Náboženství jako cesta touhy Vypracovali: Dana Kopencová Milan Novotný Lenka Strachotová Eva Štěpánková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Co může být tohle? Dá se to nějak popsat? Co k tomu říct?
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Hodnotová orientace svobodné generace
Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Vlak života Před nějakým časem jsem četl knihu, ve které byl život přirovnaný k cestě vlakem. Je to výjimečně zajímavé čtení pod podmínkou, že jej správně.
Život je jako pohádka. Může být krátký i dlouhý, vyžitý do poslední kapičky, ale také nedokončený. Smutný i veselý, záleží jen na tom, jak si to sám hlavní.
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
Jsem vděčný za to, že mohu vytvořit toto přání, protože to znamená, že nejsem chudý... Jsem vděčný za to, že mohu poslouchat štěkot psů na ulici a cítit.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
P r o milovanou Autor Hanis.
Kritický realismus v literatuře
Z franc. romantique = jako v románu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Romantismus.
Krása v proměnách času.
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Pro Miláčka JÁJU …….. Pro Miláčka JÁJU ……. Jsi poupátko mého štěstí, co nikdy neuvadá, jsi studánka všech neřestí, co nikdy nevysychá. Jsi zlaťoučké.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Victor Hugo ( ).
Proč krása vládne světu
O smutku a smrti.
Každý den jsme trochu starší…
VYTVÁŘENÍ HOJNOSTI ( z knihy Sanaya Roman, Duane Packer TVOŘENÍ PENĚZ)
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo.
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
Richard Wagner –
Píseň: Anne Murray - Mě potřebuješ.
ROMANTISMUS.
Čtenářský deník.
Naděje je paměť, která touží…. Naděje je paměť, která touží….
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Erich Fromm Pavla Jiráková C4A.
Německý preromantizmus
Krása Jen skrze Krásu si člověk hledá cestu ke Svobodě.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Úvod do estetiky estetika.
E = m c 2 Aneb životopis jedné rovnice Karel Veselský Dalibor Skoupil.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Antropologie náboženství - Náboženství jako cesta touhy Mináříková Iveta Pavlova Yulia Starková Eliška 2.ročník Vavřinová Veronika HKSN 2012.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Hudba: Floyd Cramer – Unchained melody Nepřítel zabírá v naší hlavě víc místa, než přítel v našem srdci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Novalis. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
P r o milovanou Autor Hanis.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Píseň: Anne Murray - Mě potřebuješ.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Elejská škola.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Naděje je paměť, která touží….
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
Každý den jsme trochu starší…
Krása zimy Hledat lásku? Nesmysl...říká rozum. Směšné....říká hrdost. Riskantní...brání se zkušenost. Ale samota zabíjí ...šeptá srdce.
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Základní filozofické otázky
Chci vám říci - DĚKUJI !.
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Transkript prezentace:

Náboženství jako cesta touhy Vypracovali: Dana Kopencová Milan Novotný Lenka Strachotová Eva Štěpánková

Pojem romantické touhy ● Sehnsucht= německý výraz pro touhu ● Sehnen (toužit), sucht (choroba/návyk) ● Definice sehnsucht podle C.S. Lewise: ● spojuje smutek s radostí ● její skutečný cíl uniká dosažení ● každý získaný předmět se ● ukazuje jako domnělý ● Saudade ● oba pojmy se liší v kontextu, ve kterém se utvářely

Sehnsucht ke vztahu k radosti a smutku ● 2 extrémní póly: ● 1)moment setkání, kdy se vzdálený předmět touhy ukazuje jako blízký ● Sehnsucht jako zraňující radost v pocitech úžasu a štěstí ● 2)moment odloučení, kdy je vnímána jeho nepřítomnost ● Senhsucht jako radost v pocitech smutku, spojená s očekáváním a vyhlížením ● Romantická perspektiva: stav zoufalství je způsoben nepřítomností Sehnsucht samotné

Sehnsucht ve vztahu ke vzdálenosti ● Dálka a prostor ● horizontála: stesk po vzdálené zemi a volání k cestě-např. Goethe- dívka Mignon ● vertikála: výška a hloubka

Sehnsucht ve vztahu ke vzdálenosti ● Dálka a čas ● vzpomínka a očekávání- odpor k přítomnosti a touha po včerejšcích a zítřcích

Sehnsucht ve vztahu ke vzdálenosti ● Dálka a láska ● milovaná bytost je vnímána jako nedosažitelná ● Zkušenost a přiblížení ● hledaný cíl touhy není naplněn, přesune se, nebo zmizí

Sehnsucht ve vztahu k neurčitosti ● Jazyk a negace šerosvitu ● neurčitost jazyka, kterým je romantická touha popisována ● Zahalenost a hudba ● instrumentální hudba jako klíčový prvek vyjádření této zkušenosti

Senhsucht ve vztahu k neurčitosti ● Zahalenost a prostor ● skrytý či neprozkoumaný prostor ve stínu či mlze ● Zahalenost a čas ● období přechodu, čas nenaplněnosti a očekávání

Sehnsucht ve vztahu k neurčitosti ● Zahalenost a láska ● zahalené se stává přitažlivým ● Zkušenost a odhalení ● odhalení skrytého předmětu touhy, který se ukazuje jako zdánlivý

Toužící a spokojení Homo desiderans Romantická iniciace Novalisův Jindřich Tieckův Kristián Hoffmannův Anselm Hoffmannův Elis Iniciace a symbol ženy Goethe a romantikové Vydělanost Zkušenost zevšednění

Pět postojů k Sehnsucht ● Poutník ● Tvůrce ● Snílek ● Skeptik ● Mystik

1. Poutník ● Quest = duchovní putování podnícené setkáním se vzdáleným nebo zahaleným předmětem touhy ● Koloběh hledání a nenalézání ● Nejčastějším cílem – žena ● Strach z uspokojení něčím jiným ● Únik od zklamání

● René (Chateaubriand) „Chybělo mi cosi, čím bych vyplnil propastsvého bytí. Sestupoval jsem do údolí, stoupal na horu volaje ze vší síly svých přání po ideálním předmětu budoucího horování; objímal jsem jej ve větru, domníval se, že jej uslyším v hukotu řeky. Všude a ve všem byl ten smyšlený přízrak a byly jím i hvězdy na nebi a sama podstata života ve vesmíru.“ ● Don Juan (Hoffmann)

2. Tvůrce ● Pokus o vypěstování předmětu touhy ● Ideál se stává předmětem vlastního díla ● Tvorba je cestou k absolutnu ● Vlastní dílo je náhražkovým náboženstvím

Tvůrce jako umělec ● Edward Burne-Jones ● Krása a zachycení ideálu ● "Jinosvět" ● Nepřípustná ošklivost ● Předmět touhy zpřítomněný ve vlastním díle

Tvůrce jako revolucionář ● William Morris ● Revoluční socialista ● Nutnost radikální společenské změny ● Sen o zrodu krásného nového světa

● Novinky z utopie „Muži i ženy, z nichž se skládá lidstvo, jsou konečně svobodní, šťastní, plní energie a většinou také tělesně krásní, obklopeni jednak krásnými věcmi vlastní výroby, jednak přírodou zdokonalenou a nikoli pokaženou stykem s lidmi.“

3. Snílek ● Nepřekonatelný rozpor mezi Sehnsucht a jejím předmětem ● Touha po neskutečném ● Nenaplněná touha je sama svým naplněním

Snílek jako uctívač blízkých dálek ● Každé přiblížení od určitého okamžiku vzdaluje cíl ● Je lepší zůstat v odstupu od předmětu touhy ● Odepření cesty k předmětu touhy kvůli uchování touhy samotné

● Des Esseintes, román Naruby (Huysmans) „Toto rozčarování se mu navracelo; podíval se znovu na hodinky, deset minut jej dělilo ještě od hodiny odjezdu. (...) K čemu se hnouti, když možno tak skvěle cestovati na židli? (...) Čeho mohl jen se nadíti, ne-li nových zklamání jako v Holandsku?“

Snílek jako romantizátor skutečnosti ● Přetváření skutečnosti pomocí imaginace ● Zachování vzdálenosti věcí vzdálených a zároveň umělé okouzlování věcí blízkých ● Naivní romantizace – Don Quijote ● Rozpor mezi imaginativními světy a realitou všedního dne

Snílek jako eskapista ● Únik před tíhou všedního dne do umělého "jinosvěta" vlastní imaginace ● Předmět touhy není skutečný ● Hrdina v novele Bílé noci (Dostojevskij)

Snílek jako postmoderní tulák ● Neustálé hledání předmětu touhy ● Chybí naděje na dosažení cíle ● Nehledá nasycení, ale osvěžení, změnu ● Převažující přístup k romantické touze současné doby

4. Skeptik Předmět Sehnsucht je vnímán jako nedosažitelný Buď je pohřben v nenávratnu nebo je tak daleko vpředu, že k němu nelze dojít Romantická skepse se formuje do dvou základních postojů: A) zpochybňuje naplnitelnost Sehnsucht B) zpochybňuje samotnou Sehnsucht

Skeptik jako pochybovač o naplnění Nostalgie po nenavštívených včerejších W. Wordsworth a jeho slavná „Óda“ na rané dětství Vějíř Lady Windermerové (O. Wilde): „Na tomto světě jsou jen dvě podoby neštěstí – když nedostaneme to, co jsme chtěli, a když to dostaneme. Ta druhá je mnohem horší. Je to skutečná tragédie.“

Skeptik jako pochybovač o Sehnsucht Sehnsucht je odmítána jako projev mladické nerozvážnosti a nerozumných očekávání Z tohoto pohledu jsou psány Flaubertovy romány Paní Bovaryová a Citová výchova Jsou to romány deziluze, kde je jako hlavní příčina neštěstí ústředních postav ukázána právě Sehnsucht Sehnsucht je vnímána jako umělý produkt nevhodné četby a sentimentální výchovy Goethe: Viléma Meistera léta učednická

5. Mystik Odpověď na touhu, poté, co se ji nepodařilo nalézt nikde ve světě ani vytvořit, bývá hledána za hranicemi vezdejšího života a tohoto světa Neúspěch putování není mystikovi důvodem k zoufalství Mystika se zakládá na více či méně radikálním odklonu od světa směrem k naplnění kdesi na druhé straně

Mystik jako poutník k nekonečnu Cesta v tomto omezeném světě je chápána jako pouhý počátek putování, které po smrti pokračuje stále dál a výš Německá romantická krajinomalba - Caspar David Friedrich Motiv plavby lodí k obzoru - symbolizuje cestu lidského života, která na tomto světě začíná, ale nekončí, a jejíž cíl je vyjádřen šifrou soumračného horizontu

Mystik jako uctívač noci Radikálnější přístup Namísto pomalé plavby životem k obzoru je třeba vyjít smrti vstříc, namísto potácení se soumrakem učinit krok k půlnoci Goethova „Mignon“ Novalis „Hymny noci“

Mystik jako milenec smrti důsledně chápaná romantická láska snící o splynutí duší a hledající naplnění ve smrti, nikoliv v manželství Skutečným mistrem mystické lásky - Richard Wagner „Tristan a Isolda“ Wagner popírá možnost pozemského štěstí milenců - milující se nemohou sjednotit, Sehnsucht nelze v druhém člověku nasytit – ten druhý je pouhým odkazem do zásvětí

Mystik jako vypočítavý sebevrah Nejde o ty, kteří si vzali život z melancholie či nešťastné lásky, ale o ty, kteří tak učinili „v plné síle“ s výhledem k nekonečnu drama Villierse d´Isle-Adam „Axel“

Kritikové romantické touhy Klasicista Ateista Teolog

Křesťanský romantik aneb kritikův kritik = křesťanský romantismus Sehnsucht člověka nevede pryč ze světa, ale naopak přivádí zpět k němu Křesťanský romantik je homo desiderans, jenž může navenek klamně půspbit jako homo contentus Smiřuje Sehnsucht se všedním dnem

DĚKUJEME ZA POZORNOST