ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Školní rok 2011/2012. Školní poradenské pracoviště tvoří:  školní psycholožka  výchovné poradkyně  školní metodičky prevence.
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
INTEGRACE A LEGISLATIVA
Zdravotně znevýhodněný žák ve škole
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Výchovní poradci Brno 7. a 8. dubna 2010.
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
Burkhardtová Marie Kratochvílová Radka Žatecká Klára
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Financování regionálního školství
LEGISLATIVA.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Individuální vzdělávací plán
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec, 15. dubna 2015.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Novela vyhlášky č. 73 A PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DÉTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI PaedDr. Zuzana Kaprová.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Formy individuálních vzdělávacích strategií pro žáky
9. Tvorba individuálního plánu
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA

ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků 23 běžných tříd (RVP ZV) 2 speciální třídy (RVP ZV – LMP) Forma vzdělávání žáků s SVP skupinová integrace Individuální integrace

INDIVIDUÁLNÍ INTEGRACE § 18 (školský zákon) - Individuální vzdělávací plán Žáci se zdravotním postižením, kteří jsou integrováni v běžných třídách a jsou vzděláváni dle IVP ( k žáků 5,2% ) Tělesné postižení Zrakové postižení Vady řeči Vývojové poruchy učení (SPU) Vývojové poruchy chování (ADHD) Stupně zdravotních postižení: středně těžká, těžká

USTANOVENÍ ASISTENTA PEDAGOGA Legislativní rámec zřízení funkce asistenta - § 16 odst. 9 a 10 (školský zákon) Podmíněno souhlasem krajského úřadu Nezbytné vyjádření školského poradenského zařízení Vymezení funkce asistenta - § 7 (vyhláška SVP), § 20 odst.1 a 2 (zákon o ped. prac.) odst.1 – asistent pedagoga působící přímo ve třídě a podporující individuální integraci žáků, odst.2 – výkon činnosti blížící se spíše pozici osobního asistenta Vyhláška (SVP) vymezuje hlavní činnosti asistenta Situační zpráva o inkluzivním vzdělávání MŠMT Č.j.: MŠMT26540/ Metodické doporučení ke zřízení funkce asistenta pedagoga

NÁPLŇ PRÁCE ASISTENTA PEDAGOGA AP jako pedagogický pracovník (výkon přímé pedagogické činnosti), vykonává důležitou podpůrnou personální službu integrovaným žákům s SVP. Vždy pracuje pod metodickým vedením pedagoga. Pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti Pomoc při přípravě a organizaci pomůcek na vyučování Dle pokynů vyučujícího práce podle IVP Výchovná činnost v oblasti pracovních, hygienických a komunikačních dovedností a návyků Pomoc při komunikaci se žáky a zákonnými zástupci žáků Účast na konzultacích s odborným pracovníkem SPC Nezbytná pomoc žákům s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou

FUNKCE ASISTENTA PEDAGOGA VE VZTAHU K ROZSUDKU NEJVYŠŠÍHO SPRÁVNÍHO SOUDU Na zřízení AP ve vztahu ke konkrétnímu dítěti není právní nárok. To je velmi podstatné při úvaze, zda mohla být vydáním souhlasu dotčena veřejná subjektivní práva. Ředitel školy je oprávněn, nikoliv povinen, zřídit funkci AP. Tato funkce se zřizuje pro školní třídu nebo studijní skupinu, ve které se vzdělává dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, nikoli pro konkrétního žáka. Souhlas krajského úřadu se zřízením funkce AP působí mezi krajským úřadem a ředitelem školy a nezasahuje do veřejných subjektivních práv konkrétního žáka.

Pro úspěšné začlenění žáků s SVP do běžné třídy je nezbytné vytvořit podmínky: Zřizovat funkce asistenta pedagoga Vzdělání pedagoga a asistenta v oboru speciální pedagogiky V případě žáka s těžkým postižením (zrakově, sluchově, mentálně i tělesně) je nutná přítomnost asistenta pedagoga po prakticky po celou dobu vyučování Přiměřený počet žáků ve třídě (TU i asistent musí mít dostatek času k uspokojení potřeb integrovaného žáka a ostatních žáků (zvláště pokud je integrovaných žáků ve třídě více) Materiální vybavení Poučení a následné pochopení od žáků a rodičů vnímat zdravotní postižení spolužáka Rozšiřovat poradenské služby školy o pozice speciálního pedagoga a psychologa

MOŽNÉ VÝHODY ZAPOJENÍ AP DO PROCESU INTEGRACE Podpůrná služba umožňující kvalitnější vzdělávání širšímu spektru žáků Celá třída má možnost nahlédnout do problematiky integrace Učí se s integrovaným žákem spolupracovat a pomáhat Zlepšení mezilidských vztahů Žáci lépe tolerují tělesné(zrakové, sluchové) vady, mentální postižení a SPU

MOŽNÉ NEVÝHODY ABSENCE AP V PROCESU INTEGRACE Žáci s SVP se nemusí cítit dobře, mohou zažít neúspěch, nezájem kolektivu, separaci Jejich odlišnost nemusí být pochopena i přes snahu pedagogů Ve větším kolektivu se mohou stát „určitým úskalím“ (Celoroční činnost a plán třídy se podřizuje integrovanému žákovi) Pedagog nestačí rozdělovat pozornost na celou třídu

FINANCOVÁNÍ ASISTENTA PEDAGOGA Na základě souhlasu krajského úřadu se zřízením funkce asistenta pedagoga a přidělením finančních prostředků do rozpisu přímých NIV Z přidělení prostředků na integraci v rámci rozpisu přímých NIV Dotační program Pedagogická asistence 2015 z Dotačního fondu LK

Děkuji za Vši pozornost Aleš Trpišovský ZŠ Chrastava