VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Ing. Dominik Vymětal, DrSc. Liberecké informatické fórum Liberec, 10. – 11. listopadu, 2011 Ing. Kateřina Slaninová Ing. Mgr. Roman Šperka RNDr. Jindřich Vaněk, Ph.D. Projekt číslo: CZ.1.07/2.2.00/
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Úvod Rychlý vývoj & nové potřeby Penetrace ICT Efektivita ICT – závislost na optimalizaci Kdo má optimalizovat? Vzdělávání odborníků Co mají odborníci znát a umět? Kdo, jak, v jakém prostředí, jakou formou a s pomocí jakých prostředků jich to má naučit? Liberecké informatické fórum Liberec, 10. – 11. listopadu, 2011 Projekt číslo: CZ.1.07/2.2.00/
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Poptávka po IT pracovnících Programátoři webových aplikací ( ) Vazba na rozvoj elektronické komerce Programátoři se širším přehledem ( dosud) Důsledek bariéry mezi programátory a ekonomy (manažery) V současné době – programátoři a IT oborníci zaměřeni na projektové řízení, analýzu procesů, sytémovou integraci, konzultace se zákazníkem, testování, vývoj aplikací a systémů, audity IS/IT Liberecké informatické fórum Liberec, 10. – 11. listopadu, 2011 Projekt číslo: CZ.1.07/2.2.00/
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Požadavky na znalosti informatiky Programátoři Znalosti programování IT odborníci se znalostí základů podnikání a souvisejících oborů Znalosti informatické Znalosti se souvisejících oborů (ekonomie, management, sociologie, psychologie,...) Pracovníci bez přímého informatického vzdělání ICT a IS/IT například pro vyhledávání, vzdělávání, rutinní činnosti Liberecké informatické fórum Liberec, 10. – 11. listopadu, 2011 Projekt číslo: CZ.1.07/2.2.00/
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Manažerská informatika na SU OPF v Karviné Studijní program – Systémové inženýrství a informatika Obor – Manažerská informatika Informační systémy Počítačové sítě Tvorba webu Programování Ekonomie Management Marketing Liberecké informatické fórum Liberec, 10. – 11. listopadu, 2011 Projekt číslo: CZ.1.07/2.2.00/
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Aktuální klíčové otázky Je zcela na místě se neustále ptát, zda je obsahová náplň jednotlivých kurzů (nikoliv jen „informatických“) taková, aby absolventi byli schopni přijímat novou filozofii podnikání? Je příslušný studijní program koncipován tak, aby studenti vnímali vazby mezi jednotlivými oblastmi „života“ firmy a možnosti racionálního využití moderních informačních technologií ve všech oblastech činnosti? Je možné dostatečně rychle přizpůsobovat studijní programy tak, aby odpovídaly aktuálním a budoucím potřebám (zejména v souvislosti se zařazováním nových nebo inovovaných předmětů)? Jsou studenti připraveni orientovat se v informačních zdrojích, jsou schopni efektivně formulovat svůj informační požadavek a volit klíčová slova? Liberecké informatické fórum Liberec, 10. – 11. listopadu, 2011 Projekt číslo: CZ.1.07/2.2.00/
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Aktuální klíčové otázky Jsou absolventi schopni zpracovat určitý okruh informací s takovým obsahem i v takové formě, aby byly racionálně využity moderní technologie? Je během studia budoucí absolvent veden k tomu, aby byl schopen zvolit vhodný způsob komunikace se svým partnerem a aby optimálně využíval všech možností dostupných technologií? Je budoucí absolvent, u kterého se předpokládá uplatnění v manažerských funkcích, připravován na změny organizace práce, které s sebou přinášejí nové informační a komunikační technologie? Bude schopen provádět výběr a výcvik svých pracovníků tak, aby tento způsob organizace práce byl racionálně využíván? Liberecké informatické fórum Liberec, 10. – 11. listopadu, 2011 Projekt číslo: CZ.1.07/2.2.00/
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Aktuální klíčové otázky Jsou studenti vedeni k samovzdělávání, jsou schopni využívat nových možností v této oblasti? Jsou alespoň některé studijní programy koncipovány tak, aby vychovávaly dostatečně kreativní absolventy, schopné se uplatnit v oblasti národního a dnes již i celosvětového podnikání, schopné tento segment hospodářství rozvíjet tak, aby se nejen udržel, ale aby byl dostatečně konkurenceschopný i v neustále rostoucí nadnárodní konkurenci? Je nabídka škol a jiných vzdělávacích institucí v oblasti informačních technologií v rámci jiných vzdělávacích aktivit taková, aby opravdu umožnila pracovníkům v moderních podnicích nebo budoucím podnikatelům, kteří nemají vysokoškolské vzdělání, rozšířit si své vzdělání tak, aby nové technologie mohli racionálně využívat? Liberecké informatické fórum Liberec, 10. – 11. listopadu, 2011 Projekt číslo: CZ.1.07/2.2.00/
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Závěry Rozvoj technologií a ekonomických a výrobních systémů Specializované obory Multidisciplinární obory Dnes se vzdělávají odborníci pro budoucnost Manažerská informatika – klíčová potřeba Liberecké informatické fórum Liberec, 10. – 11. listopadu, 2011 Projekt číslo: CZ.1.07/2.2.00/
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Děkuji za pozornost Liberecké informatické fórum Liberec, 10. – 11. listopadu, 2011 Projekt číslo: CZ.1.07/2.2.00/