Národnostní menšiny v České republice Multikulturní výchova výchova.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vietnamská socialistická republika
Advertisements

MENŠINY V ČR Okomentuj obrázky: O jaké skupiny lidí se jedná?
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Vypracoval: Jaromír Tlustoš
Válka ve Vietnamu.
Mezinárodní situace na přelomu 19. a 20. století
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Jihovýchodní Evropa Albánie, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Černá Hora, Chorvatsko, Itálie, Kypr, Maďarsko, Řecko, Makedonie, Moldavsko, Rumunsko, Slovinsko,
MIGRACE.
Národnostní menšiny v Evropě Znáš své sousedy? To je název projektu, který zpracovává třída 2.C pod vedením profesorek H. Syslové a L. Cihelkové. Dva.
Studijní obor: Sociální činnost
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Inovace bez.
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
ÚZEMNÍ POHYB OBYVATELSTVA
Sociální politika 06 CHUDOBA.
VIETNAM Originální název: Cong Hoa Xa Hoi Chu Nghia Viet Nam
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Darek Matwikow Jan Jelínek
REALIZACE PRÁV PŘÍSLUŠNÍKŮ NÁRODNOSTNÍCH MENŠIN
Renata Trojanová, Filip Vrba a Lukáš Veselý
Austrálie - SES Geografie Autor: Mgr. Jaromír Vaněk
Chudoba jako sociální problém
Republika Makedonija The Former Yugoslav Republic of Macedonia
Vietnam – 3.generace asijských tygrů
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
ÚZEMNÍ POHYB OBYVATELSTVA
Mexicko-americké vztahy, Kuba v LA
Trh práce a politika zaměstnanosti
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
N ÁRODNOSTNÍ MENŠINY NA ÚZEMÍ Č ESKÉ REPUBLIKY Jana Hřebíčková 4.B.
Ohniska napětí po 2. světové válce. 1) Válka ve Vietnamu 2) Oblast Perského zálivu 3) Konflikt v bývalé Jugoslávii.
Indočínská válka  1945 – 1954 Indočínská válka = boj vietnamských komunistů x francouzské koloniální správě  1954 podepsány Ženevské dohody: 1) konec.
MIGRACE.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno: Karin Šubrtová.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Migrace Z latinského migratio = stěhování změna sídliště přecházením z jednoho kraje do druhého (přesídlování, stěhování) Emigrant = dobrovolný nebo sociálně.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Dělení migrace = migrace či stěhování
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Uprchlictví, exil, emigrace, národnostní menšiny OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
PŘELIDNĚNÍ ZEMĚ VYPRACOVAL: ŠIMON HARTMANN OBOR: TECHNICKÉ LYCEUMTŘÍDA: 2.L PŘEDMĚT: BIOLOGIEŠKOLNÍ ROK: 2015/16 VYUČUJÍCÍ: MGR. KAŠPAR LUDVÍKDATUM VYPRACOVÁNÍ:
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Adopce na dálku. Mnozí z nás často mívají pocit, že pomoc jednoho nic nezmůže. Není tomu tak. Pomoc každého jednotlivce je důležitá.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
Obyvatelstvo Evropy V Evropě žije 742 milionů obyvatel Třetí nejlidnatější světadíl (po Asii a Africe) Nejvyšší průměrná hustota zalidnění – population.
EVROPA OBYVATELSTVO. Obyvatelstvo Evropy počet obyvatel – asi 730 mil. (2009) prognóza – obyvatel bude ubývat přírůstek z mezikontinentálního stěhování.
Politická situace SEVERNÍ KOREA. KONFLIKTY NA POČÁTKU Roku 1945 obsadili poloostrov váleční spojenci-sever Sověti a jih Američané, kvůli tomu se Korea.
MENŠINY A JEJICH PRÁVA MGR. MICHAL OBLOUK. MENŠINY Menšina = dobře vymezená skupina osob, která se odlišuje od okolní „většinové“ společnosti Druhy menšin.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Internet - historie.
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Mexicko-americké vztahy
Tolerance k národnostním menšinám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Územní pohyb obyvatelstva
DUM - Digitální Učební Materiál
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
MIGRACE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Konflikty ve světě Význam ozbrojených sil Příčiny a důsledky konfliktů
Národnostní menšiny, migrace
SVĚTOVÁ MIGRACE A PRACOVNÍ SÍLA.
OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ
GLOBALIZACE.
Transkript prezentace:

Národnostní menšiny v České republice Multikulturní výchova výchova

Multikulturní UKRAJINCI

Multikulturní výchova výchova Důvody ukrajinské imigrace tíživá ekonomická situace na Ukrajině velmi nízká životní úroveň neexistence sociálních programů na podporu chudých nezaměstnanost katastrofální zdravotnické služby

Multikulturní výchova výchova mladí ženatí muži, kteří mají doma děti ukončeno středoškolské vzdělání až 70 % ukrajinských dělníků Mezi přicházejícími Ukrajinci, převažují, podle dostupných statistik, mladí ženatí muži, kteří mají doma děti. Obecně pak relativně vyšší vzdělanostní úroveň Ukrajinců nekoresponduje s typem vykonávaných prací. Podle odhadů má ukončeno středoškolské vzdělání až 70 % ukrajinských dělníků u nás.

Multikulturní výchova výchova Mezi dělníky můžeme najít i vysoce kvalifikované lidi např. učitele, lékaře nebo hudebníky, kteří se doma neměli možnost uplatnit. Zaměstnanost Ukrajinců převažuje ve stavebnictví a ženy se nejčastěji uplatňují v zemědělství, také jako šičky, švadleny a uklízečky.

Multikulturní výchova výchova Specifika Ukrajinců v ČR K trvalejším vlastnostem Ukrajinců u nás patří: slabá znalost cizích jazyků (češtiny, ale i jiných) chudý kulturní život a minimální využití organizací (Ukrajinci u nás mají minimální snahu zakládat vlastní organizace, spolky aj.) vysoká religiozita (náboženství je jedna z mála konsolidačních sil Ukrajinců v ČR)

Multikulturní výchova výchova dominovali zločinci V agentuře ČTK se vyskytlo za říjen 2004 slovo Ukrajina či Ukrajinec ve spojitosti s Českou republikou osmdesátkrát. Kromě pozvánek na kulturu a sportovních zpráv dominovali zločinci. Každý třetí den probleskla zpráva, že kradli, loupili, znásilňovali, chystali únosy, nebo alespoň nabízeli sexuální služby. Každý týden se psalo o tom, že laciná konkurence z Ukrajiny vadí českým firmám. Mediální obraz Ukrajinců

Multikulturní výchova výchova Málokdy se už dočteme nebo slyšíme, že jsou Ukrajinci pro náš stát velkým přínosem.

Multikulturní výchova výchova

Multikulturní Ukrajinské organizace v ČR V současné době je na území Česka zaregistrováno pět ukrajinských organizaci: Ukrajinská iniciativa v ČR Sdružení Ukrajinců a příznivců Ukrajiny Sdružení ukrajinských žen Fórum Ukrajinců ČR Ukrajinští krajané.

Multikulturní výchova výchovaIntegrace Integrace této migrační komunity do české společnosti je velmi problematická. Stále převládá značný pohyb Ukrajinců na našem území, který integraci brání. Integraci brání také často jejich ilegální statut. K tomu, aby se začalo normálně a kvalitně komunikovat mezi Ukrajinci a majoritní českou společností, musí stát usilovat o to, aby dostal většinu ukrajinských migrantů pod kontrolu (tzn. minimalizovat ilegální pobyt a pohyb těchto migrantů a apelovat na Ukrajince, aby legalizovali svůj pobyt v ČR).

Multikulturní výchova výchova Vietnamci

Multikulturní výchova výchova Historie Vietnam má velmi dlouhou a bohatou historii. Národní akademie založena Národní akademie - od 13. st. konfuciánství státní ideologií - od 19. st. Se na území Vietnamu usazují Francouzi, kteří nakonec z Vietnamu učinili svou kolonii francouzská vojska poražena, Vietnam rozdělen na severní a jižní část

Multikulturní výchova výchova - poč. 60. let občanská válka za účasti USA, v roce 1973 podepsáno v Paříží příměří, konec bojů v roce 1975 Tato válka stála USA 150 mld. USD, padlo v ní amerických vojáků. Zabito bylo asi 4 mil Vietnamců (10 % populace). Američané ve Vietnamu použili i bakteriologické a chemické zbraně. Na jeden hektar bylo spotřebováno 190 kg munice, 7krát více než v druhé světové válce. Nad Vietnamem bylo rozptýleno přes 80 milionů tun chemikálií, na jednoho obyvatele připadlo 4,1 litrů herbicidů. V důsledku tohoto se dodnes rodí velké množství dětí s nejrůznějšími defekty. Kobercovým bombardováním byla zničena půda o rozloze pěti milionů hektarů.

Multikulturní výchova výchova Dnešní Vietnam Hlavní město Hanoj, celkový počet obyvatel je asi 78 mil. 55 % obyvatel vyznává buddhismus. Po hospodářské stránce je Vietnam zaostalá země. HDP na obyvatele je 310 USD ( u nás je to 5480 USD).

Multikulturní výchova výchova Veškerá moc ve Vietnamu je v rukou komunistické strany. Stále jsou zde masivně porušována lidská práva. Za kritiku systému nebo snahy o prezentaci vlastního politického názoru jsou lidé posíláni do tzv. „převýchovných“ táborů, kde se běžně praktikuje mučení. Od roku 1975 prošlo těmito tábory přes půl milionu lidí, mnohem více Vietnamců z politických důvodů emigrovalo.

Multikulturní výchova výchova Od roku 1990 jsou do ekonomiky Vietnamu pomalu začleňovány prvky tržního hospodářství a částečně je povoleno drobné soukromé podnikání. Avšak velké množství Vietnamců stále žije na hranici chudoby.

Multikulturní výchova výchova Některá kulturní specifika Vietnamců - velká spjatost s rodinou - nezatěžovat okolí stálými stížnostmi - velký důraz na vzdělání - ve vietnamské komunikaci téměř nenalezneme zápor - ve vietnamštině neexistuje tykání a vykání - pohostinnost - stolování

Multikulturní výchova výchova Komunikační specifika Vietnamců Úsměvem Asiaté nedávají najevo pouze radost, tak jak je to u Evropanů, ale také to, že dotyčný nerozumí projevu mluvčího. Může vzniknout situace, kdy Vietnamci něco vysvětlíme a protože se u toho usmívá, můžeme odejít s pocitem naprostého porozumění a opak může být pravdou. Vietnamec se usmíval, protože nám vůbec neporozuměl.

Multikulturní výchova výchova Pohlazení po vlasech či dotyk hlavy je považován za něco nevhodného, hlazení po vlasech je výsadou rodičů. Při podání rukou druhá ruka překryje a stiskne obě první podávané ruce, podání jen jedné ruky může být pokládáno za neúctu.

Multikulturní výchova výchova Přímý pohled do očí není zdvořilý, může vyjadřovat nadřazenost. Ruce zkřížené na prsou jsou pokládány za znak rozčilení nad obsahem dialogu. Smrkání na veřejnosti je často považováno za neslušné či směšné.

Multikulturní výchova výchova Nejdůležitější vietnamské svátky Ve Vietnamu se neslaví narozeniny, ale dny úmrtí předků a rodinných příslušníků, ke svým předkům se Vietnamci pravidelně modlí zhruba každý patnáctý den v měsíci. 15. Srpna svůj největší svátek slaví děti. Nejvýznamnější tradiční svátek Vietnamců je Tet – lunární Nový rok, řídí se podle lunárního kalendáře a spadá do období ledna a února

Multikulturní výchova výchova Zápis vietnamského jména Vietnamské jméno se skládá většinou ze tří (někdy ze dvou i čtyř) slabik. Vyjděme z modelu tříslabičného jména. Slovo obvykle zapisované na první pozici můžeme označit jako příjmení. Uvádíme zde příjmení bez dalších znamének: (Nguyen, Tran, Le, Vu, Ngo, Do, Hoang, Dao, Duong, Dinh, Phu, Nhu, Hua, Cung, Hoa, Ho, Kim, Manh).

Multikulturní výchova výchova Na druhé pozici ve jménu je slovo, které nám někdy může napomoci k určení pohlaví dané osoby. Ženu označuje slabika Thi a muže slabika Van (Huu, Lien). Z jiných slov na druhé pozici pohlaví osoby nezasvěcený člověk nemůže vyčíst, což platí o jméně a příjmení jako celku.

Multikulturní výchova výchova Na posledním třetím místě stojí vlastní jméno. Vzhledem k tomu, že jsou vietnamská příjmení velice frekventovaná, při oslovení Vietnamci používají právě vlastní jméno. Proto je vhodné na úřadech oslovovat vietnamské klienty uvozujícím slovem „pan, paní, slečna...“ a vlastním jménem.

Multikulturní výchova výchova Ženy jsou často pojmenovány jako Cuc (chryzantéma), Loan (fenix), Lieu (vrba), Suong (rosa), Hoa (květina), Lan (orchidej), Tuyet (bělost, sníh), Nguyet (luna), Anh (paprsek) atd... Muži zase často dostávají jména Duc (ctnost, čest), Khiem (skromný), Thu (podzim), Tot (dobrý), Tuan (hrdina, člověk s mimořádnými schopnostmi), Hung (hrdina), Dung (statečný), Cuong (silný), Minh (jasný, bystrý), Tue (prozřetelnost) apod...

Multikulturní výchova výchova Ať má již vietnamské jméno jakýkoliv počet slabik, podle vietnamského běžného zápisu, vlastní jméno zůstává vždy na poslední pozici a příjmení na začátku. Např. osobu, která se jmenuje Nguyen Thi Suong, oslovíme paní, slečno Suong.

Multikulturní výchova výchova Vietnamci na našem území Organizovaně a ve větším množství začali vietnamští občané přijíždět do Československa v padesátých letech 20. století po navázání diplomatických vztahů mezi ČSR a VDR. V rámci mezinárodní pomoci válkou postiženému Vietnamu k nám od roku 1956 přijíždí první Vietnamci získat základní, popř. další odborné vzdělání.

Multikulturní výchova výchova Po listopadu 1989 došlo dle rozhodnutí vlády k hromadnému posílání vietnamských pracujících domů. Polistopadová změna podnikatelských podmínek u nás, umožnila Vietnamcům získat živnostenský list, podnikat, a tedy zde zůstat. Nemálo jich toho využilo a mnoho vietnamských pracovníků se do naší země vrátilo. Realizovali se od počátku v obchodování se spotřebním zbožím. Za vidinou lepšího výdělku přijíždějí do ČR Vietnamci dodnes.

Multikulturní výchova výchova Nejpříznačnějším rysem vietnamské komunity u nás je její izolovanost a uzavřenost. Může za ni velká: kulturní odlišnost, jazyková neznalost, zvyk uzavírat se v kruhu rodiny, téměř permanentní pracovní nasazení a v současné době také obrovské provizorium, kterým je v posledních letech poznamenán pobyt většiny příchozích Vietnamců.

Multikulturní výchova výchova Vietnamské organizace u nás Svaz Vietnamců v České republice Svaz vietnamských podnikatelů Občanské sdružení vietnamsky hovořících občanů České republiky

Multikulturní výchova výchova Migrace z Balkánu

Multikulturní výchova výchova První vlna migrace z Balkánu do naší země přichází už za Rakouska-Uherska. Po vzniku republiky 1918 se situace moc nemění a migrace se počítá na desítky či jen několik stovek lidí.

Multikulturní výchova výchova Změny nastávají až po 2. sv. válce. na základě mezistátní československo - bulharské smlouvy k nám přichází na práce do zemědělství několik desítek až stovek hlavně mladých pracovníků z Bulharska. Po vypuknutí občanské války v Řecku (1946 – 1949) naše komunistická vláda nabídla pomoc Řeckým občanům. Celkem k nám přišlo cca emigrantů z Řecka.

Multikulturní výchova výchova V 2. pol. 60. let k nám z důvodu pracovní příležitosti začínají přicházet Chorvaté a Srbové. Po vypuknutí války v Jugoslávii 1991přišla nová vlna migrace Srbů a Chorvatů. Dostalo se k nám také velké množství uprchlíků z Bosny a Hercegoviny (několik tisíc).

Multikulturní výchova výchova Základní etnické členění imigrantů Přistěhovalce ze zemí bývalé Jugoslávie lze rozdělit podle národnosti a dále dle regionálních specifik. 1. Chorvaté 1. Chorvaté – příslušníky chorvatské národnosti lze rozdělit do dvou skupin: A)Chorvaté z území dnešního Chorvatska B) Chorvaté z Bosny a Hercegoviny, zvaní Hercegovci

Multikulturní výchova výchova 2. Srbové 2. Srbové – etnické Srby lze rozdělit do tří skupin A)Srbové z vlastního Srbska B) Srbové z Vojvodiny (tzv. Prečanští Srbové) C) Srbové z Bosny a Hercegoviny

Multikulturní výchova výchova 3. Makedonci A)etničtí Makedonci pocházející z území dnešní Makedonské republiky (tzv. Vardarská Makedonie) B) Makedonci žijící na území dnešního Řecka (tzv. Egejská Makedonie) 4. Muslimové 4. Muslimové – jedná se o obyvatele Bosny a Hercegoviny islámského vyznání

Multikulturní výchova výchova

Multikulturní Vzájemný poměr migrantů z vybraných zemí Balkánu v roce 2001 Bulhaři4363 Řekové3219 Chorvati1585 Srbové1801

Multikulturní výchova výchova Mapy