Situace CNG v České republice Workshop CNG Vítkovice Cylinders a.s., Ostrava
- Situace CNG v České republice OBSAH 1. CNG je levné, bezpečné a ekologické palivo 2. Statistika NGV vozidel ve světě a v ČR 3. Dokumenty a předpisy NGV
CNG je levné, bezpečné a ekologické palivo v ČR má zemní plyn 95 až 98 % objemových jednotek metanu Z pohledu požární bezpečnosti je CNG méně rizikovým než benzín či nafta CNG je lehčí než vzduch – přirozeně odvětrává, snadná mísitelnost se vzduchem Úzká mez výbušnosti (směs se vzduchem) 4,4 až 15 % objemových jednotek Nejedovatý METAN
CNG je levné, bezpečné a ekologické palivo V ČR do r dlouhodobě stabilizované podnikatelské prostředí spotřební daň – nulová do konce roku 2011 silniční daň – nulová pro ekologicky šetrná vozidla dotace v rámci obnovy vozových parků od min. dopravy do roku 2013 a od plynárenských společností do r nižší náklady na PHM - úspory u autobusů od 2 do 4Kč/km nízké zatížení životního prostředí - EURO V snížení hladiny hluku o 10 – 15 db výstavba plnicích stanic na klíč zajištěna od specializovaných společností zásoby zemního plynu jsou dlouhodobější než ropy kvalita zemního plynu zaručená a pravidelně sledovaná (o.č. 130) možnost užití LNG, L-CNG, CNG/H 2, CNG/diesel včetně obnovitelného biometanu nabídka OEM vozidel na českém trhu roste tvorba technické legislativy – ČR, EU, UN mezinárodní spolupráce
- CNG vozidla: (více než 60 zemích světa) (2009) nárůst o 27% k roku 2008 (nárůst o 313% k roku 2002) PS CNG: (2009) cca ve výstavbě 85% nárůst za poslední 3 rok y 65 výrobců vozidel cca 300 modelů vozidel všeho druhu 35,4 mld. m³ (29,2 mld. m³ ) roční spotřeba CNG v dopravě ZeměCNG vozidlaPlnicí stanice CNGVRA Pákistán měst Argentina měst32 Irán měst Brazílie měst7 Itálie měst199 Ukrajina USA Rusko měst12 Německo měst804 Francie měst1 290 TOTAL NGV VE SVĚTĚ leden 2010
NGV v EVROPĚ leden vozidel ve 37 zemích (2008), (2007) 23 OEM výrobců vozidel 124 modelů všeho druhu roční nárůst cca plnicích stanic 2413 (2007), 3073 (2008) ZeměCNG vozidlaPlnicí stanice CNG VRA Itálie měst199 Německo měst804 Bulharsko – 36 měst Švédsko měst21 Švýcarsko měst117 Španělsko měst21 Rakousko měst58 Polsko UK Slovensko TOTAL
NGV v ČR statistika 1.Q 2010 Plnicí stanice veřejné25 VRA63 Vozidla – celkem Auta osobní a dodávková Počet dovozců 6 Počet modelů16 Autobusy270 Počet výrobců / dovozců 5 Počet dopravních společností 19 Počet měst / provozoven 30 Komunální vozidla20 Počet výrobců / dovozců 2 Počet měst / provozoven 4 Ostatní vozidla45 vysokozdvižné vozíky, rolby Průměr měsíční prodej CNG m³ (2008), (2007) Roční prodej CNG , 082 mil.m³ ,79 mil. m³ roční nárůst o 16,7 % ,76 mil. m³ roční nárůst o 19,5 % Průměrná cena CNG22,60 Kč/kg = 16,20 Kč/m³
- NGV v ČR veřejné PS CNGauta celkemosobní vozybusy Prodej CNG mil m³ , , , , , , Statistika NGV v ČR 2004 až / 1.Q 2010 Milovice nad Labem – Pavel Švestka, s.r.o. ČSAD Semily, a.s. Třebíč – areál Tedom s.r.o. Praha 9 – areál PS a.s., Praha 4, Praha 6, D.P. města Pardubice Znojemská dopravní společnost – PSOTA, s.r.o. CNG VITALL – Vítkovice Machinery Group, a.s.
NGV v ČR OEM - sériově vyráběné vozy LD osobní & dodávky : Citroen, Fiat, Opel, Renault, VW, Mercedes-Benz, Iveco Daily Autobusy: výrobce ČR: Tedom, SOR, dovoz: Irisbus Iveco, Mercedes Benz, Solaris HD nákladní: (komunální): Iveco, Mercedes Benz, Renault Speciální: vysokozdvižné vozíky: Linde rolby: Zamboni
Dokumenty a předpisy NGV Tvorba technických normativních dokumentů ČPS zajišťuje pro potřeby plynárenství zpracování technických předpisů, stanovisek a připomínek k návrhům zákonů, vyhlášek a ostatních dokumentů v oblasti energetiky, ekologie a dalších oborů Technická Pravidla GAS (TPG) Technická Doporučení GAS (TDG) Technická INstrukce (TIN) zpracovány na základě konsenzu ve spolupráci zainteresovaných subjektů dokumenty přijaté nezávislou schvalovací komisí se zastoupením dotčených orgánů a organizací od okamžiku schválení jsou považovány za uznaná technická pravidla vyjadřující stav techniky podle ustanovení ISO/IEC Pokyn 2
Hlavní oblasti činností vycházející z Dohody (2006) Výstavba sítě plnicích stanic CNG Nulová sazba spotřební daně na CNG Legislativa v oblasti NGV Marketingová podpora programu využití CNG v dopravě ve snaze : dosáhnout růstu vozového parku městské a příměstské dopravy autobusy s pohonem CNG dosáhnout postupné obměny vozového parku státních orgánů a státem řízených organizací za vozidla s pohonem na CNG zvýšit využívání CNG vozidel u podnikatelských subjektů zvýšit využívání komunálních a dalších vozidel s pohonem na CNG snižovat zdravotni a environmentální rizika ze znečišťování ovzduší vlivem enormního nárůstu dopravy po pozemních komunikacích Dokumenty a předpisy NGV
- Dokumenty a předpisy NGV UN ECE R49 - Jednotná ustanovení týkající se schvalování vznětových motorů (CI) a motorů na zemní plyn (NG) jakož i motorů se samozápalem (PI) na zkapalněný P-B (LPG), včetně emisí znečišťujících látek Předpis určený pro OEM v rámci typového schvalování celého vozidla (WVTA) získávají výrobci CNG automobilů osvědčení, jež je akceptováno ve všech zemích UN ECE aniž by byla nutná další certifikace UN ECE R110 – Jednotná ustanovení týkající se schvalování: I. Specifických komponentů motorových vozidel používajících pro pohon CNG II. Vozidla, jež mají instalovány schválené typy specifických komponentů pro využití CNG pro pohon III. část obsahuje ustanovení norem: ISO platné pro všechny typy lahví na CNG a ISO platná pro plnicí hrdla určená pro CNG Novelizovaný předpis byl doplněný o část týkající se tlakem aktivovaného zabezpečovacího zařízení a svařované vnitřní ocelové vložky u kompozitových lahví Dokumenty a předpisy NGV - UN ECE
- Dokumenty a předpisy NGV Předpis určený pro PŘESTAVBY (konverze) Předpis je určený pro dílenskou přestavbu benzínových aut na CNG a LPG, zohledňuje zvyšování kvality tlakové soustavy nových generací automobilových motorů včetně systému OBD UN ECE R115 - Jednotná ustanovení týkající se schvalování: I. Specifických systémů na LPG určených k dodatečné montáži do motorových vozidel umožňující používání LPG v soustavě pohonu II. Specifických systémů na CNG pro dodatečnou montáž do motorových vozidel umožňující používat CNG v soustavě pohonu UN ECE
- Dokumenty a předpisy NGV Normy: ISO – jejich obecnou metodikou je „způsobilost pro daný účel“ – neřeší prioritně projektové principy, konstrukční postupy a materiál ale bezpečnostní kritéria jež musí komponenty nebo systémy splňovat včetně provozních parametrů celého výrobku ISO „Lahve na přepravu plynů – vysokotlaké lahve na zemní plyn používaný jako palivo motorových vozidel (je zapracováno do UN ECE R110 takže požadavky jsou ZÁKONNÉ) Zahrnuje všechny typy lahví: CNG-1 celokovové, CNG-2 kovová vložka vyztužená spojitým vláknem impregnovaným pryskyřicí (obručovitě ovinutá) CNG-3 - // - (plně ovinutá) CNG-4 plně kompozitní lahev ISO „Lahve na plyn – Kontrola instalovaných lahví a opětovná kontrola vysokotlakých lahví používaných jako zásobníky zemního plynu ve vozidlech na zemní plyn“ uvádí postup pravidelných kontrol lahví na CNG. Stanoví posouzení neporušenosti a bezporuchovosti lahve. Zatím není v R 110, zahrnutím by se vytvořila povinná celoevropská norma pro pravidelnou kontrolu ISO
- Dokumenty a předpisy NGV Soubor norem podvýboru: ISO/TC22/SC25 „Silniční vozidla na plyn“ Typy hrdel: ISO CNG normální plnicí hrdlo na pracovní tlak (do 200 barů) - je součásti R 110 ISO CNG velké plnicí hrdlo pro nákladní vozy - připravuje se zahrnout do R 110 ISO CNG plnicí hrdlo na vyšší provozní tlak (nad 200 barů) Palivové systémy: (tyto normy v současnosti procházejí revizí po 5 letech) ISO Silniční vozidla – Palivové systémy používající CNG část 1-Požadavky na bezpečnost ISO Silniční vozidla – Palivové systémy používající CNG část 2- Zkušební metody ISO
- Dokumenty a předpisy NGV ISO „Silniční vozidla – Komponenty palivového systému na CNG“ - norma má celkem 20 částí (např. část 3: Zpětný ventil, část 5: Ruční ventil na lahvi, část 6: Automatický ventil, část 9: Regulátor tlaku, část 17: ohebné vedení paliva, apod.) Norma Technického výbor: ISO/TC 193 : ISO „Zemní plyn – Zemní plyn používaný jako stlačené palivo pro motorová vozidla – část 1 a 2“ – viz část: PALIVO CEN Soubor norem Technického výboru: CEN/TC326 prEN „Plnicí stanice pro NGV“ – základní dokument pro TDG prEN „Plnicí zařízení pro vozidla“ (průtok < 20 Nm3/h, zásoba CNG <0,5 Nm3 charakterizuje VRA = pomaluplnicí zařízení) – základní dokument pro TDG ISO
Dokumenty a předpisy NGV Garážování CNG vozidel - Usnesení vlády č. 563 / 2005 a následná Dohoda - Vyhláška ČÚBP a ČBU 21/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená plynová zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška MD č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (§ 19, písmeno e) zakázáno vjíždět do uzavřených skladovacích, garážních a obdobných prostorů u nichž není výslovně vjezd vozidel poháněných CNG nebo LPG dovolen - Vyhláška MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb (§30, odst. 8 - Užívání stavby) -§30, odst. 8 – V podzemní hromadné garáži určené pro veřejné užívání nelze parkovat vozidla s pohonem na plynná paliva - norma ČSN Požární bezpečnost staveb – Výrobní objekty Příloha I – Požární bezpečnost garáží NESOUHLAS s kategorií „vozidla s plynnými palivy“ bez rozlišení vlastností ZP (CNG) a LPG - připravuje se revize norem ČSN a ČSN – garážování silničních motorových vozidel v jednotlivých, řadových a hromadných garážích
- Dokumenty a předpisy NGV ČSN EN ISO „ Zemní plyn – Zemní plyn používaný jako stlačené palivo pro motorová vozidla! – část 1: Stanovení kvality, část 2: Specifikace kvality ČSN Motorová paliva – Stlačený zemní plyn – Technické požadavky a metody zkoušení norma je schválena, ÚMNZ provádí formální kontrolu, datum vydání bude uvedený ve věstníku ÚMNZ (očekává se do konce r.2009) prováděcí předpis k Zákonu č.311/2006 Sb. O pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot. Obdobné předpisy: DVGW DIN z r. 2008, nařízení 2009/30/EC nahrazující nařízení 98/70/EC novela Nařízení vlády č. 615/2006 Sb. O stanovení emisních limitů a dalších podmínek provozování ostatních zdrojů znečišťování ovzduší – kategorizace plnicích stanic CNG jako malý zdroj znečišťování (kap. 4.8). Očekávaná účinnost v r Palivo - CNG
Dokumenty a předpisy NGV TDG Plnicí stanice stlačeného zemního plynu pro motorová vozidla Stanoví podmínky pro umísťování, provedení, zkoušení a provoz rychloplnicích stanic CNG (národní předpis k prEN 13638) Zohledňuje samoobslužné plnění motorových vozidel konečným zákazníkem – řidičem Postup plnění definován v instrukci – PIKTOGRAMEM CNG mohou plnit pouze osoby poučené Plnicí stanice CNG je způsobilá pro samoobslužné plnění je-li vybavena výdejními stojany s plnicími koncovkami typu NGV1, plnicími hadicemi s nadproudovou pojistkou a trhací spojkou Na každou plnicí stanici CNG, která je považována za způsobilou pro samoobslužné plnění musí být vydáno odborné a závazné stanovisko podle §6a odst. 1 písm.a) zákona č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce Plnicí stanice CNG
Dokumenty a předpisy NGV Samoobslužné plnění CNG
Dokumenty a předpisy NGV Další předpisy platné v ČR TDG Vybavení garáže, servisu, opravny a jiných prostor pro vozidla na CNG vybavení prostor pro parkování individuální, samostatné garáže hromadné garáže a parkoviště (v úrovni terénu i mimoúrovňové) vybavení prostor pro provádění kontrolních a údržbových prací odborná způsobilost a požadavky na provozovatele objektu TDG Podmínky provozu, oprav, údržby a kontrol vozidel na CNG druh a charakter vozidla a palivové soustavy osobní, dodávková, autobusy, nákladní, zvláštního určení jednopalivová (CNG), dvoupalivová - Bifuel (CNG/benzín) odborná způsobilost TDG Plnicí zařízení pro motorová vozidla s pohonem na zemní plyn požadavky na provedení, instalaci a provoz odborná způsobilost uživatele Platnost:
Garážování CNG vozidel Česká republika Německo Řeší předpis "Garagenverordnung" každá spolková země řeší samostatně ale dodržují federální předpis "Mustergaragenverordnung", ve kterém parkování v podzemí není zakázáno!! ŘEŠENÍ
Situace CNG v České republice Děkuji za pozornost Ing. Pavel Novák NGV Manažer Tel: &