UMĚNÍ AKCE Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond
Definice díla(podle Šetlíka): originální výtvor individuální inspirace produktem je uzavřený objekt (obraz, socha) Je proces umění?
Charakteristika umění se stává se procesem, jeho výsledkem není obraz, socha 1. odehrává se v prostoru, na určitém místě 2. má časové ohraničení 3. má děj cílem není hmotné dílo divák = spolutvůrce
Charakteristika - pokračování 4. dokumentace možná fotografováním, video záznamem 5. rozhraní mezi výtvarným uměním, divadlem a hudbou 6. ruší rozdíl mezi uměním a životem 7. začleňuje umění do společnosti a naopak - divák je spolutvůrcem 8. reaguje na spotřební společnost
Základní formy 1. happening 2. event 3. environment 4. performance 5. body art instalace léta
Předchůdci dada, futurismus - provokace nebyla cílem, ale prostředkem M. Duchamp - dílo nemusí být trvalé V. Boudník- pouliční akce, domalovávání fleků
1. Happening = událost, příhoda název: Alan Kaprow 1958 Amerika Charakteristika sled několika událostí, spojených myšlenkou, prováděných i na několika místech v různých časech, podle scénáře, kdekoliv improvizace náhoda diváci, hudba, zpěv evropský je více politický, důležitější téma než metoda
Osobnosti a skupiny John Cage americký skladatel Hnutí Fluxus 1961 NY, Kolín nad Rýnem mezinárodní hnutí pořádají koncerty, festivaly nemají žádná omezení řídí se spontánností, hravostí, humorem
Fluxus Fluxus, 1961, NY, Kolín nad Rýnem hlavní myšlenka, která stojí za aktivitami Fluxu, ať mají podobu umění performance, asambláží, her, koncertů nebo publikací, je, že můžeme život prožívat jako umění. termín Fluxus použil poprvé Georgie Maciunas v roce 1961 Fluxus lze chápat jako odrůdu „nedadaistického hnutí“ 50. a 60. let se vztahem k dalším uměleckým aktivitám (beatnickému umění, funku, novému realismu...).
Fluxus - pokračování Umělci Fluxu usilovali o těsnější spojení umění se životem a demokratičtější přístup k tvorbě, přijímání a sbírání umění. liší se jen odloučením umělců a publika stejně jako Cage dovolil každému zvuku stát se hudbou, dovolil Fluxus, aby bylo cokoli užito jako umění totéž prohlašoval Maciunas v manifestu z roku umělec má za úkol „prokazovat, že umění může být cokoli a může ho dělat kdokoli“.
Představitelé Alan Kaprow 1927 – 2006 Josef Beuys Wolf Vostell
Allan Kaprow
Josef Beuys Jak vysvětlit obraz mrtvému zajíci
Aktual Aktual Čechy Milan Knížák 1940 Olaf Hanel video Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu The Plastik People of the Universe
Milan Knížák Procházka po Novém světě
2. event událost, příhoda, jednoduchá, krátká akce, uvědomění si, zkušenost, zážitek s jednoduchou základní myšlenkou není nutná účast diváka Georg Brecht
3. Environment, prostředí 1. hmotné věci, které zůstaly po happeningu 2. později snaha o vytvoření prostorové kompozice (objekt, instalace)
Edd Kienholz
4. performance, představení objevuje se na přelomu 60. a 70. let označení pro akce, které se předvádějí před publikem bez zapojení diváka přesnější a promyšlenější scénář bez rušivých vlivů náhody od diváka performer = aktér = herec, který představuje sám sebe
Tomáš Ruller 1957 Performace , 1988
5. body art, tělové umění 1970 využívá vlastní tělo k poznávání sebe sama prožitek času, prostoru, hraniční situace (bolest, strach, stres) fotodokumentace, videozáznam
Jan Mlčoch 1952 Velký spánek
Petr Štembera 1945 Štěpování, 1975
Chris Burden 1946 Přikovaný
Gilbert and Georg
Umění INSTALACE jako nová skutečnost Souvisí s environmentem léta pracuje s hotovými materiály (stůl) má být přehledná, tvůrce naznačuje - divák domýšlí mezi předměty vznikají nové vazby mezi prostorem, časem, dějem Typy: 1. Malé (několik objektů) 2. Částečná (část prostoru, zeď) 3. Totální (celá místnost)
Osobnosti Zdeněk Burian - Rehabilitační oddělení Edward Kienholz Kabakov Ilja- Člověk, který odletěl do vesmíru Jiří David- "mimino", "srdce"
Kabakov Ilja Člověk, který odletěl do vesmíru
Jiří David - „socha z klíčů", "srdce"
Jiří Sozanský Jobova potyčka s bohem
Použité zdroje a literatura Průvodce výtvarným uměním IV.,V.,Pavel Šamšula, Jarmila Hirschová Od impresionismu k postmoderně, Jiří Vávra Časopis Ateliér Internet
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Jana Jirušová Předmět: Výtvarná výchova pro OKTÁVY Datum: Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond