ZKUŠENOSTI SE SLEDOVÁNÍM A PŘÍNOSY INDIKÁTORŮ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE V KOPŘIVNICI Ing. Hynek Rulíšek Ing. Aleš Dresler, PhD. Městský úřad Kopřivnice Kongresový.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VSETÍN a jeho snaha o pokrok v oblasti životního prostředí
Advertisements

Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Společnost pro trvale udržitelný život – diskusní seminář Praha
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Konference Dobrovolnictví v obci – jak na to? Soběslav, října 2013 Akce je součástí projektu NSZM ČR „Dobrovolnictví a veřejná služba v obci -
Strategické plánování rozvoje obcí Dubovice 2010 " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu rozvoje venkova ČR pro období "
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Veřejná správa – úvod.
Zásady kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu naplňování a propagace principů místní Agendy 21 a Zdraví 21 v kraji Vysočina.
© NSZM ČR 2006 Budování partnerství, projektové kapacity a posilování strategického řízení v Olomouckém kraji.
Indikátory udržitelného rozvoje pro MČ Praha - Libuš Setkání k projektu „Strategicky se rozvíjející městská část Praha - Libuš respektující principy udržitelnosti/udržitelného.
Národní konference kvality ve veřejné správě – Brno 2013
VÝSLEDKY INDIKÁTORŮ V PRAZE - LIBUŠI
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Management a rozvoj obcí
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Společenská odpovědnost organizací
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Ing. arch. Marie Petrová Jarní škola NSZM ČR - Litoměřice, Hodnocení MA21 Ing. arch. Marie Petrová Jarní škola NSZM ČR - Litoměřice,
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
lenové NSZM ČR: Členové Služby pro členy NSZM ČR  Semináře a školení pro koordinátory PZM a MA21 Boskovice, říjen 2004 Chrudim, červenec 2004.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Zapojení se do "evropských" procesů a diskusí o sociálním začleňování Sociální inkluze ve světle současného vývoje a nového programovacího období Seminář.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Zásady kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu naplňování a propagace principů místní Agendy 21 a ZDRAVÍ 21 v kraji Vysočina.
Místní Agenda 21 v ČR Ing. arch. Marie Petrová Výbor pro udržitelné municipality RVUR Praha, 16. prosince 2014.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
© NSZM ČR1 Národní síť Zdravých měst ČR Mezinárodně certifikovaná asociace měst, obcí a regionů - realizátorů místní Agendy 21 a Projektu Zdravé město.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
1 Projekt Brno-Zdravé město. 2 Cíl zlepšení zdraví a kvality života obyvatel podpora udržitelného rozvoje Projekt Zdravé město Zásady mezioborová spolupráce.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
MA-G 21 Konference pro podnikatelský sektor Náměšť nad Oslavou 15. října 2012 Petr Holý.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Místní Agenda 21 MŽP a PS MA21 RVUR Ing.arch. Marie Petrová PS URROU,
JUDr. Ing. Robert Szurman ředitel odboru předseda Rady kvality ČR 8. Národní konference kvality ve veřejné správě, Praha Národní konference.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Místní Agenda hodnocení místní udržitelnosti v ČR a evropský kontext Ing. arch. Marie Petrová PS URROU, 11. prosince 2013.
Projekt Jihlava Zdravé město.  město Jihlava je členem Národní sítě Zdravých měst ČR od června 2007  politikem zodpovědným za PZM a MA21 je náměstkyně.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Ohlédnutí za deseti lety řízení kvality na Městském úřadě Kopřivnice
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
indikátory udržitelného rozvoje na místní úrovni
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Výzkum veřejného mínění
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

ZKUŠENOSTI SE SLEDOVÁNÍM A PŘÍNOSY INDIKÁTORŮ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE V KOPŘIVNICI Ing. Hynek Rulíšek Ing. Aleš Dresler, PhD. Městský úřad Kopřivnice Kongresový sál Krajského úřadu Olomouckého kraje Olomouc

Zapojování města Kopřivnice do projektů s tématikou MA pilotní projekt MA 21 „Novojičínsko v novém tisíciletí“ v roce seminář ve spolupráci s partnerským Congletonem z GB - ŽP a jeho ochrana, jak získávat veřejnost pro rozhodování o ŽP v roce hodnocení procesu MA 21 ve vztahu k závazkům Aalborgské charty v rámci projektu sdružení evropských samospráv ICLEI v roce řádné členství města Kopřivnice v asociaci NSZM ČR a Deklaraci PZM a MA 21 od roku 2004

Vznik sady kritérií pro posuzování MA nárůst počtu měst a obcí v ČR zavádějících MA 21 - potřeba zjišťování úspěšnosti a pokroku zavádění MA 21, porovnávání měst - rozdělení měst do kategorií začátečníci, D, C, B a nejvyšší kategorii A - vytvoření sady 21 kritérií MA 21 PS RVUR pro MA 21 v letech 2003 až každá kategorie vlastní kritéria a jasně měřitelné ukazatele k hodnocení úrovně realizace procesu MA 21

Indikátory udržitelného rozvoje jako součást kritérií MA celkem stanoveno 21 kritérií pro všechny 4 kategorie dohromady - ve druhé nejvyšší kategorii B kritéria č.: 15 – Stanovení a sledování vlastních indikátorů MA – Stanovení a sledování mezinárodně standardizovaných indikátorů UR - v nejvyšší kategorii A kritéria 21.1: udržení/zlepšování stávajícího stavu a vlivu na UR dle vlastních nebo standardizovaných indikátorů UR

První indikátory UR v Kopřivnici - zpočátku sledování a hodnocení „pouze“ indikátorů z plánů zdraví a kvality života, plánů zlepšování MA 21 a indikátorů k akcím ze strategických dokumentů města – SP a AP - Společné evropské indikátory soustavy ECI (European Common Indicators) - od roku 2005 indikátor A1 Spokojenost s místním společenstvím - od roku 2009 vlastní indikátor Spokojenost obyvatel se státní správou/samosprávou - od roku 2010 indikátor B 10 Ekologická stopa města v rámci pilotního projektu TIMUR - od roku 2012 v souvislosti s podrobným výpočtem ES města indikátor A3 Mobilita a místní přeprava

Vytvoření sady specifických místních indikátorů UR - nárůst počtu sledovaných indikátorů vedl k rozhodnutí o vytvoření sady a její doplnění o vlastní specifické indikátory města - ve spolupráci s CI2 vznikla v roce 2014 „Místně specifická sada indikátorů udržitelného rozvoje v Kopřivnici“: - snaha postihnout všechny důležité oblasti života ve městě - několik desítek – problém sledování, vyhodnocování, ztráta přehlednosti - přesná charakteristika oblasti, všeobecná povědomost, snadný způsob zjištění - možnost srovnávání hodnot s městy uplatňujícími MA 21 - rovnoměrné rozdělení do všech 3 pilířů UR (sociální, ekonomický, životní prostředí) - doporučovaný optimální počet je 10 až 15 indikátorů - tým pro UR a komise PZM a MA (3 indikátory ECI, 11 vlastních) Místně specifické indikátory v Kopřivnici

Sada specifických místních indikátorů UR 1. Spokojenost obyvatel s místním společenstvím - míra spokojenosti obyvatel se životem ve městě, hodnocení a srovnávání rozvoje měst a kvality života - dotazníkové šetření reprezentativního vzorku obyvatel města - průzkum pravidelně každé 2 roky 2. Spokojenost obyvatel s veřejnou správou - míra spokojenosti obyvatel s veřejnou správou (státní správa, samospráva) ve městě - dotazníkové šetření u náhodně vybraných návštěvníků městského úřadu - průzkum pravidelně každý rok

Sada specifických místních indikátorů UR 3. Nápad trestné činnosti a počet přestupků a jiných správních deliktů - počet (nápad) trestných činů zaznamenaných policií na obyvatel dle oficiálních policejních statistik - počet přestupků (veřejný pořádek, občanské soužití, majetek) na obyvatel -sledováno a vyhodnocováno každoročně 4. Počet narozených na 1000 obyvatel - počet narozených dětí s trvalým bydlištěm ve městě na 1000 obyvatel města - vhodné doplnit data zemřelých, přistěhovalých a vystěhovalých - sledováno a vyhodnocováno každoročně

Sada specifických místních indikátorů UR 5. Počty vyplacených sociálních dávek - počet vyplacených dávek sociálního příplatku a příspěvku na bydlení v daném kalendářním roce na 1000 obyvatel - zohlednění dávek vyplacených úřadem práce - sledováno a vyhodnocováno každoročně 6. Standardizovaná úmrtnost (evropský standard) na nemoci oběhové soustavy - počet zemřelých na obyvatel evropské standardní populace - počty zemřelých podle příčiny smrti podle věku a počtu obyvatel v jednotlivých věkových skupinách - sledováno a vyhodnocováno každoročně

Sada specifických místních indikátorů UR 7. Příjem obce z daně z příjmů PO a z příjmů FO (SVČ) - příjem města z daně z příjmů PO a z příjmů FO samostatně výdělečně činných - míra daňového výnosu města, městem ovlivnitelný pouze ze 30% u FO - sledováno a vyhodnocováno každoročně 8. Vzdělanostní struktura obyvatel - vzdělanostní struktura obyvatel (ZŠ, vyučení, SŠ, VOŠ, VŠ) starší 15 let - vzdělanost populace - základní hodnotící kritérium vyspělosti společnosti - Indikátor je navázán na Sčítání lidí, domů a bytů jednou za 10 let

Sada specifických místních indikátorů UR 9. Počet návštěvníků vybraných zařízení města - počet návštěvníků vybraných zařízení města (muzeum automobilů, expozice Zdeněk Burian, Emil Zátopek, historie Kopřivnice, rozhledna na Bílé hoře) - sdělení o významné části návštěvníků města - sledováno a vyhodnocováno za každé zařízení zvlášť a každoročně 10. Spokojenost obyvatel se vzhledem/vizuálním dojmem města - míra spokojenosti obyvatel města s jeho vzhledem - dotazníkové šetření reprezentativního vzorku obyvatel - srovnání s dalšími městy a obcemi - sledováno a vyhodnocováno jednou za 2 roky

Sada specifických místních indikátorů UR Ekologická stopa města - komplexní ukazatel, stanovuje množství přírodních zdrojů, které město, její obyvatelé a podniky spotřebují v daném roce - tato spotřeba je přepočtena na odpovídající plochy biologicky produktivní země a výsledek vztažen na jednoho obyvatele města - sledováno a vyhodnocováno jednou za 2 roky

Sada specifických místních indikátorů UR 12. Kvalita ovzduší - počet překročení PM10 nad 50 a nad 100 mikrogramů/m 3 - počet dní v roce s překročením 24hodinového imisního limitu pro koncentrace prachových částic (PM10) nad povolený denní limit 50 mikrogramů na m 3 (max. 35 dnů v roce), z toho počet dnů s denním limitem více než 100 mikrogramů na m 3 - měření na nejbližší stanici AIMS ČHMÚ ve Studénce - sledováno a vyhodnocováno každoročně

Sada specifických místních indikátorů UR 13. Množství nevytříděného (směsného) KO z celkového množství KO - celkové množství nevytříděného KO v kg na obyvatele a podíl z celkového množství KO - sledováno a vyhodnocováno každoročně 14. Mobilita a místní přeprava - podíl cest různými způsoby dopravy (pěší, na kole, na motocyklu, automobilem, veřejnou hromadnou dopravou ad.) z celkového počtu cest - sledováno a vyhodnocováno jednou za 2 roky v rámci výpočtu ES města

Místně specifické indikátory v Kopřivnici

Informace o indikátorech sledovaných déle než 5 let 1. Spokojenost obyvatel s místním společenstvím - indikátor ze soustavy ECI – A1 - sledování spokojenosti obyvatel města s životem v Kopřivnici, hodnocení rozvoje města a kvality života v něm - pokládaná otázka: Jak jste spokojen(a) s městem Kopřivnice, jako místem, kde žijete a pracujete? - první hodnocení v roce 2005, následující v roce 2008 (aktualizace SP) - pravidelný průzkum od roku 2008 každé 2 roky

Hodnocení - % spokojených a nespokojených občanů města s místním společenstvím Rok % spokojených občanů , , , , ,9 Cílová hodnota indikátoru 95,0 Přínosy ze sledování: - vývoj názorů, postojů, preferencí a potřeb místních obyvatel v čase - zjištěné výsledky slouží jako podklad při plánování dalšího rozvoje

Informace o indikátorech sledovaných déle než 5 let 2. Spokojenost obyvatel s veřejnou správou - spokojenost obyvatel s veřejnou správou (státní správa, samospráva) ve městě - sledování indikátoru zavedeno v rámci benchmarkingu jako součást projektů implementace systému kvality řízení na MÚ v Olomouckém a MS kraji - pokládaná otázka: Ohodnoťte práci odboru jako ve škole, výsledná hodnota je průměrem bodů hodnotících úroveň služeb - první hodnocení v roce

Hodnocení - % spokojených a nespokojených občanů města se státní správou Přínosy ze sledování: - podklad pro udržování zdokonalování dovedností a kompetencí úředníků MÚ Rok Známka udělena úřadu Spokojenos t občanů s úřadem ,3794,2 % ,3595,2 % ,3799,3 % ,4792,5 % 20141,3696,2 % 20151,3797,1 % Cílová hodnota 1,20-

Informace o indikátorech sledovaných déle než 5 let 11. Ekologická stopa města - indikátor ze soustavy ECI – B 10, „zelená vizitka města“ - stanovuje množství přírodních zdrojů spotřebovaných ve městě za rok - stanovuje se v globálních hektarech na 1 obyvatele města - výsledky je možno srovnávat mezi městy, státy, apod. - hodnota ES ve srovnání s ČR (5,7 gha) a městy je vysoká (spotřeba energie 46 %, spotřeba a výstavba 23 %, potraviny 22 %) - průmyslový charakter města, zábor území pro průmyslové areály - závazek ZM z roku 2011 – ES se rovná nebo nižší než 5,87 gha/obyv.

Ekologická stopa města Kopřivnice - hodnocení hospodaření s energiemi nejen na majetku města - sledování toků energií a vody u různých energonositelů a jejich spotřebu (domácnosti, podnikatelská sféra, terciální sféra, apod.) Rok ES v gha/oby v. Biokapacita v gha/obyv. Poměr ES/biokapacita 20105,870,4114, ,690,4612,4 2014??? Cílová hodnota<5,87>0,41 - chybí podpora pro sběr vstupních dat od energonositelů, záleží na nich - obtížná kontrola pravdivosti a správnosti dat od cizích zdrojů - žádná finanční podpora nebo zvýhodněné čerpání dotací (u měst zapojených do ES) od státu na vytvoření AP a realizaci konkrétních opatření

Ekologická stopa města Kopřivnice

Shrnutí a závěr - přínosy sledování IUR - pravidelný průzkum názorů a potřeb skutečných, náhodně vybraných obyvatel města na různá témata - zjištění mínění a nálady obyvatel města při nějaké významné změně v životě města, které dotýká široké veřejnosti - podklad při plánování dalšího rozvoje, zpracování a aktualizaci strategických materiálů města - sledování vývoje významných charakteristik vývoje města - porovnávání vývoje v různých městech v ČR, případně Evropě - podklad pro zvyšování kvality života a životního prostředí ve městě - podklad pro zdokonalování a udržování dovedností a kompetencí úředníků

ZM a MA21

Strategická mapa

Procesní modely

Děkujeme za pozornost Ing. Hynek Rulíšek vedoucí odboru životního prostředí tel , Ing. Aleš Dresler, PhD. Správce procesního modelu tel Městský úřad Kopřivnice