„Mapy budoucnosti“ aneb jak předcházet zločinu dříve, než k němu dojde JUDr. Michal Barbořík, odbor bezpečnostní politiky a prevence kriminality 18. listopad.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statutární město Brno Městská policie Brno
Advertisements

Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Zhodnocení projektu plk. Mgr. Pavla KOPECKÁ Vedoucí Preventivně informační odbor Policejní prezidium ČR.
EStrategie statutární město Ostrava Ing.Jaromír Tomala
Celostátní síť pro venkov
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
E-Analýza bezpečnosti v Uherském Hradišti 10. Národní konference kvality ve veřejné správě Únor 2014.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
EGovernment Zpracoval: Ing. Ivan Ivanov 1 Typové projekty DMVS.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
EGovernment Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Jednání implementátorů ORP Moravskoslezského kraje Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica Datum: 10.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Problematika informační kriminality
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Aktuální informace k DMVS Ing. Ivan Ivanov Informace k DMVS.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ projekt spolufinancovaný z programového období Integrovaný operační program (IOP)
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Kamerové systémy na území MČ Praha 11 1.Městský kamerový systém hl. města Prahy 2.Kamerový systém MČ Praha 11 3.Multifunkční dohledové centrum 4.Vzdálená.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
Téma 13: Finanční plánování
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Letecká technika pro záchranné práce v IZS CZ.1.06/3.4.00/ Projekt je spolufinancován z Evropské unie, Evropského fondu pro regionální rozvoj v.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
Úprava systému cizinecké policie a vytvoření relevantního datového fondu pro ROB Projekt spolufinancovaný Evropskými fondy prostřednictvím Integrovaného.
Mezioborovým vzděláváním ke zvýšení bezpečnosti seniorů 29. října 2015 Republikový výbor pro prevenci kriminality.
Podpora kvality ve výzvách Analýza výsledků proběhlých výzev
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Střední škola služeb a cestovního ruchu, Varnsdorf
Terapie pachatelů domácího násilí
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Místní akční plán vzdělávání MČ Praha 3
10 pilířů reformy Policie ČR
Projekt Plzeňský kraj - bezpečný kraj
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Zhodnocení projektu plk. Mgr. Pavla KOPECKÁ Vedoucí
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Zajištění bezpečnostní situace České republiky
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Klíčové aktivity projektu
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma
Aplikovaný výzkum Program Beta:
Obsah Co je to GIS Segmentace GIS HZS ČR GIS portál HZS ČR
období realizace projektu: –
Transkript prezentace:

„Mapy budoucnosti“ aneb jak předcházet zločinu dříve, než k němu dojde JUDr. Michal Barbořík, odbor bezpečnostní politiky a prevence kriminality 18. listopad 2015, Ministerstvo vnitra

2 Projekt „Mapy budoucnosti - moderní nástroj ke zvýšení efektivity a kvality výkonu veřejné správy v oblasti prevence kriminality založený na analýze a predikci kriminality“ Trvání projektu: červen 2014 – říjen 2015 Registrační číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B Podporovaný z Evropského sociálního fondu v ČR, Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a ze státního rozpočtu ČR

Aktuální problémy Převaha drobné kriminality a přestupků (majetková kriminalita, narušování veřejného pořádku) Zažité metody policejní práce nedokáží rychle a dostatečně reagovat Policisté nejsou v ulicích buď vůbec, nebo nejsou tam, kde by měli být Policejní složky (Policie ČR, městské policie) neumí efektivně využívat dostupná data, ani další zdroje (personální, materiální, finanční) Při řešení problémů se spoléhá na „místní znalost“ a vlastní (omezené) zkušenosti, nejsou využívány osvědčené moderní přístupy To platí i na poli analytické činnosti při prevenci kriminality a zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku 3

Řešení Maximální využití moderních přístupů a nástrojů v oblasti mapování, analýz a predikce kriminality k efektivnější, cílenější a levnější práci Policie ČR, obcí a obecních policií a dalších subjektů na poli prevence kriminality a zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku. 4

Cíle projektu Na základě zejména zahraničních znalostí a zkušeností získat podrobné informace o realizovaných moderních postupech a nástrojích v oblasti prevence kriminality a zajištění bezpečnosti a veřejného pořádku v obcích založených na mapování, analýze a predikci kriminality. Seznámit CS projektu s těmito poznatky a zkušenostmi. S ohledem na získané informace a názory CS vytvořit doporučení, jak uvedené postupy a nástroje co nejefektivněji implementovat v prostředí bezp. složek ČR. Zahájit procesy, které v konečném důsledku povedou ke snížení kriminality, zvýšení její objasněnosti, zvýšení pocitu bezpečí občanů, k efektivnější, cílenější a levnější činnosti bezpečnostních složek v ČR. 5

Výstupy projektu Workshop I. – prosinec 2014, obecně k problematice, prvotní příklady z ČR i ze zahraničí; sborník příspěvků Workshop II. – červen 2015, detailní příklady, podklady ke srovnávací studii, diskuse se zástupci CS, tvorba doporučení; sborník příspěvků Mezinárodní srovnávací studie – sběr zahraničních i domácích zkušeností, podmínky, náklady a přínosy mapování, analýz a predikce kriminality, zveřejňování dat; srpen

Role analýz v oblasti kriminality V současnosti 3 hlavní přístupy k policejní práci - intelligence-led policing, problem-oriented policing a evidence-based policing - v jádru každého analýza. Analýza obsahuje řadu systematických postupů, které identifikují a interpretují vzorce a vztahy mezi daty o kriminalitě a jinými relevantními informačními zdroji. Analýza by měla poskytovat „správné informace správným lidem ve správnou chvíli“. Bez analýzy není možné vytvářet ani kriticky vyhodnocovat data, porozumět problematice ani se adekvátně rozhodovat. 7

Predikce kriminality – její role a druhy Predikce napoví, kdy a kde se kriminalita v budoucnu objeví, umožní efektivněji plánovat činnosti, předcházet kriminalitě nebo dopadnout pachatele. 3 druhy predikcí (prof. Spencer Chainey, UCL): a)bezprostřední – metoda opakované viktimizace, modelování rizikovosti terénu; data o kriminalitě za posledních 7 dnů; využití k plánování hlídek b)blízké – metoda hot spot analýz; data o kriminalitě v řádu měsíců i let, zájmové body; využití k dlouhodobějšímu rozmístění sil, plánování preventivních opatření c)dlouhodobé – metoda geograficky vážené regresní analýzy kriminality za použití hypotetických vysvětlujících proměnných; dlouhodobá data nejen o kriminalitě, ale např. i o sociodemografických souvislostech; využití k tvorbě bezpečnostních koncepcí a strategií Predikce kriminality tedy neslouží pouze k okamžité operativní reakci policie. Využívá se při prevenci situací, které podněcují trestnou činnost, a při určování strategií zaměřených na příčiny kriminality 8

Ukázky implementací – Velká Británie Ukázka výstupů různých prediktivních nástrojů v rámci pilotního projektu Metropolitní policie Londýn 9

Ukázky implementací – Velká Británie Ukázka predikovaných boxů, město Maidstone, hrabství Kent 10

Ukázky implementací – Velká Británie 11 Ukázka využití prediktivních analýz při plánování preventivních opatření, město Manchester (analýza, metoda zárodkování, prevence v okolí domů)

Ukázky implementací – Velká Británie Ukázka vizualizace hot spot v rámci projektu, hrabství Cambridge 12

Ukázky implementací – Velká Británie Ukázka map kriminality veřejně přístupných v rámci celé Velké Británie, 13

Ukázky implementací – USA Ukázka uživatelského prostředí prediktivního nástroje – LAPD Foothill Division 14

Ukázky implementací – USA Ukázka prediktivního a reportingového nástroje využívaného ve městě San Diego 15

Ukázky implementací – USA Ukázka prediktivního nástroje využívaného ve městě Lancaster 16

Ukázky implementací – Německo Ukázka nástroje používaného ve městě Mnichov k predikci krádeží vloupáním 17

Ukázky implementací – Švýcarsko 18 Kvadranty znázorňující rizikové oblasti ve městě Curych

Ukázky implementací – Rakousko Ukázka prediktivního modelu vyvíjeného v Rakousku v projektu CriPA 19

Ukázky implementací – Itálie Ukázka kvadrantové analýzy vyvíjené k predikcím kriminality v Itálii 20

Ukázky implementací – Polsko Ukázka mapy kriminality ve městě Varšava 21

Ukázky implementací – Česká republika Ukázka využití GIS nástrojů Policií ČR, trestná činnost evidovaná v letech 2009 – 2013 na území Českých Budějovic 22

Ukázky implementací – Česká republika Ukázka využití GIS nástrojů Policií ČR, koncentrace majetkové trestné činnosti v kvadrantech na území města Kolín (ilustrativní obrázek) 23

Ukázky implementací – Česká republika Ukázky z nového mapového projektu e-analýza bezpečnosti města Uherské Hradiště, mapy kriminality jsou veřejně přístupné na webu města 24

Ukázky implementací – Česká republika 25 Ukázka zpracování Heat mapy - koncentrace bezdomovců ve městě Pardubice

Výsledky realizovaných implementací Velká Británie - snížení počtu vloupání o 38 % u Greater Manchester Police, snížení počtu obětí o 28 % v hrabství Cambridge, pokles násilných trestných činů o 7 % a obecné kriminality o 4 % v hrabství Kent. USA - město Lancaster zaznamenalo v roce 2010 snížení míry kriminality o 35 % oproti roku 2007, v roce 2011 dokonce o 42 %; ve čtyřměsíčním období po zavedení prediktivního systému u Los Angeles Police Department byl zaznamenán pokles výskytu kriminality o 13 % a mezi lety 2013 a 2014 se snížil počet zločinů o 20 %; město Tempe v Arizoně zaznamenalo pokles vloupání v rizikových oblastech města o 12 % v období tří až šesti měsíců analyticko – prediktivních nástrojů. 26

Výsledky realizovaných implementací Švýcarsko – v Curychu se podařilo díky prediktivnímu systému a analytické práci snížit v roce 2013 počet vloupání o téměř 7 % a v roce 2014 o 15 %. Německo - v bavorském Mnichově se podařilo snížit počet vloupání o 29 % a v oblastech města silně postižených tímto jevem až o 42 %. Rakousko - ve Spolkové zemi Štýrsko se na základě analytické práce a následné zvýšeného hlídkování v rizikových oblastech podařilo snížit počet vloupání o 20 %. 27

Výsledky realizovaných implementací Česká republika, město Kolín - mj. díky zavedení analytických metod do práce policejních složek a cílenějšímu zaměření hlídkové služby a preventivních opatření zaznamenali v období leden – duben 2015 pokles trestné činnosti o 39 % oproti roku 2014 a o 50 % oproti roku V případě vloupání je pokles dokonce o 85 % oproti roku Od poloviny roku 2015 pak policisté v Kolíně využívají k plánování své činnosti a zaznamenávání řešených událostí přímo v terénu mobilní zařízení ve formě tabletů, což jim umožňuje trávit mnohem více času v rizikových oblastech přímo v terénu a předcházet tak dalšímu protiprávnímu jednání. 28

Ověřené přínosy analyticko – prediktivních nástrojů a postupů v praxi snižování kriminality, růst její objasněnosti, odbourání administrativy, více času pro pohyb hlídek v ulicích, cílenější a efektivnější zaměření policejních hlídek a preventivních opatření, možnost komunikace policistů se systémy přímo v terénu, efektivnější a tím i levnější využití zdrojů, zvýšení důvěry občanů v policejní složky. Těchto úspěchů se daří policejním sborům dosahovat i přesto, že se často snižují jejich rozpočty i počty policistů. 29

Závěry mezinárodní studie Přínos analyticko – prediktivních nástrojů lze na základě zkušeností ze zahraničí hodnotit pozitivně. Je prokázáno, že nové metody a zapojení kvalitních specializovaných analytiků dokáží významně zefektivnit policejní práci, což výrazným způsobem napomáhá ke zlepšení bezpečnostní situace v území. Smyslem těchto nástrojů nemá být nahradit tradiční policejní postupy, ale vhodně doplnit znalosti analytiků/policistů/velitelů. Důraz by měl být rovněž kladen na spolupráci s veřejností, což potvrzují četné zahraniční zkušenosti. 30

Závěry mezinárodní studie Studie jednoznačně doporučuje využití těchto moderních nástrojů a postupů v oblasti mapování, analýz a predikce kriminality po vzoru četných zahraničních zkušeností rovněž v České republice. Popisuje základní principy přístupů, jimiž je vhodné se při implementaci těchto analytických/prediktivních systémů řídit (např. v oblasti motivace a hodnocení policistů, organizace a zaměření analytických činností, spolupráce s dalšími subjekty, zejména obcemi a obecními policiemi, sdílení dat, informování veřejnosti, metodických a technologických doporučení). Dává doporučení rovněž k realizaci pilotního projektu v rámci bezpečnostních složek ČR. 31

Další aktivity a plány Projekt „Geoinformatika jako nástroj pro podporu integrované činnosti bezpečnostních a záchranných složek státu“ (GISBS)  Analýza současného stavu a implementace pilotního řešení  Datová fúze zájmových vnitřních zdrojů dat  Datová fúze zájmových vnějších zdrojů dat  Specializované mapové podklady, certifikované metodiky (2015). Vytvoření a pilotní ověření predikčního modelu v podmínkách bezpečnostních složek České republiky ( ). Vytvoření a pořízení odpovídající SW na analytickou a predikční činnosti Policie ČR v prostředí GIS a proškolení příslušných pracovníků (2018 – 2019). 32

33 Děkuji za pozornost.