Psychologie – předvědecká fáze I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Psychologické směry Psychologie.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná a vývojová psychologie
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Humanistická psychologie třetí proud psychologického myšlení (po psychoanalýze a behaviorismu) Společnost pro humanistickou psychologii v USA (Abraham.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Teologická antropologie z pohledu reformovaných církví Bedřich Jetelina.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie – význam, směry, disciplíny DUM_12. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Co znamená, že je „vdechnuté Duchem“, tedy inspirované?
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – Ú VOD Mgr. Jiřina Boušková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Vývojov člověka – základní přehled
Náboženství a fanatismus
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Člověk a vývoj civilizace
Bůh je moje jistota..
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kognitivně – behaviorální přístup
Základní principy DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE a promítání
POTŘEBY DUM _13.
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Filozofické disciplíny
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
ZDRAVÍ JAKO HODNOTA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
Nesrovnalosti v měření imisí a rozptylových modelech
Psychodynamický přístup
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Psychologie pro učitele 4.přednáška
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
OSOBNOST.
Co je kognitivní psychologie?
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Naučil jsem se....
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Základní psychologické směry
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Psychologie – předvědecká fáze I Antika a středověk Duše jako síla oživující tělo a jako podstata lidské bytosti, dodávající životu smysl Platón – duše je uvězněna v těle, mimo tělo nastává pravý život Aristotelés – je třeba o duši pečovat, o její čistotu, řídit se rozumem a žít řivot v pravdě

Psychologie – předvědecká fáze I Antika a středověk Augustin – snaha porozumět sám sobě a z toho vyvodit, jak by se mělo správně žít – cesta očištění duše, která nás přibližuje k Bohu Tomáš Akvinský -

Psychologie – předvědecká fáze II Novověk – René Descartes - téma vědomí – zkoumání vědomých myšlenkových pochodů John Locke – „zkoumání toho, co probíhá v mysli“ – introspekce „Nic není v mysli, co dříve nebylo ve smyslech“ G. W. Leibnitz – život se odehrává v naší niternosti, nikoliv pod tlakem okolí

Experimentální psychologie 1879 – Lipsko, 1.laboratoř Experiment Introspekce Zákl. elementy lidské psychiky Asociační zákony Vlastnosti vnímání

Základním schematem behaviorismu je model S - R (stimulus - respons) Základním schematem behaviorismu je model S - R (stimulus - respons). Tzv. striktní behaviorismus zásadně odmítá introspekci a zkoumání procesů, které nejsou navenek pozorovatelné a kvantifikovatelné. Na organismus působí podněty, s nimž se organismus vyrovnává a reaguje na ně určitým chováním, které je pozorovatelné a vypovídá o duševním dění. Psychika sama o sobě je pojímaná jako "černá skřínka", kterou nelze zkoumat přímo, ale lze se o ní dozvědět na základě zkoumání chování.

Behaviorismus John B. Watson, (I. P. Pavlov) „chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy“ – odmítnutí instrospekce Chování Procítění Vědomí Vnější projevy Vnitřní dispozice Porozumění duševním jevům Předvídání a ovládání chování v jehož centru zájmu stojí chování, jeho pozorování a analýza. Psychologie je podle pojetí behaviorismu čistě objektivní, experimentální přírodní věda. Jejím cílem je předvídání a ovládání chování.

Přecenění významu učení

S - O - R Neobehaviorismus (B. F. Skinner) – vnáší proměnné v podobě motivace, očekávání Chování je ovlivněno dřívějším ne/úspěchem významně rozvinuli experimentální psychologii, přispěli ke studiu a teoriím učení

Model psychiky Vědomí – plně uvědomovaná část osobnosti Předvědomí – zapomenuté, ale vybavitelné myšlenky, konflikty atd. Nevědomí - je nejrozsáhlejší a vědomí nepřístupná část psychiky, představuje změť neorganizovaných představ, přání, obav, zkreslených obrazů skutečnosti. Do nevědomí jsou vytěsněny myšlenky a city, které by pro jedince byly při uvědomění příliš zraňující, ponižující, budily pocity úzkosti nebo viny (viz obranné mechanismy dále). Podle Freuda co je nevědomé, má stálou tendenci stát se vědomým a psychika musí vynakládat energii, aby se tomu nestalo. Proto například lidé, kteří toho moc vytěsnili, mohou podle Freuda cítit únavu bez zjevné příčiny

Psychoanalýza Sigmund Freud (1856-1939) Člověk je determinován fyziologickými silami – pudy Sexuální pud (libido) – klíčová úloha v aktivaci organismu Výrazný vliv na rozvoj psychoterapie (odhalování nevědomých - potlačených částí psychiky) Carl G. Jung, A. Adler, E. Fromm

Volné asociace na pohovce

id (ono), z něhož vyvěrá pudová duševní energie (libido), která je hybnou silou člověka, je zdrojem energie pro ego i superego. Id je iracionální, nebere ohled na realitu, jeho cílem je okamžité uspokojení svých přání, řídí se principem slasti. Id je zcela nevědomé. Podle Freuda představují sny splněná přání id a jsou bránou do nevědomí. Projevy ryzího id lze pozorovat u kojenců. ego (já) se řídí principem reality a má sebezáchovnou funkci. Vzniká z části id v průběhu vývoje dítěte vlivem jeho interakcí (vzájemného působení) s vnějším světem. Je racionální, zvažuje činy a jejich následky. Přání id porovnává s realitou, dává jim přijatelnou formu a uspokojuje je ve vhodnou chvíli a vhodným způsobem. Ego je vědomé, předvědomé i nevědomé. Nevědomá část se pomocí obranných mechanismů (viz dále) vypořádává jak s nepřijatelnými přáními id, tak s extrémními zákazy superega. Silné ego je znakem zdravě vyvinuté osobnosti. superego (nadjá) vzniklo v průběhu socializace z konfliktů dítě versus autorita, poskytuje ventil vlastním agresivním impulsům jedince, jde o proti sobě projevenou agresivitu. Obsahuje vědomě či nevědomě internalizované (zvnitřněné) omezení, zákazy a příkazy ukládané dítěti rodiči a dalšími pro dítě významnými autoritami. Je zdrojem nevědomého pocitu viny, vnitřní tísně. Řešení lze hledat v náboženství, které poskytne vysvětlení (jsi hříšník) i řešení (věříš-li, budeš spasen). Superego je moralizující silou v člověku, řídí se principem dokonalosti. Jednou jeho částí je svědomí, druhou částí je ideální ego, které usiluje o dokonalost a jehož základem byly činnosti a projevy dítěte, které rodiče chválili. Superego může být v rozporu se současnými hodnotami jedince. Silně rozvinuté superego se vyskytuje u perfekcionistů, slabě rozvinuté u zločinců.

Reakce na konflikt id versus ego: holčička chce ukradnout panenku, avšak neukradne ji, neboť se obává, že by se cítila špatně id versus superego: holčička chce ukradnout panenku, avšak neukradne, neboť maminka říkala, že krást se nemá ego versus superego: holčička již má našetřené peníze, takže si panenku může koupit, ale neudělá to, neboť v náboženské výchově ji učili, že člověk má žít střídmě a dávat almužnu. Našetřené peníze proto věnuje žebrákovi. http://cs.wikipedia.org/wiki/Psychoanal%C3%BDza

Vývoj osobnosti

Alfred Adler (1870-1937) Žák, který se odloučil od svého učitele (neshody ohledně pudové podstaty člověka) Komplex méněcennosti jako reakce na překážky v touze po moci Sourozenecká konstelace http://mladazena.maminka.cz/scripts/detail.php?id=380737

Carl G. Jung (1875-1961) Archetyp společný vzorec psychického vnímání, resp. chápání skutečnosti Kolektivní nevědomí – zkušenost z minulosti, kterou máme všichni stejnou http://www.chartgeek.com/jungian-archetypes-2/ Kolektivní nevědomí je tvořeno především tzv. archetypy, praobrazy, tj. vrozenými vzorci imaginace a cítění, symbolickými obrazy vyjadřujícími zkušenosti lidstva se situacemi a jevy, které se opakují v každé generaci a nejsou závislé na výchově, kultuře, jazyku či době, ve které jedinec žije. Jedná se například o situace jako návrat, hledání, osvobození, boj, smrt, zrození či konkrétnější symboly jako had, moře, les, matka, moudrý stařec atd. Není náhodou, že tyto motivy se neměnně opakují v pohádkách, mýtech a pověstech všech dob a ze všech koutů světa stejně jako ve snech všech lidí. A ve kterém z děl současné filmové či literární produkce se nejedná alespoň o jedno z výše zmíněných témat? Shodné rysy mýtů a náboženských projevů v různých kulturách mají psychologický základ v archetypech. Někdy se archetypy dávají do souvislostí s vrozenými instinkty. Představují archaickou vrstvu vývoje lidského vědomí. V ní existují společné vzorce chápání skutečnosti, které vypovídají o psychickém fungování obrazivosti u všech příslušníků lidského druhu.

Kanizsův trojúhelník

nelze úplně oddělit biologické, psychologické a sociální jevy a procesy

Gestalt psychologie - zákony Zákon blízkosti - tendence vnímat podobné objekty jako skupiny nebo série Zákon podobnosti - smíšené skupiny podobných a odlišných objektů vidíme po skupinách Zákon pokračování/směru - v obrazcích hledáme čáry s nepřerušeným pokračováním Zákon výstižnosti (Prägnanz) - tendence vidět nejjednodušší tvar Zákon dobrého tvaru - tendence doplňovat obrazce Vnímání figury a pozadí - schopnost mysli zaměřit pozornost na smysluplný tvar a ignorovat zbytek Konstantnost velikosti - schopnost vnímání perspektivy

Gestalt psychologie Max Wertheimer, Wolfgang Kohler Gestalt = tvar (tvarová psychologie) „Celek je víc než suma částí a celky nelze vždy vykládat z částí.“ Fí a Aha fenomén Terapeutický přístup – léčíme celou osobnost, nestačí si všímat jedné části Nelze oddělit detail od celku – vnímáme celostně okamžik, kdy náhle pochopíme vše, co nám předtím mnohokrát nešlo. Někdy je této situaci přezdíváno též aha fenomén.

Humanistická psychologie Abraham Maslow, Carl C. Rogers Člověk - svobodný tvor, který život utváří sám svými vlastními volbami, za které je zodpovědný věnují se vědomí, vyšším lidským potřebám (nikoliv jen pudům) - svoboda volby, hodnocení, seberealizace, kreativita

Současná psychologie – hl. směry Hlubinná psychologie Neobehaviorismus Kognitivní psychologie Humanistická psychologie Transpersonální psychologie

Kognitivní vývojová psychologie J. Piaget, L. Kohlberg