JAZZ Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moderní populární hudba
Advertisements

Bo ř ek Králík.  50. léta 20. století v USA  vytvo ř ili ho Afroameri č ané  objevil „ č ernou“ muziku pro bílé Ameri č any a Evropany.
Hudba 20. století 1. polovina 20. století.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_5B_13_ROCK Dějiny hudby 8. ročník 8. února 2013 Materiál obsahuje výklad učiva o rocku. Součástí jsou poslechové ukázky.
ČAS A JEHO MĚŘENÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Hra ke zopakování či procvičení učiva, nebo test k ověření znalostí Výrazy ‒ vyjádření neznámé ze vzorce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32 _INOVACE_3C_08_Počátky moderní populární.
Černý Petr − druhy slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
ELEKTROMAGNET Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVCE_19_Fryderyk Chopin, Píseň.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_05_SVO_Vývoj.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Swing ČÍSLO.
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDBA VÁŽNÁ A POPULÁRNÍ Název: HUDBA.
OPAKOVÁNÍ(KŘÍŽOVKA), MUZIKÁL
Blues AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_04_HV8_Skála
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ARTE POVERA Tematická oblast
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
SESTAVENÍ ELEKTRICKÉHO OBVODU
Bukovinová Barbora Kvarta
Název školy: Základní škola Netvořice
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Materiál je určen pro žáky od 4.třídy.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Funk Vítek Veverka Kvarta.
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Tereza Večeřová Kvarta
Lidová muzika Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Hudební renesance v Čechách
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/10
NONART 1. polovina 20.století
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Karel Svoboda AUTOR: Mgr. Aleš Skála
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
Česká hymna a její tvůrci
Téma (název prezentace)
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Hudební skladatelé TÉMA: Antonín.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_20
Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dějiny hudby a její osobnosti
Pořadí obrázků – auto Postup práce:
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Modelová oblast PR Příhrazské skály
PRO TY, CO SE RÁDI BOJÍ.
Johan Sebastian Bach AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

JAZZ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Charakteristika jazzu RYTMUS – z africké rytmiky – bohatý, pestrý, bicí nástroje udávají pravidelnou pulzaci, pracuje se s pojmy polyrytmie a polymetrie, střídání dvou dob a tří dob v rámci dvoudobého metra TÓN – je nositelem významu – barva, výška, frázování, artikulace FORMA – téměř vždy jednoduchá HARMONIE – chromatika, zahušťované akordy IMPROVIZACE – sólová, kolektivní, ozdobná, volná

Doplňující úkol: Zopakujte si pojmy z hudební teorie, které souvisejí také s jazzovou hudbou. Např.: rytmus, metrum, takt, výška a délka not, druhy pomlk, hudební forma, tón, akord, harmonické funkce apod.

Podstyly jazzu pocházejí z afroamerické hudby, jejíž součástí je: ČERNOŠSKÝ FOLKLÓR - např. spirituály, hollery, worksongy BLUES – témata: láska, soc. podmínky, sex, vězení; známou interpretkou je např. Bessie Smith RAGTIME - 1. černošská instrumentální hudba, původně hrána jen na klavír, autorem je např. Scott Joplin se skladbou „Wall Street Rag“↓ Odkaz ke skladbě naleznete na:

blues - Bessie Smithragtime - Scott Joplin Odkaz ke skladbě naleznete na: [On line][ ] Odkaz ke skladbě naleznete na: [On line][ ]

Doplňující úkol: Poslechněte si ukázku ragtimu od Scotta Joplina a porovnejte ji s nějakou bluesovou skladbou (např. s Bessie Smith), kterou naleznete na internetu. Jaký je hlavní rozdíl mezi těmito druhy skladeb? (Nástroje, zpěv, tempo, rytmus apod.

Nejvýznamnější etapy jazzu: 1) KLASICKÝ JAZZ V New Orleans, kde dochází k prolínání kultur, vznikají černošské kapely, které jazz propagují. Nejznámější čtvrtí je Storyville, proslulá svou nedobrou pověstí. Nástroje klasického jazzu jsou: klarinet, trombón, tuba, kornet, banjo, piano Autoři: King Joseph Oliver – hrál na kornet, vedoucí kapely, „přefoukal“ protivníky, každý nástroj měl přesnou úlohu.

Louis Armstrong hráč na trubku, zpěvák, kapelník, vyrůstá v ulicích, jeho prarodiče byli otroky, pobývá také v polepšovně a živí se různými dělnickými profesemi, začíná se učit hrát na nástroje a dostává se do orchestru Kinga Olivera výstižný je svým typickým chraplákem (chraplavým hlasem) skladby např. „My Heart“, „Aligator Crawe“↓ Odkaz ke skladbě naleznete na: kolektivní nástroje, řada sól filmy: Atlantic city, Pennies from Heaven

Odkaz ke skladbě naleznete na: [On line][ ] klasický jazz - Louis Armstrong

Doplňující úkol: Poslechněte si některou ze skladeb Luise Armstronga a pokuste se vylíčit pocity, které ve vás tato hudba vzbuzuje. Využít můžete následujících pojmů hudebních i mimo hudebních: tempo, rytmus, hudební nástroje, sólo + doprovod, hudební forma, jednotlivá témata, opakování částí skladby, pozitivní x negativní, veselé x smutné, nálada, gradace, dynamika, prostředí a doba vzniku skladby, komu může být skladba určena, kde a kdy by se mohla poslouchat, líbí se vám x nelíbí se vám, proč apod.

2) CHICAGSKÝ JAZZ

Odkaz ke skladbě naleznete na: [On line][30: ] chicagský jazz - Leon Bix Beiderbecke

3) NEWYORSKÝ JAZZ

newyorský jazz - Duke Ellington Odkaz ke skladbě naleznete na: [On line][ ]

4) SWING

swing - Glenn Miller Odkaz ke skladbě naleznete na: [On line][ ]

Práce s hudebními ukázkami: Poslechněte si tři ukázky odlišných etap jazzu a porovnejte jejich interpretace po stránce instrumentální, rytmické, dynamické, popřípadě harmonické. Pokuste se pomocí rozdílu ve skladbách charakterizovat jednotlivé etapy jazzu.

5) SYMFONICKÝ JAZZ George Gershwin chudé poměry, rodiče se o hudbu nezajímali díky tetě se dostal ke klavíru – hrál od rána do večera od mládí mu byla blízká hudba od spirituálů a blues až po moderní šlágry hrával po kavárnách, komponoval písně, např. „Swanee“ – přes noc hitem, stal se milionářem skládal muzikály – „O tobě zpívám“ - v New Yorku přes 400 repríz zemřel v 39 letech na mozkový nádor v Beverly Hills

Nejvýznamnější skladby George Gershwina: „Rhapsody in Blue“- pro klavír a jazzový orchestr ↓ - díky ní se zařadil mezi největší skladatele USA Odkaz ke skladbě naleznete na: „Američan v Paříži“- symfonická skladba - napsal po návštěvě Paříže ↓ - 2. největší dílo - vtipné hudební zvuky paříž. ulic Odkaz ke skladbě naleznete na: „Porgy a Bess“ - jazzová opera z černošského prostředí

Odlišné ukázky nejznámější písně z muzikálu Porgy a Bess Summertime: Originální nahrávka : Janis Joplin : Ella Fitzgerald : Billie Holliday : Mica Paris : Funboy Three: The Zombies: Paso: Lucie Bílá:

symfonický jazz - George Gershwin Odkaz ke skladbě naleznete na: [On line][ ]

Úkol k poslechu skladby: Pusťte si vybranou skladbu od George Gershwina a pokuste se při jejím poslechu popsat prostředí, které podle vás hudba zobrazuje. Ideální skladbou pro tuto činnost je Američan v Paříži.

6) SOUL JAZZ 2. pol. 50. let návrat ke gospelům a spirituálům melodicky přehledné motivy, jednoduchá harmonie využití varhan, bicích, kytary Aretha Franklin „The Queen of Soul“ hity: „Respect“ → „I Never Loved A Man“ → popularita na přelomu let = písně rychlejšího a modernějšího charakteru určené zejména k tanci (např. píseň „Rock steady“) Odkaz ke skladbě naleznete na : Odkaz ke skladbě naleznete na:

Ray Charles zpěvák, pianista, skladatel, „otec soulu“ v 7 letech oslepl, i přesto ale vystudoval klavír a klarinet začínal ve swingových orchestrech, jeho popularita stoupá miliónový hit – „What´d I say“ – získal cenu Grammy v 60. letech komerční úspěchy – střední proud, country soud mu zakázal vystupoval v Georgii – později omluva a jeho píseň „Georgia On My Mind“ se stala hymnou tohoto státu bral drogy – heroin, ale ze závislosti se dostal

Ukázky písní Raye Charlese: Hit The Road Jack: What´d I say: Georgia On My Mind:

soul jazz - Ray Charles soul jazz – Aretha Franklin Odkaz ke skladbě naleznete na: [On line][ ] Odkaz ke skladbě naleznete na: [On line][ ]

Úkol pro práci s internetem a doplňující otázky: Otevřete internetovou stránku a podívejte se na ukázky videoklipů Raye Charlese a Arethy Franklin. Napište, kterou píseň jste od daného interpreta zhlédli, a porovnejte jejich vystoupení, např. hlas, zpěv, pohyb, vizáž, tempo, dynamika apod. Doplňující otázky: Pokuste se na internetu zjistit, co vedlo Raye Charlese k tomu, že se vyléčil ze své drogové závislosti. Je Ray Charles znám spíše jako sólový interpret, nebo je členem nějakého hudebního tělesa? Nalezli jste u nějakého Charlesova hitu pěvecký doprovod? Působí pěvecky Aretha Franklin ještě v dnešní době?

Použitá literatura a audioukázky: CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro gymnázia I. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN