Sborový zpěv Porovnání způsobu zpěvu sborového a sólového M. Lejska, R.Havlík AUDIO-Fon centr. Brno Plzeň 13.-14.10.2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
HUDBA.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
VY_32_INOVACE_05_Opakování I Otázka číslo 1: Vážná hudba je : A) Označení pro evropskou hudební tradici a hudební formy z níOznačení pro evropskou hudební.
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
ICT – 2 – 3 – 36 HV Dětský sbor Anotace: Prezentace slouží k procvičení poslechových dovedností dětí a zopakování pojmů z hudební výchovy. Prezentace.
Sbormistr dirigent Řídí pěvecký sbor ( dětský, mužský, ženský, smíšený) Zodpovídá za nacvičení a provedení díla (skladby)
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
1 Práva související s právem autorským  Práva výkonného umělce (tvůrčí, § 67 a násl AutZ )  Právo výrobce zvukového záznamu (netvůrčí, § 75 a násl. )
Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 20 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Schopnosti Pavel Šuranský.
Druhy skladeb a hudební formy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Písničkáři 2. poloviny 20. století
Velká Británie Barbora Otáhalová, tercie.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Giuseppe Verdi –
Baroko Mgr. Jakub Tomala.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDBA VOKÁLNÍ, INSTRUMENTÁLNÍ, VOKÁLNĚ.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno.
Vznik hlasu Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno. Základní podmínka vzniku hlasu Anatomické a funkční propojení 3 systémů: Anatomické a funkční propojení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_04_SVO_Swing.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3426 NázevGiuseppe Verdi Téma hodinyŽivot a dílo G. Verdiho PředmětHudební.
DSI – Dysphonia Severity Index Lejska,M., Bártková,E., Havlík,R.,Weberová,P.,Frostová, J. Audio-Fon centr. Brno.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_Píseň Běží liška k Táboru,
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_Opera, Bedřich Smetana.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Vizuální podoba pěveckého formantu
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Akustické porovnání nahrávek sólového a sborového zpěvu
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Netvořice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/07 
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_19
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
Před 100 lety 12. prosince 1915 se narodil nezapomenutelný zpěvák.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dějiny hudby a její osobnosti
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Sborový zpěv Porovnání způsobu zpěvu sborového a sólového M. Lejska, R.Havlík AUDIO-Fon centr. Brno Plzeň

Sborový zpěv Porovnání způsobu zpěvu sborového a sólového M. Lejska, R.Havlík AUDIO-Fon centr. Brno Plzeň

Sborový zpěv Porovnání způsobu zpěvu sborového a sólového V odborné literatuře se hovoří o dvou rozdílných způsobech zpěvu (modech). Zpěv sborový a zpěv sólový Nejvýznamn ě jší poznatek !!!!

Několik údajů o sborech a sborové zpěvu  Nejčastěji jsou sbory děleny na části, které odpovídají jednotlivým hlasům. Obvykle 4 hlasy, ale např. T. Tallis skládal skladby až pro 40 hlasů a K. Penderecki má skladbu Stabat Mater pro 48 hlasů  Sbory mohou zpívat s nebo bez hudebního doprovodu (acappella).  Sbory musí být řízeny: dirigent nebo sbormistr

Několik údajů o sborech a sborové zpěvu  Sbory se nejčastěji dělí podle tří kriterií Podle obsazení Podle účelu Podle hudby

Rozdíly mezi zpěvem sborovým a sólovým: obecně  Sborový zpěv vyžaduje vyšší disciplínu ve všech částech zpěvu: vokalizaci, intonaci, intenzitě, ale i v přednesu textu  Sborový zpěv je více svázán s osobností dirigenta či sbormistra  Sborový zpěvák musí ladit s dalšími zpěváky  Musí trvale vnímat okolní zpěváky být s nimi v harmonii; Jeho hlas nesmí být rozpoznatelný v jednotném zvuku sboru  Sólista má mnohem vyšší míru svobody ve svém pěveckém vystoupení  Sólový zpěvák nemusí plně respektovat jednotící roli dirigenta  Sólový zpěvák musí mít hlas, který je vysoce individuální.  Musí se odlišovat od sboru: Musí jej být slyšet i na pozadí sboru či orchestru

Guiseppe Verdi (1813 – 1901) Nabucco (1842 Milano) Chorus of the Hebrew Slaves Sbor hebrejských otroků (Židů)

Rozdíly mezi zpěvem sborovým a sólovým: systémově  Vysoce svázané s celým sborem  Vedení dech buď jednotné nebo naopak v jednotlivých hlasech oddělené  Nádechy podle rytmu, který určuje sbormistr  Proto často méně času na dechovou funkci a vdechy mohou být povrchnější  Více volné: určuje osobnost pěvce a charakter zpívaného hudebního díla  Má více času na vlastní nádech a proto je hlubší 1. Ventilační a dechové funkce

Rozdíly mezi zpěvem sborovým a sólovým: systémově  Intenzita hlasu o 4-8 dB nižší  Intonace – podobná v obou modech (sbor, nástup)  Vibráto – neužívá se; je nežádoucí  Tvorba vokálů – více laryngeálního typu  Intenzita hlasu vyšší  Intonace  Vibráto je žádoucí  Tvorba vokálů – rezonanční typ 2. Fonace a laryngeální funkce

Rozdíly mezi zpěvem sborovým a sólovým:  Rezonance hlasu je nižší: hlas je plošší a více se podobá hlasu ostatních  Pěvecký formant nežádoucí  Vokály laryngeálního typu max. energie F0 (F1,F2)  Rezonance je propracovanější; zpěv do masky  Pěvecký formant je podmínkou a povinností  Vokály rezonančního typu max. energie F3,F4,F5 často uvedené formanty splývají 3. Rezonance a nosná funkce

Popis obrázků  Str. 3 Pražský smíšený sbor + Sror Gymnázia Strakonice  Str.4 – Mistrovství světa sborů v Rakousku 2011; Abbellimento Praha(italsky brož): zlatá medaile a titul mistra světa v kategorii mladých ženských sborů, zlatá medaile v kategorii duchovní hudby.  Str.5 – (kamenný) basreliéf renesančních cantorálů  Str.6- Iuventus gaude(Jablonec n.N)  Str.7 –English school choir  Str.8- Smíšený sbor MU + Pražský komorní sbor  Atr.10 - Church singing, Tacuinum Sanitatis Casanatensis XIII. century).+ chrámový York Minsterský sborTacuinum SanitatisYork Minster  Str.12 smíšený sbor Lumír Brno  Str. 13 Bambini di Praga  Str.14 Egyptian Alexandria Jewish choir of Rabbin Moshe Cohen