Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). Druhy animačních činností
Motivy dovolené motivy dovolené: – dovolená pro odpočinek – dovolená pro zážitky – zdravotní dovolená – rodinná dovolená – dovolená pro zábavu hlavní motivy dovolené musí respektovat animace
Animace cíl animace: – poskytnutí co nejkomplexnějšího zážitku – splnění základních i doplňkových požadavků a očekávání návštěvníka rozdělení animací do větších celků podle dominantní aktivity: a)pohybové a sportovní činnosti b)společenské a zábavní činnosti c)tvořivé činnosti d)vzdělávací, poznávací a objevná činnost e)dobrodružné činnosti f)meditativní činnosti g)činnosti pro děti a mládež
Pohybové a sportovní činnosti znaky: radost z pohybu (tělesný zážitek) radost ze hry (duševní zážitek) změna a zážitek kontakt s lidmi (společenský zážitek) přírodní a materiálně-technické podmínky: prostory pro provádění v přírodě pro sálové sporty prostředky (lanovky, vleky, čluny, lodě, bryčky, vozy) pomůcky (stolní tenis, kuželník, šachy, saně, lyže, brusle, surfy)
.. Příklady pohybových a sportovních činností
naplňování rekreační, sportovní a turistické funkce CR / druhy činností: sportovní hry (kopaná, volejbal, košíková) každodenní sporty (gymnastická cvičení, aerobik) vytrvalostní sporty (turistika, cykloturistika, běh) malé sporty (šach, kulečník) asijské formy tělesné kultury (jóga) „zapomenuté“ činnosti (akrobacie, žonglování, stínové divadlo)
další dělení pohybových a sportovních činností: činnosti na zemi činnosti ve vzduchu činnosti ve vodě
Minigolf Akrobacie Ruský kuželník, Berlín Žonglování Diabolo Poi
Úkol: Roztřiďte nabízené druhy činností podle skupin v tabulce: akrobacie žonglování stínové divadlo parašutismus paragliding nordic walking kopaná volejbal košíková gymnastická cvičení aerobik turistika cykloturistika běh šach kulečník jóga nohejbal činnosti na zemive voděve vzduchu
Společenské a zábavní činnosti znaky: styk a komunikace s lidmi označovány jako činnosti soudržnosti účast návštěvníka může být aktivní nebo pasivní společenská zábava: specifická forma kulturního odpočinku, vyžaduje dobrovolnou aktivní účast a spolupráci návštěvníků společenské a zábavní činnosti: různorodé vhodná gradace těchto činností, gradací se dosáhne optimálního účinku
rytmus týdne: jeho poznání napomáhá optimalizaci společenských a zábavních činností: 1.pevné body programu: akce na začátku a na konci pobytu (seznamovací a závěrečný večírek) 2.ostatní plánované společenské a zábavní akce během pobytu za účelem vzájemného seznámení hostů a za účelem hlubšího poznání hostů animátorem (taneční večírek, diskotéka, party pro děti, piknik) 3.příležitostné akce: narozeniny, svátky 4.všechny možnosti neformálních akcí: podávání jídel u velkých stolů, měnění způsobu podávání jídel
společenské a zábavní činnosti mohou přinášet: prvky změny: večeře při svíčkách prvky nevázanosti a nezávaznosti (zjednodušení kontaktů) smyslové zážitky: při tanci možnost afektivního zážitku: emoce, flirt, veselost, zvědavost, zamilovanost
klasifikace společenských a zábavních činností podle prostorových podmínek: a)v interiéru: taneční, kvízový večer, volba Miss, národní večer, módní přehlídka, hudební vystoupení b)v exteriéru: táborák, slavnost na pláži, piknik, plavba na lodi
Tanec Pláž Piknik
Plánování společenských a zábavních činností brát v úvahu a využít: prostorové možnosti: interiér (tvar místnosti, jeviště, parket) a exteriér + jeho příprava sestavení týmu pracovníků struktura hostů: věk, pohlaví, zájmy možnosti jiného než běžného oblečení: masky, tematický večer možnosti změn „běžného“ chování: oslovování, tykání, nepoužívání příboru
Zásady vytváření programu důkladné dramaturgické vypracování scénáře výběr jednotlivých čísel programu a jejich sestavení s ohledem na rekreační poslání akce program má mít vnitřní logiku, být zábavný, vtipný, žánrově přístupný program, který vyžaduje zvýšenou pozornost publika je třeba zařadit v první třetině nebo polovině akce (např. recitace) kvízy, hry, soutěže zařadit do druhé části programu program plní zábavní i výchovné cíle
Tvořivé činnosti znaky: řemeslné a umělecké činnosti přínos: radost, uspokojení umožnění seberealizace, zvýšení sebevědomí vyžadují materiální zabezpečení výsledné produkty: produkty obrazové tvorby optické a akustické produkty: fotografie, diapozitivy, koncerty, pantomima předměty: modelování, hrnčířství, práce s kovem, textilem, papírem, slámou, proutím
Klasifikace tvořivých činností podle přístupu k jejich provádění: a)činnosti volné tvořivosti: kreslení, malování, koláž b)rukodělné práce: grafické techniky, smaltování, hrnčířství c)činnosti s využitím technických přístrojů: fotografování d)činnosti písemného projevu: psaní e)herecké činnosti: přednes, pantomima, stínohra
Úkol: Roztřiďte nabízené druhy činností podle skupin v tabulce: sochařství přednes malování smaltování stínohra hrnčířství fotografování psaní kreslení pantomima tvorba videí koláž činnosti volné tvořivosti rukodělné práce činnosti s využitím technických přístrojů činnosti písemného projevu herecké činnosti
Vzdělávací, poznávací a objevné činnosti znaky: Dobrovolnost, přístupnost, duševní povzbuzování hravost, překvapení, radost účast návštěvníků: aktivní pasivní uskutečnění: v interiéru: s pasivní účastí: přednášky, promítání, divadelní představení, koncert s aktivní účastí: kvíz, diskuse, kurz v exteriéru: individuálně (doporuční animátora) s animátorem (prohlídky míst, památek, zajímavostí)
Dobrodružné činnosti znaky: souvislost s činnostmi vzdělávacími a objevnými změna/střídání: nové, neočekávané, živelné, neobyčejné výzva/vyzvání: nepohodlné, náročné, těžké, očekávající nebezpečí romantika: návrat k přírodě, jednoduchý až primitivní způsob života
obsah dobrodružných činností: stravování a přenocování v přírodě (založení ohně, příprava jídla) dobrodružné druhy sportů (parašutismus, rogalo) noční putování a putování v extrémních podmínkách (ledovec, jeskyně) neobyčejné výlety a objevování (safari, džípy, ruiny)
Meditativní činnosti znaky: emocionální účinek: výsledek zážitku z ticha, romantiky racionální účinek: výsledek vědomých prožitků situací do denního programu zařazovány „oázy klidu“: nutné program jasně specifikovat cvičení jógy vycházky s důrazem na vnímání přírody poslech lehké klasické hudby během odpočinku kreativní činnosti (malování podle hudby) večerní rozhovory u krbu, u táboráku
Činnosti pro děti a mládež znaky: potřeba odlišného přístupu pomoc dětem osvobodit se od povinností plánování programu společně s dětmi nutnost přizpůsobení akcí věku a zájmům dětí oblíbené programy: programy zaměřené na tvořivou činnost dobrodružné programy – mládež 12–16 let: diskotéky, jednoduché diskuse, sportovní akce, dobrodružné výlety
materiální zabezpečení: velká, světlá, čistá místnost stoly a sedací nábytek přizpůsobený dětem vhodné dekorace stavebnice, hračky, videa, knihy
Kontrolní otázky: Vyjmenujte pět základních motivů dovolené. dovolená pro odpočinek, pro zábavu, pro zážitky, zdravotní a rodinná dovolená Vyjmenujte skupiny animačních činností. pohybové a sportovní, společenské a zábavní činnosti, tvořivé činnosti, vzdělávací, poznávací a objevné činnosti, dobrodružné a meditativní činnosti, činnosti pro děti a mládež Jaké jsou znaky pohybových a sportovních činností? radost z pohybu, radost ze hry, kontakt s lidmi
Co vyžaduje společenská zábava od návštěvníků? dobrovolnou aktivní účast a spolupráci Do jaké části programu se mají zařazovat kvízy a soutěže? do druhé části Jmenujte výsledné produkty tvořivých činností. produkty obrazové tvorby, optické a akustické produkty (fotografie, diapozitivy, koncerty, pantomima), předměty (modelování, hrnčířství, práce s kovem, textilem, papírem, slámou, proutím)
Jakým způsobem se mohou uskutečňovat vzdělávací, poznávací a objevné činnosti v exteriéru? individuálně na doporuční animátora nebo s animátorem Vysvětlete pojem „oázy klidu“. cvičení jógy, vycházky s důrazem na vnímání přírody, poslech lehké klasické hudby během odpočinku kreativní činnosti (malování podle hudby), večerní rozhovory u krbu, u táboráku Jaké jsou oblíbené programy pro děti a mládež? programy zaměřené na tvořivou činnost a dobrodružné programy
Zdroje: ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchu. 1. vyd. Praha: Idea servis, [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: CASITO. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: JANSKY, Christian. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: SUBCOMMANDANTE. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
SVIK. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: na.JPG KOARD, Peter. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: ,_Berlin,_Volkspark_Friedrichshain,_Kegeln.jpg [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: FAANES, Einar. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: left_wrap.jpg?uselang=cs MYSELF. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: _Diabolo.jpg?uselang=cs TVR. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: pg NEDOROST, Jiří. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:
MEISTER, Ziggy. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: SAPERAUD. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Brooklyn_Museum_IMG_3787.JPG JERSYKO. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: