Zpracování Textilních a Polymerních Odpadů Jakub Hrůza, Katedra netkaných textilií, Fakulta textilní, Technická Univerzita v Liberci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola Střední odborné učiliště a střední odborná škola Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo NázevKotle ve vytápění Téma hodinyKotle.
Advertisements

Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
PLASTY. DEFINICE Plasty jsou uměle (synteticky) vyrobené makromolekulární látky, které lze za určitých podmínek tvarovat. Mají vlastnost zvanou PLASTICITA.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Změny v Dokumentaci o začlenění do kategorie činností se zvýšeným nebo s vysokým požárním nebezpečím kpt. Bc. Tomáš Hoffmann.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Předcházení vzniku odpadů Jana Blecherová Říjen 2015.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
E KOLOGIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_19_Ekologie Téma: Člověk a příroda Číslo.
Jde o nepřímé využití sluneční energie- biomasa je „konzervovaná“ sluneční energie.
ČISTÁ VODA. Čistota vody  pojem vyjadřující obsah cizích látek ve vodě  skutečně chemicky čistou vodu lze připravit pouze laboratorně  čistotu vody.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_16_Plasty Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Recyklace odpadů Gastroodpad Bioodpad Textil Elektroodpad.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Ekologické stavby Vypracoval: Martin Poledníček
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Termika – Fotovoltaika
Recyklace Vypracoval: Michal Brzobohatý Třída: 2L
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Vznik a vývoj života.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Snížení nákladů na vytápění budov
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Znečištění ovzduší Obr. 1
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6C_01
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Období: leden až květen 2012
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
Nakládání s odpady CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_03
Výroba II.. Výroba II. Organizace výrobních pracovišť V jedné dílně jsou příbuzné stroje Výrobek prochází několika dílnami Technologické uspořádání.
Název materiálu: Nerostné suroviny
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Věcné učení Ochrana přírody
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Prezentace – výklad učiva
Kompozity Kompozity tvoří materiálový systém, složený ze dvou nebo více fází, s makroskopicky rozeznatelným rozhraním mezi fázemi, dosahující.
Výroba pelet z biomasy v Habrech
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Tepelné motory Motory s vnějším spalováním parní stroj parní turbína
Vzduch.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Transkript prezentace:

Zpracování Textilních a Polymerních Odpadů Jakub Hrůza, Katedra netkaných textilií, Fakulta textilní, Technická Univerzita v Liberci

Co je vlastně odpad? 1) Právní definice: Odpadem je movitá věc, které se osoba zbavuje a která přísluší do skupin uvedených v zákoně; 2) Technologická definice: Odpadem je produkt, který nesplňuje požadované parametry; Dělení odpadu: 1)Podle původu: Průmyslový (obvykle dobře definovaný) Sběrový (obvykle nutno třídit podle kvality) 2)Podle nebezpečnosti (Vyhláška MŽP č. 381/2001 Sb., Zákon č.185/2001 Sb.) 3)Další způsoby

Historie odpadů: Počátek let Několik miliard tun vesmírného odpadu vzniklého při spalování hvězd vytvořilo objekt, později nazývaný Země. Tento proces nazýváme kosmickou recyklací. Prvohory let První životaschopný jednobuněčný organizmus vytvořil první biologický odpad. Lidé let Nebývale početná tlupa Cromagnonců vedená náčelníkem Uta–utatíkem shromáždila veškeré své odpadky do jediné jámy a vytvořila tak první smetiště. První civilizace let Vznikající neřízené skládky prvních civilizací se dnes staly bohatými archeologickými nalezišti. Střepy rozbitých nádob vhozené do starověkých septiků tak nabyly netušené ceny... Středověk Odpadky všeho druhu, hromadící se na ulicích a z nich vyplývající epidemie poprvé naznačily, že čím více bude odpadu, tím méně bude lidí. Dnes Moderní technologie umožňují nejen produkovat odpady v množství, které si lidé ani nedokáží představit, ale také je třídit, recyklovat a likvidovat.

Způsoby nakládání s odpadem – Kam s ním? 1.Zabránění vzniku Zlepšením technologie výroby zabránit vzniku průmyslových odpadů Výroba produktu, který lze snadněji recyklovat Snižováním své vlastní spotřeby - skromnost 2.Recyklace Materiálová recyklace (nejvýhodnější): Odpady jsou zpracovány do stejného, nebo odlišného typu výrobku. Surovinová recyklace: Odpady jsou zpracovány do formy energeticky využitelného plynu, nebo topných olejů. Energetická recyklace: Spalování 3.Uložení – skládkování Řízené skládky: Nákladné, nebezpečné, možno ale kombinovat se surovinovou recyklací Divoké skládky

Recyklace textilních a polymerních odpadů Způsoby recyklace: a)Materiálová recyklace Textilní (trhání, sekání…) Drcení, mletí Regranulace, aglomerace Depolymerace b) Surovinová Pyrolýza Zplynování Biotechnologické postupy c)Energetická Spalování

MATERIÁLOVÁ RECYKLACE (proměna odpadu v jiný výrobek) Je výhodná, neboť odpad zůstává surovinou a lze jej zpracovat téměř beze zbytku. a)Vratný odpad – je zpracován do stejného typu výrobku (např. ořezy) b)Nevratný odpad – je zpracován do výrobku odlišných fyzikálních, nebo chemických vlastností (např. vlákno – drť, granule, monomer…) Příprava vláken Vpichov ání Příčné kladení MykáníOřezání okrajů PET lahve Zvlákňo vání Regranu lace Sběr, třídění Příprava vláken

1. Textilní recyklace Zpracování vlákenných odpadů zpět do textilních výrobků, přičemž vstupem je buď sběrná surovina (nutno více třídit), nebo průmyslový odpad. Technologie zpracování: A. Klasifikace, třídění Třídí se podle materiálu (ba, PP…), barvy (světlé, tmavé), pevnosti, tvaru (trhanina, nitě, kusy látek…), čistoty apod…. B. Čištění Čistí se převážně mechanicky vyklepáváním nevlákenných částic. U sběrových textilií se někdy používá praní a bělení – stoupají však náklady.

C. Sekání Základní operace přípravy k recyklaci textilu - sekání kusového textilu, nebo nití. Rotační sekací stroj Charakteristika produktu: Délka 50 – 150 mm, šířka podle šířky stroje a rozměru odpadu, pravoúhlé uspořádání dvou strojů k dosažení rozměrů 50*50 – 150*150mm. D. Směsování Míchání podobných partií, změna vlastností výrobku.

E. Trhání Cílem je roztrhat nasekané kusy textilií na tzv. trhaninu – malé kousky textilií, které lze již dále zpracovávat jako vlákna. F. Lisování Cílem je zmenšit objem vlákenné suroviny pro levnější transport. G. Další textilní operace Příklady: Do přízí mykaných - oděvy; Do přízí typu „Dref „ - domácí textil, hadry, technický textil; Do NT fixovaných mechanicky (vpichované, proplétané) – izolace, nábytkářský průmysl; Do NT fixovaných teplem – automobilový průmysl.

Princip: Mechanické rozdrcení textilního odpadu do formy granulí, nebo prášku. Zejména nelze.-li sekat a trhat (koberce, pneumatiky, vlákenné kompozity…) Aplikace: Například přídavek do stavebních hmot a do silnic, který zlepšuje mechanické vlastnosti. 2. Netextilní mechanická recyklace – drcení, mletí.

3. Aglomerace, regranulace = drcení + tavení Princip: Materiál je rozdrcen filtrován a přetaven do formy granulí, které lze znovu použít pro výrobu vláken. Charakteristika odpadu: Tavitelný (PP, PET, PE, PA), čistý (spun-bond, melt-blown). Nemusí jít jen o vlákenný odpad. Výhodou je možnost zpracování i nevlákenného odpadu, nevýhodou nutnost jeho čistoty a nižší kvalita recyklovaných granulí z důvodu tepelné degradace polymeru. Typickou aplikací je výroba vláken z použitých PET lahví.

4. Depolymerace Principem je rozložení polymerního odpadu na základní polymerní jednotky – monomery. Získaný monomer lze použít pro výrobu nového polymeru. Monomer je skupina molekul, které se opakovaně řadí za sebe a vytváří polymerní řetězec. Tento proces se nazývá polymerace. Výhodou je možnost zpracování znečištěného a částečně degradovaného polymerního odpadu a vysoká kvalita nového polymeru (srovnatelná s původním polymerem viz. Tab.1). Nevýhodou je komplikovaný a drahý proces. ParametrPrvotníZ glykolýzyOdchylka Pevnost (cN/dtex) 3,4 3,3 +-0,2 Prodloužení (%) 40,5 40,6 +-2 Tab. 1: Příklad porovnání vlastností původního a recyklovaného vlákna DAKRON.

SUROVINOVÁ RECYKLACE Principem je rozklad polymeru na jednoduché molekuly a organické sloučeniny (viz. Tab. 2). TechnologiePopisProdukt Zplyněnítopný plyn (vodík, methan); PyrolýzaPůsobení tepla bez přístupu kyslíku plynné produkty, topný olej; Biotechnologické postupy Působení bakterií za přítomnosti i bez přítomnosti kyslíku. Bioplyn (především metan) Obvykle se tento typ recyklace spojuje s recyklací energetickou, kde jsou plynné a kapalné produkty spalovány.

Principem je využití spalného tepla odpadu. Výhodou je možnost zpracování jakéhokoliv polymerního odpadu a vysoké spalné teplo polymerů. Nevýhodou je problém s emisemi do vzduchu (následně do vody) a nezanedbatelné množství tuhého dále nezpracovatelného odpadu, který je nutné skládkovat. V současné době se nejvíce hovoří o emisích CO 2 (skleníkový efekt) a dioxinů. PE PP PAN PU PA PVC Pryž Dřevo Hnědé uhlí Černé uhlí Tab. 3: Přibližné hodnoty specifického tepla vybraných látek (kJ/ kg) ENERGETICKÁ RECYKLACE

Úprava odpadu (drcení) Konverze (450ºC, omezení přístupu kyslíku) Zpracování zbytkových látek (třídění kovů, sklo, keramika) Spálení plynu z konverze (1300ºC, přebytek vzduchu) Čištění spalin (filtry, pračky, DENOx- katalyzátory (dioxiny, furany) Výroba energie (pára 450ºC, 4 Mpa, turbína) Technologie spalování

SKLÁDKOVÁNÍ Řízené komunální skládky: Nutno zabezpečit geologickou a hydrologickou stabilitu skládky. Nutno zamezit únikům kapalných výluhů – dno skládky Nutno umožnit odvod skládkového plynu (metan…). Je vhodné podporovat rozkladný proces bakterií a vzniklý skládkový plyn jímat a dále zpracovat (palivo). Principem je uložení odpadu tak, aby buď došlo k postupnému rozkladu přírodními procesy, nebo k změně možnosti jeho zpracování. Skládky se liší podle typu a nebezpečnosti uloženého odpadu.

Bez vlivu člověka, je příroda perfektním naprosto uzavřeným recyklačním systémem. Příklad: listnaté stromy v Evropě Horrocks, A., R.: Recycling Textile and Plastic Waste, Woodhead Publishing Limited, 1996, ISBN (str. 161 Waste-the politics and philosopies, Hazel, B.,G.)