ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ A JEHO VADY Benešová Andrea Koudelková Petra Zezulová Andrea Hanousková Katka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Advertisements

Fotoaparáty 3. ročník Zbožíznalství Fotoaparát - zařízení sloužící k pořizování a a zaznamenání fotografií - v principu 1. světlotěsně uzavřená komora.
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
SMYSLOVÉ ORG ÁNY. SMYSLOVÉ ORGÁNY (čidla) Umožňují vnímat podněty z okolního prostředí Obsahují buňky (receptory)- reagují na podráždění Podněty vedou.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELIII- 6.1 PC MONITORY.
1 Lidské smysly Smysly jsou prostředkem, pomocí kterého vnímáme své okolí. Pět samostatných smyslových systémů reaguje na různé podněty: ooči umožňují.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ J08 TEMA: Oběhový systém, srdce ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
Tým Robost Uvádí Prezentaci oOKU aZraku. Co je to O kO ? Je to orgán o který musíme hodně pečovat  Oko zajišťuje zrak Protože 
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
F YZIKA Optické vlastnosti oka Vypracoval: Lukáš Karlík.
Oko Barbora Davidová Tereza Broušková Ha An Nguyen Kateřina Onderková.
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Oko, brána do duše, nebo do světa?
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Optický kabel (fiber optic cable)
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 2.část)
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Z očí do očí Fyzikální Část.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Elektromagnetická slučitelnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
HMYZ STAVBA TĚLA.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ / /21
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Věcné učení VY _32 _INOVACE_11_07_smysly člověka (zrak 1)
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Zobrazování optickými soustavami
Dýchací soustava.
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Optika – vady oka a jejich odstranění.
Paprsková optika hanah.
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Zobrazování optickými soustavami
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ A JEHO VADY Benešová Andrea Koudelková Petra Zezulová Andrea Hanousková Katka

Oko Oko je složitým a citlivým orgánem měřícím v průměru pouze 25 mm. Dodává mozku více informací o vnějším světě než kterýkoli jiný smyslový orgán.

Skládá se ze dvou částí: − ze systému formulujícího obraz, tvořeného rohovkou, komorovou tekutinou,duhovkou, čočkou a sklivcem − ze sítnice, jejímž úkolem je převádět dopadající obraz na elektrické impulzy přenášené očním nervem do mozku

Oční víčko = ochranný kryt oční bulvy - Je vystláno spojivkou a tenkou membránou Víčka chrání rohovku – „okno“, kterým světlo vniká do oka a očního bělma. Oční řasy - Cillia - Kožní derivát (pod. vlasům a chlupům). -Chrání oko před nečistotami -Zabránění poškození - U embrya se řasy vyvíjí mezi sedmým a osmým týdnem

Oční koule – bulbus oculi Je uložena v očnici v tukové tkáni - tuková tkáň slouží jako ochrana oka před poškozením V hrotu očnice se nachází otvory – tudy vstupuje zrakový nerv, žíly, tepna a nervy pro okohybné svaly oka Kulovitý tvar

Stěna oční koule Třívrstevná - 1- Vnější vrstvu tvoří : bělima a rohovka - 2- Střední vrstva = cévnatka - 3- Vnitřní vrstva = sítnice

1) Bělima - Sclera Kryje 4/5 oční koule Je to tuhá bílá vazivová blána Tloušťka = 0,4 – 2 mm Udržuje tvar oční koule Upínají se zde okohybné svaly, vzadu ji prostupuje zrakový nerv V předu přechází v průhlednou rohovku - cornea pellucida

Rohovka - Cornea Silná oční čočka Představuje 2/3 optické práce 1/5 povrchu oční koule Bez cév Z profilu více vyklenutá než bělima Nepravidelné zakřivení = předmět je rozmazaný Astigmatismus = oční vada

2) Cévnatka - choroideus Ve střední vrstvě oka V předu přechází v řasnaté tělísko a duhovku Velké množství cév a hnědých pigmentových buněk Pigmentová vrstva pohlcuje světelné paprsky a zabraňuje jejich zpětnému odrazu

Řasnaté tělísko = corpus ciliare Čočka = lens crystallina hladká svalovina Na povrchu - četné výběžky, → zavěšena čočka. Akomodace = zakřivení čočky Z krve protékající vlásečnicemi řasnatého tělíska se filtrací tvoří komorová voda, která vyživuje bezcévnaté části oka a udržuje jeho tvar

Duhovka = Iris je orgán v oku odděluje přední a zadní komoru oční. Uprostřed duhovky se nachází centrální otvor zvaný zornice (pupilla). Hlavní funkcí duhovky je ohraničení předního a zadního segmentu oka Mióza = zúžení zornic Mydriáza = rozšíření zornic

3) Sítnice - Retina Světločivé buňky: a) Tyčinky b) Čípky Sklivec – corpus vitreum Přídatné orgány oka - slzný aparát - víčka - řasy

Obecně… Je to fotoreceptorická buňka. Schopna zachytit světlo Gangliové buňky tento signál předávají buňkám zrakového nervu. Světločivné buňky tvoří základ fotoreceptorů..

Nacházejí se na sítnici oka. Světločivné buňky připadají na jednu buňku gliovou, buňky gliové na jednu buňku nervovou, - vedou signál do CNS Vzniká oblast určité velikosti - vede signál k jednomu neuronu Čím méně buněk ovládá, tím je vyšší rozlišovací schopnost v dané lokalitě. Nejvyšší ostrost - v oblasti žluté skvrny sítnice.

Žlutá skvrna

… Žlutá skvrna macula lutea je místo na sítnici největší hustota čípků nejostřejší vidění. Obraz, na nějž se díváme zpříma, se promítá do tohoto bodu zaživa není vůbec žlutá – je dočervena. Žlutou se jeví u mrtvého člověka. Leží 5mm od výstupu zrakového nervu Slepá skvrna –papila nervi optici – místo výstupu očního nervu

Tyčinky Na sítnici oka Umožňuje černobílé vidění pojmenována podle tvaru, který přibližně zaujímá. dlouhé až 50 µm, široké asi 3 µm Dvě základní části, vnější a vnitřní. Obě části jsou odděleny zúženinou. V lidském oku – asi 120 milionů tyčinek. tyčinky jsou centrální buňky umožňující lidské vidění.

Tyčinka

Čípky Fotoreceptorická buňka v oční sítnici. Umožňuje barevné vidění. Rozměry: 60 × 1,5 µm Dvě základní části, vnější a vnitřní. Obě části jsou odděleny zúženinou. V lidském oku je asi 6 milionů čípků Potřebují ke své práci hodně velké osvětlení.

Čípek

Vznik a vlastnosti obrazu Vlákna ze zevních částí sítnice procházejí nezkříženě do speciálního talamického jádra.(corpus genicalutium laterale - do mezimozku) Vlákna z vnitřní části sítnice se kříží a končí v protilehlém převodním talamickém jádru. Z talamu jsou signály vedeny zrakovou drahou do primárního zrakového centra v kůře týlního laloku

Skládání obrazu ze sítnice pravého a levého oka v mozkové kůře je základem prostorového trojrozměrného vidění Je nezbytné aby obrazy dopadaly na vzájemně si odpovídající místa sítnic (i při pohybu očí či hlavou) Souhru pohybů očních bulbů zajišťují oční svaly. Při jejich postižení – šilhání = strabismus

Vady zraku a jejich korekce Vady zraku = poruchy vidění Korekce = jejich náprava Rozdělujeme dva základní typy vad zraku : -Vrozené -Získané

- vrozené : bývají většinou dědičné a jsou k nim v rodině určité dispozice.Postupem času funkce oka ve většině případů klesá a přichází na pomoc léčba či korekce očních vad. - získané : nejvíce se uvádí jako důvod nadměrné namáhání očí,nebo špatný vývin v dospívání Základní oční cviky :

Zrakové vady,korekce a možnost jejich léčení 1)Krátkozrakost 2)Dalekozrakost 3)Vetchozrakost 4)Astigmatismus

1) Krátkozrakost(Myopie) - patří mezi nejčastější oční vady -lidé při této zrakové vadě nevidí dobře do dálky,protože oko je příliš dlouhé nebo lomivost optické soustavy je k poměru k délce oka větší – obraz vzniká před sítnicí -kompenzujeme rozptylkou(paprsky se pomocí čoček či brýlí znovu setkávají na sítnici)

2)Dalekozrakost(Hypermetropie) -špatná viditelnost na blízko (např.čtení) -způsobeno tím, že oko je příliš krátké nebo lomivost oka je nedostatečná – obraz vzniká za sítnicí -Kompenzujeme spojnými brýlemi či čočkami- spojkou

3)Vetchozrakost (Presbyopie) -způsobena ztrátou akomodace – čočka vlivem stárnutí tuhne, ztrácí pružnost, a tím i schopnost zaostřit do blízka -ve většině případů postihuje mezi rokem života -vadu je částečně možno odstranit laserovou korekcí či náhradou vlastní čočky za speciální umělou

4)Astigmatismus - rohovka má nepravidelně zakřivený tvar,tím může zhoršovat zaostřit na jakoukoliv vzdálenost -výskyt buď samotný nebo s kombinací krátkozrakosti a dalekozrakosti -kompenzace cylindrickými brýlovými skly nebo torickými kontaktními čočkami

Lom (refrakce) světla optický jev, dochází k němu na rozhraní dvou prostředí, jímž prochází světlo Světelné paprsky přicházející zvenčí do oka, lámou se a sbírají na sítnici -> žádná vada  vznik obrazu na sítnici (retina)

Čočka se vyklenuje a zplošťuje v závislosti na vzdálenosti předmětu  ostrý obraz (akomodace) -Akomodace – vidění od několika cm - ∞

1. při přechodu světla z prostředí opticky řidšího do prostředí opticky hustšího lom světla ke kolmici ( ) 2. při přechodu světla z prostředí opticky hustšího do prostředí opticky řidšího lom světla od kolmice ( )

ČOČKA - LENS - využívá zákona lomu světla - jsou to skleněné útvary, které se skládají z kulových ploch spojky - po průchodu čočkou se paprsky spojují - Uprostřed nejširší rozptylky - po průchodu čočkou se paprsky rozptylují - Uprostřed nejtenčí

Druhy čoček: 1. spojky: a) dvojvypuklá b) ploskovypuklá c) dutovypuklá 2. rozptylky: d) dvojdutá e) ploskodutá f) vypuklodu

Vlastnosti obrazu Světelné paprsky jsou od objektu přenášeny do oka, vznik na sítnici, zaostřeno rohovkou (cornea) …  oko jednoduše mění světelné paprsky v nervové impulsy, místem vidění = mozek Svět. paprsky odražené od pozorovaného předmětu  zornicí, čočkou, sklivcem -> obraz na sítnici

- OBRAZ -> vznik na sítnici, je zmenšený Tvar čočky řídí řasnaté tělísko (corpus ciliare), pro zaostření blízkých předmětů na sítnici ji ztlušťují

Lidské tělo – Steve Parker 1991 Okna do světa Lidské tělo – Steve Parker 2000 Lidské tělo – Time Life Inc., 1999 Vše o lidském tělě – Anna Claybourne furl= I4sxrXAOgVl4=&h=550&w=600&sz=54&hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=SSO2 ouOerY2wkM:&tbnh=123&tbnw=138&ei=wOuRTezzN5Kr8AOb8fDpAw&prev= /images%3Fq%3Drohovka%2Boka%26hl%3Dcs%26sa%3DG%26biw%3D1916% 26bih%3D904%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=118&vpy= 60&dur=2172&hovh=215&hovw=235&tx=171&ty=177&oei=wOuRTezzN5Kr8A Ob8fDpAw&page=1&ndsp=64&ved=1t:429,r:0,s:05Kr8A Ob8fDpAw&page=1&ndsp=64&ved=1t:429,r:0,s:0 Radek Chajda – Vzrušující cesta nitrem oka content/uploads/2007/04/myoptia.jpg&imgrefurl= online.cz/ocni-vady- kratkozrakost/&usg=__VVY21RFTfgQhKW3FaoaEJ3iv5ZE=&h=374&w=467&sz=42& hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=GMHxTh3X5IAR2M:&tbnh=153&tbnw=191&ei=Zt ChTaelJYKBswbT9PjtAQ&prev=/images%3Fq%3Dmyopie%26um%3D1%26hl%3Dcs %26biw%3D1680%26bih%3D959%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=21 6&oei=ZtChTaelJYKBswbT9PjtAQ&page=1&ndsp=38&ved=1t:429,r:3,s:0&tx=118& ty=131 content/uploads/2007/04/myoptia.jpg&imgrefurl= online.cz/ocni-vady- kratkozrakost/&usg=__VVY21RFTfgQhKW3FaoaEJ3iv5ZE=&h=374&w=467&sz=42& hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=GMHxTh3X5IAR2M:&tbnh=153&tbnw=191&ei=Zt ChTaelJYKBswbT9PjtAQ&prev=/images%3Fq%3Dmyopie%26um%3D1%26hl%3Dcs %26biw%3D1680%26bih%3D959%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=21 6&oei=ZtChTaelJYKBswbT9PjtAQ&page=1&ndsp=38&ved=1t:429,r:3,s:0&tx=118& ty=131 Zdroj:

content/uploads/2007/04/hypermetroia.jpg&imgrefurl= vady- dalekozrakost/&usg=__tffRnJlbtZioYBPGoBAQECEJoL0=&h=374&w=467&sz=42&hl=cs&start= 2&zoom=1&tbnid=UrZY4t6_FrXDXM:&tbnh=103&tbnw=128&ei=BNGhTYKhMY3HsgaTnayGA g&prev=/images%3Fq%3Dhypermetropie%26um%3D1%26hl%3Dcs%26sa%3DX%26biw%3D 1680%26bih%3D959%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1 content/uploads/2007/04/hypermetroia.jpg&imgrefurl= vady- dalekozrakost/&usg=__tffRnJlbtZioYBPGoBAQECEJoL0=&h=374&w=467&sz=42&hl=cs&start= 2&zoom=1&tbnid=UrZY4t6_FrXDXM:&tbnh=103&tbnw=128&ei=BNGhTYKhMY3HsgaTnayGA g&prev=/images%3Fq%3Dhypermetropie%26um%3D1%26hl%3Dcs%26sa%3DX%26biw%3D 1680%26bih%3D959%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1 pg&imgrefurl= PO47wt6ThRmeKwF_qdq10Jc=&h=199&w=468&sz=30&hl=cs&start=35&zoom=1&tbnid=XW miiueZS65S1M:&tbnh=83&tbnw=195&ei=oNGhTZOtMMiRswaG9tzsAQ&prev=/images%3Fq %3Dpresbyopie%26hl%3Dcs%26biw%3D1680%26bih%3D959%26gbv%3D2%26tbm%3Disch0 %2C1100&itbs=1&iact=hc&vpx=484&vpy=214&dur=520&hovh=105&hovw=247&tx=97&ty= 81&oei=ldGhTavDBofZsgau1vWBAg&page=2&ndsp=39&ved=1t:429,r:17,s:35&biw=1680&bi h=959 pg&imgrefurl= PO47wt6ThRmeKwF_qdq10Jc=&h=199&w=468&sz=30&hl=cs&start=35&zoom=1&tbnid=XW miiueZS65S1M:&tbnh=83&tbnw=195&ei=oNGhTZOtMMiRswaG9tzsAQ&prev=/images%3Fq %3Dpresbyopie%26hl%3Dcs%26biw%3D1680%26bih%3D959%26gbv%3D2%26tbm%3Disch0 %2C1100&itbs=1&iact=hc&vpx=484&vpy=214&dur=520&hovh=105&hovw=247&tx=97&ty= 81&oei=ldGhTavDBofZsgau1vWBAg&page=2&ndsp=39&ved=1t:429,r:17,s:35&biw=1680&bi h=959 levne.cz/index1_soubory/astigmatismus.gif&imgrefurl= levne.cz/astigmatismus&usg=__9oPYxVMqJGUad1yT4RXJxLV8rXw=&h=233&w=291&sz=12& hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=ypmy9gWgUBos1M:&tbnh=159&tbnw=199&ei=2tGhTeizC8b 5sgaRp9T1AQ&prev=/images%3Fq%3Dastigmatismus%26hl%3Dcs%26biw%3D1680%26bih% 3D959%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=163&vpy=94&dur=117&hovh=18 6&hovw=232&tx=188&ty=66&oei=2tGhTeizC8b5sgaRp9T1AQ&page=1&ndsp=35&ved=1t:42 9,r:0,s:0 levne.cz/index1_soubory/astigmatismus.gif&imgrefurl= levne.cz/astigmatismus&usg=__9oPYxVMqJGUad1yT4RXJxLV8rXw=&h=233&w=291&sz=12& hl=cs&start=0&zoom=1&tbnid=ypmy9gWgUBos1M:&tbnh=159&tbnw=199&ei=2tGhTeizC8b 5sgaRp9T1AQ&prev=/images%3Fq%3Dastigmatismus%26hl%3Dcs%26biw%3D1680%26bih% 3D959%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=163&vpy=94&dur=117&hovh=18 6&hovw=232&tx=188&ty=66&oei=2tGhTeizC8b5sgaRp9T1AQ&page=1&ndsp=35&ved=1t:42 9,r:0,s:0