Integrovaný záchranný systém a jeho složky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Úloha zdravotnictví v systému krizového řízení LK Alena Riegerová vedoucí odboru zdravotnictví KÚ LK školení starostů, jaro 2015.
Hasičský záchranný sbor České republiky Tísňová linka 112.
Aktuální úkoly AČR v problematice řešení krizových stavů nevojenského charakteru a součinnost s IZS.
Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/ Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Zdravotnická záchranná služba je zdravotní službou dle zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách, v jejímž rámci je na základě tísňové výzvy, není-li.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
POVODEŇ Povodeň je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda zaplavuje území mimo koryto vodního toku.
Demonstrování úmyslu sebevraždy STČ 02/IZS Zdolávání mimořádných událostí.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Ochrana před živelními pohromami ve vztahu k cyklu krizového managementu Operační program Vzdělávání pro.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
LEGISLATIVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D. Vedoucí Ústřední odborné rady ochrany obyvatelstva SH ČMS 1.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
STS/S 09 Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu Zpracováno: Zpracoval: por.Bc. Martin Hrabina Hasičský záchranný.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Národní koordinační mechanismus pátrání po pohřešovaných dětech …..rychlé a úspěšné nalezení pohřešovaných dětí.
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Bezpečnostní systém ČR
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Typová činnost složek IZS při společném zásahu u mimořádné události s velkým počtem raněných a obětí STČ – 09/IZS.
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Opatření 1.2 HASIČI PŘÍPRAVA PROJEKTU
První pomoc Bc. Kateřina Cuperová
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Bojový řád jednotek požární ochrany Činnost hasičů na místě zásahu
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Správa sociálního zabezpečení
OHEŇ – DOBRÝ SLUHA, ZLÝ PÁN
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
STAVEBNÍ ZÁKON.
Zvláštní odborná způsobilost
Krizové řízení školení starostů obcí v Českých Budějovicích
Subjekty správního řízení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
PODPORA SPECIFICKÝCH SKUPIN OBČANŮ PŘI MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTECH
Krizové řízení a integrovaný záchranný systém – vybrané otázky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Subjekty správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Integrované operační středisko – „srdce policie“
SPRÁVNÍ PRÁVO.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Výstrahy ČHMÚ DISTRIBUCE
Dotace pro jednotky SDH obcí
Transkript prezentace:

Integrovaný záchranný systém a jeho složky Komunikace v IZS

Co je IZS, proč vznikl Jaké jsou základní a ostatní složky IZS Koordinace složek při společném zásahu Úrovně koordinace, velitel zásahu, postavení HZS kraje v IZS Zajištění fungování IZS Komunikace v IZS

Integrovaný záchranný systém Integrovaným záchranným systémem je koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací.

Proč IZS vznikl? Integrovaný záchranný systém vznikl jako potřeba každodenní spolupráce hasičů, zdravotníků, policie a dalších složek při řešení mimořádných událostí (požárů, havárií, dopravních nehod, atd.). Spolupráce na místě zásahu uvedených složek v nějaké formě existovala vždy. Avšak odlišná pracovní náplň i pravomoci jednotlivých složek zakládaly a zakládají nutnost určité koordinace postupů.

Právní podklad Zákon o IZS vymezuje: použití IZS; stanoví složky IZS a jejich působnost; působnost a pravomoc orgánů veřejné správy; práva a povinnosti právnických osob a to při: přípravě na mimořádnou událost; záchranných a likvidačních pracích; ochraně obyvatelstva před a po dobu vyhlášení krizových stavů.

Složky integrovaného záchranného systému Základní složky IZS Zajišťují: nepřetržitou pohotovost pro příjem ohlášení vzniku mimořádné události; vyhodnocení MU a odhad potřebných sil a prostředků; neodkladný zásah - za tímto účelem rozmisťují své síly a prostředky po celém území České republiky. Ostatní složky IZS V době krizových stavů se stávají ostatními složkami IZS také odborná zdravotnická zařízení na úrovni fakultních nemocnic pro poskytování specializované péče obyvatelstvu. Ostatní složky IZS poskytují tzv. plánovanou pomoc na vyžádání podle § 21 zákona o IZS – podle tohoto ustanovení zákona je nutné s ostatní složkou IZS sepsat smlouvu.

Základní složky IZS Hasičský záchranný sbor České republiky (zákon č. 238/2000 Sb. o Hasičském záchranném sboru České republiky, ve znění pozdějších předpisů), jednotky požární ochrany (zákon č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů), zdravotnická záchranná služba (zákon č. 374/2011 Sb. o zdravotnické záchranné službě, Policie České republiky (zákon č. 283/1991 Sb. o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů).

Ostatní složky IZS Složky zařazené do systému na základě dohody o plánované pomoci na vyžádání, např.: vyčleněné síly a prostředky ozbrojených sil (Armáda ČR), ostatní ozbrojené bezpečnostní sbory (Městská /obecní policie, Vězeňská služba, justiční stráž, Celní správa,…), ostatní záchranné sbory (Horská služba ČR, Letecká záchranná služba, Vodní záchranná služba, Báňská záchranná služba, Speleologická záchranná služba apod.), orgány ochrany veřejného zdraví (Ministerstvo zdravotnictví ČR, krajské hygienické stanice, Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra),

Ostatní složky IZS havarijní, pohotovostní, odborné a jiné služby zařízení civilní ochrany (pro zajištění evakuace, nouzového přežití a organizování humanitární pomoci, zásobování vodou,…), neziskové organizace a sdružení občanů, která lze využít k záchranným a likvidačním pracím odborná zdravotnická zařízení na úrovni fakultních nemocnic pro poskytování speciální péče obyvatelstvu

Dohody s IZS o poskytnutí osobní nebo věcné pomoci Přizvané právnické osoby privátní lékaři, stavební organizace, veterinární orgány, privátní veterináři, úřad práce, odborné laboratoře, sklady základních potřeby, dodavatelé zboží, regionální rádio, statici, experti, odborníci, tlumočníci, potřební řemeslníci, a jiné.

Zásady koordinace IZS Koordinací složek IZS při společném zásahu se rozumí koordinace záchranných a likvidačních prací včetně řízení jejich součinnosti. Koordinace složek spočívá v zajišťování následujících činností (vybrané): vyhodnocení druhu a rozsahu mimořádné události; uzavření místa zásahu a omezení vstupu osob na místo zásahu;

Zásady koordinace IZS záchrana bezprostředně ohrožených osob, zvířat nebo majetku, popřípadě jejich evakuace; poskytnutí neodkladné zdravotní péče zraněným osobám; přijetí nezbytných opatření pro ochranu životů a zdraví osob ve složkách IZS; přerušení trvající příčiny vzniku ohrožení vyvolaných MU (např. provizorní opravou, zamezením úniku nebezpečných látek); omezení ohrožení vyvolané mimořádnou událostí a stabilizace situace v místě zásahu (např. hašením požárů,..);……

Úrovně koordinace IZS Taktická úroveň – velitel zásahu Řízení záchranných a likvidačních prací se odehrává na třech úrovních: Taktická úroveň – velitel zásahu Operační úroveň – OPIS IZS Strategická úroveň – ŘD, hejtman, starosta ORP, MV

Taktická úroveň na místě zásahu, kde se mimořádná událost projevuje svými účinky nebo kde se projevy mimořádné události předpokládají; zde za záchranné a likvidační práce odpovídá velitel zásahu, kterým je, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak (např. při akcích na zabezpečení veřejného pořádku), velitel jednotky požární ochrany nebo příslušný funkcionář HZS ČR s právem přednostního velení; pokud na místě zásahu není ustanoven velitel zásahu, řídí součinnost složek velitel nebo vedoucí zasahujících sil a prostředků složky IZS, která v místě zásahu provádí převažující činnost;

Taktická úroveň Možné způsoby velení u zásahu: velitel zásahu; velitel zásahu s pomocníkem velitele zásahu; velitel zásahu se zřízeným štábem velitele zásahu Velitel zásahu může místo zásahu rozdělit na sektory a úseky a každému přiřadit velitele sektoru/úseku

Taktická úroveň – označení

Taktická úroveň – místo zásahu

Místo zásahu - zóna havarijního plánování

Taktická úroveň – velitel zásahu vyhlašuje nebo upřesňuje pro místo zásahu odpovídající stupeň poplachu územně příslušného poplachového plánu IZS (I. stupeň poplachu, II. stupeň poplachu, III. stupeň poplachu, zvláštní stupeň poplachu); povolává potřebné množství sil a prostředků složek na místo zásahu prostřednictvím územně příslušného OPIS IZS;

Taktická úroveň – velitel zásahu velitel zásahu má ze zákona o IZS pravomoc: vyžádat osobní a věcnou pomoc od fyzické nebo právnické osoby; nařídit odstranění stavby nebo porostu; nařídit evakuaci; zakázat nebo omezit pohyb osob, jejichž přítomnost na místě zásahu není potřebná.

Operační úroveň OPIS IZS=OPIS HZS - TCTV DATOVÉ VĚTY!!

Operační úroveň řízení na této úrovni probíhá v operačních střediscích základních složek IZS, přičemž OPIS HZS kraje a GŘ HZS ČR jsou dle § 5, z. 239/2000 Sb. OPIS IZS; základní oporou operačního řízení jsou operační a informační střediska HZS, operační střediska PČR a operační střediska ZZS; OPIS IZS kraje má mezi operačními středisky koordinační roli; základním úkolem OPIS IZS je rovněž zajistit nepřetržitou podporu činnosti krizovým štábům a výměnu informací z míst mimořádných událostí do krizového štábu a mezi krizovými štáby, a to i v případech, kdy spolehlivě nefungují veřejné komunikační prostředky, je nefunkční elektrická rozvodná síť apod. (§ 9 vyhlášky č. 328/2001 Sb.);

Operační úroveň OPIS IZS může požadovat uveřejnění informací ve sdělovacích prostředcích, ovládá systémy varování a vyrozumění pro obyvatelstvo a je spojovacím uzlem mezi místem zásahu a nejvyšší řídící úrovní IZS; na OPIS IZS jsou svedeny linky tísňového volání 112 a 150; OPIS IZS povolává na žádost velitele zásahu ostatní složky IZS podle daného stupně poplachového plánu IZS.

Operační úroveň OPIS IZS OPIS IZS jsou oprávněna: povolávat a nasazovat síly a prostředky HZS a JPO, dalších složek IZS podle poplachového plánu IZS nebo podle požadavků velitele zásahu; přitom dbají, aby uvedené požadavky nebyly v rozporu s rozhodnutím příslušného funkcionáře HZS, hejtmana nebo MV při jejich koordinaci záchranných a likvidačních prací, vyžadovat a organizovat pomoc, osobní a věcnou pomoc podle požadavků velitele zásahu, provést při nebezpečí z prodlení varování obyvatelstva na ohroženém území.

Operační úroveň OPIS IZS OPIS HZS se skládá Pracoviště operačního řízení Pracoviště TCTV 112 vysílání S a P komunikace s jednotkou podpora zásahu předávání informací podpora štábů příjem TV 112 a 150 lokalizace místa události předání na příslušná OPS ostatní podpora (tlumočení apod.) * TCTV – Telefonní centrum tísňového volání

Operační úroveň komunikace IZS Veřejnost Orgány krizového řízení Operační střediska složek IZS Orgány správních úřadů a samosprávy Ostatní složky IZS OPIS HZS, OPIS IZS / všechny úrovně / Velitel zásahu Stálá pracoviště havarijních služeb Management HZS OPIS HZS jiných úrovní Právnické osoby Média

Operační úroveň Dokumenty OPIS IZS bez vyhlášení krizového stavu při vyhlášení krizového stavu Havarijní plán kraje zpracovává HZS kraje Krizový plán kraje zpracovává HZS kraje Vnější havarijní plány zpracovává HZS kraje Krizový plán obce s RP zpracovává HZS kraje Povodňové plány zpracovává územní správní úřady Plány krizové připravenosti zpracovává i zabezpečuje určené organizace pro realizaci krizových opatření Poplachový plán IZS zpracovává HZS kraje

Operační úroveň OPIS HZS - TCTV jednotné evropské číslo tísňového volání 112

Operační úroveň Tísňové volání Standardním způsobem oznamování MU občany je využívání telefonních čísel tísňového volání. V ČR jsou zavedena čísla tísňového volání, která obsluhují uvedené složky IZS: 150  Hasičský záchranný sbor ČR; 155  Zdravotnická záchranná služba; 158  Policie ČR; 112  Jednotné evropské číslo tísňového volání provozovaného Hasičským záchranným sborem ČR (zavedeno jako podmínka vstupu ČR do EU, v mobilních telefonních sítích funguje od jejich uvedení do provozu a v pevné telefonní síti funguje od 2. 1. 2003); 156 Obecní (městská) policie.

Operační úroveň Tísňové volání Při předávání zprávy na telefonní čísla tísňového volání (150, 155, 158, 156 a 112) je nutné uvést: co se stalo, kde se to stalo, své jméno a číslo telefonu, odkud voláte. Po ukončení hovoru je důležité vyčkat na zpětný telefonát, kterým si operační pracovník ověří pravdivost nahlášené zprávy.

Operační úroveň OPIS HZS - TCTV Tísňové volání na linku 112 je určeno: pro cizince – odbavení volání v cizím jazyce (základ AJ a NJ,….); pro oznámení MU, zejména když vyžadují zásah více složek IZS; pro oznámení MU, při níž volající neví, které tísňové číslo má volit.

Strategická úroveň koordinace koordinuje podmínky pro převzetí koordinace dočasný orgán pro koordinaci stálý orgán pro koordinaci MV – GŘ HZS ČR 1. MU přesahuje státní hranice ČR a je nutná koordinace záchranných a likvidačních prací nad rámec příhraničních styků Štáb MV – GŘ HZS ČR OPIS GŘ HZS 2. MU přesahuje území kraje a VZ vyhlásil nejvyšší stupeň poplachu 3. o koordinaci požádá: VZ, starosta ORP, nebo hejtman Hejtman kraje MU přesahuje správní obvod ORP a VZ vyhlásil nejvyšší stupeň poplachu Krizový štáb kraje OPIS IZS VZ požádal o koordinaci hejtmana starosta ORP požádal hejtmana o koordinaci Starosta ORP MU nepřesahuje správní obvod ORP Krizový štáb ORP VZ požádal o koordinaci starostu ORP

Strategická úroveň Struktura řízení IZS na úrovni ORP Hejtman a starosta obce s rozšířenou působností jsou při své koordinaci záchranných a likvidačních prací povinni předávat Ministerstvu vnitra zprávy o jejich průběhu prostřednictvím OPIS IZS

Strategická úroveň Struktura řízení IZS při MU na stupni kraj a ORP Obce s rozšířenou působností Místa zásahu VELITELÉ ZÁSAHU Štáb velitele zásahu “STAN” SEKTOR Úsek (SaP) Starosta obce Krizový štáb obce OBCE KRAJSKÝ ÚŘAD Hasičský záchranný sbor ČR - krajské ředitelství Hejtman kraje Krizový štáb kraje OPIS IZS s rozšířenou působností s rozšířenou působností Operační komunikace VZ a OPIS Varování, vyrozumění k evakuaci Žádost o pomoc, hlášení z kriz. štábů

Shrnutí Co je to IZS Složky IZS Koordinace složek IZS Zásady komunikace v IZS Tísňové volání

Dotazy? plk. RNDr. Helena Majzlíková helena.majzlikova@jck.izscr.cz