Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Adolescence doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Kamarádství, přátelství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociální interakce a komunikace
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Pracovní porada Pracovní list.
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Pracovní porada Pracovní list.
Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
City DUM_15.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Úvodní a seznamovací hry
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
seminář k Teorii a metodice výchovy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Synergie manažerského týmu
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Děti odsouzených rodičů
Psychologie test.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Transsexualita.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Centra kolegiální podpory
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Návykové látky Alkohol
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY

OBSAH druhy vztahů interakce mezi lidmi – kategorizace fáze vývoje a zániku vztahů závazek ve vztahu láska – nejstudovanější vztah vztahy a zdraví jak udržovat pozitivní vztahy Zdroj: re-vztahy-delsi-zivot-fungujici-rodina- oddaluje-smrt_ html, cit , 0:14

DRUHY VZTAHŮ interpersonální = vztah mezi dvěma jedinci organizační –vztah rolí –např. učitel – žák, lékař – pacient… sociální = vztah mezi skupinami možné podoby IP vztahů: –povrchní vs. hluboké –formální vs. neformální –pozitivní vs. negativní –krátkodobé vs. dlouhodobé

FÁZE INTERAKCE MEZI LIDMI fáze sociálního poznávání, vnímání (percepce) –sociální percepce jako proces –kdy na základě chování (vnějších projevů člověka) usuzuji na jeho vnitřní charakteristiky, –důležitost toho, jak působíme na druhé, pro IP vztahy –chyby v sociálním poznávání fáze sociální komunikace fáze společné činnosti

FÁZE VÝVOJE VZTAHU I počátek vztahu –vliv fyzické přitažlivosti, oblečení, názorů, postojů –rozvoj konverzace –první dojmy – podle toho (ne)pokračování ve vztahu sondování –obě strany – úsilí při zjišťování zájmů a zkušeností toho druhého –experimentace předložení názorů, stanovisek… druhému + očekávání reakce –podobné zájmy a hodnoty – možnost rozšířit spektrum témat

zintenzivnění vztahu –více společně tráveného času –předmětem diskuze osobní témata –sebeodhalování (roste riziko zranitelnosti) –rozvoj vzájemné důvěry přizpůsobení se –vztah – podoba identifikace –hluboký, vážný vztah vznik vazby –formální kroky, institucionalizace –signál vnějšímu okolí o vážnosti vztahu

FÁZE VÝVOJE VZTAHU II seznámení utváření vztahu ustálení = konsolidace zhoršování rozpad = exitus Zdroj: cit , 0:25

SEZNÁMENÍ ? dobrovolnosti vzniku vztahu vliv fyzické blízkosti (fyzická vzdálenost určuje psychickou vzdálenost) sociální dostupnost (zapojení do stejné sociální skupiny) ? mého sebepojetí –Swann – teorie verifikace self –druhého mám tím raději, čím jsou naše názory na mě kongruentnější

UTVÁŘENÍ VZTAHU teorie sociální penetrace – I. Altman, D. Tylor –? vývoje vztahu –po seznámení výměna informací na povrchové úrovni –interakce přináší výhody → pohyb do šířky i hloubky –druhý vysuzuje můj vztah k němu podle míry intimity sdělovaných informací otázka reciprocity odkrývání –počátek vztahu – neintimní téma – vysoká reciprocita –střední fáze – intimní téma – vysoká reciprocita –dlouhé trvání vztahu – nízká reciprocita

SETRVÁNÍ VE VZTAHU C. Rusboltová určení oddanosti ve vztahu podle 3 faktorů: –spokojenost –dostupnost alternativ –investice (nejdůležitější prediktor) ↑ délka trvání vztahu, věrnost ↑ investice  pravděpodobnost přetrvání vztahu

NESPOKOJENOST VE VZTAHU EXITVOICENEGLECT LOAJÁLNO ST Dimenze řešení problémů: aktivní/pasivní konstruktivní/destruktivní aktivní pasivní konstruktivní nekonstruktivní snaha o dosažení změn u druhého/u sebe mám toho druhého tak rád(a), že mu všechno odpustím setrvání ve vztahu bez naděje na změnu ukončení vztahu nebo přechod do jiné formy vztahu zanedbávání – pasivní čekání, až vztah zanikne nezájem o další dění

ROZPAD VZTAHU = proces začíná maličkostmi - to, co dříve nevadilo, nyní vadí diskuze spíše o rozdílech než o shodách omezení vzájemné komunikace diskuze spíše o neutrálních tématech možnost zastavit rozpad, pokud obě strany začnou otevřeně komunikovat o tom, co jim vadí

INTERPERSONÁLNÍ PŘITAŽLIVOST determinanty IP přitažlivosti: –tělesná přitažlivost –blízkost –obeznámenost –podobnost Zdroj: zasoba/vyznam-slov/c relation-vs- relationship.html

IP přitažlivost TĚLESNÁ PŘITAŽLIVOST tělesná přitažlivost není v náklonnosti k ostatním lidem hodnocena jako důležitá vs. výzkumy skutečného chování důležitost ve vztazích mezi mužem a ženou, dětmi, dospělými a dětmi… příčiny důležitosti: –stereotyp tělesně přitažlivých lidí –zvýšení naší sociální pozice a sebevědomí, jsme-li spatřeni ve společnosti tělesně přitažlivých společníků

IP přitažlivost BLÍZKOST Filadelfie, 30. léta – zkoumání žádostí o manželství zjištění: 1/3 párů bydlela do 5 bloků od sebe závěr: to, v jaké vzdálenosti od sebe lidé bydlí, je nejjednodušším prediktorem toho, jestli jsou (stanou se) přáteli začnou otevřeně komunikovat o tom, co jim vadí tzv. EFEKT BLÍZKOSTI (blízkost zvyšuje intenzitu počáteční reakce) Zdroj: php?id=711, cit , 1:24

IP přitažlivost OBEZNÁMENOST obeznámenost – důvod, proč blízkost vede k náklonnosti výzkum – krysy: –vystaveny účinkům Mozartovy/Schönbergovy hudby –přednost skladateli, kterého slyšely výzkum – předkládání čínských znaků – upřednostnění těch, které PO viděla častěji ATKINSON radí: „pokud nejste krásní a váš obdiv k někomu není opětován, buďte vytrvalí a zdržujte se v jeho přítomnosti. Blízkost a obeznámenost jsou vaše nejmocnější zbraně.“ (Atkinson, s. 739)

IP přitažlivost PODOBNOST co platí? –protiklady se přitahují –vs. vrána k vráně sedá podobnost: –sociologické charakteristiky – věk, rasa, vyznání, výchova, socioekonomická vrstva –psychologické charakteristiky –tělesné charakteristiky protiklady, rozdílnost: –komplementární osobnostní rysy –např. dominance a submisivita Zdroj: =20531, cit , 1:38

LÁSKA VÁŠNIVÁ A VĚRNÁ vášnivá láska –„emoční stav, ve kterém se současně vyskytují v citovém zmatku pocity něhy a sexuálního vzrušení, euforie a bolesti, úzkosti a úlevy, altruismu a žárlivosti“ (Atkinson, s. 743) věrná láska –„láska, kterou cítíme k těm, s nimiž jsou naše životy hluboce propojeny“ (Atkinson, s. 743) –vlastnosti: důvěra, péče, tolerance partnerových chyb a zvláštností, emoční vřelost

TRIANGULÁRNÍ TEORIE LÁSKY Sternberg, složky lásky: –intimita – emoční složka – blízkost, sdílení pocitů –vášeň – motivační složka – sexuální přitažlivost, pocity zamilovanosti –oddanost – kognitivní složka – záměr člověka zůstat ve vztahu kombinace  8 druhů vztahu

INTIMITAVÁŠEŇODDANOST Lhostejnostnízká Náklonnostvysokánízká Zamilovanostnízkávysokánízká Romantická láskavysoká nízká Planá láskanízká vysoká Věrná láskavysokánízkávysoká Pošetilá láskanízkávysoká Dokonalá láskavysoká

MOJE SOCIÁLNÍ SÍŤ kdo patří do mé sociální sítě? s kým udržuji kontakty? v jakém vztahu jsem s tímto člověkem?

„Lidé s rozvinutými sociálními vazbami žijí podle některých zjištění déle a disponují celkem lepším fyzickým i psychickým zdravím než lidé bez těchto vazeb.“ (L. F. Berkman a L. Breslov in Křivohlavý (2009), s. 93) „Vědomí, že druzí lidé jsou připraveni člověku pomoci, vytváří pocit sociální jistoty, která usnadňuje podstoupení rizika a povzbuzuje člověka k tomu, aby se samostatně pokusil řešit problém, před nímž stojí.“ (N. Krause in Křivohlavý (2009), s. 94)

„Systém sociální opory je chápán jako určitý „nárazníkový“ či „tlumicí“ systém, který chrání lidi proti potenciálnímu škodlivému vlivu stresových událostí. Ti, kteří disponují takovýmto silným systémem sociální opory, se proto jeví lépe vybaveni ke zvládání závažných životních změn i každodenních běžných mrzutostí.“ (S. Cohen a T. H. Wills in Křihovahlavý (2009), s. 93)

SOCIÁLNÍ OPORA = pomoc, „která je poskytována druhými lidmi člověku, který se nachází v zátěžové situaci. Obecně jde o činnost, která člověku v tísni jeho zátěžovou situaci určitým způsobem ulehčuje.“ sociální síť = „soubor lidí kolem dané osoby, s nimiž je či byla tato osoba v sociálním kontaktu a od nichž je možno očekávat, že by jí v případě potřeby poskytli určitou pomoc.“ podpůrné sociální vztahy = „taková mezilidská pouta, z nichž člověk může získat zdroje, které mu mohou být pomocí při zvládání těžkých životních situací“

sociální izolace –opačný pól sociálních vztahů –osamocenost člověka, opuštění jemu nejbližšími lidmi, ostrakizace Phillips effect –úmrtnost lidí po datu narozenin je podstatně větší než před tímto termínem –(v období narozenin dochází k intenzivnějšímu prožívání rodinných a přátelských vztahů, kterou jsou pak zeslabeny, jsou méně frekventované) Křivohlavý (2009), s

MOJE SOCIÁLNÍ SÍŤ II na které z „článků mé sociální sítě“ se obracím, když „něco řeším“? s jakými typy obtíží se obracím na koho? Zdroj: cit , 1:58

SOCIÁLNÍ OPORA JAKO USPOKOJOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH POTŘEB proč potřebujeme navazovat vztahy s druhými lidmi? co tím získáváme? co nám to dává?

SOCIÁLNÍ POTŘEBY afiliace (styku s druhými) přátelského vztahu sociálního připoutání (attachment) vzájemnosti (být v něčí péči a o někoho pečovat) sociální komunikace sociálního porovnávání – sebe s druhými spolupráce – překračovat omezené individuální možnosti zajištění sociálního bezpečí (proti nežádoucím útokům druhých lidí) kladného sociálního hodnocení sociálního zařazení a začlenění sociální identity – být „někým“ v rámci skupiny lásky

Použité zdroje a literatura ATKINSON, R.: Psychologie. 2. aktualizované vyd., v Portálu 1., Praha : Portál, s. ISBN KŘIVOHLAVÝ, J.: Psychologie zdraví. 3. vyd. Praha : Portál, s. ISBN MIKULÁŠTÍK, M.: Komunikační dovednosti v praxi. 2. dplněné vyd. Praha : Grada, s. ISBN VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Sociální psychologie = Sociálna psychológia. 1. vyd. Praha : ISV, s. ISBN X.

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Mgr. Barbora Neuwirthová Předmět: Seminář z psychologie Datum: