FORMY EDUKACE Beharková Natália. Forma studia: bakalářské kombinované 4. semestr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika - Teorie vyučování (didaktika) KPP 2015.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
A.Učební plán B.Metody výuky C.Aktivity školy A.Učební plán Výběr předmětů Dělení studijních skupin.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
EU peníze školám Čtenářská gramotnost - záměr  Zlepšování čtenářských dovedností a zvyšování čtenářské gramotnosti ve všech ročnících  Obnovit knižní.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Projektová příprava vzdělávacích akcí.
Individuálně, ale společně a jinak
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
Od skupiny ke kooperaci
Pracovní porada Pracovní list.
Podpora krajského akčního plánování
Společenská odpovědnost ve školství
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Problémy a specifika pedagogiky
Organizační formy výuky
Pracovní porada Pracovní list.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Příprava na výuku, Výukový projekt
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Gymnasium Jižní Město Praha
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
Andragogika Vzdělávání.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Středisko výchovné péče - ALFA
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Šablony I a jejich realizace
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

FORMY EDUKACE Beharková Natália

Forma studia: bakalářské kombinované 4. semestr

FORMY EDUKACE  organizační rámec výuky, tj. vyučování a učení  souhrn organizačních opatření a uspořádání výuky (vzdělávání) při realizaci určitého vzdělávacího procesu s kým a jak pracujeme „kde“ výuka probíhá

FORMY EDUKACE – DĚLENÍ (PALÁN, 2002)  časové uspořádání  edukační (vyučovací) prostředí  organizační uspořádání studujících  interakce lektor – posluchač  stav systému, v nichž vzdělávání probíhá  zaměření pg. akce přímá nepřímá smíšená

Organ. formy výuky podle vztahu k osobnosti žákavýuka individuální individualizovaná skupinová hromadní (kolektivní) charakteru výukového prostředívýuka ve třídě/posluchárně v odborných učebnách/laboratořích v dílně na školním pozemku a v přírodě, terénu atd. v muzeu, v koutku tradic učebně výrobní jednotka vycházka nebo exkurze domácí úlohy, úlohy pro samostatnou práci mimo výuku délky trvánívyučovací hodina (základní výuková jednotka) zkrácená nebo prodloužená výuková jednotka vysokoškolská přednáška, seminář, cvičení, speciální kurz… Průcha, J. Pedagogická encyklopedie (2009)

VOLBA FORMY EDUKACE Vždy s ohledem na:  vytýčený cíl  obsah probíraného tématu  připravenosti a individuálním/specifickým potřebám edukanta

INDIVIDUÁLNÍ FORMA EDUKACE  zohledňuje individuální potřeby konkrétního edukanta  probíhá na pokoji, v ambulanci, vyšetřovně VýhodyNevýhody  edukační plán je stanoven dle individuálních potřeb konkrétního edukanta  kooperace/ výměna zkušeností edukanta s dalšími edukanti není možná  přizpůsobení tempa, obsahu edukace a potřebám edukantovi  časová neefektivita edukátora vzhledem k počtu edukantů  opakovaná zpětná vazba mezi účastníky (edukátorem a edukantem) – prostor pro ověření pochopení osvojených poznatků, prostor pro dotazování…  efektivita učení  motivace a aktivita edukanta  osobní vztah mezi zainteresovanými  pro osoby se specifickými potřebami učení, sníženým intelektem, nedostatečnou gramotností, emocionální nestabilitou…

INDIVIDUALIZOVANÁ FORMA EDUKACE  individualizace výuky zdůrazňuje didaktický princip individuálního přístupu k žákům, vnitřní diferenciaci, tj. diferenciace cílů i metod výuky, avšak při zachování hromadná (frontální) výuky. Např. Daltonský plán Tři základní principy  zodpovědná svoboda/volnost – učit se zacházet se svobodou, získat odpovědnost  samostatnost – učit se samostatně pracovat  spolupráce – učit se pracovat v kolektivu -autorka Helen Parkhurstová ( )

SKUPINOVÁ FORMA EDUKACE  různě velké skupiny, individuální počet edukantů ve skupině např. párová výuka počet 2 osob, nebo optimální 3-5  nejčastěji – svépomocné skupiny, lázeňská rehabilitační péče, léčebná péče v léčebnách/ozdravovnách  možnosti využití - zdravý i chronicky nemocní jedinci  vedení skupiny – edukátor nebo zkušený edukant  vznik skupiny - neformálně – na základě vlastního zájmu - formálně – na základě kritérii (např. druh nemoci, úroveň vědomostí/dovedností, pohlaví, věk); heterogenní a homogenní skupiny  zohledňujeme míru kritérií, interpersonální vztahy event. přání členů skupiny  diskuse, brainstorming Výhoda / nevýhoda homogenní skupina  heterogenní skupina Nevýhoda – nerovné zapojení edukantů ve skupině

HROMADNÁ (FRONTÁLNÍ) FORMA EDUKACE  široký záběr edukantů  obsah stejný pro všechny edukanty  přednáška, seminář, výklad učiva výhodynevýhody  časová efektivita  omezení individuálního přístupu a potřeb konkrétního edukanta  sdělení stejného obsahu všem edukantům  minimální zpětná vazba  pasivita edukantů

LITERATURA Metodický portál: inspirace a zkušenosti učitelů, online dostupné na Palán, Z Formy vzdělávání (výuky) dospělých, online dostupné na Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi, Praha:Grada, 2010, s. 77, ISBN Průcha Jan, Pedagogická encyklopedie Praha: Portál, 2009, s. 935, ISBN