Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anorexie HANA Pešková, 8.A zš Chomutov, HORNICKÁ 4583.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb OSOBY ZÁVISLÉ NA PSYCHOAKTIVNÍCH LÁTKÁCH Syndrom závislosti Mgr. Irena Kudláčková.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPoruchy.
Vypracoval: Veronika Vojáčková Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Kompetence praktického lékaře MUDr. Karel Linhart „Povinností praktického lékaře je postarat se o každý problém,který před něj pacient předloží.“ Prof.
Mobbing a Bossing Marková. M obbing C o je M obbing  je druh rafinované šikany na pracovišti  nejrůznější formy znepříjemňování života na pracovišti.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Pojem přeměna obchodní společnosti
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Číslo v digitálním archivu školy
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název vzdělávacího materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Utváření osobnosti v náročných životních situacích Stres
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Obezita.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Speciální psychiatrie – MKN 10
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Panická porucha.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychologie test.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Organické duševní poruchy
Návykové látky Alkohol
Když vás potká vyhoření
Život bez střeva , Praha.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY

OBSAH PPP obecně některé typy PPP –mentální anorexie –mentální bulimie PPP jako … pro-ana komunita a co si z toho odnést…? 2 Zdroj: prijmu-potravy , cit , 21:29

PPP dle MKN-10 mentální anorexie atypická mentální anorexie mentální bulimie atypická mentální bulimie přejídání spojené s psychologickými poruchami zvracení spojené s jinými psychologickými poruchami jiné PPP porucha příjmu potravy NS 3

PPP OBECNĚ možné pohledy na PPP: –jako patologická změna postoje k vlastnímu tělu –jako psychosomatické onemocnění –jako manická choroba –jako sebepoškozující chování –jako maladaptivní copingová strategie 4 Zdroj: cit , 21:27

PODOBNOST MA a MB podobné příznaky vs. rozdíl v závažnosti strach z tloušťky touha po štíhlosti, „fobie z nadváhy“ nízké sebevědomí, sociální problémy, somatické obtíže nadměrná pozornost věnovaná vlastnímu vzhledu a tělesné hmotnosti nadměrné soustředění na jídlo (obliba vaření, sbírání receptů… až obsedantně-kompulzivní povahy) 5

podobnost II - PŘÍČINY komplexní působení faktorů: –biologických –psychických –sociálních je třeba zmínit mj.: –genetické dispozice – faktor zvyšující riziko poruchy –vývojově podmíněné specifické zátěže – období dospívání (MA jako varianta adolescentního moratoria) –dysfunkční rodinné vztahy (rigidní vztahy, hyperprotektivita, manipulace…, jídlo jako vzpoura) –sociokulturní faktory (nepřiměřená reakce na aktuální sociokulturní normu) 6

MENTÁLNÍ ANOREXIE z řeckého „a“ (ne, bez) + „orexie“ (chuť k jídlu) → snížený popud pro příjem potravy 19. stol. „anorexia nervosa“ →odmítání jídla z důvodu chybění signálu chuti k jídlu 1874, William Gull → pojem v odborné literatuře MA = psychicky podmíněné nechutenství 7 Zdroj: cit , 22:30

MA II 8 „MA je porucha, charakterizovaná úmyslným zhubnutím, které si pacient sám vyvolal a dále je udržuje. … Choroba je spojená se specifickou psychopatologií, kde strach ze ztloustnutí a ochablosti tvaru těla přetrvává jakožto vtíravá, ovládaná myšlenka, takže pacienti usilují o nižší tělesnou váhu. Obvykle je přítomna podvýživa různé tíže se sekundárními endokrinními a metabolickými změnami a poruchami tělesných funkcí.“ (MKN-10, s. 221)

MA III výskyt: – nejčastěji mezi 13. a 20. rokem –u chlapců – 1:10 –asi 0,5-1% ženské populace daného věku hlavní příznaky: –aktivní udržování abnormálně nízké tělesné hmotnosti (úbytek váhy 15% oproti normální hmotnosti) –strach z tloušťky i přes velmi nízkou tělesnou hmotnost –amenorea u žen –dlouhodobé hladovění → ztráta chuti k jídlu + pocit hladu –tzn. vyhasnutí normálních somatických signálů –narušené vnímání vlastního těla 9

MA IV osobnost nemocných trpících MA – typické příznaky –odlišnost emočního prožívání –specifický způsob uvažování –odlišná motivace a regulační kompetence –vztah k sobě, sebepojetí –vztahy k jiným lidem (? primarity vs. sekundarity) 10 Zdroj: girls.com/clanky/poruchy-prijmu-potravy/, cit , 21:31

MA V – průběh a prognóza různá délka trvání epizoda vs. chronický průběh prognóza – liší se dle autorů – Vágnerová: –30% se vyléčí –20% zůstane těžce postižených –většina – částečné zlepšení + kolísání –5% - smrt chování nemocných – bagatelizace závažnosti svého chování argumenty – zdravá výživa, výkonnost… změna osobnosti, výkonnosti, motivace 11

12 Zdroj: cit , 23:34

MENTÁLNÍ BULIMIE různá označení syndromu: „bulimarexia“, „syndrom dietního chaosu“… „bulimia nervosa“ – 1979, Gerard Russell 13 „MB je syndrom charakterizovaný opakovanými záchvaty přejídání a nadměrnou kontrolou své tělesné váhy, vedoucí k přejídání, následovaném zvracením nebo používáním projímadel. Tato porucha má mnohé psychologické rysy shodné s MA, včetně zvýšeného pozorování vlastní tělesné hmotnosti a tvaru těla. Opakované zvracení zvyšuje riziko poruchy elektrolytové rovnováhy a somatických komplikací.“ (MKN-10, s. 221)

MB II výskyt –především dívky a ženy, let –2-6% ženské populace hlavní příznaky –strach z tloušťky spojený s neschopností kontrolovat příjem jídla –záchvaty opakovaného extrémního přejídání –různá frekvence a délka záchvatů –vyvolání zvracení, užití projímadel, následné hladovění větší náhled na chování jednodušší motivovat k léčbě 14

MB III - osobnost společné i pro další PPP: –nízké sebehodnocení, nejistota, závislost na názoru druhých –sklon ke konformnosti –potřeba být štíhlý impulzivita, neschopnost sebeovládání emoční labilita deprese a úzkost v důsledku selhání zvýšená sebekritičnost 15

16 Zdroj: cit , 23:38

SOCIÁLNÍ VÝZNAM PPP PPP nejsou veřejností považovány za onemocnění aktivity spojené s hubnutím – důsledek působení médií, životní styl bagatelizace potíží s příjmem potravy nemocný: –zájem zúžen na oblast výživy a hmotnosti –aktivity a kontakt s ostatními omezeny –chápání vlastní izolace jako důsledek tloušťky → posilováno přesvědčení, že je nutné zhubnout 17

PPP jako PSYCHOSOMATICKÉ ONEMOCNĚNÍ PPP – kombinace trojí poruchy: –potlačení pudovosti a s tím spojených citů (nahrazeno rozumem, vůlí, pracovním/sportovním úsilím…) –tendence po absolutním ohraničení a nezávislosti –slabost vlastního „já“ → porucha sebeocenění –+ často traumatické narušení osobnosti pudovost (nenasycenost, žravost) – zvracení a projímadla jako reakce strach jíst, přibývat na váze – aby se to nevymklo kontrole kompenzace pocitu méněcennosti – pomocí horečnaté činnosti a výkonu 18

PPP jako MANICKÁ PORUCHA návyková chorobná závislost: –narkomanie, toxikomanie… –nekontrolovatelná touha po dalším užití omamujícího prostředku –sklon k postupnému zvyšování dávky, tělesné i psychické abstinenční projevy nové manické choroby: –poruchy postoje k jídlu –pracovní vášeň – workoholismus –úvěrová vášeň – zadlužování se –hráčská vášeň - gambling 19

paralely mezi návykovou závislostí a PPP: –myšlení koncentrováno na závislost – ostatní potřeby (tělesné, duševní i společenské) zanedbávány –abstinenční příznaky ne tak silné vs. jsou přítomny –často sklon k tomu v průběhu nemoci jíst čím dál méně –→ to odpovídá zvyšování dávky při obvyklých narkomaniích 20

21 „Nevím, kdy se to stalo, nevím, kdy jsem si poprvé uvědomila, že jsem nemocná, nevím. Každým dnem si do deníčku nakreslím tlustou čáru a říkám si, začnu znovu, od zítra s tím skončím, není to problém, dokážu to. Je to jako droga, je to krásnej pocit, když do sebe rychle cpu všechny dobroučký zakázaný jídla... miluju máslo, s houskou a nugetou, bílý pečivo, hodně másla, šunka, tvrdej sýr, kakao, buchta, sušenky, párky, špagety s tunou kečupu a pak všechno vyzvracím.“ (Bohatová, V.)

PPP jako SPCH SPCH –řada definic vs. nejednotnost –zmiňovány následující prvky –“chování, které: jedinec vykonává sám sobě, je záměrné a cílené, je fyzicky násilné, není suicidální.“ mezi způsoby SPCH bývají mj. řazeny: –přejídání se, –hladovění, –příliš tělesného cvičení –málo tělesného pohybu 22 Alderman in Krieglová, M. (2008), s. 18

PPP jako SPCH - PODOBNOSTI často společný výskyt SPCH a PPP: –SPCH a MA – 5-23% –SPCH a MB – 5-40% fenomenologická spojitost: –poruchy typické pro ženy –většinou období adolescence –pocity nespokojenosti s vlastním tělem a pocity neschopnosti –snaha o kontrolu nad vlastním tělem a situací a dál: –PPP jako MAC –„efekt nákazy“ („copy-cat effect“) 23

PPP jako MALADAPTIVNÍ COPINGOVÁ STRATEGIE PPP jako strategie zvládání zátěže cíl – uvolnit napětí adaptivní vs. maladaptivní – otázka efektivity –neadekvátní, sebedestruktivní způsob řešení problémů –vs. složitá životní situace (např. prevence sebevražedného chování) – pak jde o adaptivní strategii přežití 24

25 „Když jsem přešla na osmiletý gympl, tak jsem se rozhodla, že všechno změním. Nejdřív jsem začala hubnout. Přestala jsem jíst maso a sladký. Ale to mi dlouho nevydrželo, tak jsem se někde dočetla něco o projímadlech. To teda bylo dost hnusný. Zkusila jsem zvracet a to bylo mnohem lepší. Jen jsem moc nehubla, protože jsem se pokaždé děsně přejedla. A měla jsem pořádné výčitky svědomí. Jak za jídlo, tak za to zvracení. Jednou jsem se takhle v koupelně při sprchování omylem holítkem pořezala na noze. A najednou jsem objevila věc, co mi pomohla cítit se líp a nic mě to nestálo. Začala jsem se řezat pravidelně, jen povrchově a taky pár nápisů a obrázků. Hubla jsem.“ (Kriegelová, M. (2008), s. 120.

LÉČBA PPP léčebný program – přístup: –medicínský –+ psychologický –+ sociální problém – negativní postoj anorektických pacientů k léčbě cíl lékařské péče: –úprava příjmu jídla –odstranění stavu podvýživy 26

PRO-ANA KOMUNITA skupina lidí přesvědčených, že MA/MB je životním stylem každý má právo si zvolit tento styl cíl – být hubený MA/MB = pomocník na cestě k tomuto cíli MA/MB – nejsou vnímány jako nemoc, ale jako kamarádka (Ana a Mia) 27

PRO-ANA - BLOGY pro-ana stránky/blogy jako způsob přihlášení se ke komunitě stránky určeny primárně již nemocným, kteří si zvolili pro-ana jako cestu jak být lepší (v nemoci) jde tedy o prostor k setkávání nemocných blog jako ochrana před izolací a nepochopením pro-ana – referenční skupina sdílející podobné normy pro-ana jako coping 28 „Jednoho dne možná budu připravena uzdravit se. Ale teď ještě ne. Teď jsem nemocná a je dobré vědět, že venku jsou lidé, kteří cítí totéž, co já.“ (Fox, N., Ward, K., O´Rouke, A. (2005). s. 966.)

pro-ana – blogy II ETNOGRAFICKÁ ANALÝZA pro-ana jako kulturní nadstavba blogů o hubnutí ? vzniku a podmínění: pro-ana  PPP blog jako projev nemoci (např. rubriky a jejich vztah k projevům nemoci) odborné znalosti o PPP vs. chybění náhledu sebeprezentace pomocí čísel – výšky, váhy, výsledku v testu PPP 29

diskuze na blozích –rozvíjející se nemoc/nemoc – nekritické přijímání podpora patologického chování podpora odklonu od nemoci –náhodní čtenáři – velké neporozumění, často útočení na autorky blogů virtuální komunita jako náhradní sociální skupina –minimalizace obav z hodnocení –útěk z reálného světa –porozumění osob prožívajících totéž –podpora v průběhu i v době ukončení 30

ambivalentnost vedení blogů –texty na blogu – projev myšlení autorek –vnitřní logické rozpory –(např. podpora v extrémním hubnutí i jeho ukončení) –podpora bytí i nebytí v komunitě  porozumění i v rámci paradoxů, které by se vnějšímu pozorovateli mohly zdát nepochopitelné 31

32 „Já jsem na takový stránky narazila - kamarádka mi poslala adresu - a je to fakt strašný. Jsem "vyléčená" anorektička a nejhorší na tom je, že v době svý nemoci bych asi takový stránky chtěla navštěvovat a ještě líp hubnout. Ale to člověk neví, co dělá, není sám sebou. Je to jako když feťákovi řeknete, jak si může sám vyrobit drogu. Ta nemoc člověka nutí hubnout a takovejma věcma se zabejvat. JE HROZNĚ NEFÉR, ŽE NĚKDO PRO-ANOREKTICKÝ STRÁNKY DĚLÁ!“ (citováno dle: anorekticke-internetove/komentare/, , 23:33) „Já jsem na takový stránky narazila - kamarádka mi poslala adresu - a je to fakt strašný. Jsem "vyléčená" anorektička a nejhorší na tom je, že v době svý nemoci bych asi takový stránky chtěla navštěvovat a ještě líp hubnout. Ale to člověk neví, co dělá, není sám sebou. Je to jako když feťákovi řeknete, jak si může sám vyrobit drogu. Ta nemoc člověka nutí hubnout a takovejma věcma se zabejvat. JE HROZNĚ NEFÉR, ŽE NĚKDO PRO-ANOREKTICKÝ STRÁNKY DĚLÁ!“ (citováno dle: anorekticke-internetove/komentare/, , 23:33)

33 „Ahojky, nevím, jestli si to ještě někdo přečte.... ale ve čtvrtek jsem se vrátila z Brna z nemocnice, měla jsem 34 kg...Teď už mám naštěstí víc, ale ještě z toho nejsem uplně venku... Nechci to dávat za vinu všechno tomhle blogu, ale má na tom velkej podíl. Myslím, že by se měli všechny pro-ana blogy zrušit, protože to vůbec ničemu nepomůže a akorát si tím budou ničit zdraví další holky... A my nesmíme nechat tu hnusnou nemoc, aby nad náma vyhrála!!! Tak jestli chcete, napište taky na blog.cz prosbu, aby se všechny tyhle blogy začaly rušit. Anorexie není životní styl, to je nemoc. Nejezení není styl života, to je pomalá smrt!!!“ citováno dle , 21:42.

LITERATURA - PŘÍBĚHY KINGSLEY, J. a A.: Alice v zrcadle: matka a dcera v boji s anorexií. Brno: Jota, SLADKÁ-ŠEVČÍKOVÁ, J.: Z deníku bulimičky. Praha: Portál, VOMASTEK, P.: Z deníku anorektika. Praha: Tomáš Houška, CLAUDE-PIERRE, P.: Tajná řeč a problémy poruch příjmu potravy. Praha: Pragma,

KDE HLEDAT POMOC organizace, odkazy: – linka Anabell: internetová poradna svépomocné skupiny terapie – svépomocné programy: –COOPER, P. J.: Mentální bulimie a záchvatovité přejídání. Jak se uzdravit. Olomouc: Votobia, –KRCH, F.: Mentální anorexie. Praha: Portál, (Praha: Grada, 2003). 35 Zdroj: organizace-2/pracovni-nabidka- vedouci-kontaktniho-centra-pro- brno.html, cit , 10:44

Použité zdroje a literatura BOHATOVÁ, V.: Tiché a plíživé drogy. [online] [cit  12:39] Dostupný z FOX, N., WARD, K., O´ROURKE, A.: Pro-anorexia, weight-loss drugs and the internet: an ´anti- recovery´ explanatory model of anorexia. Sociology of Health  Illness, 2005, s. 944 – 971. ISSN IDEÁLNÍ.CZ. Dostupný z První vstup:  23:20. KRCH, F. D. a kol.: Poruchy příjmu potravy. 2., aktualizované a doplněné vyd. Praha : Grada, s. ISBN X. KRIEGELOVÁ, M.: Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. 1. vyd. Praha : Grada, s. ISBN LEIBOLD, G.: Mentální anorexie. 1. vyd. Praha : Svoboda, s. ISBN Mezinárodní klasifikace nemocí. Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů ve znění 10. decenální revize. Tabelární část – aktualizovaná verze k vyd., 2. verze. BOMTOM agency, s. NEUWIRTHOVÁ, B.: Blog – pohled na hubnutí jako maladaptivní copingovou strategii: diplomová práce. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010, 117 s., VI s., Vedoucí diplomové práce PhDr. Iva Viktorová. PONĚŠICKÝ, J.: Neurózy, psychosomatická onemocnění a psychoterapie. 2. vyd. Praha : Triton, s. ISBN VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozšířené vyd. Praha : Portál, s. ISBN

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Mgr. Barbora Neuwirthová Předmět: Seminář z psychologie Datum: