NEVZDĚLANOST V OTÁZKÁCH VZDĚLÁVÁNÍ JE VELKÁ Jana Nováčková, Jana Nováčková, spoluautorka konceptu Respektovat a být respektován Respektovat a být respektován.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Vzdělávání dospělých: základní principy. PhDr. Zuzana Sládková ÚISK, FF UK.
Kvalitní vzdělání pro každé dítě v každé škole
EVVO - magické slovo. Co to je EVVO ? E NVIRONMENTÁLNÍ V ZDĚLÁVANÍ V ÝCHOVA a O SVĚTA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA je výchova týkající se životního prostředí.
19.a školení lektorů.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
6. Je dobro dáno povinností?
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Psychologie štíhlé postavy
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Zdravá škola.
Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
Jihlava mluví o vzdělávání, listopad 2013 Vzdělávání, hodnocení, respektování PhDr. Lucie Dobešová.
DĚTI ULICE V NAIROBI Projekt je financován z prostředků Evropské unie a spolufinancován z prostředků vládního programu zahraniční rozvojové spolupráce.
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ II Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s.79– 89 ISSN Autor:
Teorie motivace Adéla Furiková.
PROČ DĚTI ZLOBÍ A NEUČÍ SE?
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Pedagogika & DIDAKTIKA
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
závislost na internetu
9. Heterogenní a homogenní skupiny
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Zákony učení.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Filosofie Základy logiky.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
ZŠ Malá Losenice dne Mgr. Marie Linhartová
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Teorie vzdělávání dospělých
MOTIVACE Zora Syslová.
Geopolitika Státy a závislá území 1.
Pedagogika a psychologie
Témata kognitivní psychologie
Pokročilé metody speciální pedagogiky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

NEVZDĚLANOST V OTÁZKÁCH VZDĚLÁVÁNÍ JE VELKÁ Jana Nováčková, Jana Nováčková, spoluautorka konceptu Respektovat a být respektován Respektovat a být respektován ®

 děti jsou rozdělené do tříd podle věku  děti nemají žádný vliv na to, co se ve škole děje  všechny děti ve třídě se učí totéž  všechny děti se to učí stejným způsobem  všechny děti se to učí ve stejný čas  všechny děti jsou hodnoceny, jak předepsané učivo zvládly  hodnocení je současně používáno jako donucovací prostředek TRADIČNÍ ŠKOLA

Všechny děti musí jíst, každé potřebuje však jiné množství. Všechny děti nosí boty, ale různých velikostí. Všechny děti mají stejnou základní potřebu učit se, dozvídat se, rozvíjet se. Ani tato potřeba se vzhledem k individuálním rozdílům nemůže naplňovat stejným způsobem. STEJNOST VERSUS ODLIŠNOST

limbický systém mozkový kmen třídění podnetů bezpečné ohrožující JAK FUNGUJE NÁŠ MOZEK

Mozek vždy primárně řeší ohrožení. Když se cítíme ohroženi, nemůžeme se efektivně učit. JAK FUNGUJE NÁŠ MOZEK

OHROŽENÍ  vlastní hodnoty  vztahů  fyzické JAK FUNGUJE NÁŠ MOZEK

mozková kůra limbický systém mozkový kmen třídění podnetů bezpečné mají smysl nemají smysl ohrožující JAK FUNGUJE NÁŠ MOZEK

 Abychom dělali něco, v čem nevidíme smysl, musí se stát ten nesmyslný podnět nějak ohrožující. Pak se jím už zabývat musíme.  To je základní mechanizmus, který tradiční škola používá – z učiva, které dětem nedává smysl, dělá předmět možného trestu. JAK FUNGUJE NÁŠ MOZEK

 V prvních měsících života se vytváří pevné asociační spoje, pevná prvotní síť neuronů, a to podle podnětů vnímaných v té době.  Je to něco jako „koleje“, které určují celoživotně naše vnímání světa.  Člověk se nejlépe učí od někoho či něčeho, co rezonuje s jeho pevnými asociačními spoji. Frederic Vester JAK FUNGUJE NÁŠ MOZEK

PROHŘEŠKY JEDNOTNÉ VÝUKY PROTI MOZKU  Stejný obsah – nebere v úvahu individuálnost v chápání smyslu  Stejný čas – nebere v úvahu zralost mozku a individuální tempo vývoje jednotlivce  Stejný způsob – nebere v úvahu odlišnost asociačních struktur jednotlivců  Negativní emoce a strach neumožňují efektivní učení MRHÁ SE POTENCIÁLEM VĚTŠINY DĚTÍ MRHÁ SE POTENCIÁLEM VĚTŠINY DĚTÍ JAK FUNGUJE NÁŠ MOZEK

vlastní tempo být užitečný smyslu- plnost vliv bezpečí přijetí autonomie pohyb pozornost být úspěšný zájem sounáležitost úcta uznání sebe- realizace přiměřené smyslové podněty POTŘEBY

potřeba autonomie dítěte potřeba náklonnosti dospělé osoby dítě většinou volí náklonnost dospělých, protože je na nich závislé POTŘEBY

aktivně agresivní chování pasivní agresivní chování frustrace potřeb negativní emoce většinou se řeší chování dítěte (často represí), nikoliv frustrace potřeb POTŘEBY

jinak bychom je nedělali! MOTIVACE VNITŘNÍ = činnosti, které sami chceme dělat - uspokojují potřeby - baví nás - mají smysl VNĚJŠÍ = činnosti, které děláme jen kvůli trestu odměně MOTIVACE

RIZIKA VNĚJŠÍ MOTIVACE  devalvuje požadovanou činnost  snižuje původní vnitřní motivaci  podporuje účelové chování  vytváří závislost na vnější motivaci  vytváří závislost na autoritách  neumožňuje být sám sebou MOTIVACE

POSLUŠNOST NEBO TOUHA PO MOCI UČENÍ ZA CENU POPŘENÍ INDIVIDUALITY VNĚJŠÍ MOTIVACE OBTÍŽE V UČENÍ A V CHOVÁNÍ POTŘEBY DŮSLEDKY

 Pokud děti žijí v mocenských vztazích, většinou se s nimi ztotožní. Považují je za správný model vztahů mezi lidmi.  A podle okolností se budou snažit být těmi mocnými, nebo se stanou poslušnými. DŮSLEDKY

POSLUŠNOST = znamená podřídit se druhé osobě v mocenské pozici (chce to ten mocný nade mnou, já ne) DŮSLEDKY

RIZIKA POSLUŠNOSTI  pro osobnostní rozvoj  v pracovní sféře pro společnost DŮSLEDKY

Stanley Milgram 1963 Pokusné osoby měly trestat chyby při učení elektrickými šoky v rozmezí 30 – 450 V (ty byly fingované, což ovšem pokusné osoby nevěděly). 61 – 66 % účastníků experimentu dalo na nabádání autority nejvyšší míru elektrických šoků. Nikdo z těch, kdo odmítli v experimentu pokračovat, neudělal nic, aby experiment zastavil. DŮSLEDKY

Boj se člověka, který se cítí otrokem. Bude chtít udělat otroka i z tebe. John Holt Freedom and Beyond DŮSLEDKY

Nedokážu si představit žáka Summerhillu s protižidovskými nebo rasistickými postoji. Nebo něčím podobným. Na ostatních školách ale takové názory existují. A. S. Neill

DĚKUJI ZA POZORNOST