- 20.9.2016 Situace CNG v České republice Workshop CNG Vítkovice Cylinders a.s., Ostrava 24. 2. 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
RWEStrana 1 Zemní plyn v dopravě - řešení pro čistá města Staňte se jedničkou v CNG společně s námi OSA – SDP ČR , Monínec 9/22/2016.
[ 1 ] RNDr. Pavla Coufalová Symposium Strategie servisní podpory zdravotnických pracovišť, Praha, © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
VY_32_INOVACE_AUT1_11 Kategorie a druhy motorových vozidel.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Základní informace k Minimálnímu povinnému seznamu komodit povinně nakupovaných s využitím institutu centrálního zadavatele.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Prodej sexuálních služeb na ulici v interakci s prací policie a strážníků PhDr. Jiří Frýbert.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Ministerstvo vnitra ČR, leden 2012 Centrální nákup v resortu MV.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
K problematice schvalování drážních vozidel
Spotřební a energetické daně
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a osvědčení dopravce
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do technologie silniční nákladní dopravy a základní legislativa Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP 100 mil. Kč na vozidla s alternativním pohonem pro obce a kraje + Memorandum o spolupráci Mgr.
Racionalizace nákladových položek ve společnosti ČSAD JIHOTRANS
Plánování ve školní tělesné výchově
Zákon č. 22/ 1997 sb. o technických požadavcích na výrobky
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností …
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Zdanění provozu motorových vozidel v České republice Autor Bakalářské práce: Irena Záhorková.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Gymnasium Jižní Město Praha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Alternativní paliva a jejich právní předpisy z pohledu MPO
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Zvláštní odborná způsobilost
© 2014 Karel Vojtasík - Geotechnické stavby
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Regulační rámec podpory čisté mobility v České republice
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Váš spolehlivý dodavatel pohonných hmot!
Krajské ředitelství policie Ústeckého kraje Projekt Interreg V A č Mobilně a efektivně ve společném příhraničí Spolupráce policie.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Situace CNG v České republice Workshop CNG Vítkovice Cylinders a.s., Ostrava

- Situace CNG v České republice OBSAH 1. CNG je levné, bezpečné a ekologické palivo 2. Statistika NGV vozidel ve světě a v ČR 3. Dokumenty a předpisy NGV

CNG je levné, bezpečné a ekologické palivo  v ČR má zemní plyn 95 až 98 % objemových jednotek metanu  Z pohledu požární bezpečnosti je CNG méně rizikovým než benzín či nafta  CNG je lehčí než vzduch – přirozeně odvětrává, snadná mísitelnost se vzduchem  Úzká mez výbušnosti (směs se vzduchem) 4,4 až 15 % objemových jednotek  Nejedovatý METAN

CNG je levné, bezpečné a ekologické palivo V ČR do r dlouhodobě stabilizované podnikatelské prostředí  spotřební daň – nulová do konce roku 2011  silniční daň – nulová pro ekologicky šetrná vozidla  dotace v rámci obnovy vozových parků od min. dopravy do roku 2013 a od plynárenských společností do r  nižší náklady na PHM - úspory u autobusů od 2 do 4Kč/km  nízké zatížení životního prostředí - EURO V  snížení hladiny hluku o 10 – 15 db  výstavba plnicích stanic na klíč zajištěna od specializovaných společností  zásoby zemního plynu jsou dlouhodobější než ropy  kvalita zemního plynu zaručená a pravidelně sledovaná (o.č. 130)  možnost užití LNG, L-CNG, CNG/H 2, CNG/diesel včetně obnovitelného biometanu  nabídka OEM vozidel na českém trhu roste  tvorba technické legislativy – ČR, EU, UN  mezinárodní spolupráce

-  CNG vozidla: (více než 60 zemích světa) (2009) nárůst o 27% k roku 2008 (nárůst o 313% k roku 2002)  PS CNG: (2009)  cca ve výstavbě  85% nárůst za poslední 3 rok y  65 výrobců vozidel  cca 300 modelů vozidel všeho druhu  35,4 mld. m³ (29,2 mld. m³ ) roční spotřeba CNG v dopravě ZeměCNG vozidlaPlnicí stanice CNGVRA Pákistán měst Argentina měst32 Irán měst Brazílie měst7 Itálie měst199 Ukrajina USA Rusko měst12 Německo měst804 Francie měst1 290 TOTAL NGV VE SVĚTĚ leden 2010

NGV v EVROPĚ leden vozidel ve 37 zemích (2008), (2007)  23 OEM výrobců vozidel  124 modelů všeho druhu roční nárůst cca  plnicích stanic 2413 (2007), 3073 (2008) ZeměCNG vozidlaPlnicí stanice CNG VRA Itálie měst199 Německo měst804 Bulharsko – 36 měst Švédsko měst21 Švýcarsko měst117 Španělsko měst21 Rakousko měst58 Polsko UK Slovensko TOTAL

NGV v ČR statistika 1.Q 2010  Plnicí stanice veřejné25  VRA63  Vozidla – celkem  Auta osobní a dodávková Počet dovozců 6 Počet modelů16  Autobusy270 Počet výrobců / dovozců 5 Počet dopravních společností 19 Počet měst / provozoven 30  Komunální vozidla20 Počet výrobců / dovozců 2 Počet měst / provozoven 4  Ostatní vozidla45 vysokozdvižné vozíky, rolby  Průměr měsíční prodej CNG m³ (2008), (2007)  Roční prodej CNG , 082 mil.m³ ,79 mil. m³ roční nárůst o 16,7 % ,76 mil. m³ roční nárůst o 19,5 %  Průměrná cena CNG22,60 Kč/kg = 16,20 Kč/m³

- NGV v ČR veřejné PS CNGauta celkemosobní vozybusy Prodej CNG mil m³ , , , , , , Statistika NGV v ČR 2004 až / 1.Q 2010 Milovice nad Labem – Pavel Švestka, s.r.o. ČSAD Semily, a.s. Třebíč – areál Tedom s.r.o. Praha 9 – areál PS a.s., Praha 4, Praha 6, D.P. města Pardubice Znojemská dopravní společnost – PSOTA, s.r.o. CNG VITALL – Vítkovice Machinery Group, a.s.

NGV v ČR  OEM - sériově vyráběné vozy  LD osobní & dodávky : Citroen, Fiat, Opel, Renault, VW, Mercedes-Benz, Iveco Daily  Autobusy: výrobce ČR: Tedom, SOR, dovoz: Irisbus Iveco, Mercedes Benz, Solaris  HD nákladní: (komunální): Iveco, Mercedes Benz, Renault  Speciální: vysokozdvižné vozíky: Linde rolby: Zamboni

Dokumenty a předpisy NGV Tvorba technických normativních dokumentů ČPS zajišťuje pro potřeby plynárenství zpracování technických předpisů, stanovisek a připomínek k návrhům zákonů, vyhlášek a ostatních dokumentů v oblasti energetiky, ekologie a dalších oborů  Technická Pravidla GAS (TPG)  Technická Doporučení GAS (TDG)  Technická INstrukce (TIN)  zpracovány na základě konsenzu ve spolupráci zainteresovaných subjektů  dokumenty přijaté nezávislou schvalovací komisí se zastoupením dotčených orgánů a organizací  od okamžiku schválení jsou považovány za uznaná technická pravidla vyjadřující stav techniky podle ustanovení ISO/IEC Pokyn 2

 Hlavní oblasti činností vycházející z Dohody (2006)  Výstavba sítě plnicích stanic CNG  Nulová sazba spotřební daně na CNG  Legislativa v oblasti NGV  Marketingová podpora programu využití CNG v dopravě  ve snaze :  dosáhnout růstu vozového parku městské a příměstské dopravy autobusy s pohonem CNG  dosáhnout postupné obměny vozového parku státních orgánů a státem řízených organizací za vozidla s pohonem na CNG  zvýšit využívání CNG vozidel u podnikatelských subjektů  zvýšit využívání komunálních a dalších vozidel s pohonem na CNG  snižovat zdravotni a environmentální rizika ze znečišťování ovzduší vlivem enormního nárůstu dopravy po pozemních komunikacích Dokumenty a předpisy NGV

- Dokumenty a předpisy NGV  UN ECE R49 - Jednotná ustanovení týkající se schvalování vznětových motorů (CI) a motorů na zemní plyn (NG) jakož i motorů se samozápalem (PI) na zkapalněný P-B (LPG), včetně emisí znečišťujících látek Předpis určený pro OEM v rámci typového schvalování celého vozidla (WVTA) získávají výrobci CNG automobilů osvědčení, jež je akceptováno ve všech zemích UN ECE aniž by byla nutná další certifikace  UN ECE R110 – Jednotná ustanovení týkající se schvalování: I. Specifických komponentů motorových vozidel používajících pro pohon CNG II. Vozidla, jež mají instalovány schválené typy specifických komponentů pro využití CNG pro pohon III. část obsahuje ustanovení norem: ISO platné pro všechny typy lahví na CNG a ISO platná pro plnicí hrdla určená pro CNG Novelizovaný předpis byl doplněný o část týkající se tlakem aktivovaného zabezpečovacího zařízení a svařované vnitřní ocelové vložky u kompozitových lahví Dokumenty a předpisy NGV - UN ECE

- Dokumenty a předpisy NGV Předpis určený pro PŘESTAVBY (konverze) Předpis je určený pro dílenskou přestavbu benzínových aut na CNG a LPG, zohledňuje zvyšování kvality tlakové soustavy nových generací automobilových motorů včetně systému OBD  UN ECE R115 - Jednotná ustanovení týkající se schvalování: I. Specifických systémů na LPG určených k dodatečné montáži do motorových vozidel umožňující používání LPG v soustavě pohonu II. Specifických systémů na CNG pro dodatečnou montáž do motorových vozidel umožňující používat CNG v soustavě pohonu UN ECE

- Dokumenty a předpisy NGV Normy: ISO – jejich obecnou metodikou je „způsobilost pro daný účel“ – neřeší prioritně projektové principy, konstrukční postupy a materiál ale bezpečnostní kritéria jež musí komponenty nebo systémy splňovat včetně provozních parametrů celého výrobku  ISO „Lahve na přepravu plynů – vysokotlaké lahve na zemní plyn používaný jako palivo motorových vozidel (je zapracováno do UN ECE R110 takže požadavky jsou ZÁKONNÉ) Zahrnuje všechny typy lahví: CNG-1 celokovové, CNG-2 kovová vložka vyztužená spojitým vláknem impregnovaným pryskyřicí (obručovitě ovinutá) CNG-3 - // - (plně ovinutá) CNG-4 plně kompozitní lahev  ISO „Lahve na plyn – Kontrola instalovaných lahví a opětovná kontrola vysokotlakých lahví používaných jako zásobníky zemního plynu ve vozidlech na zemní plyn“ uvádí postup pravidelných kontrol lahví na CNG. Stanoví posouzení neporušenosti a bezporuchovosti lahve. Zatím není v R 110, zahrnutím by se vytvořila povinná celoevropská norma pro pravidelnou kontrolu ISO

- Dokumenty a předpisy NGV  Soubor norem podvýboru: ISO/TC22/SC25 „Silniční vozidla na plyn“ Typy hrdel:  ISO CNG normální plnicí hrdlo na pracovní tlak (do 200 barů) - je součásti R 110  ISO CNG velké plnicí hrdlo pro nákladní vozy - připravuje se zahrnout do R 110  ISO CNG plnicí hrdlo na vyšší provozní tlak (nad 200 barů) Palivové systémy: (tyto normy v současnosti procházejí revizí po 5 letech)  ISO Silniční vozidla – Palivové systémy používající CNG část 1-Požadavky na bezpečnost  ISO Silniční vozidla – Palivové systémy používající CNG část 2- Zkušební metody ISO

- Dokumenty a předpisy NGV  ISO „Silniční vozidla – Komponenty palivového systému na CNG“ - norma má celkem 20 částí (např. část 3: Zpětný ventil, část 5: Ruční ventil na lahvi, část 6: Automatický ventil, část 9: Regulátor tlaku, část 17: ohebné vedení paliva, apod.) Norma Technického výbor: ISO/TC 193 :  ISO „Zemní plyn – Zemní plyn používaný jako stlačené palivo pro motorová vozidla – část 1 a 2“ – viz část: PALIVO CEN Soubor norem Technického výboru: CEN/TC326  prEN „Plnicí stanice pro NGV“ – základní dokument pro TDG  prEN „Plnicí zařízení pro vozidla“ (průtok < 20 Nm3/h, zásoba CNG <0,5 Nm3 charakterizuje VRA = pomaluplnicí zařízení) – základní dokument pro TDG ISO

Dokumenty a předpisy NGV Garážování CNG vozidel - Usnesení vlády č. 563 / 2005 a následná Dohoda - Vyhláška ČÚBP a ČBU 21/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená plynová zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška MD č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (§ 19, písmeno e) zakázáno vjíždět do uzavřených skladovacích, garážních a obdobných prostorů u nichž není výslovně vjezd vozidel poháněných CNG nebo LPG dovolen - Vyhláška MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb (§30, odst. 8 - Užívání stavby) -§30, odst. 8 – V podzemní hromadné garáži určené pro veřejné užívání nelze parkovat vozidla s pohonem na plynná paliva - norma ČSN Požární bezpečnost staveb – Výrobní objekty Příloha I – Požární bezpečnost garáží NESOUHLAS s kategorií „vozidla s plynnými palivy“ bez rozlišení vlastností ZP (CNG) a LPG - připravuje se revize norem ČSN a ČSN – garážování silničních motorových vozidel v jednotlivých, řadových a hromadných garážích

- Dokumenty a předpisy NGV  ČSN EN ISO „ Zemní plyn – Zemní plyn používaný jako stlačené palivo pro motorová vozidla! – část 1: Stanovení kvality, část 2: Specifikace kvality  ČSN Motorová paliva – Stlačený zemní plyn – Technické požadavky a metody zkoušení norma je schválena, ÚMNZ provádí formální kontrolu, datum vydání bude uvedený ve věstníku ÚMNZ (očekává se do konce r.2009) prováděcí předpis k Zákonu č.311/2006 Sb. O pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot. Obdobné předpisy: DVGW DIN z r. 2008, nařízení 2009/30/EC nahrazující nařízení 98/70/EC  novela Nařízení vlády č. 615/2006 Sb. O stanovení emisních limitů a dalších podmínek provozování ostatních zdrojů znečišťování ovzduší – kategorizace plnicích stanic CNG jako malý zdroj znečišťování (kap. 4.8). Očekávaná účinnost v r Palivo - CNG

Dokumenty a předpisy NGV  TDG Plnicí stanice stlačeného zemního plynu pro motorová vozidla Stanoví podmínky pro umísťování, provedení, zkoušení a provoz rychloplnicích stanic CNG (národní předpis k prEN 13638) Zohledňuje samoobslužné plnění motorových vozidel konečným zákazníkem – řidičem Postup plnění definován v instrukci – PIKTOGRAMEM CNG mohou plnit pouze osoby poučené Plnicí stanice CNG je způsobilá pro samoobslužné plnění je-li vybavena výdejními stojany s plnicími koncovkami typu NGV1, plnicími hadicemi s nadproudovou pojistkou a trhací spojkou Na každou plnicí stanici CNG, která je považována za způsobilou pro samoobslužné plnění musí být vydáno odborné a závazné stanovisko podle §6a odst. 1 písm.a) zákona č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce Plnicí stanice CNG

Dokumenty a předpisy NGV  Samoobslužné plnění CNG

Dokumenty a předpisy NGV Další předpisy platné v ČR  TDG Vybavení garáže, servisu, opravny a jiných prostor pro vozidla na CNG  vybavení prostor pro parkování individuální, samostatné garáže hromadné garáže a parkoviště (v úrovni terénu i mimoúrovňové)  vybavení prostor pro provádění kontrolních a údržbových prací  odborná způsobilost a požadavky na provozovatele objektu  TDG Podmínky provozu, oprav, údržby a kontrol vozidel na CNG  druh a charakter vozidla a palivové soustavy osobní, dodávková, autobusy, nákladní, zvláštního určení jednopalivová (CNG), dvoupalivová - Bifuel (CNG/benzín)  odborná způsobilost  TDG Plnicí zařízení pro motorová vozidla s pohonem na zemní plyn  požadavky na provedení, instalaci a provoz  odborná způsobilost uživatele Platnost:

Garážování CNG vozidel Česká republika Německo Řeší předpis "Garagenverordnung" každá spolková země řeší samostatně ale dodržují federální předpis "Mustergaragenverordnung", ve kterém parkování v podzemí není zakázáno!! ŘEŠENÍ

Situace CNG v České republice Děkuji za pozornost Ing. Pavel Novák NGV Manažer Tel: &