Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/02.0094 Vzdělávací program:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Technická univerzita v Liberci Fakulta textilní Personální management
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Komunikace Společenská kultura
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
Sylabus pro prezentační dovednosti III.
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Komunikace Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Prezentační dovednosti
KOMUNIKACE V PRAXI METODIKA. Vznik metodiky Čtyři moduly v rozsahu 40 hodin 20 hodin e-learningového studia 20 hodin prezenčního studia.
KOMUNIKACE V..
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Prezentační dovednosti Úvod do studia – prezentace domácího úkolu Bronislava Wittnerová (insp. Dr. Tomoszek)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Komunikace a prezentace KOPRD
Komunikace a prezentace/ C4
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Přesvědčivá argumentace
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
Michal Rameš, Martin Pína, Jan Panáček
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Neverbální komunikace
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Zásady efektivní komunikace
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Projekt „Sfumato – čtenářská gramotnost žáků základních škol“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) Prioritní osa – 7.1 Počáteční.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Komunikační a prezentační dovednosti / C3
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Projev a image prezentujícího
Sociologie pro SPP/SPR
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Komunikace učitele se žáky
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Prezentační a komunikační dovednosti
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
PSB_10 PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program: Ekonomické aspekty insolvence pro lektory Moderní pedagogické metody výuky lektorů Doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.

KLÍČOVÉ/BÁZOVÉ PRVKY LEKTORSKÉ RÉTORIKY  - mít zdravou !!! sebejistotu/klid ve vztahu  k sobě;  k lidem;  k tématu !!!

ŘEČ SLOV  ZÁKLADNÍ PROSTŘEDKY TVORBY VERBÁLNÍ SLOŽKY PROJEVU  (aneb „čím to děláme?“)  zvládání jazykového systému  tvorba zvuku řeči (technika; paralingvistika)  logika projevu  použité taktiky „psychologické“ /atmosféra…/ a „pedagogické“ /ovlivnění…/

TECHNIKA ŘEČI (aneb „jak to děláme I ?“)  tělo (optimální postoj – nohy, těžiště, solar, hrudník, ramena, krk, hlava)  dech (horní – střední(!) – dolní(!!) + dechová opora)  zvuk (posazení hlasu : – výška, – bránice, – resonance)  řeč (artikulace a ortoepie: uvolněný švih – čelist; rty; jazyk cvičit na slovech obsahující „a-á“; „vz“; „m“; „p“; „t-d-l“; „ou“;  samohlásky čistě: i – e – a – o – u )

VÝRAZ-OVÉ KOMPONENTY ŘEČI SLOV / PARALINGVISTIKA (aneb „jak to děláme II ?“)  barva – tempo - rytmus (spíše pomaleji)  dynamika (větší síla; měnlivá) - akcenty  intonace (měnlivá)- další „zvuky“ (mít pod kontrolou)  a - pozor! v PL se promítá naše osobnost, prožívání, pohled na druhé;  b – pracujme s PL ve vztahu k obsahu!

ŘEČ TĚLA hlavní obsahy našich NV sdělení (aneb !co je na nás vidět?“) Pocity – vztahy - záměry VÝRAZOVÉ KOMPONENTY ŘEČI TĚLA (aneb „na čem je to vidět?“)  mimika (úsměv; oční kontakt se všemi)  gestika (úr.trupu; 1 ruka s tužkou; málo ukazovák)  posturika (těžiště!; málo bariér; ruce v úr.solaru)  kinesika (je-li možný pohyb, pak cílený)  haptika (spíše ne)  proxemika (max. 80 cm)  teritorialita (obsadit si svůj! prostor)  fyziognomika (úpravy zajímavé a neprovokující)

PRÁCE S VLASTNÍ NVK (aneb „co s tím?“) -  cvičit pohyb  vytvořit vnitřní prostředí  aktivačně - energetizační cvičení; - pozice těla; - pozitivní postoj;  též: postupy práce s trémou  naučit se(!!) nerušivě se vnímat a korigovat

ZÁKLADNÍ PRVKY STRUKTURACE OBSAHU MONOLOGICKÉHO PROJEVU  PODMÍNKA: MÍT JASNO V CÍLI !!! (viz skripum)   1) Úvod orientovaný na účastníky (kontakt…)  Ad 1) Úvod orientovaný na účastníky   oslovení;  „můstkování“ (co máme společného, co sdílíme…);  zklidnění obav účastníků (ne slovy „nebojte se…“).   2) Vlastní začátek práce s obsahem (přivábení pozornosti k tématu…)

Ad 2) Vlastní začátek práce s obsahem (vzbuzení pozornosti a zájmu)  příběhem (např. i z literatury atd.)  historkou „z praxe“ tématu  metaforou  fakty - čísly - výsledky výzkumů  vtipem (dobrým!!)  Citátem  odkazem na autoritu v oboru  vlastní důvěryhodnost  Skokem „in“ (vztažnou činností)  Ukázkou  Slibem  dramatizací jevu nebo situace  otázkou (nejen řečnickou, i skutečnou otázkou do pléna).

3) Hlavní výukový blok:  Ad 3) Hlavní výukový blok  a) Výklad: „Tělo“ výkladu (deduktivní, induktivní, problémová atd. struktura; příp. s interakcí…)  b) Jiná forma: Činnosti účastníků (samostatná práce, diskuse, kombinace s výkladem…)  c) Kombinace výkladu a jiných forem a postupů

 4) Závěr ve vztahu k látce  sumarizace, výzva, návrh …  5) Závěr ve vztahu k účastníkům  uzavření kontaktu…  6) Získávání zpětné vazby  hodnotící dotazník, reflektující diskuse …

MOŽNÁ TYPOLOGIE ARGUMENTŮ  emocionální/imaginační (příhoda; zkušenost; metafora; definice tématu uměním /obrazem apod./; názorný citát; vyvolání emocí)  racionální/logický/faktografický (statistiky; odkazy; odborné citace; výzkumy; logické dedukce z faktů)  psychosomatický/praktický (vlastní aktivita přesvědčovaného potvrzující tezi; nabytí zkušenosti jako argumentu) (HARVEY; VALENTA)

DODATEK – LITERATURA K RÉTORICE  HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: M. Press,  HOSPODÁŘOVÁ, I. Prezentační dovednosti. Praha: Alfa Publishing,  KOHOUT, J. Rétorika. Praha: M. Press,  LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing,  ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha: Grada,  TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press,  TINKOVÁ, E. Rétorika aneb Řeč jako nástroj. Kralice na Hané: Computer Media,  VALENTA, J. Scénologie (každodenního) chování. Praha: AMU-KANT,  VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama,  WIEKE, T. Rétorika v praxi. Dobřejovice: Rebo Productions, 2005.

© Doc.PhDr.Josef Valenta,CSc. Filozofická fakulta UK -  Divadelní fakulta AMU v Praze - (osobnostní a sociální výchova a její didaktika; divadelní/dramatická výchova; scénologie chování) Vzdělávání dospělých (soukromá praxe) (efektivní komunikace; veřejné vystupování; příprava lektorů; mimodivadelní teatralita) ;