Kdy volit nástup do speciální školy?
Kteří žáci spadají do kategorie SVP? 1. Žák se zdravotním postižením: zrakové, sluchové, tělesné, porucha dorozumívacích schopností, souběžné postižení VV, AUS, … mentální postižení: LMP, STMP a TMP 2. Žák se zdravotním znevýhodněním 3. Žák se sociálním znevýhodněním 4. Žák mimořádně nadaný Vzděláváme žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Školní vzdělávací programy pro jednotlivé stupně MP Základní školy praktické vzdělávají žáky s LMP Základní školy speciální vzdělávají žáky se STMP, TMP
Legislativa: ŠZ - § 49 převedení žáka do vzdělávacího programu ZV pro žáky se ZP nebo do vzdělávacího programu ZŠS: 1. na základě písemného doporučení ŠPZ 2. s předchozím písemným souhlasem ZZ žáka 3. povinnost ŘŠ informovat ZZ žáka o rozdílech ve vzdělávacích programech Vyhláška 73/2005 Sb. - § 9 zařazování žáků se zdravotním postižením do speciálního vzdělávání 1. dtto ŠZ 2. po projednání se ZZ žáka včetně poskytnutí srozumitelného poučení 3. s informovaným souhlasem uděleným zákonným zástupcem
Co nabízí škola samostatně zřízená pro žáky se SVP (s LMP)? Počet žáků ve třídě 6 – 14 Vyučovací předměty jsou totožné s běžnou ZŠ (vyjma DV, FG a druhého cizího jazyka), s tím, že učivo je v jednotlivých předmětech modifikované Individuální přístup Přítomnost asistenta pedagoga Zvýšený počet VH pracovních činností Vybavenost dřevo, kovo dílen, kuchyňky, dílna šití, dílna pro domácí práce (praní, žehlení, péče o dítě) Speciální učební pomůcky, rehabilitační pomůcky (často „šité žákům na tělo“) Individuální logopedickou péči
Speciální učebny pro výuku logopedie, muzikoterapie, arteterapii, …. Snoezelen Odpočinkové, hrací kouty ve třídách i chodbách Domácí, komornější prostředí Bližší vztah žák – učitel - rodič Příležitost zapojit se do soutěží, olympiád, různých aktivit Zažití úspěchu ve výtvarných, pracovních, hudebních, sportovních oblastech
Pozice asistenta pedagoga Pomáhá PdP při výchovné a vzdělávací činnosti především u žáků se ST a TMP U žáků s LMP pouze v případech imobilních zvláště při sebeobslužných činnostech, pohybu během výuky a při akcích školy; u žáků např. AUS, DMO dle individuální potřeby žáka Pomáhá při přípravě na výuku, v průběhu výuky, ale nedělá „věci“ za žáky Dohlíží nad průběhem činností Podporuje žáky v samostatnosti
ZŠP a ZŠS Otrokovice UČEBNÍ PLÁN ZŠP VE ŠKOLNÍM ROCE Vzdělávací oborVyučovací předmětZkratka Časová dotace ve stupni a ročníku 1. stupeň 2. stupeň celkem celkem Český jazyk a literaturaČeský jazykČJ Cizí jazykAnglický jazykAJ Matematika a její aplikace MatematikaM RýsováníRÝS 112 Informační a komunikační technologie InformatorikaICT Člověk a jeho svět PrvoukaPRV VlastivědaVL PřírodopisPŘS Člověk a společnost Občanská výchovaOV 111+1VZ4 DějepisD Člověk a příroda FyzikaF 1113 ChemieCH 11 ZeměpisZ PřírodopisPŘS VZ18 Umění a kultura Hudební výchovaHV Výtvarná výchovaVV Člověk a zdraví Výchova ke zdraví(VZ) PŘS 8.OV 9. Tělesná výchovaTV Člověk a svět prácePracovní činnostiPČ Celková povinná časová dotace
Možnosti dalšího vzdělávání žáků ZŠP OU s výučním listem – 3 roky, E obor (např. obor tesař, truhlář, zedník, malíř – natěrač, strojírenské práce, práce ve zdravotnictví, potravinářské práce, švadlena, kuchařka, cukrářka, zahradnic e ….) Praktická škola dvouletá bez výučního listu - cílem je umožnit žákům získat základní vědomosti, dovednosti a návyky pro výkon jednoduchých činností v oblastech praktického života Možnost SOU s maturitou
Cíle vzdělávání Důsledná podpora v samostatnosti a soběstačnosti Pevný řád a organizace Zaměření na utváření a upevňování základních pracovních návyků Podpora v sebeobslužných činnostech, tak, aby žáci dokázali aplikovat praktické dovednosti i teoretické znalosti do běžného života Od prvopočátku zaměření na profesní orientaci žáků Výchova pro život
Naše zkušenosti s integrací Nesamostatnost žáků Chybějící základní návyky (přichystat si školní pomůcky před vyučováním, …) Nedokáží, neumí vnímat, porozumět pokynům Očekávají neustálou pomoc od AP, učitelů a spoléhají na ně ve všech činnostech, často i v oblasti osobní hygieny V předmětu pracovní výchovy velmi zaostávají, jsou nezruční Často se v učební látce vracíme k učivu, které již má žák umět (chybí fixace) Nízká účast na různých školních aktivitách Mnohdy zažívají úspěch až s nástupem na školu našeho typu
Psychické problémy z nezvládnutí učiva, z prostředí, (noční děsy, pomočování) – trpí celá rodiny Nemají adekvátní kamarády – snadno zmanipulovatelní, hrozí využívání, zneužívání Nerozumí spolužákům Často vyčleněn z výuky – je separován nikoliv integrován Jsou hodnoceni podle jiných kritérií než jejich vrstevníci – pedagogům chybí srovnání Zkrátka dítě s LMP je v nerovném postavení s ostatními Ctíme integrací MP opravdu zájem dítěte ?
Kdy volit nástup do ZŠP ? V případě mentálního postižení
A na závěr pár otázek k zamyšlení? Co s žáky, kteří se nevejdou do žádné „škatulky“? – vzdělávání v ZŠ i ZŠP je nevyhovující (hraniční případy) - běžný intelekt + závažný typ zdravotního postižení (psychiatrické problémy, AUS, …), vyžadující speciální podpůrná opatření Nebylo by částečným řešením: ŠVP pro ZV ve speciální škole pro vyjmenované skupiny žáků? Tzv. opačná integrace - využití odborné kvalifikace speciálních pedagogů, specializovaných učeben, úspora finančních prostředků
Děkujeme za pozornost. Krásný zbytek dne Vám přejí Mgr. Pavlína Frdlíková Mgr. Jana Šindelková