Maloobchodní sítě Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu Maloobchodní síť Obchodní obvody Rozhodování o umístění maloobchodní jednotky Získání prodejní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝVOJ ČESKÉHO OBCHODU A OČEKÁVÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ Z d e n ě k S k á l a R e s e a r c h D i r e c t o r R e t a i l & S h o p p e r I N C O M A t i s k o v á.
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Maloobchodní sítě Barbora Hrubcová.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Firma a jejich cíle.
ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
HLAVNÍ TRENDY ROKU 2006 koncentrace trhu nabrala prudce tempo, TOP 10 obchodníků má 63% podíl na trhu rychloobrátkovým zbožím - o 10 pct více než před.
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
Cenová strategie Eduard Andráši.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Konference nejen o retailu Noví nájemci Kam – Kdo – jak? Mezery na trhu – dostatečné? Mainstreet Internet.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Marketingové prostředí
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
2.Marketingové prostředí
FINANCE U MALOOBCHODU Maloobchod potřebuje ke své činnosti peníze:
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
MALOOBCHOD 1. Maloobchod – podstata, vývoj, úloha
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Hierarchie sídel.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
SUBURBANIZACE.
Význam sektoru obchodu v české ekonomice
Trh práce a politika zaměstnanosti
Teorie optimální velikosti města
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
THE PLACE. MARKETING MIX PROMO- TION PRODUCT PRICE PLACE MARKETING MIX Jak se dostane zboží od výrobce k zákazníkovi.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
STAVBy pro obchod a služby
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Obchod, prodejna, vnější a vnitřní uspořádaní
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Tesco Store Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu 1. Tesco ve světě 2. Tesco v ČR 3. Hlavní poslání firmy 4. Formáty prodejních jednotek 5. Tesco.
Majetek podniku. oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) dlouhodobý.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Význam a funkce obchodu Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Prostorové uspořádání ekonomiky. Strukturu ekonomiky můžeme zkoumat ze tří základních hledisek Vlastnické vztahy Sektory nebo odvětví Prostorové uspořádání.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Rozhodování o sortimentu v obchodní firmě
Hierarchie sídel.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Velkoobchod, maloobchod
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Analýza konkurence na maloobchodním trhu ve zvolené oblasti
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Životní cyklus organizace
Autor: Ing. Sikorová Renata
Umístění prodejny.
Vítejte na marketingu.
Distribuční politika klíčová slova
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Transkript prezentace:

Maloobchodní sítě Zpracoval Ing. Jan Weiser

Obsah výkladu Maloobchodní síť Obchodní obvody Rozhodování o umístění maloobchodní jednotky Získání prodejní jednotky Otázky a úkoly 2

Maloobchodní síť Maloobchodní síť můžeme definovat jako: uspořádaný soubor (systém) prvků jednotek, mezi nimiž existují vzájemné vazby ovlivňované na jedné straně rozdílným sortimentem, na straně druhé sortimentem příbuzným. Tyto vzájemné vazby mohou mít povahu koordinace nebo konkurence. 3

Hlavní funkce maloobchodní sítě Tvorba nákupních podmínek pro uspokojování poptávky po spotřebním zboží a službách Zajištění ekonomické a společenské efektivnosti spojené s jejich realizací 4

Městská maloobchodní síť Městská MOS nabízí veškerý obchodní sortiment v relativně krátkých docházkových vzdálenostech, které umožňují přesuny zákazníků mezi prodejnami. Potýká se s výraznější konkurencí a má velmi koncentrovanou poptávku. Specifické postavení mají v osídlení nákupní centra, která navazují na městskou maloobchodní síť, ale de facto fungují mimo sídelní útvary. 5

6 Václavské náměstí

Venkovská maloobchodní síť Venkovská MOS realizuje pouze část tržní spotřeby obyvatelstva díky spádovosti do měst. Má méně koncentrovanou poptávku, což je dáno nízkou hustotou osídlení venkovského prostoru a vyšší oběhové náklady ve srovnání s městskou sítí. 7

8

Centrální obchodní obvod Nachází se převážně ve středu nebo centru města. Je nejstarším nákupním obvodem ve městě. Středem prochází hlavní ulice a jsou zde umístěny i ústřední budovy, banky.. Obchody – větší typy jednotek (obchodní domy, supermarkety, retailingové jednotky, nezávislí obchodníci se speciálním sortimentem) Dostupnost – MHD, pěšky Automobilový provoz – omezován pro nedostatek parkovacích míst nebo jejich drahotu 9

Centrální obchodní obvod Nevýhody: Vysoké nájemné a ceny nemovitostí Přesun středních vrstev obyvatelstva na předměstí Stárnoucí struktura budov Vyšší daňové sazby Snaha maloobchodníků následovat obyvatele na periferie měst 10

11

Sekundární obchodní obvody Umístěny na hlavních tepnách měst směrem z centra. Aktivní nákupní obvody ze vzdálenosti 10 – 20 min. jízdy vozem. Obchody nejsou velké, ale rozmanité v sortimentní skladbě zboží a služeb. Není zde tak vysoké nájemné. Dostatečné obraty. 12

3. Místní nákupní ulice Celé bloky obchodů po celé délce obvodu do vzdálenosti několik set metrů i kilometrů Umístěny do nájemných domů Obchodní jednotky – nezávislé firmy, specializované na určitý sortiment (železářství, lékárny, pekárny, služby/salóny…) Nájemné je mírné, ceny nemovitostí nižší Lokalita vhodná pro nové maloobchodníky, novátory 14

Ostatní lokality uvnitř měst Na rozích bloku obytných domů Dopravní provoz je mírný Dostupnost je střední – MHD, vlastními automobily Obchody jdou nezávislé nebo zařazeny do určitých řetězců (retailingů) 15

Nová plánovaná nákupní střediska Nejnovější kategorie Nákupní střediska umožňují splnit téměř všechny požadavky zákazníků Potřeby se mění a měnily Zaměstnanost žen Nákupy pod jednou střechou Široký sortiment… 16

Nákupní střediska Nákupní střediska se dělí: Regionální – hypermarkety, nákupní sítě Obvodní – zpravidla supermarket sousedící s dalšími specialisovanými prodejnami Místní – místní 1 supermarket, obchodní centrum 17

Rozhodování o umístění obchodních jednotek Jednoduché modely, pomocí kritických metod, založené na: demografických údajích odhad objemu tržeb, obrat MOJ počet a struktura obyvatel odhad kupní síly (příjmů) obyvatel Maloobchodní lokality: Interní, axiální, středová, periferní, externí 19

Popis místa pro umístění jednotky Obec – charakteristika populace, ekonomické faktory, kvalita života, veřejná doprava, spolky, parky, veřejné školy, kultura Bezprostřední okolí – přitažlivost, velikost obchodní oblasti, parkovací možnosti, místní předpisy Místo samo – dostupnost, slučitelnost sousedních obchodů, prostorové podmínky… 20

Akční rádius a dostupnost Akční rádius a dostupnost: je tou částí okolí MOJ, ve kterém působí a zajišťuje nákupní podmínky. AR je představován určitým počtem potencionálních zákazníků, jež svými nákupy mohou zajistit plynulý a efektivní provoz maloobchodních jednotek. AR má své hranice. 21

Hranice akčního rádiusu Maximální hranice AR je dána kapacitou prodejny, schopností dosáhnout určitého výkonu a dostupností nebo-li docházkovou vzdáleností. Minimální hranice je vymezena minimální možnou rentabilitou prodejny, která zajišťuje její efektivní reprodukci a minimální zisk. 22

Nákupní spád Nákupní spád (NS) představuje realizaci části výdajů (koupěschopné poptávky) obyvatelstva v jiném místě než v místě jejich bydliště. E 23

„Správné umístění“ MOJ Mnoho obchodníků spoléhá spíše na intuici nebo jiné vlivy:  s oblastí, kde rádi žijí nebo kam se nastěhovali  dostupnost budoucí prodejny  vhodnost uvažovaného sortimentu v MO  posuzují koncentraci obyvatel a jejich strukturu Pragmatický pohled obchodních organizací:  zřizují nebo mají zřízeno „oddělení nemovitostí“  používají vhodné počítačové modely (software)  zaměstnávají analyticky, logistiky a zkušené odborníky na lokalizaci prodejen  popř. si objednávají agentury na marketingový průzkum trhu 25

Získání prodejní jednotky Výstavba obchodu (dostatek financí na výstavbu) výhody: neexistují obavy ze zvyšování nájemného značná výše odpisů snižuje daň z příjmu získání hypotečního úvěru na budovou prodejem firma získá kapitálový výnos nevýhody: potřeba velkých kapitálových investic daň z nemovitosti získání místního stavebního povolení udržování budovy 26

Získání prodejní jednotky Koupě obchodu  výhody i nevýhody jsou obdobné i zde  prostor zůstává stejný, může být i nevhodný pro MO Pronájem obchodu  nejoblíbenější metoda získání prodejní jednotky  nejrychlejší způsob  vstupní investice do interiéru mohou zmírnit výši nájemného nevýhody:  neobnovení smlouvy  nárůst nájemného  odchod z dobře zavedené lokality 27

Největší globální maloobchodní řetězce v ČR PořadíFirmaZeměObrat* 1.Metro AGDE Tesco plcUK Schwarz Unternehmens Treuhand KGDE Rewe-Zentral AGDE Edeka Zentrale AG & Co. KGDE Koninklijke Ahold N.V.NL Tengelmann Verw. und Beteil. GmbHDE Delhaize GroupBE The IKEA GroupSE KarstadtQuelle AGDE *) Celosvětový maloobchodní obrat ve finančním roce 2005 (v mil. USD) Zdroj: Publikovaná data společností a Planet Retail 28

29 Zdroj: ČSU, říjen 2007

Otázky a úkoly Co rozumíme pod pojmem maloobchodní síť? Co je městská maloobchodní síť? Obchodní obvody Které faktory bereme do úvahy při rozhodování o umístění maloobchodní jednotky? Jaký postup užíváme při získání prodejní jednotky_ 30

Literatura HESS, A. Velkoobchod a maloobchod. Praha: PEF ČZU v Praze, ISBN Rychlá informace [online].[cit ]. Dostupné z Tržby 250 světových maloobchodů dosahovaly loni 1,94 mil. Kč za sekundu [online].[cit ]. Dostupné z 31 pef.czu.cz/~hes/Prednasky/Maloobchod/MOBsite2.ppt

Děkuji za pozornost!