STANIČNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉMY Martin Hanton Odbavovací a informační systémy (20Y1OI) FD ČVUT, 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Advertisements

ERP v praxi cestovního ruchu Radim Jančura, generální ředitel, Student Agency Petr Hampl, obchodní ředitel, Asseco Solutions SiS 2010, , Brno.
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
Řízení vztahu se zákazníky integrované do ERP systému
Integrace mobilních plateb ve veřejné dopravě Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 20. – 22. května 2013 RNDr. Jan Kotík Jednatel ČSAD SVT Praha,
Průzkum kvality a spokojenosti s PID
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
Integrovaný dopravní systém
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Dispečerské řízení pražského metra
Prezentace bakalářské práce. Josef Karliak, DiS. Monitoring záložních zdrojů UPS připojených do sítě Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
Charakteristické znaky MHD
Bezbariérovost veřejné dopravy
Vážení občané, Bydlíte v menší obci? Trápí Vás špatná dopravní obsluha a spojení s městy? Jste odkázáni na automobil či snad na taxi?
1 European Bus System of the Future Evropský autobusový systém budoucnosti Ing. Jan Barchánek
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Centrální dispečink IDS JMK a nové technologie v dopravě
Praktická ukázka použití v podmínkách ZK Krajský rok informatiky Zlín, Pavel Novotný & Pavel Kopecký, Zlínský kraj.
Akustické hlášení na drahách celostátních a regionálních v České republice Matěj Bartoš.
Podnikání na Internetu letní semestr 2004 Jana Holá VIII.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Hardware 2.
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
Roman Daněk, RPPI s.r.o. David Švingr, CHAPS s.r.o.
ISSS 2008 VÝZKUM INFORMAČNÍCH ZDROJŮ Duben 2008 / Prezentace syndikovaného výzkumu pro vybrané Krajské úřady / Jan Tuček / STEM/MARK, a.s.
Sledování vozidel v reálném čase a využití pro informování cestujících
Společné projekty PID a SID
(Cena děkana Fakulty dopravní, ČVUT Praha)
Informační systém UNIV 2 Kraje Ing. Marek Kocan , UNIV 2 KRAJE, Ostrava, PragoData Consulting, s.r.o.
Plánování a organizace veřejné dopravy
Jan Kugler, Střední průmyslová škola Třebíč,
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
Michal Petřík, Petr Poremski, Daniela Uhrovičová, Ondřej Šimečka
24 Používání relačních databází (základní pojmy a principy z oblasti relačních databází, struktura databáze,oblasti použití relačních databází, vkládání.
Integrované dopravní systémy v době výběrových řízení Zodpovědnost – rozhoduje se o podobě veřejné dopravy na cca 15 let dopředu Výběrová řízení – šance.
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek III. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Projekty CCRJM v oblasti internetových aplikací Brno Ing. Lukáš Bačík.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Josef Konečný odstraňování bariér ze života nevidomých
Projekt KORIS Luhačovice Ing. František Brachtl.
Konference Informatika XVI./2005, Svratka Studijní systém z pohledu systémového integrátora Ing. Jitka Šedá
Biometrika v informační bezpečnosti Daniel Raška.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Operační systémy Zpracovala Anna Macháčková.
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Neveklov v Pražské integrované dopravě
Záznamová media Vaníčková Zdeňka 1.L.
Informace o projektech v IDS JMK
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Nástroje podpory uživatelů
Sortiment poskytovaných služeb v železniční dopravě; dopravní ceniny, tarify, slevy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana.
PŘÍSTUPNOST DOPRAVY PRO OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM V PARDUBICKÉM KRAJI
Setkání s dopravci, Praha, 25. a
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
ŘÍZENÍ PROCESU POČÍTAČEM
Činnost společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje s.r.o. Konference IDS Žďár nad Sázavou,
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
ING. MARTIN AMBROŽ AŽD Praha s.r.o..
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
4D přístup k integraci ve veřejné dopravě
Prezentace pro OS tramvají
Integrované dopravní systémy Žďár na Sázavou 15. května 2019
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO VEŘEJNOU DOPRAVU
Transkript prezentace:

STANIČNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉMY Martin Hanton Odbavovací a informační systémy (20Y1OI) FD ČVUT, 2013

Historie První informační kanál - železniční zřízenci Později vývěsní jízdní řád – existuje dodnes (zejména v menších stanicích, resp. zastávkách)

Historie Vývěsní jízdní řády sloužily naprosto dostatečně po dlouhou dobu, později doplněny tabulemi odjezdů a příjezdů Dalo celkem práci tabule aktualizovat při změně grafikonu, zvlášť ve větších stanicích

Historie Přibývaly požadavky na obsáhlost a aktuálnost informací: číslo koleje / nástupiště, zda má vlak zpoždění, příp. jak velké Od 20. let 20. století instalace rozhlasu Začátkem 50. let byl rozhlas i v těch nejmenších stanicích

Staniční rozhlas Záleželo na artikulačních schopnostech operátora Vznik rozhlasových budek – eliminace ruchů Experimenty s magnetofonovými nahrávkami Časově náročné přetáčení Pásky se často zasekly či přetrhly V provozních podmínkách takřka nepoužitelné Na scénu přišel vynález firmy Elektročas

Pragotron (Signaltron) Vyvinut roku 1969, primárně jako informační systém pro nádraží, letiště a velké autobusové stanice Postupně instalován na 33 největších nádražích v zemi Největší výhody Okamžitá informovanost cestujících o změnách Umístění přímo na nástupištích a v podchodech Revoluce v informovanosti cestujících, zanikla funkce staničního informátora

Pragotron – princip Uvnitř každé listové jednotky je kontaktní bubínek s motůrkem, hřídelka s kartičkami a deska plošných spojů Pro každý konkrétní list existuje specifická kombinace kontaktů na bubínku Do každé tabule vedl mnohažilový kabel z centrálního panelu v dopravní kanceláři Ten ovládala operátorka

NET 2000 (Solari, Itálie) Ještě cca před 20 lety byl Pragotron jediným tuzemským informačním systémem Začátkem 90. let byl Pragotron na pražském hlavním nádraží nahrazen italským systémem NET 2000 V roce 1996 se jej dočkalo i Brno NET 2000 je dodáván od roku 1988 a byl nainstalován na více než 150 nádražích v 6 zemích

…a opět Elektročas Tentokrát s moderními LCD displeji Trendem je sdělovat co nejvíce důležitých informací pomocí elektronických infotabulí – nádražní haly, nástupiště, podchody, čekárny… Možnost informovat cestující o změnách, výlukách a různých akcích v reálném čase Elektronika řízena centrálně V dnešní době existují aplikace pro mobilní zařízení, které informační tabule z největších nádraží přenesou přímo na displej

LCD tabule firmy Elektročas

Ukázka mobilní aplikace

Vývoj hlasových IS Firmy zabývající se vývojem vizuálních systémů začaly nabízet své produkty jako kompletní balíčky včetně hlasových systémů Jedná se o počítačem ovládané hlasové systémy Výběr hlášení z namluvené hlasové banky, kdy počítač sám řadí věty v hlášení dle přednastaveného výběru U nás tento systém poprvé použit roku 1991 ve stanici Praha- Holešovice, kde hlásil německy a anglicky Česky poprvé promluvil v roce 1993 na pražském hl. n. Jednalo se o systém HIS (Hlasový informační systém) od firmy MikroVOX

Sestavování hlášení (MikroVOX)

Přehled používaných hlasových IS Hlasový informační systém HIS Výrobce: MikroVOX Od: 1993 Mluví: Václav Knop Hlasový a vizuální informační systém HaVIS Výrobce: Starmon Choceň Od: 1994 Mluví: Alexandr Postler Integrovaný informační systém stanice INISS Výrobce:CHAPS Od:1999 Mluví: Danuše Hostinská-Klichová

Závěr Dnešní informační systémy jsou velice přesné a aktuální Individuální distribuce informací, např. pomocí mobilních zařízení Velká nádraží jsou často přehlcena informacemi Cestující přestávají neustálý příval informací z perfektně srozumitelných slov vnímat Značně se snížil podíl lidské práce Děkuji za pozornost

Zdroje (1) ŽELEZNIČÁŘ číslo 1, ročník XX (2) Rostislav Jančar: Jak se řídí vlaky na pražském Hlavním nádraží (31. července 2006), dostupné online na (3) (4) (5)