VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nekovy DOPORUČENÁ STRÁNKA:
Advertisements

VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Kovy. Většina prvků Mají tzv. kovový vzhled Vedou teplo a el.proud Mají vysokou teplotu tání.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
NEKOVY. SÍRA VÝSKYT: Volný prvek ( u sopek ) Vázaná ve sloučeninách (sulfidy, sírany) VLASTNOSTI: Prvek 16. skupiny periodické soustavy prvků (6 valenčních.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1801_Přehled_nerostů_I._ prvky_halogenidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Vzduch – 8.ročník Mgr. Jitka Říhová.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
VÝZNAMNÉ KYSLÍKATÉ KYSELINY. KYSELINA SÍROVÁ Vlastnosti: Bezbarvá olejovitá kapalina Koncentrovaná (96%) je silná žíravina Její hustota je téměř 2x větší.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Fosfor Phosphorus Nekovový prvek V. A skupiny
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Alkyny.
Svařování plamenem 1 VY_32_INOVACE_22_434
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vodík.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn
Přírodní zdroje na Zemi
Beryllium Alžběta Gricová 4.B.
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Období: leden až květen 2012
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
Mangan.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
Alkeny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
ANORGANICKÁ CHEMIE Vodík, kyslík, peroxid vodíku a voda
Kompozity Kompozity tvoří materiálový systém, složený ze dvou nebo více fází, s makroskopicky rozeznatelným rozhraním mezi fázemi, dosahující.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Vzduch.
02 kyslík VY_32_INOVACE_02 autor: Mgr. Helena Žovincová
Mgr. Jana Schmidtmayerová
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
VÝSKYT ryzí - meteority ( s niklem)
3.1 Surovina zdarma Kyslík má široké využití v průmyslu: - při výrobě oceli, při sváření a řezání kovů, v lékařství (dýchací přístroje), v raketové.
5.3 Významné nekovy - uhlík, síra, fosfor
Vlastnosti alkanů.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Vodík - Hydrogenium nejrozšířenější prvek ve vesmíru (90% všech atomů), na Zemi 3. PSP I.A skupina  1 valenční e- 1. perioda  1 orbital Z = 1 X = 2,2.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Transkript prezentace:

VÝZNAMNÉ NEKOVY

VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku Obr. 2: molekula vodíku

bezbarvý plyn, hustota nižší než vzduch (balony a vzducholodě) nejrozšířenější prvek vesmíru, na Zemi téměř vždy vázaný ve sloučeninách hořlavý, s kyslíkem tvoří třaskavou směs VODÍK Obr. 3: exploze vodíku ve vzducholodi Obr. 4: Slunce tvořené vodíkem a heliem

laboratorní příprava: Zn + 2HCl —› ZnCl 2 + H 2 VODÍK Obr. 5: laboratorní příprava vodíku pomocí Kippova přístroje

výroba: z vody ze zemního plynu VODÍK Obr. 6: výroba vodíku ze zemního plynu Obr. 7: princip výroby vodíku rozkladem vody (elektrolýzou)

praktický význam: sváření (vodík hoří v kyslíku) teplota až °C stlačený v ocelových lahvích označených červeným pruhem výroba amoniaku, chlorovodíku, benzínu ztužování tuků (margaríny) VODÍK Obr : výroba margarínu

praktický význam: palivo do raket výhledově palivo do aut (ekologicky čisté – produktem je voda) VODÍK Obr. 10: vodíková puma Obr. 11: experimentální automobil na vodíkový pohon Obr. 12: svařování kyslíko - vodíkový plamen

DUSÍK značka N latinský název Nitrogenium vlastnosti: plyn bez barvy, zápachu, menší hustota než vzduch, málo reaktivní nejrozšířenější plyn ve vzduchu, je součástí organizmů Obr. 13: model molekuly dusíku s trojnou vazbou Obr : čistý dusík a lahev s dusíkem

výroba: destilace zkapalněného vzduchu praktický význam: ochranná atmosféra – zabránění vlhnutí, kažení potravin DUSÍK Obr. 16 – 17: ochranná dusíková atmosféra

praktický význam: tekutý dusík se používá jako chladicí kapalina Obr. 18: chladicí účinek tekutého dusíku – vodní pára DUSÍK Obr. 19: průmyslově dodávaný tekutý dusík

praktický význam: náplň airbagů (vzniká reakcí chemických látek při nárazu) DUSÍK Obr. 20: funkce airbaguObr 21: vystřelený airbag

UHLÍK latinský název Carboneum značka C vlastnosti: velmi rozšířený prvek - uhlí, ropa, zemní plyn, těla rostlin a živočichů tvoří ohromné množství sloučenin např. oxid uhličitý, horniny (vápenec), základ všech organických látek

FORMY UHLÍKU – GRAFIT (TUHA) měkký, elektricky vodivý, černá barva, vysoká tepelná odolnost, vrstevnatá struktura  snadné odlučování jednotlivých vrstev  psaní praktický význam: náplně do tužek, elektrody, maziva, tavicí nádoby, formy na odlévání kovů Obr. 22 a 23: grafit a jeho struktura Obr. 24: grafit v tužce

nejtvrdší nerost, lesklý, nevede elektrický proud, tvrdost a odolnost je dána pevností vazeb, které směřují do prostoru praktický význam: drahokamy ve šperkařství, umělý se používá k řezání skla, broušení Obr. 25 a 26: nebroušené diamanty a jejich struktura FORMY UHLÍKU – DIAMANT

UMĚLÉ FORMY UHLÍKU - SAZE vznikají při nedokonalém spalování fosilních paliv praktické použití: plnivo do pryže, plasty Obr. 27 – 29: saze a jejich výskyt

produkt z uhlí praktický význam: kvalitní palivo, výroba železa ve vysokých pecích Obr. 30: koks UMĚLÉ FORMY UHLÍKU - KOKS

velký povrch, zachycuje páry, plyny, barviva praktický význam: filtry masek, v lékařství jako živočišné uhlí (vyrábí se spalováním zvířecích kostí za vysokých teplot bez přítomnosti kyslíku) Obr. 31: aktivní uhlí Obr. 32: tablety živočišného uhlí UMĚLÉ FORMY UHLÍKU – AKTIVNÍ UHLÍ