Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
B) Křivka poptávky.
B) Nabídková funkce.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
1/4 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mechanismus hospodářské koordinace
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Trh Pavel Šuranský.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Poptávka a poptávané množství
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Mikroekonomie.
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Nabídka a poptávka

Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka je součtem individuálních nabídek na určitém trhu v daném časovém období

nabízené množství produktů je závislé na jeho ceně, pokud ostatní proměnné, jako např. cena materiálu, mzdové náklady, ceny substitutu, organizace trhu budeme považovat za konstantní

Graf nabídky Nabídková křivka stoupá zleva doprava.

tento průběh je způsoben tím, že: a) stávající výrobci mohou s danými zdroji měnit strukturu výroby b) do odvětví vstupují noví výrobci – jsou to především ti, kteří doposud měli vyšší náklady na danou produkci a při nižší ceně nemohli produkt vyrábět vyšší cena produktu přiláká další výrobce a tím se zvýší nabízené množství

Druhy nabídky individuální – nabídka jednoho výrobce, určitého statku nebo služby dílčí – nabídka všech výrobců určitého zboží v určitém regionu agregátní – nabídka všech výrobců, všech druhů zboží v jednom státě

Poptávka je ochota a schopnost spotřebitelů kupovat statek nebo službu v určitém čase a místě a za určitou cenu velikost poptávky po určitém množství produktů za dané časové období je určováno řadou činitelů - cena poptávaného výrobku - ceny ostatních výrobků - důchody domácnosti - struktura potřeb domácnosti, působení reklamy - místo, kde spotřebitel žije

Graf poptávky Průběh poptávkové křivky znázorňuje závislost poptávaného množství na ceně. Poptávková křivka klesá zleva doprava

Zdůvodnění – kupující mají přirozenou snahu koupit potřebnou věc za nízkou cenu, je-li cena dané věci nízká, na trhu se objeví více kupujících Tvar a sklon poptávkových křivek pro různé výrobky je odlišný a poptávková křivka se posouvá doleva nebo doprava.

Elasticita poptávky poptávka pružná reaguje rychle a výrazně na změnu ceny, tím dojde ke změně v množství prodaného zboží. Původní poptávková křivka ztrácí platnost a vznikne nová – má jiné umístění popř. jiný tvar

poptávka nepružná nereaguje výrazně na změnu ceny. Projevuje se především u předmětu denní spotřeby a také u předmětů, které se dají obtížně nahradit substitutem

Druhy poptávky individuální – poptávka jednoho kupujícího po určitém druhu zboží. dílčí – je poptávka všech lidí z určité oblasti (město, kraj, stát) po určitém druhu zboží agregátní (celková) – poptávka všech lidí v určitém státě po všech statcích a službách

Zákony trhu Zákon nabídky s rostoucí cenou roste i nabídka zboží Zákon poptávky s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží

Zdroje: Jena Švarcová a kolektiv: Ekonomie, stručný přehled P. Vavrla, J. Šamárek: Ekonomika podniku I. e106.gif hleb-pecivo.jpg ca.cz/grafika/poptavka.jpg