Vývoj člověka. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.3311 Autor: PaedDr. Dana Studničková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dnes bude Všeználek vypravovat o českých zemích v pravěku.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
České země v pravěku Doba kamenná
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Doba železná na našem území.
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Vývoj člověka Lidé i jejich život na Zemi se postupně mění, vyvíjejí se. Gorila Gorila je jedním z lidoopů, který žije volně v některých pralesích. U nás.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.27 –VÝVOJ ČLOVĚKA– pracovní list
Doba kamenná určeno pro 4. ročník ZŠ
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Identifikátor materiálu: EU
Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu
člověk vzpřímený Homo erectus
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Světadíly Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Život člověka v době kamenné
Severní Amerika Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Oceány Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Románský sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Východní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková.
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Austrálie Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Střední Amerika Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Gotický sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vrchol a pád řeckých civilizací.
Rusko Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Počátek řeckých civilizací.
Oceánie Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Jihozápadní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Jižní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ.
Od římského císařství do středověku.
Severní Afrika Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Afrika – celkový přehled
Kanada Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Jižní Afrika Materiál byl vytvořen v rámci projektu
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
Dějepis 6. ročníku Člověk zručný.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Předchůdci člověka VY_32_INOVACE_15
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_16
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název: Člověk zručný – homo habilis Autor: Mgr. Eva Vondrková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
České země v době kamenné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Vývoj člověka. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: PaedDr. Dana Studničková ZŠ praktická a ZŠ speciální Liberec, Orlí 140/7

Různé názory na původ člověka. Od pradávna existovaly snahy poznat a vysvětlit původ člověka. Jednu skupinu názorů představují různá náboženství. Druhou skupinu představují různé vědy – např. archeologie.

Vědecké vysvětlení původu člověka. Archeologické nálezy ukazují, že biologicky nejblíže člověku jsou dnešní lidoopi (šimpanz, gorila). Člověk se však z těchto lidoopů nevyvinul – člověk a lidoopi měli pouze společné předky. Předchůdci dnešního člověka žili na území dnešní Afriky před 3 – 4 miliony let.

Archeologické nálezy kosterních pozůstatků umožňují vědcům zkoumat vývoj člověka.

Vývoj předchůdců člověka. První předchůdci dnešního člověka byli podobní opicím a podobně se i živili. Od opic se však odlišovali tím, že začali částečně využívat pohybu po zadních končetinách. Postupně získali jistotu ve vzpřímeném postoji těla a pohybu po zadních končetinách. Horní končetiny začali používat jako ruce.

Pravěký člověk.

Další změny v lidském vývoji. Díky používání rukou mohli naši předkové vyrobit první jednoduché nástroje. Pěstní klín – jeho ostrými hranami řezali, škrabali, hloubili, … Naši mladší předkové začali lovit zvěř, přemýšlet o věcech kolem sebe, dorozumívat se ( na úrovni zvuků ), zdokonalovat nástroje.

Pěstní klín.

Objev a využití ohně. Objev ohně znamenal důležitou změnu v životě předchůdců současného člověka. Nejprve oheň získávali pomocí žhavých uhlíků po požáru způsobeném bleskem. Později rozdělávali pravěcí lidé oheň nárazy křesacích kamenů o sebe nebo třením dvou kousků dřev. Objev ohně zajistil lidem bezpečí před divokými zvířaty, teplo, možnost upravovat potravu.

Pamatuješ si ? 1.Víš, jak se dorozumíval pravěký člověk ? Vyber správnou možnost : Přes internet, mobilním telefonem, pomocí psaní dopisů, pomocí posunků. 2. Doplň věty : Oheň se dal rozdělat nárazy křesacích …….……………o sebe nebo třením kousků…………… Tím vznikla …………, která zapálila suchou …………….. Oheň se dal také získat při požáru způsobeném ……………….

Správné odpovědi. 1.Víš, jak se dorozumíval pravěký člověk ? Vyber správnou možnost : Pomocí posunků. 2. Doplň věty : Oheň se dal rozdělat nárazy křesacích kamenů o sebe nebo třením kousků dřev. Tím vznikla jiskra, která zapálila suchou trávu. Oheň se dal také získat při požáru způsobeném bleskem.

Odkazy, prameny. MŰLLER,Oldřich.Dějepis pro 2.stupeň základní školy praktické.1.díl.1.vydání.Praha : Nakladatelství PARTA,s.r.o.,2008.ISBN 978–80–7320–112– 8. File:Biface Silex Venerque MHNT PRE Fond.jpg. DESCOUENS, Didier. [online] [cit ]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Homo habilis.JPG. FREYA, Lillyund. [online] [cit ]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Homo sapiens neanderthalensis.jpg.. [online] [cit ]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Neanderthalensis.jpg. HOUCK, Claire. [online] [cit ]. Dostupné z: Wikimedia Commons

jméno autoraPaedDr. Dana Studničková název projektuModernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět/ ročníkDějepis / 6. ročník pořadové číslo DUM 03 datum název DUM Vývoj člověka. metodická poznámka k využití Materiál je přednostně určen žákům se speciálními vzdělávacími potřebami ( LMP ). Výuková prezentace určená pro frontální výuku - lze využít pro výklad učiva i pro opakování. V závěru prezentace kontrolní úkoly - žáci mohou pracovat samostatně nebo ve skupinkách, společná kontrola. Prezentaci je možné použít i jako předlohu pro zápis učiva do sešitu.