stát se „recyklační společností“ naplnit požadavky směrnic se stanovenými cíli recyklace a využití. 30
Navržené specifické cíle PO 3 3.1 Zvýšit předcházení vzniku odpadů 3.2 Zvýšit celkovou úroveň materiálového využití odpadů, resp. úroveň recyklace 3.3 Zvýšit energetické využití odpadů jako zdroje surovin 3.4 Zvýšit úroveň nakládání s nebezpečnými odpady 3.5 Odstranit nepovolené skládky a rekultivovat staré skládky 3.6 Odstraňování a inventarizace ekologických zátěží 3.7 Snižování environmentálních rizik a rozvoj systémů jejich řízení 31
32 Děkuji za pozornost Ing. Petr Stejskal Státní fond životního prostředí České republiky, Kaplanova 1931/1, Praha 11, korespondenční a kontaktní adresa: Olbrachtova 2006/9, Praha 4, tel.: zelená linka