Z pohádky do pohádky aneb Jak se dělá knížka Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/21.2165.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AnotacePracovní listy jako příprava pro práci v terénu. Seznamují žáky se základními pojmy a regionální tematikou. Vycházka do přírody, fotodokumentace,
Advertisements

IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
VYJMENOVANÁ SLOVA PO L – opakování Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Matematická štafeta Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Opakování vyjmenovaných slov po m Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
MY FAMILY Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
MĚŘÍTKO MAPY, KILOMETR Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ charakteristika Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
I. Literární exkurze II. Sout ěž e III. Projekt Mladé fronty Dnes IV. Č tená ř ské dílny V. Literární ve č ery.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Projekt: Škola pro život Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02-informatika 8. třída_021 Základní škola: Základní škola.
PRVNÍ JEMNICKÁ BITVA O UPEVNĚNÍ KRÁLOVSKÉ MOCI LUCEMBURSKÉ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Pravopisná cvičení 1 Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Kdo je kdo Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Plánování ve školní tělesné výchově
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Mýty a pověsti Tematická oblast
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
MĚŘENÍ OBJEMU Autor: Mgr. Ivana Tesařová
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Ivana Tesařová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Příspěvek na konferenci
Zájmena Autor: Mgr. Ivana Tesařová
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_238_ČJ2
Rešerše.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Doplněk (verbální atribut)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Anotace: učivo je určeno žákům 6. ročníku
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Zdravá svačina VY_52_INOVACE_27
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
ZVUKY A TÓNY.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Z pohádky do pohádky aneb Jak se dělá knížka Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/

Anotace Celodenní projekt seznamuje žáky s pohádkou jako literárním žánrem a s našimi největšími sběrateli B. Němcovou a K. J. Erbenem. Vzhledem k regionálním zvláštnostem připomíná i tvorbu V. Nezvala. Součástí je četba národních pohádek, vytváření jejich obrázkové osnovy / hádanek/, charakteristika vybrané pohádkové postavy, vlastní literární pokusy, hry, konference. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětČeský jazyk Očekávaný výstup Žák pozná naše národní pohádky a pohádkáře, seznámí se s pohádkou jako literárním žánrem, vytváří osnovu příběhu, charakterizuje pohádkovou postavu, pokusí se o vlastní pohádkovou tvorbu na základě seznámení s hlavními rysy tohoto žánru. V závěrečné konferenci dále rozvíjí svoje řečové dovednosti a kreativitu. Druh učebního materiáluProjekt Cílová skupinaŽáci. ročníku Metodický postupJe podrobně vysvětlen v projektu

Projekt je rozdělen na tři etapy: Přípravná fáze projektu Vlastní zpracování, zdokumentování výstupů Konference

PŘÍPRAVA PROJEKTOVÉHO DNE Asi měsíc před plánovaným projektovým dnem seznámíme děti s tím, co je čeká. Tento den přijdou do školy jako pohádkové postavičky, mohou si tedy už připravovat kostým. Připomeneme, že cílem je seznámení s našimi pohádkami a pohádkáři, plnění různých pohádkových úkolů a pokus o napsání vlastní pohádky. V rámci domácího úkolu začnou děti shromažďovat knihy K. J. Erbena a B. Němcové. Naučí se báseň Král a vosa od V. Nezvala. V hudební výchově zařazujeme písně z pohádek a všichni se společně těšíme na den D.

VLASTNÍ ZPRACOVÁNÍ, ZDOKUMENTOVÁNÍ VÝSTUPŮ Tato fáze zahrnuje spoustu „mravenčí práce“, plnění rozličných pohádkových úkolů, četbu a přípravu na slavnostní konferenci. Je nemožné stěsnat všechna cvičení do jednoho dne, proto věnujeme pozornost jejich načasování. NÁMĚTY PRO PRÁCI : Četba pohádek společná i individuální Seznámení s životem a dílem vybraných autorů Vytváření obrázkové osnovy k přečtenému /hádanek/ Charakteristika pohádkové postavy Pohádkové básně a písně Rozbor pohádkových textů z hlediska gramatiky Hry Pokusy o vlastní pohádkovou tvorbu …

Četba pohádek Společná i individuální jako součást rozvíjení čtenářské gramotnosti. Společně zařazujeme v tomto období čítankové texty a jejich rozbory. Při individuální četbě si děti vyberou pohádku z přinesené knihy, doma ji samostatně přečtou a výtvarně vyjádří její děj / obrázkovou osnovu / v co největším formátu. Ve škole pak děti hádají o jakou pohádku jde. Nacvičíme vyprávění podle obrázků. Jde o TÝMOVOU PRÁCI, cílem je zpracovat co nejvíc pohádek takovýmto způsobem. Život a dílo B. Němcové a K. J. Erbena Vzhledem k nízkému věku dětí nerozvádíme, jde spíš o povídání nad medailonky spisovatelů, které vystavíme ve třídě. Zdůrazníme však, že lidové pohádky nevy- mýšleli, ale sbírali a jakým způsobem. Přidáme medailon našeho krajana V. Ne- zvala. Současně připravíme výstavku knih těchto autorů.

Charakteristika pohádkové postavy V této fázi mají děti již zpravidla vybranou postavu, kterou budou představovat na konferenci a připravují si její kostým. Využijeme toho tedy k charakteristice. Její součástí je samozřejmě opět obrázek a dále informace, jako např. dobré a špatné vlastnosti / procvičování přídavných jmen /, jakou práci má v pohádce / slovesa /, proč přichází do světa lidí. Poslední uvedená informace je současně přípravou na Promenádu / viz KONFERENCE/. Rozbor pohádkových textů, hry Například v učivu o základních skladebních dvojicích se dají dobře využít pohádkoví hrdinové ať už k doplňování podmětu či přísudku. Opět lze výtvarně zpracovat do podoby miniprojektu. Pro rozvoj verbálního vyjadřování využijeme pohádkové postavy na lístcích. Jde o soutěž, která skupina uhodne více postav na základě slovního popisu.

Vlastní literární pokusy Jsou vtipným a zajímavým završením celé práce. Děti už vědí, co je pro pohádky typické a většinou už mají vlastní nápady a chuť si „zkusit samy něco napsat“. Připomeneme znovu, co musí pohádka obsahovat a jaká jsou pravidla pro její psaní. Nerozhodným dětem nabídneme úvod k nějaké pohádce a ti domýšlí její děj. Svou „vlastní“ pohádku mají pak úplně všichni. Ze vzniklých pohádek můžeme i vytvořit jakousi knížku /týmová práce/. A můžeme chystat konferenci.

KONFERENCE Konference je slavnostním vyvrcholením práce na projektu, malá divadelní show. Kromě přehlídky prací a dovedností obsahuje i soutěže, využívá mezipředmětových vztahů, například zařazením písní a tanců. Jednotlivá „čísla“ si děti samy uvádějí a organizují. Aktivně se tak cvičí v komunikaci, odbourávají strach a trému, získávají kompetence. Důležité je taky vytvoření stylového prostředí, kostýmy, rekvizity… Program 1/ Promenáda pohádkových postav 2/ Přivítání a seznámení s programem 3/ Písně z pohádek, zpěv s doprovodem 4/ Báseň Král a vosa V. Nezvala v divadelním provedení 5/ Ukázky prací /viz výše/ 6/ Hry /hledání pohádkových dvojic/

7/ Naše literární pokusy: Společná četba pohádek 8/ Losování nejsympatičtější pohádkové postavy 9/ Sledování televizní pohádky