Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. FYLOGENEZE TRÁVICÍ SOUSTAVY ŽIVOČICHŮ- test VY_32_INOVACE_ února 2014
1. V tlustém střevě člověka a)jsou vyměšovány trávicí enzymy b)žijí hnilobné a kvasné baktérie c)je sliznice s četnými klky, kde se vstřebávají živiny d)dochází ke zpětné resorpci vody e)vznikají výkaly působením baktérií a zahušťováním obsahu b, d, e
2. Mechanické zpracování potravy nemusí probíhat jen v ústní dutině. U ptáků se na rozmělňování podílí tzv. ………………………… 3. Tasemnice přijímají potravu …………………, tento způsob výživy označujeme jako ……… svalnatý žaludek celým povrchem těla osmotrofní
4. Gastrovaskulární soustava, která je typická pro ……………………………., funkčně nahrazuje ………………… a …………………….. soustavu. oběhovou [1] trávicí medúzovce
5. Z následujících tvrzení vyberte ta pravdivá: a)Stěny žaludku vykonávají peristaltické pohyby. b)Anabolické reakce jsou z termochemického hlediska exergonické reakce. c)Nenasycené mastné kyseliny jsou pro lidský organismus esenciální. d)Vitamíny jsou účinnými složkami koenzymů. e)Při deaminaci aminokyselin vzniká toxický amoniak, který je v jaterních buňkách savců přeměněn na kyselinu močovou. a, c, d
6. Tzv. mimotělní trávení se nevyskytuje u a)pavouků b)mšic c)motýlů b,c
7. V žaludku savců a)dochází k mechanickému promíchání a rozmělnění potravy b)je započato trávení tuků lipázou c)je započato trávení cukrů d)dochází k vylučování kys. chlorovodíkové e)dochází k emulgaci tukových kapének účinkem žlučových kyselin a, b, d
8. Energeticky nejbohatším zdrojem energie jsou: a)tuky b)bílkoviny c)sacharidy d)některé aminokyseliny a
9. Celulóza v lidském trávicím ústrojí a)je trávena v žaludku b)se rozkládá v tenkém střevě c)je důležitým zdrojem glukózy d)není v soustavě člověka rozkládána d
10. Obrázek znázorňuje řez tělní stěnou živočišných hub. Které z částí se podílejí na příjmu a zpracování potravy a jak? [2]
11. Utvořte dvojice odpovídající pravdivé skutečnosti: 1.proctodeum 2.typhlosolis 3.přežvýkavci 4.intracelulární trávení 5.radula a)živočišné houby b)žížala obecná c)mechanické zpracování potravy d)koncová část trávicí trubice e)bachořci
12. Popište jednotlivé části trávicí soustavy ptáků – přiřaďte název a funkci: [3]
Použité zdroje: [1] Philcha. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [2] Vazquez. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [3] Malyszkz. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Uklad_pokarmowy_krzyzowki.svg Uklad_pokarmowy_krzyzowki.svg JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V.: Biologie pro střední školy gymnazijního typu - praktická část. Olomouc: Fin Publishing, 1996, ISBN KINCL, L., CHALUPOVÁ, V., BIČÍK, V.: Biologie (1583 testových otázek a odpovědí).Olomouc: Rubico, 1997, ISBN