EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Název sady vzdělávacích materiálů: ICT1 – D - Dějiny středověku a raného novověku Autor: Marek Brožek Datum vytvoření: Garant (kontrola): Markéta Křížková Ročník: ročník víceletého gymnázia, ročník čtyřletého gymnázia Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Téma: Objevy a dobývání. Počátky nové doby: zámořské objevy a počátky dobývání světa Metodika/anotace: Cílem power-pointové prezentace je opakování zámořských objevů formou kvízu a s pomocí starých vyobrazení světa. Opakují se konkrétní cesty objevitelů a kolonizované území koloniálních mocností. Prací s mapami se žák učí, jak se měnila představa světa a uvědomí se, proč se dnes v některých končinách světa mluví španělsky či portugalsky. Součástí kvízu jsou i otázky zaměřené na Habsburky, neboť právě zámořské objevy vedené španělskou korunou vedly ke zvýšení významu tohoto rodu. Časový rozvrh: 30 a více min. Zdroje: na konci rezentace Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.
OBR. 1
OBR. 2
a) Irové b) Vikingové c) Portugalci d) Polynésané
a) 1492 b) 1502 c) 1526
a) doplout do neznámých zemí b) do Japonska c) do Indie
Vasco da Gama Amerigo Vespuciplavba kolem světa Francis Drakeprůzkum americké pevniny Fernao Magalhaesprvní v Indii po moři Bartolomeo Diazhledání severní cesty do Indie Wilhelm Barentsjako první u mysu Dobré naděje Hernan Cortes„objevení“ Ameriky Kryštof Kolumbusdobytí říše Aztéků Kteří dva mořeplavci z uvedených byli Italové? Kteří mořeplavci z uvedených byli Portugalci?
OBR. 3
OBR. 4 ………………………… …………………………… ……………………………
a) z Rakouska b) Švýcarska c) Francie d) Německa
a) Čechy b) Rakouské země c) Uhry d) Španělsko
a) Rakouskou a německou b) rakouskou a italskou c) rakouskou a španělskou
a) České království b) Uherské království c) americké kolonie d) indické kolonie e) Španělské království f) italská území g) Nizozemí
a) evangelíkům b) Francouzům c) Angličanům d) Holanďanům e) Osmanům f) Rusům g) Španělům
a) Habsburkové byli oporou katolické církve b) Habsburkové prohráli boj proti Holanďanům c) Habsburkové vyhráli boj proti Angličanům d) Zámořské objevy znamenaly snížení moci Habsburků
Nový svět hřebíček vanilka kakao brambory Asie pepř kukuřice rajčata muškátový oříšek hedvábí porcelán
1. Mapa zachycuje Evropu, Asii a Afriku – tzv. Starý svět. Neodpovídá poměr velikostí ostrovů, moří – např. ostrov Cejlon je velký, Kaspické moře má jiný tvar, tvar Indického poloostrova neodpovídá. 2. Zatímco zobrazení Starého světa je poměrně přesné, zobrazení Severní Ameriky nikoli. Chybí Austrálie – byla objevena v polovině 17. století. 3. Odborná literatura mluví o všech možnostech. Bez diskuze jsou doloženi Vikingové. 4. a) c) do Indie 6. Vasco da Gamaprvní v Indii po moři Fernao Magalhaes + Francis Drakeplavba kolem světa Amerigo Vespuciprůzkum americké pevniny Bartolomeo Diazjako první u mysu Dobré naděje Wilhelm Barentshledání severní cesty do Indie Hernan Cortesdobytí říše Aztéků Kryštof Kolumbus„objevení“ Ameriky Kteří dva mořeplavci z uvedených byli Italové? Vespuci, Kolumbus Kteří mořeplavci z uvedených byli Portugalci? Magalhaes, da Gama, Diaz
7. zelená barva – španělské kolonie, oranžová barva – portugalské kolonie b) Švýcarsko 10. b) Rakouské země 11.c) rakouskou a španělskou 12.d) indické kolonie 13. a – ano, b – ano, c – ano, d – ano, e – ano, f – ne, e – ne 14. a – pravda, b, c, d – nepravda 15. Nový svět – brambory, vanilka, rajčata, kakao, kukuřice Starý svět – muškátový oříšek, hedvábí, pepř, hřebíček, porcelán Angličané Číňané Francouzi Holanďané Osmané Portugalci Rusové Španělé
OBR. Č. 1: OBR. Č. 2: OBR. Č. 3: OBR. Č. 4: