Energie III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
V dnešní době si život bez elektrické energie neumíme představit – to, že se doma svítí, hraje rádio či televize, běží počítač, pere pračka, vaří sporák, funguje telefon, tablet, mp3 přehrávač… je pro nás samozřejmostí to je možné díky elektrické energii („elektřina“), kterou získáváme z různých zdrojů
Elektrická energie se vyrábí v elektrárnách Názvy elektráren odvozujeme podle toho, co v nich pohání stroje, které vyrábí elektřinu. Druhy elektráren: Tepelná - zde se pálí uhlí, vzniklé teplo přemění vodu v páru a ta roztáčí turbíny Jaderná Vodní Sluneční (Solární) Větrná Jaderná elektrárna
Problémem elektrické energie je to, že ji neumíme uchovávat, je třeba ji hned spotřebovat. Proto se lidé naučili elektřinu rozvádět – elektrickým vedením – tak se dostane hned ke spotřebiteli
Zdroje elektrické energie dělíme na: obnovitelné - takové zdroje, v jejichž čerpání lze teoreticky pokračovat další tisíce až miliardy let - sluneční energie, větrná energie, vodní energie, energie přílivu, biomasa neobnovitelné - takové zdroje energie, jejichž vyčerpání je očekáváno v následujících stovkách let, ale jejich případné obnovení by trvalo mnohonásobně déle - uhlí, ropa, zemní plyn, rašelina, jaderná energie
Jak můžeme šetřit elektřinou: používat energeticky šetrné zářivky nesvítit zbytečně nemít zbytečně puštěné elektrozařízení, které momentálně nepoužívám nenechávat spotřebiče ve „stand by“ provozu (vypnuté ale v zásuvce, kdy často svítí světýlko přijímače dálkového ovládání) používat spotřebiče s nízkou energetickou spotřebou uvedeno na energetickém štítku - od A do G (A je nejlepší, G nejhorší) - dnesexistuje ještě A+, A++, A+++ (tam potom platí, čím více plus, tím nižší spotřeba)
ENERGIE III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Iveta Vališková Škola: ZŠ a MŠ Dětenice Použitá literatura a zdroje, OBRÁZKY: Mgr.I.Vališková, Člověk a technika, kol.autorů, Alter 1996, ISBN , Cíl: Seznámit žáky s elektrickou energií a motivovat je k šetření el.energií