Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotacePrincip.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana dětí na internetu
Advertisements

Bezpečně na internetu Název materiálu: VY_INOVACE_xxx_internet_bezpecnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Informační a komunikační.
Bezpečnost na internetu
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceUvedení.
Počítačové viry.
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Webové nástroje, komunikace
Bezpečnost na internetu
Moravcová Kristýna NÁSTRAHY INTERNETU.
Informační a komunikační technologie
Počítačové viry a jiné hrozby
Bezpečný internet (Kyberšikana) pozor !!!.
Bezpečnost na internetu! 
CO TO JE … Počítačový virus???.
Bezpečnostní pravidla při používání počítače a internetu
Počítačové viry a jak se proti nim chránit
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou 3.I
Bezpečný internet Je důležité vědět, jak si chránit své zdraví i zdraví počítače a správně a bezpečně se u něj chovat.
Informace a Internet Bohumil Bareš.
Jako kybergrooming se označuje chování uživatelů internetových komunikačních prostředků (chat, ICQ, Skype atd.), kteří se vydávají za jinou osobu s.
INTERNET základní pojmy pravidla bezpečného užívání internetu
Bezpečí a počítače Počítače škodlivé programy - malware Internet komunikační praktiky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE,
Vytvořme společně lepší internet.
Bezpečnostní pravidla při používání počítače a internetu.
Bezpečný internet Výpočetní technika.
ANOTACE Prezentace obsahuje informace o etickém chování při elektronické komunikace a nebezpečí při elektronické komunikaci. Druh učebního materiáluDUM.
Bezpečnost na internetu
BEZPEČNOSTNÍ PRAVIDLA PŘI POUŽÍVÁNÍ PC A INTERNETU
BEZPEČNOST NA INTERNETU
VY_32_INOVACE_20_Bezpečnost na internetu Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Popis Předmět: Informatika Ročník: 4. ZŠ praktické
Jak na bezpečný internet?
Happy Chickens Bezpečně na internetu.
Jak na bezpečný internet?
ZŠ a MŠ Prostějov 4.A třída
Přemýšlej než nasdílíš. Moje soukromí! Nekoukat! Nešťourat! Takto si to ujasnila Koťata z 2. B Rosice.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 27 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceTechnické.
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_09_Bezpečný.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office Orlová, spol. s r.o AUTOR: Bc. Petr Poledník NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 – Inovace.
VIRUS - je program - dokáže se sám šířit bez vědomí uživatele tím, že vytváří kopie sebe sama - některé viry mohou být cíleně ničivé (např. mazat soubory.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceTechnické.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceHistorie.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceElektromagnetická.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulované.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotaceTechnické.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceOdporové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Mgr. Lubomír Stepek Anotace Prezence slouží k seznámení se zásadami bezpečné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceZáklady.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceMěřítka.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada22 AnotaceZákladní.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceZpětná.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Anotace: Prezentace je určena žákům 5. ročníku, slouží k seznámení žáků s internetem, jeho nejčastější používání, varování před některými nástrahami a.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
9. Bezpečnostní pravidla při používání počítače a internetu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
BEZPEČNOSTNÍ RIZIKA INTERNETU
E – synergie Seznam se bezpečně!
Internet 3 – prohlížeč a služby
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Viry a antivirové programy
Trh a jeho fungování, zaměstnání, podnikání 1 – Trh
Transkript prezentace:

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotacePrincip a dělení sítí, jejich podstata, vlastnosti a použití Klíčová slovaPočítačové sítě, použití sítí, bezpečnost na síti, viry, antiviry, síťové hrozby PředmětInformační a komunikační technologie Autor, spoluautorIng. Jiří Soukup JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace, výklad, samostudium, autotest Potřebné pomůckyPC, dataprojektor, interaktivní tabule, PC učebna, Webová aplikace Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace, vyhledávání informací, autoevaluační test Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, učiliště Cílová skupina1. ročník, žáci 15 – 16 let, obor E, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Speciální vzdělávací potřebyano ZdrojeVlastní zdroje a seznam - viz poslední strana Internet 5 - bezpečnost 1, úvod 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_33_674

Internet 5 – bezpečnost na síti 1 Internet je otevřenou a veřejnou, tedy nepříliš bezpečnou sítí. Mohlo by se zdát, že internet je zcela anonymní a o jeho uživatelích nelze nic zjistit. Ve skutečnosti za sebou všude na stránkách a v síti zanecháváme svým chováním stopy. Samostatnou kapitolou bezpečnosti je elektronická pošta. Osobní schránka u s heslem vyvolává pocit bezpečí a soukromí. Je jasně daný adresát i odesílatel, ale během poštovní přepravy si ji může každý přečíst. V internetu není obtížné zachytit a přečíst cizí zprávu, a dokonce i po doručení po ní zůstává stopa. Bezpečnost práce a ochrana počítače na síti má několik různých charakteristik (podob), proto bude i popis rozdělen, ačkoli vše probíhá současně a tak i ochrana musí být komplexně propojená. (to platí i na tabletu, mobilu, herní konzoli, Smart TV, …) Zamyšlení a diskuze: Co vede někoho, aby vyráběl škodu druhým lidem?

Internet 5 – bezpečnost na síti 1 Historie: Vznik počítačových virů začíná v podstatě s rozmachem PC na počátku osmdesátých let 20. století. V roce 1983 sestrojil Dr. Frederik Cohen první samomnožící se program, který začal označovat jako virus. Tehdy se v podstatě jednalo o neškodný kód, který se uměl pouze sám množit. První skutečný vir, který mohl nějak uškodit, naprogramovali v roce 1986 bratři Basid a Amjad Farooq Alvi, pojmenovali jej Brain (mozek). Objevil se 19. ledna 1986 a poškozoval tu část disku, kde byl uložen systém. Vznik názvu je analogie s virem zdravotním, kdy virus se šíří prvním přenosem a dále se sám rozvíjí v napadeném organismu. První viry škodily pouze přes kopírování souborů a disků, nikoli po síti.

Internet 5 – bezpečnost na síti 1 Historie: Jako virus se v oblasti počítačové bezpečnosti označuje program, který se dokáže sám šířit bez vědomí uživatele. Pro množení se musí vkládat do jiných spustitelných souborů či spustitelných dokumentů. Takový program se tedy chová obdobně jako biologický virus, který se šíří vkládáním svého kódu do živých buněk. V souladu s touto analogií se někdy procesu šíření viru říká nakažení či infekce a napadenému souboru hostitel. Viry jsou jen jedním z druhů tzv. malwaru, tedy zákeřného softwaru. Co vede lidi k tomu, aby ničili výsledky práce druhých lidí?

Internet 5 – bezpečnost na síti 1 Historie: Viry mohou být cíleně ničivé (např. mazat soubory na disku, ničit OS), nebo relativně neškodné - obtěžující. Nejdůležitějším negativním důsledkem šíření virů je však samotný fakt jejich reprodukce, která zatěžuje počítačové systémy a plýtvá jejich zdroji. Viry se ale na rozdíl od červů samy šířit nemohou. Dnes jsou klasické počítačové viry na ústupu oproti červům, které se šíří prostřednictvím počítačových sítí, hlavně Internetu. Proto se antivirové programy snaží chránit počítač před vším, co je podezřelé, tedy i před jinými, nevirovými hrozbami, např. hry, jiné antiviry, „nepodepsané“ instalace programů, dynamické prvky jako JavaScript, apod. Sami se musíme umět rozhodnout, co povolit a co ne. Jaký je rozdíl mezi jednoduchým „virem“ a „červem“?

Internet 5 – bezpečnost na síti 1 Způsoby ohrožení: Zatímco původní uživatel PC použil „pouze“ antiviry pro přenositelná média a občas kontroloval počítač, tak díky globálnímu a neřízenému Internetu se situace komplikuje jak technologicky, tak osobnostně – psychologicky, (a tato psychologická úroveň je v současnosti (2014) zřejmě nejvíce zatížená). Spolu s vývojem sítí se rozvinula také doba Mallware - Červů, Trojanů, Spamů, Hoaxů, Phishingů, Spyware, a mnoho dalších nebezpečí využívající svobody sítí. Tomuto bude věnován samostatný článek (Internet 6). (Stále však platí, že chránit se musí každý uživatel sám!) A co je dnes asi nejhorší: „zábavný uživatelský a bezmyšlenkový přístup“ k síťovým technologiím „běžných“ uživatelů, zvláště mladistvých, postupně mladých a mladších, až už i vyloženě bezbranných dětí od cca 4 let věku. To je z hlediska rodiče a pedagoga v podstatě tragédie vývoje člověka jako původního HomoSapiens = člověk rozumný a svébytný do podoby závislý, ovladatelný, bezmyšlenkovitý. Zamyšlení: Co všechno musím promyslet, než stisknu tlačítko OK (ANO)?

Internet 5 – bezpečnost na síti 1 Způsoby ohrožení: Navíc sílí vliv globálního stavu vývoje celé společnosti (celé Země), kdy se lze snadno a vědomě zacílit na zájmové, profesně odborné, sociální a další skupiny veřejnosti ale i jedinců (kybernetická šikana). Tak lze působit na psychologické úrovni a ovlivňovat postoje, názory a myšlení lidí pomocí „zneužití“ technologie Internetu. Tedy už nemusíme „zábavně“ ničit jen počítače, ale dokonce člověka. Tato hrozba zažívá (cca od r. ± 2010) abnormální nárůst (boom), což bude pravděpodobně postupně nebezpečnější, než „klasické“ viry, obtěžující spamy, PopUp reklamy, apod., protože je orientována na změnu, ovlivnění myšlení lidí a jejich možné „ovládání“ na dálku v celosvětovém měřítku. Aktuální diskuze – Cílené útoky na banky, portály, firmy, jedince, …

Internet 5 – bezpečnost na síti 1 První souhrn: Neplést „hacker“, „škůdce“, „odborník“, „nadšenec“, … (diskuze) Hrozby: prestižní – dokázat si své JÁ (původní hacker) – vtípky, spíše jen vyrušují škodlivé – něco ničí obtěžující – reklamy programové – ničí software technologické – ničí hardware psychologické – ničí člověka sledující a lovící – sledují činnost člověka při práci se zařízením (sbírají osobní data z napadeného zařízení - kontakty, zadávaná hesla, čísla, historii událostí, cookies, tmp, navštívené stránky, posloupnost kliknutí na klávesy, …) špion – dlouhodobé sledování = psychologický profil = možnost vydírání osobnostní – nedávání pozor na vlastní prozrazování osobních dat! Aktuální diskuze – S jakým způsobem „napadení“ jste se setkali osobně?

Internet 5 – bezpečnost na síti 1 1.Nedávej nikomu svůj kontakt. Nevíš, kdo se skrývá za monitorem na druhé straně. 2.Neposílej nikomu, koho neznáš, svou fotografii a už vůbec ne intimní. Svou intimní fotku neposílej ani kamarádům - nikdy nevíš, co se ní může někdy v budoucnu stát. 3.Udržuj hesla ( i jiné, jako PIN apod.) v tajnosti, nesděluj je ani blízkému kamarádovi. 4.Nikdy neodpovídej na neslušné, hrubé nebo vulgární maily a vzkazy. Ignoruj je. 5.Nedomlouvej si schůzku přes internet, aniž bys o tom řekl někomu jinému. 6.Pokud narazíš na obrázek, video nebo , který tě šokuje, opusť webovou stránku. (sem patří i obsah, který tě „zajímá“ a snaží se nalákat na další, už nebezpečné klikání) 7.Svěř se dospělému, pokud tě stránky nebo něčí vzkazy uvedou do rozpaků či vystraší, (každý dospělý v rodině tě chrání, cizí „kamarád“ nikdy). 8.Nedej šanci virům. Neotevírej přílohu zprávy, která přišla z neznámé adresy, i když je sebelákavější (Vyhráli jste, …). 9.Nevěř každé informaci, kterou na internetu získáš. Ověř si ji z dalších zdrojů. 10.Když se s někým nechceš bavit, nebav se. + Pravidelně záplatujte (aktualizujte) systém, používejte antivirus, firewall a detekci spywaru, před prodejem disku nebo počítače smažte disk pomocí utilit, která data přepisují a ne jen prostým smazáním. Základní desatero bezpečného chování na Internetu + plus: Diskuze: Pokuste se vybavit a diskutovat s dalšími žáky a kamarády, s jakými případy ohrožení na Internetu jste se již setkali.

Počítačové sítě – adresa IP a DNS Autotest – otázky a úkoly: 1.Jaká jsou nebezpečí při používání Internetu? 2.Co je počítačový vir? 3.Co označuje pojem Mallware? 4.Napište, čím se můžeme na Internetu ohrožovat sami. 5.V čem spočívá psychologická hrozba zneužití získaných dat na Internetu? Napište odpovědi písemně nebo elektronicky a odevzdejte učiteli.

11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní zdroje a vytvořené materiály Webové zdroje a obrázky: ofocená upravená obrazovka z M%3D M%3D emotikony a kliparty sady MS-Office, dostupné také na