FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 1. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Podstata  Šeky  Směnky  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha. Národní ústav odborného vzdělání, 2008.
 Využití  Bankovní účty  Příklady běžného účtu v domácnosti  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha.
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT DO PŘEDMĚTU FINANČNÍ TRHY
SEMESTRÁLNÍ PROJEKT DO PŘEDMĚTU FINANČNÍ TRHY
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Hotovostní a bezhotovostní platební styk 1) Význam a formy platebního styku, klady a zápory 2) Hotovostní platební styk 3) Bezhotovostní platební styk.
Monika Franková a Jana Vaňková
Obchodní a platební procesy
Komerční bankovnictví 1 / VŠFS ZS 2008/09
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Neutrální bankovní obchody
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C3 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníZáří 2012.
Směnky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_153.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
14. července 2013VY_32_INOVACE_100306_Cenne_papiry_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Šeky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EKO141 Název.
OBCHODNÍ BANKY – ŠEKY Ing. Renata Slaná
Struktura obchodní faktury, platební dokumenty
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Směnky (Zák. směnečný a šekový č. 191/1950 Sb.)
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_93 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti II.
Charakteristika daňové evidence Evidence majetku a závazků.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Daňová evidence Pohledávky a závazky. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_22 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Platební styk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Deník příjmů a výdajů. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Daňový systém ČR Rozdělení daní. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Charakteristika daňové evidence Příjmy a výdaje v příkladech.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční trhY peněžní trhy kapitálové trhy.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 5.
VKLADOVÉ SLUŽBY BANK II.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 2.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Hotovostní a bezhotovostní peníze.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 4.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
EU_62_B_sada 1_07_M_Účet_Poliačíková
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 1

3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: VI _Penize-a-financni-trh-1_Seky Autor: Ing. Jana Csiková Tématický okruh: Ekonomika Ročník: II. Datum tvorby: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Csiková

Peníze a finanční trh 1 ? Klíčová slova Šek, bankovní šeky, soukromé šeky

Základní pojmy Cestovní šek – zvláštní druh šeku, vystaven na zahraniční měnu, nákup v bankách, cestovních agenturách Šek – platební prostředek, který opravňuje osobu na šeku uvedenou k výplatě částky uvedené na šeku, a to z účtu osoby, která šek vystavila Soukromé šeky – výstavce je nebankovní subjekt, má u banky – šekovníka – veden účet Bankovní šek – výstavcem je banka, šekovníkem je jiná banka Šekovník – osoba, která má platit Šek křižovaný – výstavcem nebo majitelem je na lícní straně opatřen dvěma rovnoběžnými čarami, omezuje okruh osob, kterým může být šek vyplacen

Šek Nejstarší forma bezhotovostního platebního styku Využívá se při bez/hotovostním platebním styku V obchodním styku i při neobchodních platbách soukromých osob Šek je CP, který obsahuje bezpodmínečný příkaz výstavce šeku určený bance, aby vyplatila z jeho účtu oprávněnému majiteli šeku peněžitou částku na šeku uvedenou (upraveno směnečným a šekovým zákonem)

Náležitosti šeku formální – jeden jazyk obsahové, tj. - označení, že jde o šek - Bezpodmínečný příkaz zaplatit - Jméno toho, kdo má platit (šekovník – banka) - Datum a místo vystavení - Částka - Podpis výstavce (dle podpisového vzoru v bance) Pokud některá z náležitostí chybí, je šek neplatný. !!!!!

Druhy šeků Podle výstavce: bankovní šeky soukromé šeky Podle způsobu převoditelnosti: šek na řad – vystaven na určitou osobu a lze ho převádět rubopisem na další osoby šek na jméno – výslovně uvedeno jméno toho, komu má být šek proplacen, nelze ho převádět na jinou osobu šek na majitele – oprávněným majitelem je ten, v jehož rukou se šek nachází Podle způsobu použití:  šek pokladní – slouží k výběru hotovosti z banky  šek k zúčtování – proplacení v hotovosti vyloučeno Cestovní šeky – právní úprava dle Obchodního zákoníku Zaručený šek – soukromý šek, banka je vydává, garantuje, neověřuje krytí

Průběh placení šekem Dvě formy a) Vezme šek k proplacení (honorování) a ihned za tento šek vyplatí hotovost na šeku uvedenou, banky využívají pokud není pochybnosti o krytí šeku b) Přebrání šeku k inkasu = 50 % proplatí a 50 % až přijdou peníze od šekovníka; nebo neproplatí nic, vezmou šek a čekají až přijdou peníze od šekovníka.

Praktické cvičení 1. Co je to šek? 2. Jaké jsou podstatné náležitosti šeku? 3. V čem se liší šek na řad, šek na jméno a šek na majitele? 4. Co se sleduje křižováním šeku a jaké druhy se používají? 5. Popište průběh placení šekem. 6. Co vše se pojí s postihem pro neplacení šeku? 7. Čím se liší cestovní šek od běžného šeku? platby/Stranky/Proplaceni-a-inkaso-seku.aspx

Anotace: Prezentace obsahuje výklad platebního styku pomocí šeků, rozeznají jednotlivé druhy šeků. Na pracovních listech žáci odpovídají na otázky. Určeno k výkladu do hodiny a k praktickému procvičení učiva. Použité zdroje: ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN OBCHODNÍ AKADEMIE, Mohelnice. Ekonomické kompetence v občanském životě. ISBN CZ.1.07/1.1.04/ Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.