Ochrana před povodněmi a povodňové orgány obcí Krajský úřad kraje Vysočina odbor lesního a vodního hospodářství a zemědělství oddělení vodního hospodářství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Průběh povodně 2. – 5. června 2013 Výrovka
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Požární ochrana v obcích
Provoz a údržba vodních toků
Povodňová služba Českého hydrometeorologického ústavu Jan Daňhelka.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Požární ochrana v obcích
Právní úprava ochrany vod
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
POVODŇOVÉ PLÁNY Ing. Jiří Baloun
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ON Anotace: Seznámit s nebezpečím povodní a záplav.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
PRÁVNÍ ÚPRAVA OCHRANY VOD Filip Dienstbier, 2006.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Protipovodňová ochrana a její organizace
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Krizové řízení Seminář.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
SMĚRNICE MINISTERSTVA VNITRA a POMŮCKA KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ k vedení evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob a evidence údajů o přechodných změnách.
Novela krizové legislativy a způsob zpracování krizového plánu ORP
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Ochrana před povodněmi Krajský úřad Kraje Vysočina odbor životního prostředí a zemědělství oddělení vodního hospodářství.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Jaroslava Nietscheová, prom. práv. Vodní zákon ve vazbě na ochranu před povodněmi a úloha manipulačních řádů vodních děl Praha.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Povodňová ochrana Ing. Eva Valterová odbor životního prostředí a zemědělství oddělení vodního hospodářství tajemník krajské povodňové komise KRAJSKÝ ÚŘAD.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
P O V O D N Ě a O B C E Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Městský úřad Nový Bydžov Povodně Oddělení krizového řízení.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Hlásná předpovědní a povodňová služba a odborné pokyny pro její provádění Tomáš Vlasák Regionální předpovědní pracoviště ČHMÚ, pobočka České Budějovice.
Přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit.
OCHRANA PŘED POVODNĚMI § 63 ZÁKONA 254/2001 Sb.. Ochrana před povodněmi jsou opatření k předcházení a zamezení škod při povodních na životech a majetku.
Vodohospodářské aktuality
Havarijní plán kraje.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Kraje Vysočina
Odbor životního prostředí
Hydrologický předpovědní systém pobočky ČHMÚ České Budějovice
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Vodohospodářské aktuality
Stavební právo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
územního plánování na obcích v roce 2007
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Informační systém tbd ing. Daniel pokorný
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Ochrana před povodněmi a povodňové orgány obcí Krajský úřad kraje Vysočina odbor lesního a vodního hospodářství a zemědělství oddělení vodního hospodářství

2 Ochranu před povodněmi řeší:  zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vodní zákon“)  účinný od 1. ledna 2002  úplné znění publikované pod č. 273/2010 Sb.  hlava IX ustanovení §§ 63 – 87 vodního zákona Ochranou před povodněmi se rozumí (§ 63 vodního zákona): činnosti a opatření k předcházení a zvládnutí povodňového rizika v ohroženém území. Zajišťuje se systematickou prevencí a operativními opatřeními. Ochrana před povodněmi

3 Povodeň (§ 64 vodního zákona)  Povodní je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody, příp. dochází k zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod.  Povodeň může být: - přirozená - způsobená přírodními jevy, zejména táním, dešťovými srážkami nebo chodem ledů (v letním období z přívalových srážek může být tzv. blesková) - zvláštní – způsobená jinými vlivy, zejména poruchou vodního díla, která může vést až k jeho protržení  Povodeň - začíná vyhlášením 2. nebo 3. stupně povodňové aktivity (SPA) - končí odvoláním 2. nebo 3. stupně povodňové aktivity (SPA) (zajišťují ve svém územním obvodu povodňové orgány) Ochrana před povodněmi

4 Stupně povodňové aktivity (SPA) - § 70 vodního zákona Vyjadřují míru povodňového nebezpečí vázanou na směrodatné limity – vodní stavy a průtoky v hlásných profilech na vodních tocích.  1. SPA (stav bdělosti) nevyhlašuje se, ale nastává při nebezpečí přirozené povodně, nově i vydáním výstražné informace předpovědní povodňové služby - zahajuje činnost hlásná a hlídková služba.  2. SPA (stav pohotovosti) vyhlašuje se při přerůstání nebezpečí v povodeň – aktivizují se povodňové orgány a uvádějí do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce.  3. SPA (stav ohrožení) vyhlašuje se při nebezpečí vzniku velkých škod, ohrožení životů apod. – provádějí se práce podle povodňového plánu, zabezpečovací a záchranné, evakuace apod. O vyhlášení a odvolání SPA je povodňový orgán povinen informovat subjekty uvedené v povodňovém plánu a nejblíže vyšší povodňový orgán. Ochrana před povodněmi

5 Řízení ochrany před povodněmi (§ 77 vodního zákona) Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Povodňové orgány:  v období mimo povodeň - správní úřady (orgány obcí – obecní úřady obcí s rozšířenou působností – krajské úřady – Ministerstvo životního prostředí)  po dobu povodně - povodňové komise (obcí – obcí s rozšířenou působností – krajů – ústřední)  Hierarchické uspořádání povodňových orgánů.  Všechny příkazy a opatření povodňových orgánů (komisí) v době povodně se zapisují do povodňové knihy.  Zapisují se informace o situaci a opatřeních, které v průběhu povodně povodňová komise přijme, odešle, projedná, rozhodne.  § 77 odst. 4 upravuje počátek mimořádných pravomocí povodňových orgánů – vyhlášením 2. nebo 3. SPA. Ochrana před povodněmi

6 Povodňové plány (§ 71 vodního zákona) Povodňovými plány se při své činnosti řídí povodňové orgány. Části povodňových plánů:  1. věcná část (SPA, údaje k zajištění ochrany obce před povodněmi)  2. organizační část (seznamy, adresy, spojení, úkoly)  3. grafická část (mapy a plány, záplavová území) Povodňové plány územních celků:  povodňové plány obcí zpracovávají orgány obcí, v jejichž územních obvodech může dojít k povodni  vyšší povodňové orgány zpracovávají povodňové plány vždy  trvalé každoroční prověřování aktuálnosti povodňových plánů  předkládání povodňových plánů nadřízenému orgánu k potvrzení souladu jeho věcné a grafické části s povodňovým plánem vyšší úrovně  pro stavby ohrožené povodněmi zpracovávají povodňové plány jejich vlastníci (tuto povinnost může vodoprávní úřad uložit) Ochrana před povodněmi

7 Povodňové orgány – 1. část Povodňové orgány obcí (§ 78 vodního zákona):  Obecní rada může k plnění úkolů při ochraně před povodněmi zřídit povodňovou komisi, jinak tuto činnost zajišťuje sama.  Předsedou je starosta obce.  Jsou podřízeny povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností (ORP). Ve svých územních obvodech zabezpečují úkoly při ochraně před povodněmi podle § 78 vodního zákona.  Zpracovávají povodňový plán obce. Povodňové orgány ORP (§ 79 vodního zákona):  Povodňovou komisi ORP zřizuje starosta obce a je jejím předsedou. Její zřízení je povinností danou zákonem.  V případě souběžné činnosti povodňové komise obce a komise ORP pověřuje starosta řízením povodňové komise obce jiného člena komise.  Povodňové orgány ORP jsou podřízeny povodňovému orgánu kraje. Ve svých územních obvodech zabezpečují úkoly při ochraně před povodněmi podle § 79 vodního zákona. Ochrana před povodněmi

8 Povodňové orgány – 2. část Povodňové orgány krajů (§ 80 vodního zákona):  Povodňovou komisi kraje zřizuje hejtman kraje a je jejím předsedou.  Novelou vodního zákona zákonem č. 20/2004 Sb. (účinným od ) došlo k nahrazení povodňových komisí ucelených povodí povodňovými komisemi krajů.  Mimo jiné zpracovává povodňový plán správního obvodu kraje a potvrzuje soulad věcné a grafické části povodňových plánů správních obvodů ORP s tímto plánem. Ústřední povodňový orgán (§ 81 vodního zákona):  Ústřední povodňovou komisi zřizuje vláda.  Předsedou je ministr životního prostředí.  Mimo jiné zpracovává povodňový plán České republiky a potvrzuje soulad věcné a grafické části povodňových plánů správních obvodů krajů s tímto plánem. Ochrana před povodněmi

9 Některé činnosti povodňových orgánů obcí - 1. část (§ 78 vodního zákona)  Zpracovávají povodňový plán obce a předkládají ho ke stanovisku správci povodí a správci drobných vodních toků.  Předkládají povodňový plán obce k potvrzení souladu nadřízenému povodňovému orgánu ORP.  Potvrzují soulad povodňových plánů vlastníků pozemků a staveb v záplavovém území s povodňovým plánem obce.  Provádějí povodňové prohlídky (zejména v záplavových územích vodních toků).  Zajišťují pracovní síly a věcné prostředky na provádění záchranných prací.  Prověřují připravenost účastníků ochrany před povodněmi podle povodňových plánů.  Organizují a zabezpečují hlásnou a hlídkovou povodňovou službu a varování osob v územním obvodu obce. Ochrana před povodněmi

10 Některé činnosti povodňových orgánů obcí - 2. část (§ 78 vodního zákona)  Vyhlašují a odvolávají SPA.  Informují o nebezpečí a průběhu povodně a SPA povodňové orgány sousedních obcí a nadřízený povodňový orgán ORP.  Organizují, řídí, koordinují a ukládají opatření na ochranu před povodněmi podle svých povodňových plánů.  Zabezpečují evakuaci a návrat, dočasné ubytování a stravování evakuovaných.  Organizují při povodni zdravotnickou péči, náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce území.  Provádějí prohlídky po povodni, zjišťují rozsah a výši povodňových škod, podávají zprávu o povodni povodňovému orgánu ORP (do 3 až 6 měsíců).  Vedou záznamy v povodňové knize. Ochrana před povodněmi

11 Předpovědní a hlásná povodňová služba (§ 73 vodního zákona)  Předpovědní povodňová služba - Informuje povodňové orgány, popřípadě další účastníky ochrany před povodněmi, o možnosti vzniku povodně a o dalším nebezpečném vývoji, srážkách, vodních stavech a průtocích. -Zabezpečuje Český hydrometeorologický ústav ve spolupráci se správci povodí.  Hlásná povodňová služba - Zabezpečuje informace povodňovým orgánům pro varování obyvatelstva a k řízení opatření k ochraně před povodněmi. - Organizují povodňové orgány a podílejí se na ní ostatní účastníci ochrany před povodněmi. - K zabezpečení hlásné povodňové služby organizují povodňové orgány obcí v případě potřeby hlídkovou službu. Podrobnosti upravují povodňové plány. - Zjištění nebezpečí nebo výskyt povodní v hlásných profilech i mimo ně, hlásí obec podle svého povodňového plánu nejbližším ohroženým obcím dále po vodním toku a příslušné ORP. Ochrana před povodněmi

12 Upozornění na některé okruhy problémů spojených s povodněmi  Pro případnou povodeň je vhodné ze strany obcí vytvořit, byť smluvně, podmínky pro dodávky písku, pytlů popř. poskytnutí těžké techniky k odstraňování překážek ve vodních tocích apod.  V záplavových územích vodních toků se často nacházejí objekty a nemovitosti bez jakékoliv ochrany před povodněmi. Potřebné je proto vytipování nemovitostí ohrožených povodní a prověření, zda tyto nemovitosti mají svými vlastníky zpracovaný povodňový plán.  Negativně průběh povodní ovlivňují nevhodně umístěné skládky lehce splavitelného materiálu (skládky dřeva, kolny, přístřešky apod.) v blízkosti vodního toku a často v záplavovém území. Je třeba zmapovat takovéto nevhodně situované skládky a jejich vlastníky vyzvat k jejich přemístění.  Při povodních se opakují problémy s manipulací s povrchovou vodou na menších vodních dílech - vodních nádržích (rybnících), které mohou zhoršit průběh povodní.  Při umísťování staveb a zpracovávání územně plánovacích dokumentací je třeba respektovat omezení v záplavových územích vodních toků, umisťování staveb nad hladinu Q 100, protipovodňovou ochranu území. Ochrana před povodněmi

13 Digitální povodňový plán kraje Vysočina (DPP)  Úkolem DPP je soustředit na jednom místě veškeré dostupné informace související s ochranou před povodněmi, propojit všechny textové, databázové a mapové informace mezi sebou přímou vazbou a tyto informace nabídnout jednoduchou formou uživateli.  Uživatel přistupuje k informacím v podobě HTML stránek prostřednictvím běžných internetových prohlížečů.  Zpracování DPP proběhlo v roce 2007 v návaznosti na Digitální povodňový plán ČR, který je méně podrobný.  Obsah DPP: vodní díla, vodní toky a jejich záplavová území, hlásné profily, ohrožené objekty, objízdné trasy, kontakty na členy povodňových komisí a jiné subjekty, místa s ledovými jevy atd.  DPP je umístěn na stránkách kraje:  Povodňový plán ČR: Ochrana před povodněmi

14 Možné zdroje informací  Český hydrometeorologický ústav – (předpověď počasí, hydrologické předpovědi, aj.) radarová data -  Počasí –  Vodohospodářský informační portál – (stavy a průtoky na vodních tocích, aj.)  Povodňový informační systém –  Kraj Vysočina –  Ministerstvo životního prostředí –  Vodní díla – technicko bezpečnostní dohled, a.s. – Ochrana před povodněmi

15 Upozornění na povinnost vlastníků vodních děl IV. kategorie provádět technickobezpečnostní dohled (TBD) (§ 61 a 62 vodního zákona)  TBD u vodních děl IV. kategorie provádět 1 x za 10 let – tj. do konce roku 2011 (vodní zákon nabyl účinnost ).  TBD u vodních děl IV. kategorie může vlastník provádět sám.  K TBD je vlastník vodního díla povinen přizvat vodoprávní úřad.  Vlastník vodního díla předloží vodoprávnímu úřadu zprávu o prohlídce TBD.  Součásti zprávy - zápisy o obchůzkách - 1 x měsíčně tj. 120 zápisů za 10 let (§ 9 odst. 2 vyhlášky 471/2001 Sb., o výkonu technicko bezpečnostního dohledu nad vodními díly, která byla změněna vyhláškou č. 255/2010 Sb.)  Neplnění povinností vlastníků vodních děl je pod sankcí do Kč (§ 119 vodního zákona).  Zápis o prohlídce v rámci TBD se provádí podle § 11 vyhlášky č. 471/2001 Sb. Ochrana před povodněmi

16 Ochrana před povodněmi

17 Fryšava, letní povodně 2009 Ochrana před povodněmi

18 Velké Meziříčí, místní část Mostiště, letní povodně 2009 Ochrana před povodněmi

19 Most v Číchově, jarní povodně 2006 Ochrana před povodněmi

20 Těchobuz, hráz rybníku Loudal, blesková letní povodeň 2009 Ochrana před povodněmi

21 Děkujeme za pozornost Ochrana před povodněmi Krajský úřad kraje Vysočina odbor lesn í ho a vodn í ho hospodářství a zemědělstv í oddělení vodního hospodářství Internet: