Sborový zpěv Porovnání způsobu zpěvu sborového a sólového M. Lejska, R.Havlík AUDIO-Fon centr. Brno Plzeň
Sborový zpěv Porovnání způsobu zpěvu sborového a sólového M. Lejska, R.Havlík AUDIO-Fon centr. Brno Plzeň
Sborový zpěv Porovnání způsobu zpěvu sborového a sólového V odborné literatuře se hovoří o dvou rozdílných způsobech zpěvu (modech). Zpěv sborový a zpěv sólový Nejvýznamn ě jší poznatek !!!!
Několik údajů o sborech a sborové zpěvu Nejčastěji jsou sbory děleny na části, které odpovídají jednotlivým hlasům. Obvykle 4 hlasy, ale např. T. Tallis skládal skladby až pro 40 hlasů a K. Penderecki má skladbu Stabat Mater pro 48 hlasů Sbory mohou zpívat s nebo bez hudebního doprovodu (acappella). Sbory musí být řízeny: dirigent nebo sbormistr
Několik údajů o sborech a sborové zpěvu Sbory se nejčastěji dělí podle tří kriterií Podle obsazení Podle účelu Podle hudby
Rozdíly mezi zpěvem sborovým a sólovým: obecně Sborový zpěv vyžaduje vyšší disciplínu ve všech částech zpěvu: vokalizaci, intonaci, intenzitě, ale i v přednesu textu Sborový zpěv je více svázán s osobností dirigenta či sbormistra Sborový zpěvák musí ladit s dalšími zpěváky Musí trvale vnímat okolní zpěváky být s nimi v harmonii; Jeho hlas nesmí být rozpoznatelný v jednotném zvuku sboru Sólista má mnohem vyšší míru svobody ve svém pěveckém vystoupení Sólový zpěvák nemusí plně respektovat jednotící roli dirigenta Sólový zpěvák musí mít hlas, který je vysoce individuální. Musí se odlišovat od sboru: Musí jej být slyšet i na pozadí sboru či orchestru
Guiseppe Verdi (1813 – 1901) Nabucco (1842 Milano) Chorus of the Hebrew Slaves Sbor hebrejských otroků (Židů)
Rozdíly mezi zpěvem sborovým a sólovým: systémově Vysoce svázané s celým sborem Vedení dech buď jednotné nebo naopak v jednotlivých hlasech oddělené Nádechy podle rytmu, který určuje sbormistr Proto často méně času na dechovou funkci a vdechy mohou být povrchnější Více volné: určuje osobnost pěvce a charakter zpívaného hudebního díla Má více času na vlastní nádech a proto je hlubší 1. Ventilační a dechové funkce
Rozdíly mezi zpěvem sborovým a sólovým: systémově Intenzita hlasu o 4-8 dB nižší Intonace – podobná v obou modech (sbor, nástup) Vibráto – neužívá se; je nežádoucí Tvorba vokálů – více laryngeálního typu Intenzita hlasu vyšší Intonace Vibráto je žádoucí Tvorba vokálů – rezonanční typ 2. Fonace a laryngeální funkce
Rozdíly mezi zpěvem sborovým a sólovým: Rezonance hlasu je nižší: hlas je plošší a více se podobá hlasu ostatních Pěvecký formant nežádoucí Vokály laryngeálního typu max. energie F0 (F1,F2) Rezonance je propracovanější; zpěv do masky Pěvecký formant je podmínkou a povinností Vokály rezonančního typu max. energie F3,F4,F5 často uvedené formanty splývají 3. Rezonance a nosná funkce
Popis obrázků Str. 3 Pražský smíšený sbor + Sror Gymnázia Strakonice Str.4 – Mistrovství světa sborů v Rakousku 2011; Abbellimento Praha(italsky brož): zlatá medaile a titul mistra světa v kategorii mladých ženských sborů, zlatá medaile v kategorii duchovní hudby. Str.5 – (kamenný) basreliéf renesančních cantorálů Str.6- Iuventus gaude(Jablonec n.N) Str.7 –English school choir Str.8- Smíšený sbor MU + Pražský komorní sbor Atr.10 - Church singing, Tacuinum Sanitatis Casanatensis XIII. century).+ chrámový York Minsterský sborTacuinum SanitatisYork Minster Str.12 smíšený sbor Lumír Brno Str. 13 Bambini di Praga Str.14 Egyptian Alexandria Jewish choir of Rabbin Moshe Cohen