Projektový záměr IPn Systém inkluzivního vzdělávání v ČR ODBORNÁ DISKUZE MŠMT 4. červenec 2011 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Základní škola, Brno, Štolcova 16
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Příležitosti pro rozvoj předškolního vzdělávání.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Personální řízení Podpora řízení a rozvoje lidských zdrojů ve školství.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Odborná diskuze MŠMT, Projektový záměr Profesní podpora učitele.
Grantový projekt INKLUSIVNÍ ŠKOLA Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa: Počáteční vzdělávání Oblast podpory: Rovné příležitosti.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Projektový záměr Podpora pedagogů MŠ Odborná diskuze MŠMT,
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
MŠMT červen Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Prioritní osy 4a Systémový rámec celoživotního.
Pracovní setkání v rámci připravovaného IPo s názvem „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji“ 1.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Strategické řízení a plánování
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Bc. Magdalena Zábranská
Pilot ZUŠ „Podpora činnosti základního uměleckého školství
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Ing. Stanislava Správková
Klíčové aktivity projektu
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Transkript prezentace:

Projektový záměr IPn Systém inkluzivního vzdělávání v ČR ODBORNÁ DISKUZE MŠMT 4. červenec

Obsah prezentace 2 StrKapitolaStr. Kapitola Základní údaje o projektu Hlavní cíl projektu Zdůvodnění potřebnosti Dílčí cíle projektu Popis cílové skupiny Přínos pro cílovou skupinu Inkluze – definice OECD Základní složky zajištění proinkluz. školního a školského prostředí Současný stav Klíčové aktivity projektu KA 01 KA 02 KA 03 KA 04 KA 05 Udržitelnost projektu Přidaná hodnota projektu Kontakty

Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa: 7.4a Systémový rámec celoživotního učení (Konvergence) (Konvergence) Oblast podpory: 7.4a.1 Systémový rámec počátečního vzdělávání vzdělávání Název projektového záměru: Systém inkluzivního vzdělávání v ČR Typ projektu: Individuální projekt národní Žadatel: MŠMT Partner projektu: NIDV Doba trvání projektu: 27 měsíců Cílová skupina: prioritně pedagogičtí pracovníci škol, sekundárně žáci 3

Hlavní cíl projektu Hlavním cílem tohoto projektu je vytvořit soubor aktivit, které mapují míru inkluzívního nastavení edukačního prostředí v českém vzdělávacím systému, a na základě zjištění z tohoto procesu definovat, popsat a verifikovat kroky vedoucí ke zkvalitnění vzdělávání v režimu školní a školské inkluze s přesahem do společenských složek života dítěte nebo žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. 4

Zdůvodnění potřebnosti Připravovaný projekt je v souladu s: usnesením vlády č. 206 přípravná fáze Národního akčního plánu inkluzívního vzdělávání, která mimo jiné implementuje i řešení opatření k rozsudku Soudu pro lidská práva ve věci č /00 - D. H. a ostatní proti České republice, ze dne 15. března 2010 usnesením vlády č. 454 Akční plán realizace koncepce včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí ze dne 10. března 2009 připravovaným Dlouhodobým záměrem vzdělávání rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011) 5

Dílčí cíle projektu působit ve prospěch školního i sociálního včleňování jednotlivců i celých skupin s jakýmikoliv speciálními vzdělávacími potřebami, včetně sociálního znevýhodnění definovat možnosti nastavení podmínek včasné péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami obecně s důrazem na včasnou péči o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí nastavit vzdělávacího prostředí v tzv. běžných školách a školských zařízeních primárně se zaměřujících na práci s dětmi a žáky tzv. intaktními 6

Dílčí cíle projektu zpracovat návrhy inovativních metodik ve výuce a vzdělávání pro podporu inkluze zpracovat návrhy změn legislativních a strategických dokumentů, včetně standardů speciálně pedagogické intervence. vytvořit standard programu DVPP k výkonu specializovaných činností v oblasti inkluze 7

Dílčí cíle projektu Realizace aktivit tohoto projektu se dotkne i minimalizace rozvoje symptomatiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí v oblasti vzdělávání, které jsou dopadem vlivu plynoucího z podstaty jejich rodinného nebo komunitního prostředí. 8

Popis cílové skupiny 9 Cílovou skupinou projektu jsou pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení. Výstupy projektu budou mít dopad na všechny školy a školská zařízení v ČR. Sekundární cílovou skupinou jsou děti a žáci ve školách a školských zařízeních hlavního vzdělávací ho proudu. (Projekt Systém inkluzívního vzdělávání v ČR zpracováním návrhů opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání (na školách hlavního výchovně-vzdělávacího proudu) v oblasti preprimárního a počátečního vzdělávání. ).

Přínos pro cílovou skupinu jednoznačné ověření platnosti nových inkluzivních přístupů a pozitivní nastavení systémujednoznačné ověření platnosti nových inkluzivních přístupů a pozitivní nastavení systému navýšení kvality poskytovaných pedagogických speciálně pedagogických intervencí ve všech typech škol a ve všech formách vzdělávánínavýšení kvality poskytovaných pedagogických speciálně pedagogických intervencí ve všech typech škol a ve všech formách vzdělávání sjednocení úrovně a kvality v poskytování vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami ve všech formách vzdělávánísjednocení úrovně a kvality v poskytování vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami ve všech formách vzdělávání příznivější nastavení společenského i školního klimatu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávánípříznivější nastavení společenského i školního klimatu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání 10

INKLUZE (definice OECD) ROVNOST SPRAVEDLNOST Osobnostní a sociální okolnosti nejsou překážkou k dosažení maximálního vzdělanostního potenciálu. INKLUZE Zabezpečení základního minimálního vzdělávacího standardu pro všechny. 11

Základní složky zajištění proinkluzivního školního a školského prostředí 12

Současný stav Poznámka: v roce 2006 došlo ke změně posuzování zařazování žáka se SPU do kategorií žáků s postižením nebo znevýhodněním. 2003/ / / / / / /2010 speciální třídy a školy Indiv. integrace

Klíčové aktivity projektu Klíčová aktivita 01 Identifikace krizových míst Klíčová aktivita 02: Inovativní proinkluzivní opatření Klíčová aktivita 04: Evaluace a návrh inovativních proinkluzivních metodik Klíčová aktivita 05: Legislativa a strategické dokumenty Klíčová aktivita 03: Inkluze v pregraduálním a celoživotním vzdělávání 14

KA 01 KA 01 Identifikace krizových míst proinkluzivního nastavení českého školského prostředí CÍL KA 01 Cílem této klíčové aktivity je analyticko komparativní zmapování českého školského prostředí. VÝSTUP KA 01 Výstupem je materiál "Proinkluzivní nastavení českého školství", který se stane výchozím a současně i vzdělávacím materiálem projektu. Jeho obsahem budou zpracované výsledky z oblasti: proinkluzivního nastavení české školské legislativy dostupnosti a překážek v inkluzivním vzdělávání efektivity a návaznosti RVP na všech stupních a typech vzdělávání postojů rodin a) žáků se speciálními vzdělávacími potřebami b) všech žáků - účastníků vzdělávání potřeb pedagogů ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání dostupnosti včasné speciálně pedagogické intervence. 15

KA 02 KA 02 Inovativní proinkluzivní opatření CÍL KA 02 Připravit a pilotně ověřit metodiky orientovaných na zvýšení inkluzivity školního a školského prostředí. 16

KA 02 KA 02 Inovativní proinkluzivní opatření VÝSTUP KA 02 Návrhy inovovaných a inovativních metodik určené k verifikaci ověřovacím pilotním procesem orientovaných na zvýšení inkluzivity školního a školského prostředí s přesahem do širšího rámce společenské inkluze dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti: terminologie hodnotících kritérií socializačních a resocializačních programů standardů speciálně pedagogické intervence systému metodické podpory běžných škol vzdělávajících děti nebo žáky se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků sociokulturně znevýhodněných nastavení prostupnosti ve vzdělávání celoživotního vzdělávání a učení žáků a osob se speciálními vzdělávacími potřebami, parametrů a standardů účinné včasné péče používání nových forem a metod práce s žákem a jejich kombinací vzdělávání žáků i s velmi těžkými formami postižení, včetně žáků s hlubokou mentální retardací 17

KA 03 Inkluze v pregraduálním a celoživotním vzdělávání CÍL KA 03 Nastaveni proinkluzivních opatření v pregraduálním a celoživotním vzdělávání. VÝSTUPY KA 03 návrh doporučení nastavení proinkluzivních opatření ve studijních programech v pregraduálním vzdělávánínávrh doporučení nastavení proinkluzivních opatření ve studijních programech v pregraduálním vzdělávání pedagogové proškolení v nových formách a metodách podpor odborného rozvoje v inkluzivním vzdělávánípedagogové proškolení v nových formách a metodách podpor odborného rozvoje v inkluzivním vzdělávání vytvořený pilotní vzdělávací program k výkonu specializovaných činností v oblasti inkluzivního vzdělávání v DVPPvytvořený pilotní vzdělávací program k výkonu specializovaných činností v oblasti inkluzivního vzdělávání v DVPP realizované pilotáže programů k výkonu specializovaných činnostírealizované pilotáže programů k výkonu specializovaných činností uskutečněné odborné stáže pro celkem 60 pedagogických pracovníků pilotních inkluzivních školuskutečněné odborné stáže pro celkem 60 pedagogických pracovníků pilotních inkluzivních škol souhnná závěrečná zpráva z odborných stážísouhnná závěrečná zpráva z odborných stáží celostátní konferencecelostátní konference workshopyworkshopy seminářesemináře 18

KA 04 KA 04 Evaluace a návrh inovativních proinkluzivních metodik CÍL KA 04 Zpracovat metodiky včetně užívání nových technologií v oblasti pomůcek, nových forem a metod práce s žákem a jejich kombinací, sjednocené terminologie, hodnotících kritérií a standardů. VÝSTUPY 04 Zpracované metodiky pro oblast: systému metodické podpory běžných škol vzdělávajících děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami včetně nastavení prostupnosti ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včasné péče, včetně péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí proinkluzivních podpor vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně žáků sociokulturně znevýhodněných) pregraduálního a celoživotního vzdělávání pedagogů 19

KA 05 Legislativa a strategické dokumenty CÍL KA 05 "Zpráva pro zasedání vlády ČR o možnostech nastavení systému inkluzivního vzdělávání v ČR“, obsahující návrhy podkladů pro strategické dokumenty ve vztahu k inkluzi. VÝSTUP KA 05 Dokument obsahující: zpracování návrhu aplikace rámce a procesního modelu inkluze směřujícího k dosažení cílového stavu, a to ve vztahu k současnému stavu a tradici českého vzdělávacího systému a vymezení odpovídajícího pojmového aparátu (kompatibilního s aktuální mezinárodní klasifikací funkčních schopností, postižením a zdraví) nové a přesnější definice vztahů účastníků inkluzívního vzdělávání návrh standardů speciálně pedagogické intervence ucelený přehled opatření, jež by měla být předmětem novelizace nové definice působnosti a pracovně - právních aspektů činnosti pedagogických pracovníků v inkluzívním vzdělávání zpracování návrhů opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti institucionalizovaného předškolního vzdělávání 20

Udržitelnost projektu aktivity prováděné v rámci tohoto projektu mají připraví školní a školské prostředí k inkluzivnímuaktivity prováděné v rámci tohoto projektu mají připraví školní a školské prostředí k inkluzivnímu vzdělávání a inkluzi obecně vzdělávání a inkluzi obecně výstupy jsou podklady pro normotvorbu metodickou, systémovou a legislativní a aktivity projektu jsou tímto plošně posouvány do školského systému ČRvýstupy jsou podklady pro normotvorbu metodickou, systémovou a legislativní a aktivity projektu jsou tímto plošně posouvány do školského systému ČR veškeré analyticko – komparativní materiály, inovované a inovativní metodiky jsou po ukončení projektu k dispozici všem školám a školským zařízením v ČRveškeré analyticko – komparativní materiály, inovované a inovativní metodiky jsou po ukončení projektu k dispozici všem školám a školským zařízením v ČR pilotním školám a školským zařízení zůstává k dispozici proškolený koordinátor inkluzivního vzdělávání s možným přesahem jeho činnosti do ostatních škol v regionechpilotním školám a školským zařízení zůstává k dispozici proškolený koordinátor inkluzivního vzdělávání s možným přesahem jeho činnosti do ostatních škol v regionech prostřednictvím kmenové činnosti bude NIDV v rámci udržitelnosti projektu nabízet a realizovat vzdělávací programy, které budou reflektovat výstupy projektu a konkrétní potřeby inkluzivních školprostřednictvím kmenové činnosti bude NIDV v rámci udržitelnosti projektu nabízet a realizovat vzdělávací programy, které budou reflektovat výstupy projektu a konkrétní potřeby inkluzivních škol 21

Přidaná hodnota projektu návrhy legislativních změn podporujících inkluzivní vzdělávánínávrhy legislativních změn podporujících inkluzivní vzdělávání ověření platnosti změn nastavení systému vzdělávání žáků se speciální vzdělávací potřebouověření platnosti změn nastavení systému vzdělávání žáků se speciální vzdělávací potřebou standard speciálně pedagogické intervence ve vzdělávánístandard speciálně pedagogické intervence ve vzdělávání podpora vzdělávání pedagogůpodpora vzdělávání pedagogů vytvoření návrhů systémových změn v počátečním vzdělávání včetně návrhů vzdělávacích modulů pro pedagogy v počátečním vzdělávání ve smyslu nastavení rovného přístupu ke vzdělávání co do lokalizace i kvalityvytvoření návrhů systémových změn v počátečním vzdělávání včetně návrhů vzdělávacích modulů pro pedagogy v počátečním vzdělávání ve smyslu nastavení rovného přístupu ke vzdělávání co do lokalizace i kvality vzdělávání. vzdělávání. 22

Kontakty PhDr. Jakub Kamitz MŠMT Mgr. Helena Plitzová NIDV 23

Těšíme se na vaše názory, připomínky, dotazy, návrhy… Přípravný tým projektu 24