Financování sociálních služeb v souladu s pravidly veřejné podpory, principy vyrovnávací platby Jakub Čtvrtník QQT, s.r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VEŘEJNÁ PODPORA CO LZE A CO NELZE hledání optimálních možností financování zdravotnictví Praha, 24. dubna 2008.
Advertisements

JUDr. Karel Zuska Mgr. Michaela Hájková
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Veřejné podniky a státní monopoly
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Financování sociálních služeb vyrovnávací platbou
Rozpočty územních samosprávných celků
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
1 1 Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR KOMISE PRO SOCIÁLNÍ OTÁZKY ASOCIACE KRAJŮ ČR , Olomouc.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
Města, obce a financování sociálních služeb ve světle veřejné podpory Konference „Financování sociálních služeb pro města a obce“
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE 13. výzva IROP INDIVIDUÁLNÍ OVĚŘENÍ POTŘEB FINANCOVÁNÍ Praha.
 Smlouva o poskytnutí účelové dotace čl. V., odst. 14 (Pověření poskytováním SOHZ čl. IV., odst. 13) a dále Metodika PK část XIII., odst. 13  mezní.
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
Veřejná podpora a financování sociálních služeb – Hotel STEP JUDr. Karel Zuska.
Poskytovatel v rámci systému financování sociálních služeb Jihočeský kraj – 29. dubna 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory ve Zlínském kraji Konference „Plánování a financování sociálních služeb v Jihomoravském kraji“
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
Datum: Zpracoval: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Krajská síť sociálních služeb Dan Vrána.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb – krajská síť a vyrovnávací platba Ing.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba v MSK v odvětví sociálních věcí Ing. Hana Doleželová,
Veřejná podpora v režimu pravidel podpory na služby obecného hospodářského zájmu Datum Místo Praha.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Veřejná podpora v kontextu poskytování sociálních služeb JUDr. Michael Kincl tel.:
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Financování sociálních služeb v souladu s pravidly veřejné podpory, principy vyrovnávací platby Jakub Čtvrtník QQT, s.r.o.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
FINANCOVÁNÍ SOCILÁNÍCH SLUŽEB V ROCE 2016 SPOLUÚČAST OBCÍ ORP NA FINANCOVÁNÍ.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 5. února 2010 Praha.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Praha - Rezidence ROSA – 20. října 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Rozpočet Evropské unie
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Seminář pro žadatele výzvy č. 79 a 80 IROP
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Vyúčtování dotací za rok 2013 Rozdělení dotací v roce 2014
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

Financování sociálních služeb v souladu s pravidly veřejné podpory, principy vyrovnávací platby Jakub Čtvrtník QQT, s.r.o.

Vymezení termínů Služby obecného zájmu Opodstatněnost finanční podpory služeb obecného zájmu ze strany veřejných subjektů vychází z tržního selhání v oblasti nabídky těchto služeb. Jedná se například o výkon obecní police, úlohu obcí ve školství, městská zdravotnická zařízení, plánování všeho druhu, městská kina či knihovny. Služby obecného hospodářského zájmu Služby obecného hospodářského zájmu (dále též „SGEI“) jsou podskupinou služeb obecného zájmu. Jejich označení vypovídá o faktu, že mají hospodářskou (resp. ekonomickou) povahu, tedy zahrnují hospodářskou činnost.

Definiční znaky veřejné podpory Níže uvedené čtyři znaky musí být splněny kumulativně, aby příslušná podpora byla považována za veřejnou podporu: Veřejná podpora je poskytnuta státem nebo z veřejných prostředků Obsahem veřejné podpory je poskytnutí výhody určitému podniku nebo určitému odvětví podnikání a je selektivní Poskytnutím veřejné podpory dochází k narušení nebo hrozbě narušení soutěže Veřejná podpora má dopad na obchod mezi členskými státy

Nové právní předpisy (SGEI) Dne Evropská komise přijala nové právní předpisy regulující pravidla veřejné podpory při poskytování vyrovnávací platby za výkon služeb obecného hospodářského zájmu (dále jen „SGEI“). Jedná se o následující právní předpisy: Sdělení Komise o použití pravidel Evropské unie v oblasti státní podpory na vyrovnávací platbu udělenou za poskytování služeb obecného hospodářského zájmu (dále jen „Sdělení SGEI“), které vysvětluje hlavní pojmy při používání pravidel státní podpory na vyrovnávací platbu za závazek veřejné služby, Rozhodnutí Komise o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu (dále jen „Rozhodnutí SGEI“), Rámec Evropské unie pro státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby (dále jen „Rámec SGEI“). Rozhodnutí SGEI a Rámec SGEI nabyl platnosti dne

Vztah SGEI a veřejné podpory Služby obecného hospodářského zájmu jsou ze své podstaty odkázány na dotace veřejných subjektů, jež zpravidla financují provoz poskytovatelů těchto služeb. Tyto vyrovnávací platby (kompenzace) mohou zakládat veřejnou podporu. Rozhodující pro určení, zda financování SGEI z veřejných prostředků představuje veřejnou podporu je rozsudek Evropského soudního dvora ve věci Altmark (C-208/00), ve kterém soud stanovil 4 kumulativní podmínky, za jejichž splnění kompenzace (vyrovnávací platba) nepředstavuje zvýhodnění pro provozovatele SGEI a tudíž i kompenzace (vyrovnávací platba) vynaložená na poskytnutí SGEI nepředstavuje veřejnou podporu.

Altmark (C-208/00) Jednotlivé podmínky rozhodnutí Altmark jsou následující: subjekt, který je příjemcem vyrovnávací platby, musí být výkonem SGEI pověřen, a to jasně vymezeným způsobem (tj. povinnost poskytování SGEI musí být jasně definována) – Pověření, ukazatele (parametry) pro kalkulaci výše vyrovnávací platby musí být stanoveny předem a objektivním a transparentním způsobem - Kalkulace, výše vyrovnávací platby nesmí překročit náklady vynaložené subjektem při plnění závazku veřejné služby po odečtení příslušných příjmů z tohoto závazku a přičtení přiměřeného zisku (nástroje proti překompenzaci) – Přiměřenost a subjekt pověřený výkonem veřejné služby byl vybrán v rámci řízení o zadání veřejné zakázky (které bude otevřené, transparentní, nediskriminující) umožňující vybrat zájemce schopného poskytovat tyto služby za nejmenších nákladů pro územně samosprávný nebo na základě analýzy nákladů, jež by na výkon veřejné služby vynaložil průměrný, řádně řízený podnik, jež disponuje odpovídajícími technickými prostředky k plnění výkonu dané veřejné služby – Soutěž a dobrý hospodář.

Rozhodující právní předpisy Rozhodujícími právními předpisy jsou: Rozhodnutí SGEI Rámec SGEI Další možnou variantou financování SGEI je i financování prostřednictvím obecné úpravy podpory de minimis nebo podle zvláštního Nařízení Komise (EU) č. 360/2012 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím služby obecného hospodářského zájmu. Podle nějž nesmí celková částka podpory de minimis udělená jednomu podniku poskytujícímu služby obecného hospodářského zájmu v žádném tříletém období přesáhnout částku EUR.

Rozhodnutí SGEI (1/4) Rozhodnutí SGEI stanovuje podmínky, za nichž je státní podpora ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělená určitým podnikům pověřeným poskytováním služby obecného hospodářského zájmu slučitelná s vnitřním trhem a vyňatá z oznamovací povinnosti vůči Evropské komisi.

Rozhodnutí SGEI (2/4) Rozhodnutí SGEI se nově použije na realizaci sociálních služeb bez omezujícího limitu výše roční vyrovnávací platby. Evropská komise za sociální služby považuje SGEI, jimiž se uspokojují sociální potřeby, například zdravotní a dlouhodobá péče, péče o děti, přístup na trh práce a opětovné začlenění do trhu práce, sociální bydlení a péče a sociální začleňování zranitelných skupin.

Rozhodnutí SGEI (3/4) Rozhodnutí SGEI stanovuje, že daný podnik musí být členským státem výslovně pověřen k poskytováním určité SGEI a uvádí údaje, které musí být uvedeny v tomto pověření (článek 4 Rozhodnutí SGEI). Výši vyrovnávací platby lze správně vypočítat a kontrolovat pouze tehdy, pokud byly závazky veřejné služby, kterými byly dané podniky pověřeny, a jakékoli závazky státu jasně stanoveny jedním nebo několika akty příslušných veřejných orgánů daného členského státu. Tento akt musí uvádět alespoň, o jaké podniky se jedná, jaký je přesný obsah svěřených závazků veřejné služby, jejich trvání, případně území, na které se vztahují, zda byla udělena výhradní nebo zvláštní práva, jakou podobu má kompenzační mechanismus, podle jakých ukazatelů se stanovuje výše vyrovnávací platby, jak se předchází nadměrnému vyrovnání a jak se takové případně nadměrně vyplacené částky získávají zpět, a…. odkaz na Rozhodnutí SGEI.

Rozhodnutí SGEI (4/4) Rozhodnutí SGEI v článku 5 uvádí způsob určení výše vyrovnávací platby, která nesmí přesáhnout rozsah nezbytný k pokrytí čistých nákladů vynaložených při plnění závazků veřejné služby, včetně přiměřeného zisku. Vyrovnávací platba, která přesahuje výši skutečně vzniklých čistých nákladů na poskytování služeb, není nutná pro poskytování SGEI, a tudíž představuje neslučitelnou státní podporu, a musí být vrácena. Čisté náklady by měly být vypočítávány jako rozdíl mezi náklady vynaloženými při poskytování SGEI a příjmem ze SGEI. Přiměřený zisk by měl být určen jako míra návratnosti kapitálu s přihlédnutím ke stupni, případně neexistenci rizika. Podnik neobdrží vyrovnávací platbu, která převyšuje částku stanovenou podle článku 5 Rozhodnutí SGEI. Zajištění pravidelné kontroly alespoň každé tři roky během trvání doby pověření a na konci této doby.

Kalkulační vzorec Obecný mechanismus výpočtu vyrovnávací platby dle Rozhodnutí SGEI Výše vyrovnávací platby nesmí přesáhnout rozsah nezbytný k pokrytí čistých nákladů vynaložených při plnění závazků veřejné služby, a to včetně přiměřeného zisku: Čisté náklady lze počítat jako rozdíl mezi náklady a příjmy. Náklady = veškeré náklady poskytovatele sociálních služeb, který vykonává pouze činnosti v rozsahu služby obecného hospodářského zájmu, nebo náklady vztahujícími se pouze na poskytování služby obecného hospodářského zájmu, pokud poskytovatel sociální služby vykonává i činnosti mimo rozsah služby obecného hospodářského zájmu, přičemž platí, že náklady připisované službě obecného hospodářského zájmu mohou zahrnovat veškeré přímé náklady vynaložené při poskytování služby obecného hospodářského zájmu a odpovídající podíl nákladů společných službě obecného hospodářského zájmu a jiným činnostem a náklady spojené s investicemi, zejména do infrastruktury, mohou být zohledněny, pokud jsou nezbytné pro poskytování služby obecného hospodářského zájmu. Příjmy = veškeré příjmy ze služby obecného hospodářského zájmu.

Nadměrné vyrovnávací platby Nastavení pravidel pro kontrolu nadměrných vyrovnávacích plateb a jejich krácení (v případě financování z více zdrojů): Při zachování systému vícezdrojového financování, je nezbytné zajistit, aby nedocházelo k duplicitnímu financování služeb (stejných nákladů služby). Poskytovatel služby má stanovenu informační povinnost vůči kraji v případě, že získá prostředky na službu i z jiných zdrojů (zejména veřejných); tato povinnost musí být jednoznačně zakotvena do smlouvy o poskytnutí vyrovnávací platby uzavřené mezi krajem a poskytovatelem služby. Poskytovatel služby bude mít smlouvou stanovenou povinnost uvést skutečnou celkovou výši podpory z jiných zdrojů v rámci závěrečné zprávy, v případě nadměrného financování bude požadováno alikvotní vrácení vyrovnávací platby, Poskytovatel bude mít smlouvou stanovenou povinnost výši podpory z jiných zdrojů v účetnictví evidovat odděleně ve vztahu k sociální službě. Procesy financování z dalších veřejných zdrojů, zejména z rozpočtů obcí - harmonizace s krajskými kritérii.

Aplikace v ČR Přechod financování dle §101a ZSS na krajskou úroveň Výzva a Metodika MPSV pro poskytování dotací Výpočet vyrovnávací platby, redukční kritéria a proces hodnocení Aplikace Rozhodnutí od roku 2016 … a dále: – nutné další upřesňování obsahu veřejné služby – upřesňování sítě sociálních služeb pro účely rozsahu veřejné služby – sjednocování neuznatelných nákladů a minimálních kritérií – harmonizace a koordinace procesů spolufinancování z obcí – atd.

„Předvečer 10. výročí“ … šance si vyjasnit klíčové otázky Víme po téměř 10 letech od přijetí zákona, co financujeme u poskytovatelů sociálních služeb a s jakou efektivitou? Je všeobecně znám smysl a obsah nepříznivé situace na základě zjišťování potřeb? Poskytujeme činnosti, nebo uspokojujeme potřeby osob v nepříznivé situaci? Krajská Kritéria dle §101a – kvantifikace, nebo kvalitativní – žádoucí stav? Procesy (spolu)financování služeb obcí a SGEI? Obsah kontroly – vyúčtování vs efektivita?

DĚKUJI ZA POZORNOST QQT, s.r.o. Jakub Čtvrtník Tel.: