Ochrana před povodněmi Krajský úřad Kraje Vysočina odbor životního prostředí a zemědělství oddělení vodního hospodářství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Advertisements

Požární ochrana v obcích
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Povodňová služba Českého hydrometeorologického ústavu Jan Daňhelka.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Právní úprava ochrany vod
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nástroje územního plánování
POVODŇOVÉ PLÁNY Ing. Jiří Baloun
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Dotace obcím v oblasti vodního hospodářství z rozpočtu kraje Vysočina : 1.Fond Vysočiny - grantový program „Čistá voda 2008“ 2.Dotace na drobné vodohospodářské.
Organizační členění ÚO
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ON Anotace: Seznámit s nebezpečím povodní a záplav.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
PRÁVNÍ ÚPRAVA OCHRANY VOD Filip Dienstbier, 2006.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
Protipovodňová ochrana a její organizace
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Krizové řízení Seminář.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
SMĚRNICE MINISTERSTVA VNITRA a POMŮCKA KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ k vedení evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob a evidence údajů o přechodných změnách.
Novela krizové legislativy a způsob zpracování krizového plánu ORP
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Ochrana před povodněmi a povodňové orgány obcí Krajský úřad kraje Vysočina odbor lesního a vodního hospodářství a zemědělství oddělení vodního hospodářství.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Jaroslava Nietscheová, prom. práv. Vodní zákon ve vazbě na ochranu před povodněmi a úloha manipulačních řádů vodních děl Praha.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Povodňová ochrana Ing. Eva Valterová odbor životního prostředí a zemědělství oddělení vodního hospodářství tajemník krajské povodňové komise KRAJSKÝ ÚŘAD.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
P O V O D N Ě a O B C E Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Městský úřad Nový Bydžov Povodně Oddělení krizového řízení.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Hlásná předpovědní a povodňová služba a odborné pokyny pro její provádění Tomáš Vlasák Regionální předpovědní pracoviště ČHMÚ, pobočka České Budějovice.
Přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit.
OCHRANA PŘED POVODNĚMI § 63 ZÁKONA 254/2001 Sb.. Ochrana před povodněmi jsou opatření k předcházení a zamezení škod při povodních na životech a majetku.
Vodohospodářské aktuality
Havarijní plán kraje.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Kraje Vysočina
Odbor životního prostředí
Hydrologický předpovědní systém pobočky ČHMÚ České Budějovice
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Dotace Kraje Vysočina v oblasti vodního hospodářství
Stavební právo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
územního plánování na obcích v roce 2007
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Integrovaný regionální operační program – IROP
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Ochrana před povodněmi Krajský úřad Kraje Vysočina odbor životního prostředí a zemědělství oddělení vodního hospodářství

2 Ochranu před povodněmi řeší:  zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vodní zákon“)  Zejména hlava IX ustanovení § 63 – 87 vodního zákona Ochranou před povodněmi se rozumí (§ 63 vodního zákona): činnosti a opatření k předcházení a zamezení škod na životech a majetku občanů, společnosti a na životním prostředí prováděná  systematickou prevencí (§ 25 a 26 vodního zákona)  operativními opatřeními (§ 65 vodního zákona) Operativní řízení v době povodní je zabezpečováno podle povodňových plánů na základě ustanovení § 71 vodního zákona Ochrana před povodněmi

3 Povodeň (§ 64 vodního zákona)  Povodní je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody, příp. dochází k zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod.  Povodeň může být: - přirozená - způsobená přírodními jevy, zejména táním, dešťovými srážkami nebo chodem ledů (v letním období z přívalových srážek může být tzv. blesková) - zvláštní – způsobená jinými vlivy, zejména poruchou vodního díla, která může vést až k jeho havárii (protržení) nebo k nouzovým řešením kritické situace na vodním díle  Povodeň - začíná vyhlášením 2. nebo 3. stupně povodňové aktivity (SPA) - končí odvoláním 2. nebo 3. SPA (zajišťují ve svém územním obvodu povodňové orgány) Ochrana před povodněmi

4 Most v Číchově - jarní povodně 2006 Ochrana před povodněmi

5 Velké Meziříčí, místní část Mostiště - letní povodně 2009 Ochrana před povodněmi

6 Stupně povodňové aktivity (SPA) - § 70 vodního zákona Vyjadřují míru povodňového nebezpečí vázanou na směrodatné limity – vodní stavy a průtoky v hlásných profilech na vodních tocích.  1. SPA (stav bdělosti) nevyhlašuje se, ale nastává při nebezpečí přirozené povodně, nově i vydáním výstražné informace předpovědní povodňové služby - zahajuje činnost hlásná a hlídková služba.  2. SPA (stav pohotovosti) vyhlašuje se při přerůstání nebezpečí v povodeň – aktivizují se povodňové orgány a uvádějí do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce.  3. SPA (stav ohrožení) vyhlašuje se při nebezpečí vzniku velkých škod, ohrožení životů apod. – provádějí se práce podle povodňového plánu, zabezpečovací a záchranné, evakuace apod. O vyhlášení a odvolání SPA je povodňový orgán povinen informovat subjekty uvedené v povodňovém plánu a nejblíže vyšší povodňový orgán. Ochrana před povodněmi

7 Řízení ochrany před povodněmi (§ 77 vodního zákona) Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Povodňové orgány:  v období mimo povodeň - správní úřady (orgány obcí – obecní úřady obcí s rozšířenou působností – krajské úřady – Ministerstvo životního prostředí)  po dobu povodně - povodňové komise (obcí – obcí s rozšířenou působností – krajů – ústřední)  Hierarchické uspořádání povodňových orgánů. Povodňová kniha – pro zápis všech příkazů a opatření povodňových orgánů (komisí) v době povodně  Zapisují se informace o situaci a opatřeních, které v průběhu povodně povodňová komise přijme, odešle, projedná, rozhodne (DŮLEŽITÉ !!).  § 77 odst. 4 upravuje počátek mimořádných pravomocí povodňových orgánů – vyhlášením 2. nebo 3. SPA. Ochrana před povodněmi

8 Povodňové orgány – 1. část Povodňové orgány obcí (§ 78 vodního zákona):  Obecní rada může k plnění úkolů při ochraně před povodněmi zřídit povodňovou komisi, jinak tuto činnost zajišťuje sama  Předsedou je starosta obce  Jsou podřízeny povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností (ORP). Ve svých územních obvodech zabezpečují úkoly při ochraně před povodněmi podle § 78 vodního zákona Povodňové orgány ORP (§ 79 vodního zákona):  Povodňovou komisi ORP zřizuje starosta obce a je jejím předsedou. Její zřízení je povinností danou zákonem.  Povodňové orgány ORP jsou podřízeny povodňovému orgánu kraje. Ve svých územních obvodech zabezpečují úkoly při ochraně před povodněmi podle § 79 vodního zákona. Ochrana před povodněmi

Povodňová komise obce x ORP  Možnost společného zasedání obou komisí, ale každá rozhoduje jen ve své kompetenci tj. na svém území  Záznamy v povodňové knize si vede každá komise samostatně  Členy komisí mohou být shodné osoby, ale je nutné počítat i s možností současného zasedání obou komisí  Starosta obce, která je ORP, je vždy předsedou povodňové komise ORP, při souběhu činností pověřuje řízením povodňové komise obce jiného člena 9

10 Povodňové orgány – 2. část Povodňové orgány krajů (§ 80 vodního zákona):  Povodňovou komisi kraje zřizuje hejtman kraje a je jejím předsedou  Mimo jiné zpracovává povodňový plán správního obvodu kraje a potvrzuje soulad věcné a grafické části povodňových plánů správních obvodů ORP s tímto plánem Ústřední povodňový orgán (§ 81 vodního zákona):  Ústřední povodňovou komisi zřizuje vláda  Předsedou je ministr životního prostředí  Mimo jiné zpracovává povodňový plán České republiky a potvrzuje soulad věcné a grafické části povodňových plánů správních obvodů krajů s tímto plánem Ochrana před povodněmi

Některé činnosti povodňových orgánů obcí - 1. část (§ 78 vodního zákona)  Zpracovávají povodňový plán obce a předkládají ho ke stanovisku správci povodí a správci drobných vodních toků  Předkládají povodňový plán obce k potvrzení souladu nadřízenému povodňovému orgánu ORP  Potvrzují soulad povodňových plánů vlastníků pozemků a staveb v záplavovém území s povodňovým plánem obce  Provádějí povodňové prohlídky (zejména v záplavových územích vodních toků)  Zajišťují pracovní síly a věcné prostředky na provádění záchranných prací  Prověřují připravenost účastníků ochrany před povodněmi podle povodňových plánů.  Organizují a zabezpečují hlásnou a hlídkovou povodňovou službu a varování osob v územním obvodu obce 11

12 Fryšava - letní povodně 2009 Ochrana před povodněmi

13 Fryšava - letní povodně 2009 Ochrana před povodněmi

Některé činnosti povodňových orgánů obcí - 2. část (§ 78 vodního zákona)  Vyhlašují a odvolávají SPA  Informují o nebezpečí a průběhu povodně a SPA povodňové orgány sousedních obcí a nadřízený povodňový orgán ORP  Organizují, řídí, koordinují a ukládají opatření na ochranu před povodněmi podle svých povodňových plánů  Zabezpečují evakuaci a návrat, dočasné ubytování a stravování evakuovaných  Organizují při povodni zdravotnickou péči, náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce území  Provádějí prohlídky po povodni, zjišťují rozsah a výši povodňových škod, podávají zprávu o povodni povodňovému orgánu ORP (do 6 měsíců)  Vedou záznamy v povodňové knize!!! 14

15 Povodňové plány (§ 71 vodního zákona) Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány. Části povodňových plánů:  1. věcná část (SPA, údaje k zajištění ochrany obce před povodněmi,..)  2. organizační část (seznamy, adresy, spojení, úkoly,...)  3. grafická část (mapy a plány, záplavová území,...) Povodňové plány územních celků:  povodňové plány obcí zpracovávají orgány obcí, v jejichž územních obvodech může dojít k povodni  vyšší povodňové orgány zpracovávají povodňové plány vždy  trvalé každoroční prověřování aktuálnosti povodňových plánů  předkládání povodňových plánů nadřízenému orgánu k potvrzení souladu jeho věcné a grafické části s povodňovým plánem vyšší úrovně  pro stavby ohrožené povodněmi zpracovávají povodňové plány jejich vlastníci (tuto povinnost může vodoprávní úřad uložit) Ochrana před povodněmi

16 Předpovědní a hlásná povodňová služba (§ 73 vodního zákona)  Předpovědní povodňová služba - Informuje povodňové orgány, popřípadě další účastníky ochrany před povodněmi, o možnosti vzniku povodně a o dalším nebezpečném vývoji, o hydrometeorologických prvcích charakterizující vznik a vývoj povodně, zejména o srážkách, vodních stavech a průtocích ve vybraných profilech -Zabezpečuje ji Český hydrometeorologický ústav ( ve spolupráci se správci povodí tj. státními podniky Povodí (povodňová služba). Ochrana před povodněmi

17 Předpovědní a hlásná povodňová služba (§ 73 vodního zákona)  Hlásná povodňová služba Je postavena na informacích z terénu (vodní stavy i mimo hlásné profily, průtočnost koryt toků...), pro předávání informací hlásné povodňové služby se využívá OPIS HZS a složky IZS.  Zabezpečuje informace povodňovým orgánům pro varování obyvatelstva a k řízení opatření k ochraně před povodněmi  Organizují ji povodňové orgány a podílejí se na ní ostatní účastníci ochrany před povodněmi  K zabezpečení hlásné povodňové služby organizují povodňové orgány obcí v případě potřeby hlídkovou službu. Podrobnosti upravují povodňové plány.  Zjištění nebezpečí nebo výskyt povodní v hlásných profilech i mimo ně hlásí obec podle svého povodňového plánu nejbližším ohroženým obcím dále po vodním toku a příslušné ORP. Ochrana před povodněmi

18 Hlásné profily na vodních tocích  Hlásný profil je místo na vodním toku sloužící ke sledování průběhu povodně  Každý hlásný profil na vodním toku je při nebezpečí povodně sledován obcí, v jejímž územním obvodu se nachází (v terénu, může být i webová prezentace)  K vodním stavům v hlásném profilu jsou vázány směrodatné limity pro vyhlašování SPA  Rozdělení hlásných profilů:  Kategorie A (základní) – na významných vodních tocích, zřizuje a provozuje stát prostřednictvím ČHMÚ nebo Povodí, s.p.  Kategorie B (doplňkové) – zřizují krajské úřady, po dohodě využívají stanice ČHMÚ nebo Povodí, s.p.  Kategorie C (lokální) – zřizují a provozují obce nebo ohrožené subjekty Ochrana před povodněmi

19 Stavy a průtoky na vodních tocích - Ochrana před povodněmi

20 Stavy a průtoky na vodních tocích - Ochrana před povodněmi

21 Upozornění na některé okruhy problémů spojených s povodněmi  Pro případnou povodeň je vhodné ze strany obcí vytvořit, byť smluvně, podmínky pro dodávky písku, pytlů popř. poskytnutí těžké techniky k odstraňování překážek ve vodních tocích apod.  V záplavových územích vodních toků se často nacházejí objekty a nemovitosti bez jakékoliv ochrany před povodněmi. Potřebné je proto vytipování nemovitostí ohrožených povodní a prověření, zda tyto nemovitosti mají svými vlastníky zpracovaný povodňový plán  Záplavová území je povinen stanovit na návrh správce vodního toku vodoprávní úřad a vymezí aktivní zónu – zákon řeší, co je v aktivní zóně zakázáno a mimo ni vodoprávní úřad stanoví omezení (§§ 66 a 67 vodního zákona)  Při povodních se opakují problémy s manipulací s povrchovou vodou na menších vodních dílech - vodních nádržích (rybnících), které mohou zhoršit průběh povodní Ochrana před povodněmi

22 Digitální povodňový plán Kraje Vysočina (DPP)  Úkolem DPP je soustředit na jednom místě veškeré dostupné informace související s ochranou před povodněmi, propojit všechny textové, databázové a mapové informace mezi sebou přímou vazbou a tyto informace nabídnout jednoduchou formou uživateli  Uživatel přistupuje k informacím v podobě HTML stránek prostřednictvím běžných internetových prohlížečů  Zpracování DPP proběhlo v roce 2007 v návaznosti na Digitální povodňový plán ČR, který je méně podrobný  Obsah DPP: vodní díla, vodní toky a jejich záplavová území, hlásné profily, ohrožené objekty, objízdné trasy, kontakty na členy povodňových komisí a jiné subjekty, místa s ledovými jevy,....  DPP je umístěn na stránkách kraje:  Povodňový plán ČR: Ochrana před povodněmi

23 Možné zdroje informací  Český hydrometeorologický ústav – počasí, hydrologické předpovědi, aj.)  Radarová data -  Počasí –  Vodohospodářský informační portál – (stavy a průtoky na vodních tocích, aj.)  Povodňový informační systém –  Kraj Vysočina –  Ministerstvo životního prostředí –  Technicko-bezpečnostní dohled na vodních dílech –  Povodňové plány a další informace o oblastech s významným povodňovým rizikem – Ochrana před povodněmi

24 Upozornění na povinnost vlastníků vodních děl IV. kategorie provádět technickobezpečnostní dohled (TBD) (§ 61 a 62 vodního zákona)  TBD u vodních děl (vodních nádrží) IV. kategorie provádět 1 x za 10 let – (vodní zákon nabyl účinnost )  TBD u vodních děl IV. kategorie může vlastník provádět sám  K TBD je vlastník vodního díla povinen přizvat vodoprávní úřad  Vlastník vodního díla předloží vodoprávnímu úřadu zprávu o prohlídce TBD  Neplnění povinností vlastníků vodních děl je pod sankcí do Kč (§ 119 vodního zákona)  Zápis o prohlídce v rámci TBD se provádí podle § 11 vyhlášky č. 471/2001 Sb. Ochrana před povodněmi

25 Dotace Kraje Vysočina na ochranu před povodněmi Fond Vysočiny – grantový program Čistá voda podprogram C – ochrana před povodněmi cíl podprogramu: zvýšení úrovně ochrany před povodněmi za účelem snížení jejich negativních dopadů předmět poskytování dotací: pouze studie nebo projektové dokumentace zejména pro územní a stavební řízení staveb, objektů a zařízení řešících ochranu před povodněmi zastavěného území žadatele Dotace na realizaci staveb na ochranu před povodněmi kraj neposkytuje. Je nutno řešit přes OPŽP 2014 – 2020, nebo program Podpora prevence před povodněmi III Ministerstva zemědělství Ochrana před povodněmi

26 Fond Vysočiny – grantový program Čistá voda 2015 vyhlášení výzvy k příjmu žádostí: 24. března 2015 na zasedání ZK příjem žádostí v r. 2015:od 27. dubna do 4. května 2015 žadatel: obec nebo svazek obcí povinné přílohy: cenová nabídka od dodavatele na zpracování PD, kopie dokladů o povodních v obci v minulosti, identifikace osob zastupujících žadatele jako právnickou osobu a osob s podílem v právnické osobě atd. alokace v GP: Kč, v podprogramu C: Kč min. výše dotace: Kč, max. výše dotace: Kč max. podíl dotace: 70 % časový harmonogram realizace: projekt bude zahájen po podpisu smlouvy o poskytnutí dotace a ukončen nejpozději do 31. srpna 2016 schválení poskytnutí dotací: pravděpodobně na zasedání ZK Ochrana před povodněmi

27 Rybník Dolní Kladiny na Pelhřimovsku – havárie r Ochrana před povodněmi

28 Kroupy u obce Jihlávka – červen 2010 Ochrana před povodněmi

29 Hlásný profil Ochrana před povodněmi

30 Obyčtov na Žďársku - povodeň září 2011 Ochrana před povodněmi

31 Děkujeme za pozornost Ochrana před povodněmi Krajský úřad Kraje Vysočina odbor životního prostředí a zemědělstv í oddělení vodního hospodářství Internet: