Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_03 Název materiáluAbiotické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

EKOLOGIE. Abiotické podmínky života ● Vytváří je neživá příroda ● Jejich soubor = biotop ● Dělí se na: – klimatické (světlo, teplo, srážky...) – edafické.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_09 Název materiáluBiocenóza.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_04 Název materiáluEkologická.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_18 Název materiáluSomatologie.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola T. G
Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Změny skupenství látky
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_52_INOVACE_51_Rybníky a rostliny- učební text
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Základní společenstva - lesy
Oběh vody v přírodě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název prezentace (DUMu):
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Různé podmínky života na Zemi
Název projektu: Moderní škola
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Autor: Stejskalová Hana
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rozbor některých konkrétních ekosystémů
Neživá příroda vzduch a voda.
Základní společenstva – skály a hory
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Atmosféra Země.
Neživá příroda - vzduch
Abiotický faktor voda.
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
Život v oceánech a mořích.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_03 Název materiáluAbiotické faktory II. AutorJana Lagnerová Tematická oblastBiologie Tematický okruhEkologie Ročník4 Datum tvorbyzáří 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

4. Vzduch organismy žijí v troposféře - do 7000 m na organismy působí : tlak + hustota + proudění + obsah kyslíku + obsah oxidu uhličitého 4.1 TLAK klesá se stoupající nadmořskou výškou klesají i parciální tlaky jednotlivých složek (limitují je kyslík)  zhoršení dýchání, vyšší úmrtnost, vyšší sterilita samců,... organismy eurybarní (hmyz,...) x stenobarní (orel skalní, svišť horský,...) [1][1] Svišť horský (Marmota marmota) též svišť alpský

4.2 HUSTOTA je malá  malá nosnost  menší rozměry a hmotnost než suchozemští a vodní živočichové umožňuje velkou pohyblivost - let pasivní i aktivní, vznášení [2][2] Babočka paví oko [3][3] Orel mořský ( Haliaeetus albicilla)

4.3 PROUDĚNÍ VZDUCHU = VÍTR vliv na rostliny : + opylení, pasivní transport semen a plodů,... - vývraty, vysoušení, ochlazování,... vliv na živočichy : + plachtění, zachycení pachů,... - vysoušení, ochlazování, zavlečení do nepříznivých podmínek, … Hromadný vývrat po orkánu Kyrill 2007, Lužické hory, Czech republic [4][4]

4.3 OBSAH KYSLÍKU ve vzduchu cca 21% - nad průmyslovými aglomeracemi méně - množství klesá s rostoucí nadmořskou výškou produkují jej zelené rostliny sinice nejvýznamnějšími producenti jsou mořské řasy a trop. deštné lesy nutný pro aerobní organismy (ve vzduchu, půdě, rozpuštěný ve vodě) 4.4 OBSAH OXIDU UHLIČITÉHO ve vzduchu 0,035 %, množství se zvyšuje zdroje : dýchání organismů, hoření uhlíkatých látek, sopečná činnost, tlení, význam : + fotosyntéza, z vody vázán do uhličitanů (koráli,...) - skleníkový efekt  oteplování planety  tání ledovců  zaplavení částí pevniny,...

5. Voda pro organismy nezbytná - univerzální rozpouštědlo a reakční činidlo, transport látek v těle, termoregulace,... voda : sladká 3% (z nich 2% v ledovcích)  proudící = lotická  stojatá = lenitická slaná 70,8% brakická Oblasti vod : volná voda = pelagiál v něm žije plankton (drobní vznáší se a plavou) + nekton (větší s aktivním pohybem, např. ryby) dno = bentál v něm žije bentos pobřežní mělčiny = litorál dno mořských hlubin = abysál

na vodní organismy působí : hydrostatický tlak + hustota + salinita + propustnost světla 5.1 HYDROSTATICKÝ TLAK roste s hloubkou - v 10 km je 10 8 Pa organismy stenobatické x eurybatické (mořský plankton a jeho konzumenti) 5.2 HUSTOTA 775 krát vyšší než vzduchu  nadlehčuje  velké rozměry organismů tvar těla hydrodynamický při +4°C největší  zamrzá od povrchu 5.3 SALINITA způsobují ji ve sladké vodě : uhličitany + sírany ,04 až 0,05 ‰ ve slané vodě : hlavně chloridy průměrná hodnota 35 ‰, Balt 7 ‰, Rudé moře 41‰, solná jezera až 25 % organismy stenohalinní x euryhalinní a cyklicky holoeuryhalinní (losos)

5.4 PROPUSTNOST SVĚTLA s hloubkou ubývá mění se spektrální složení závisí na zákalu vody (nečistoty, písek, organismy,...) kolísá sezónně eufotická vrstva = dostatečně prosvětlená vliv na rostliny : tvorba speciálních barviv sinic a červených řas (fykocyanin a fykoerythrin) vliv na živočichy : světélkující orgány,...

Vliv vody na suchozemské organismy - pro ně je jedním z limitujících faktorů vliv na živočichy : příjem - potravou, - pitím, - štěpením tuků při metabolismu, nízkou spotřebu mají např. semenožravý hmyz (potemník,...) a pouštní živočichové (pískomil,...) ve vodě probíhá zárodečný vývoj některých živočichů (obojživelníci, chrostíci, jepice,...) [5][5] [6][6] velké světlé larvy jsou skokana hnědého, menší tmavé ropuchy

vliv vody na rostliny : pro příjem - kořeny, částečně prýtem, vzdušné kořeny rostliny podle nároků na vodu dělíme na a) vodní = hydrofyty (leknín, okřehek,...) b) vlhkomilné = hygrofyty (blatouch,...) c) se středním nárokem = mezofyty (kopretina, smetanka,...) d) suchomilné = xerofyty (kavyl, kaktusy a sukulenty) Okřehek menší (Lemna minor) [6][6] Blatouch bahenní (Caltha palustris) [7][7] [5][5] Kavyl vláskovitý (Stipa capillata )

6. Půda, pedosféra = zvětralá matečná hornina + humus + edafon (= soubor všech organismů v půdě) - řasy, sinice, bakterie, houby = fytoedafon - prvoci, ploštěnci, hlísti, žížaly, hmyz,... = zooedafon = základním zdrojem většiny minerálních látek = upevnění rostlin = úkryt živočichů Složky půdy : a) pevná = úlomky hornin a minerálů, humus b) kapalná = půdní voda c) plynná = půdní vzduch Nejdůležitější vlastnosti půdy pro organismy : struktura, pórovitost, teplota, množství humusu, pH, složení půdního vzduchu, půdní vlhkost,...

Organismy rozlišujeme podle a) celkové zásoby živin na : oligotrofní - na půdách chudých minerály (vřes,...) mezotrofní - na půdách se střední zásobou živin (trávy,...) eutrofní - na půdách bohatých živinami (řepa cukrová) [8][8] [9][9]

b) podle pH půdy na : acidofilní - na kyselých půdách (azalky, vřes,...) neutrofilní - na neutrálních půdách (většina organismů) alkafilní - na vápencích (sleziník, někteří plži,...) [10] [11]

c) podle speciálních nároků na určitou živinu na : halofilní - na půdách s vysokým obsahem solí (ploštice, lebeda,...) kalcifilní - vápnomilní (koniklec, pichava vápnomilná, lomikámen, někteří plži,...) nitrofilní - na půdách bohatých dusíkem (kopřiva, lebedy, lopuchy, maliník,...) [11] [12] Lopuch větší (Arctium lappa))

Kalcifóbní - nesnáší vápník (azalka, šídlatka, rozsivky,...) nitrofóbní - na půdách chudých na dusík (rosnatka,...) [13] (A) Biddulphia reticulata - velikost 10 µm (B) Diploneis sp. - velikost 10 µm (C) Eupodiscus radiatus -velikost 20 µm (D) Melosira varians - velikost 10 µm [14]

Použité zdroje: Hančová, H. & Vlková, M. Biologie I. v kostce, dotisk 2. vydání. Havlíčkův Brod: Fragment, s. ISBN Jelínek, J. & Zicháček, V. Biologie pro gymnázia, 7. rozšířené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. ISBN Šlégl Jiří aj. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia, 1. vydání. Praha: Fortuna, s. ISBN

Použité obrázky: [1] KABEL MATTHIAS. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Marmota_marmota_Glockner_2009_04.jpg?uselang=cs [2] DARKONE. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na px-Tagpfauenauge_%28Inachis_io%29_d1_1.jpg [3] UCLAX. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [4] MIREK256. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Wald_nach_Kyrill.JPG [5] BENMCKUNE. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [6] SPAANS PIET. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na LarvaeBufoBufoRanaTemporaria.JPG?uselang=cs [7] KJETIL LENES. Wikimedia Commons [online]. Léto [cit ]. Dostupný na Lemna_minor.jpg?uselang=cs [8] PETERS KRISTIAN. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [9] DORONENKO STANISLAV. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na

[10] KULAC KURT. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Calluna_vulgaris11.jpg?uselang=cs [11] HAGENLOCHER MARKUS. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Zuckerr%C3%BCbe.jpg [12] RIZE-ÇAYEL. Wikimedia Commons [online]. Duben [cit ]. Dostupný na Rhododendron_pontica.JPG [13] Dr. GRAEBNER HAGEN. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Asplenium_ruta_muraria2.jpg [14] FISCHER CHRISTIAN. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [15] TIFFANYMARY ANN. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [16] NOAH ELHARDT. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Drosera_rotundifolia_ne3.jpg