Jan Amos Komenský 1592 – 1670. pedagog vytvořil ucelenou soustavu poznatků o výchově vytvořil ucelenou soustavu poznatků o výchově propracovaný program.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Dějiny pedagogiky NÁZORY JANA ÁMOSE KOMENSKÉHO Mgr. Irena Kudláčková.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Jan Amos Komenský Učitel národů. Jan žil s rodiči v Uherském Brodě. Jeho otec byl členem Jednoty bratrské. Rodný dům Jana Amose Komenského.
DOPRAVNÍ VÝCHOVA STEZKY PRO CHODCE STEZKY PRO CHODCE A CYKLISTY
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Pedagogická psychologie
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Plánování ve školní tělesné výchově
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Didaktické zásady Literatura:
Pedagogická psychologie
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
Název projektu: Moderní škola
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pedagogika školního sportu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Jan Amos Komenský Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Člověk a jeho svět Vlastivěda
Jan Amos Komenský (1592−1670) České baroko
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Centra kolegiální podpory
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Transkript prezentace:

Jan Amos Komenský 1592 – 1670

pedagog vytvořil ucelenou soustavu poznatků o výchově vytvořil ucelenou soustavu poznatků o výchově propracovaný program vzdělání jako účinného zdokonalení člověka a společnosti propracovaný program vzdělání jako účinného zdokonalení člověka a společnosti zdůraznil mravní hodnotu vzdělání, má hlavní úlohu při nápravě společnosti, zdůraznil mravní hodnotu vzdělání, má hlavní úlohu při nápravě společnosti, základem vzdělání je pansofie – vševěda základem vzdělání je pansofie – vševěda

pedagog didaktik autor první systematické didaktiky, v jeho pojetí zahrnuje celou teorii vzdělávání autor první systematické didaktiky, v jeho pojetí zahrnuje celou teorii vzdělávání „umění jak dobře učit“ „umění jak dobře učit“ vývojem se pojem didaktika zúžil na teorii vyučování vývojem se pojem didaktika zúžil na teorii vyučování propojil obsah a metodu vzdělání propojil obsah a metodu vzdělání

pedagogický optimismus – člověk se stává člověkem výchovou pedagogický optimismus – člověk se stává člověkem výchovou pedagogický humanismus – škola je dílna lidskosti, ne mučírna ducha, kritika verbalismu, přetěžování žáků, nechuti k učení, formuloval řadu problémů, ale řešit je mohl jen částečně, protože byl omezen věděním i společností své doby pedagogický humanismus – škola je dílna lidskosti, ne mučírna ducha, kritika verbalismu, přetěžování žáků, nechuti k učení, formuloval řadu problémů, ale řešit je mohl jen částečně, protože byl omezen věděním i společností své doby

cíle výchovy 1) poznat sebe a svět 1) poznat sebe a svět 2) ovládnout sebe 2) ovládnout sebe 3) povznést se k Bohu 3) povznést se k Bohu – vzdělání ve vědách a umění – mravní výchova – náboženská výchova

didaktická pravidla učit 1) rychle, 1) rychle, 2) s chutí 2) s chutí 3) napevno 3) napevno racionálnost racionálnost adekvátní motivace adekvátní motivace efektivnost efektivnost

didaktická pravidla učit 1) všechny 1) všechny 2) ve všem 2) ve všem 3) všestranně 3) všestranně bez rozdílu pohlaví a sociálního původu, ucelené poznání, aby si žák uměl udělat úsudek o všem, s čím se potká na světě

základní didaktický zákon učit všemu 1) příkladem, 1) příkladem, 2) pravidlem 2) pravidlem 3) praxí 3) praxíindukce

pedagogické principy princip názornosti – opírat se o bezprostřední smyslovou skutečnost princip názornosti – opírat se o bezprostřední smyslovou skutečnost princip systematičnosti – „ zřetězení“ učiva, uspořádání jednotlivostí v celek princip systematičnosti – „ zřetězení“ učiva, uspořádání jednotlivostí v celek princip aktivnosti – vcházet ze zájmů žáka, podněcovat aktivní procesy princip aktivnosti – vcházet ze zájmů žáka, podněcovat aktivní procesy

pedagogické principy princip přiměřenosti – respektovat věkové a individuální zvláštnosti princip přiměřenosti – respektovat věkové a individuální zvláštnosti princip cílevědomosti – vědět, kam studium směřuje princip cílevědomosti – vědět, kam studium směřuje princip emocionálnosti – zaujmout žáka, oslovit jeho osobu princip emocionálnosti – zaujmout žáka, oslovit jeho osobu princip trvalosti – využitelnost během celého života princip trvalosti – využitelnost během celého života

systém a organizace vyučování vyučovací hodiny: vyučovací hodiny: 2 hodiny dopoledne – cvičit rozum 2 hodiny dopoledne – cvičit rozum 2 odpoledne – ruka, hlas 2 odpoledne – ruka, hlas učit ve třídách – trvalá skupina žáků stejného věku a úrovně učit ve třídách – trvalá skupina žáků stejného věku a úrovně hromadné vyučování za pomoci desátníků – pomocných učitelů na 10 dětí hromadné vyučování za pomoci desátníků – pomocných učitelů na 10 dětí

systém a organizace vyučování nutnost učebnic nutnost učebnic školní rok – pořádek přestávek a prázdnin školní rok – pořádek přestávek a prázdnin 1/2 hod, po obědě hod. 1/2 hod, po obědě hod. 2x v týdnu odpoledne volno pro soukromé věci a odpočinek 2x v týdnu odpoledne volno pro soukromé věci a odpočinek o svátcích 8 dní volna před a po o svátcích 8 dní volna před a po požadavek na dělení a uspořádání učební látky na měsíce, týdny, dny a hodiny požadavek na dělení a uspořádání učební látky na měsíce, týdny, dny a hodiny

systém a organizace vyučování průběh vyučování – hodina má mít tři fáze: 1) předložit a vysvětlit látku (expozice); 1) předložit a vysvětlit látku (expozice); 2) opakovat a procvičovat (fixace); 2) opakovat a procvičovat (fixace); 3) vyzkoušet (aplikace); 3) vyzkoušet (aplikace);

idea celoživotního vzdělávání škola mateřská škola obecná škola latinská akademie v rodiněv obciv krajském městě v hlavním městě mateřský jazyk latina

idea celoživotního vzdělávání 1) škola mateřská – matky učí děti základy metafyziky, fyziky, optiky, astronomie, zeměpisu, chronologie, dějepisu, aritmetiky, geometrie, mechaniky, statiky, řečnictví, hudby, hospodářství, politiky, mravů; 1) škola mateřská – matky učí děti základy metafyziky, fyziky, optiky, astronomie, zeměpisu, chronologie, dějepisu, aritmetiky, geometrie, mechaniky, statiky, řečnictví, hudby, hospodářství, politiky, mravů;

idea celoživotního vzdělávání 2) škola obecná – žáci se učí hbitě číst, rychle psát správně gramaticky, čitelně, počítat s počítadlem i bez, měřit délky, šířky, hudba – obvyklé nápěvy, žalmy, hlavní výroky Písma, nauka o mravech, hospodářství, občanství, hlavní rysy historie, zeměpisu, základy řemesel; 2) škola obecná – žáci se učí hbitě číst, rychle psát správně gramaticky, čitelně, počítat s počítadlem i bez, měřit délky, šířky, hudba – obvyklé nápěvy, žalmy, hlavní výroky Písma, nauka o mravech, hospodářství, občanství, hlavní rysy historie, zeměpisu, základy řemesel; 3) škola latinská neboli gymnázium – jazyky latina, řečtina, hebrejština; 3) škola latinská neboli gymnázium – jazyky latina, řečtina, hebrejština; 4) akademie a cestování 4) akademie a cestování

dílo – didaktické spisy Velká didaktika (Didaktica Magna) – koncepční spis, řeší cíle výchovy, obsah, principy, metody, návrh organizační struktury; postupovat od nejsnadnějšího tématu k nejtěžšímu; nejprve učit mateřský jazyk, pak až cizí; důraz na procvičování, opakování; vina nechuti k učení není v žácích, ale v učiteli; herní aspekt – bude se zvětšovat a prohlubovat zájem žáků Velká didaktika (Didaktica Magna) – koncepční spis, řeší cíle výchovy, obsah, principy, metody, návrh organizační struktury; postupovat od nejsnadnějšího tématu k nejtěžšímu; nejprve učit mateřský jazyk, pak až cizí; důraz na procvičování, opakování; vina nechuti k učení není v žácích, ale v učiteli; herní aspekt – bude se zvětšovat a prohlubovat zájem žáků

dílo – didaktické spisy Nejnovější metoda jazyků – jazyková výchova, 10. kapitola Analytická didaktika – nejkoncentrovanější didaktické problémy Nejnovější metoda jazyků – jazyková výchova, 10. kapitola Analytická didaktika – nejkoncentrovanější didaktické problémy Všeobecná porada o nápravě věcí lidských, Vševýchova (Pampedie) – školy by měly provázet celý život člověka – permanentní výchova; obraz učitele, aby stačil, uměl a chtěl vytvářet vševědy; 7 částí

jazykové učebnice Brána jazyků otevřená – nová progresivní učebnice jazyků, 8000 slov v 1000 větách ve 100 věcných okruzích, jazyková výchova současně s poznáváním Brána jazyků otevřená – nová progresivní učebnice jazyků, 8000 slov v 1000 větách ve 100 věcných okruzích, jazyková výchova současně s poznáváním Svět v obrazech (Orbis pictus) – jazyková učebnice s obrázky, části z Brány jazyků Svět v obrazech (Orbis pictus) – jazyková učebnice s obrázky, části z Brány jazyků

příručka Informatorium školy mateřské – určeno matkám, návod, nutnost systematické předškolní výchovy (výchova dětí do 6 let), poukázal na zvláštnost způsobu vnímání u dětí, na význam pohybu spojeného s hrou, za života nevyšlo Informatorium školy mateřské – určeno matkám, návod, nutnost systematické předškolní výchovy (výchova dětí do 6 let), poukázal na zvláštnost způsobu vnímání u dětí, na význam pohybu spojeného s hrou, za života nevyšlo

dramatická výchova Škola hrou (Schola ludus) – soubor didaktických dramatických her Škola hrou (Schola ludus) – soubor didaktických dramatických her

ostatní spisy Labyrint světa a ráj srdce – filosofické dílo, kritika společnosti, návrat k dobrému – pokorná odevzdanost Labyrint světa a ráj srdce – filosofické dílo, kritika společnosti, návrat k dobrému – pokorná odevzdanost Kšaft umírající matky Jednoty bratrské – závěť, vyznání lásky k vlasti Kšaft umírající matky Jednoty bratrské – závěť, vyznání lásky k vlasti